پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۴۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴
به مناسبت پایان یک نمایش‌گاه

اداره‌فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون 10 روز میهمان نمایش‌گاه کتاب بود. گزارشی اگر چه اجمالی از این نمایش‌گاه می‌تواند فضا را برای کسانی که حاضر نبودند مشخص کند و احتمالا حرف دل حاضرین را گفته باشد.

فضا: فضای نمایش‌گاه در کتاب‌خانه‌ی اداره و بخشی از راه‌رو بود.

کمیت: کمیت کتاب‌ها بنابر آن چه از سوی مسئولین اعلام شده بالغ بر 3000 عنوان کتاب(!) بود و در موضوعات مختلف با طبقه بندی خاص انتخاب را آسان می‌نمود.

کیفیت: کتاب‌های مذهبی در این نمایش‌گاه به غیر از قرآن و نهج‌البلاغه شامل کتاب‌های زیادی بود که اغلب آنها را می‌شد در نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی شهرستان تهیه کرد!

کتاب‌های ورزشی، دیگر قسم کتاب‌ها بودند که منحصر به چند رشته ورزشی خاص می‌شد و حضور کتاب‌هایی با مضمون آموزش یوگا و ایروبیک در این قسمت جای تامل داشت.

دیگر کتاب‌های آموزشی کامپیوتر که با تنوعی قابل قبول می‌توانست امید بخش باشد.

بخش ادبی نمایش‌گاه که نکته‌ی مثبتش حضور گسترده‌ی کتاب‌های جلال آل احمد و البته کم‌رنگ برخی نویسندگان دیگر بود. در سویی دیگر با ایجاد تنوعی بی‌بدیل برای خوانندگان رمان‌های زرد بار تجاری این نمایش‌گاه را تقویت می‌کرد. این درحالی است که از بسیاری بزرگان عرصه‌ی نویسنده‌گی معاصر و غیر معاصر رد پایی نبود! اگر چه حضور کتاب‌های کوئیلو موجب اعتراض عده‌ای شد.

بخش ادبی در قسمتی دیگر که به شعر اختصاص داشت کتاب‌هایی را از شاملو، اخوان ثالث، سپهری، مولانا، حافظ و دیگر بزرگان به نمایش‌گذاشته بود. البته این قسمت که قسمت تکراری همه‌ی نمایش‌گاه‌های مشابه است با چند کتاب دیگر ادامه می‌یافت و به خوبی می‌توانست جای خالی آثار معاصر و شاعران جوان را نشان دهد.

قسمتی نسبتاً گسترده از این مکان که به کتاب‌های آش‌پزی، پزشکی، فرزند پروری و... اختصاص داشت از جمله قسمت‌های روشن و قوی بود که روزنه‌ی امید را تقویت می‌نمود.

در قسمتی تقریبا اندک وجود کتاب‌های انگلیسی و قسمتی دیگر، تاریخی به جامعیت این نمایش‌گاه دامن می‌زد. در قسمت راه‌روی سالن اداره به غیر از قسمتی که به کتای‌های جیبی و پالتویی اختصاص داشت بقیه در تصرف کتاب‌ها و ابزار کودکان بود و لااقل ما را در مورد نسل جوان‌تر امید می‌داد.

اگر چه این اندک امید نیز با برخورد به پازل‌هایی با تصاویر مبتذل از بین می‌رود و بازدیدکنندگان را از فکر جست و جوی فرهنگی اصیل میان کتاب‌های سیندرلا و شرک و خارجی‌های دیگرباز می‌دارد.

بعد از گشتی مختصر در این نمایش‌گاه بزرگ (!) می‌توان چند مطلب را مرور کرد.

ابتدا حضور چشم‌گیر(!) نویسندگان و انتشارات کازرون در این نمایش‌گاه که شبهه‌ی بومی بودن این نمایش‌گاه را تقویت می‌کرد!

دیگر آن که تحقق وعده‌ی رئیس اداره‌ی ارشاد را در مورد برگزاری نمایش‌گاهی با وسعت و کیفیتی بیش از سال‌های گذشته را می‌توان دید. در حالی که سال گذشته لااقل از لحاظ کمی چند برابر امسال بود و از لحاظ کیفی نیز درخور قیاس با امسال نیست.

در جایی از قول ریاست محترم ارشاد در پاسخ به این که چرا از نمایش‌گاه بین المللی شیراز در کازرون تبلیغی نشد، آمده بود که قصد برگزاری نمایش‌گاهی در کازرون را داریم... حال آن که از لحاظ کمی نمایش‌گاه شیراز با فضای 5 سوله و دعوت از انتشارات مختلف و از لحاظ کیفی با کتاب‌هایی شاخص و گلچین و کم‌یاب کجا و نمایش‌گاه کتاب کازرون در این فضا و با این اوصاف کجا!

همچنین باید پذیرفت که هر نمایش‌گاه باید از دو حیث - حداقل- از کتاب‌فروشی‌ها متمایز شود. یکی جامع بودن و دیگری قیمت‌های مناسب. از لحاظ جامع بودن که نمی‌توان سخنی گفت در حالی که اکثر کتاب‌های مذکور را می‌توان در کازرون یافت و از لحاظ قیمت، بیست درصد تخفیف، که ظاهراً شطح مسئولین بوده چندان مناسب نیست در حالی که نمایش‌گاه بین المللی شیراز حدود 40 درصد تخفیف عمومی داشت.

ضمن عرض تشکر از همه‌ی فرهنگ دوستان باید تقاضا نمود که همه‌ی مسئولین با همتی انقلابی شهرستان را اقلا با گسترش کتاب و کتاب‌خوانی از حجرِ فرهنگی برهانند.

 

نویسنده: محمدهادي علي‌بابايي
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۹/۰۸
29
0
احسنت نيكو پنداشته ونيكو نگاريده اي.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۵
112
0
مسخره بازی اداره ارشاربتر ای نمشه!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۶
64
0
با سلام
انشاالله به کمک هم خودمون می تونیم یه نمایشگاه کتاب خوبی برگزار کنیم

علی سهراب پور
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۰۷
0
0
آقاي سهرابپور به عمل كار برآيد به سخنداني نيست! خوب است برگزار كنيد تا بقيه هم ياد بگيرند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۴
0
0
اقای سهراب پور لطفا فقط حرف نزنید . یک مقدار هم عمل داشته باشید . کمی فاصله خود را با جامع و توده مردم کمتر کنید .
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۵
0
0
با سلام
جناب آقای سهراب پور! من نیز با شما موافق هستم.اگر چنین همکاری صورت گیرد به واقع می توانیم نمایشگاهی ترتیب دهیم که به عنوان الگو در آید.
موفق باشید
یاعلی
(م.ه.علی بابائی)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۹
0
0
هر ساله با فرا رسيدن ايام دهه فجر تب و تاب كارهاي فرهنگي به اوج مي رسد. يكي از اين كارها برگزاري نمايشگاه كتاب مي باشد. با توجه به تبليغاتي كه در مورد با نمايشگاه كتاب آن هم با تيتر 3000 عنوان كتاب صورت گرفته بود بر ان شدم كه حتما از اين نمايشگاه ديدن كنم . به محض ورود به نمايشگاه با تابلويي تحت عنوان نمايشگاه كتاب آزادي و مشخص كردن مديران نمايشگاه روبرو شدم كه حاكي از خصوصي بودن نمايشگاه مي داد. (نمايشگاه خصوصي در مركز دولتي)
بگذريم دل به دريا زديم و وارد نمايشگاه شديم. آنقدر صحنه ورودي سرد و ساكت بود كه فكر كردم اشتباهي آمدم. عناوين كتابها به جز چند مورد خاص آنقدر بي محتوي بود كه حتي رغبت بازكردن ان ها را هم نداشتم. كتابها اكثرا چابهاي قديمي و انتشارات درجه 2 و 3 بود. حتي كتابهايي بو كه چاب 26 سال پيش بود . كتابهايي ديني هم اكثرن از انتشارات خوبي نبود به جز چند مورد .
ولي ايكاش همش اينا بود . به در و ديوار نمايشگاه كه نگاه مي كردي فكر مي كردي اومدي نمايشگاه پوستر ، از عكس مذهبي تا عكس بازيگران هندي . ولي نمي دونم عكس اين بازيگرا در اداره ارشاد چي كار مي كرد.
خلاصه بدترين و بي محتوا ترين نمايشگاه عمرم رو هم ديدم.
در آخر و كلام آخر جناب آقاي مرحمتي مديريت محترم اداره ارشاد با توجه به كارنامه فعاليتي گذشته شما و برگزاري دهه فرهنگ و هنر و نمايشگاه بزرگ كتاب گذشته واقعا اين كار غيرمنتظره و دور از انتظار بود.
مراقب باشيد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
0
0
اقاي بابايي دست درد نكنه واقعا عالي بود به حرف اين بچه مچها گوشن نكن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸