پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۵

 

عليرضا پاكدل – خبرنگار سلمان : مرحمتي ضمن تبريك به مناسبت فرا رسيدن ميلاد امام رضا(ع) و آغاز هفته‌ي كتاب به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت كه مشروح آن در زير آمده است:
 

عباسپور (طلوع): چرا ما كه ادعاي همه چيزمان مي‌شود مانند نورآباد و شهرهاي ديگر در رابطه با نمايشگاه كتاب استان هيچ تبليغي نكرديم؟

با توجه به اين‌كه نمايشگاه كتاب استاني مصادف شده با برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب شهرستان كازرون فكر كرديم اگر تبليغ ما درباره‌ي مركز استان باشد، ذهن مردم از نمايشگاه بزرگ كتاب خودمان منحرف مي‌شود.
 

خانم مرداني (ماهنامه‌ي شهرسبز): نمايشگاه امسال به عظمت پارسال خواهد بود؟

با توجه به ذائقه‌ي خوب مردم كازرون نسبت به محصولات فرهنگي، طبيعي است كه سال به سال بر كيفيت و كميت نمايشگاه كتابمان افزوده شود ضمن اين‌كه با چندين ناشر مذاكره، كه با يكي از آن‌ها توافق كرديم و قرار شده ايشان 3500 عنوان واقعي كتاب در نمايشگاه بياورند تا براي هر ذائقه‌اي مناسب باشد.
 

پاكدل (هفته نامه‌ي سلمان): برنامه‌اي براي دهه‌ي فرهنگ و هنر امسال داريد؟

ما برنامه‌هاي خود را تا آخر سال را بسته‌ايم. امسال دهه‌ي فرهنگ را تبديل به هفته‌ي هنر و هنرمند كرديم و اعتقاد داريم دوباره كاري بار به منزل نمي‌رساند، به همين خاطر هفت شب، هفت هنرمند برجسته‌ي كشور را دعوت خواهيم كرد. از رشته‌هاي مختلف مانند: خوشنويسي، شعر و ادب، موسيقي، سينما و.... همچنين از آثار آن‌ها نمايشگاهي برگزار كه فكر كنم براي مردم جذابيت خاصي داشته باشد.
 

عباسپور(طلوع): در بعضي انجمن‌ها از بچه‌هاي تازه به دوران رسيده استفاده كرده‌ايد كه از پيشكسوتان هم استفاده نمي‌كنند، چرا از خاك خورده‌هاي اين رشته‌ها استفاده نمي‌كنيد؟ اين باعث تأسف است؟

در بخشي از مطالب هم عقيده‌ام اما در مورد قسمتي مي‌خواهم توضيح دهم، مسؤولان انجمن‌ها اكثراً از پيشكسوتان و نام آشناها هستند مانند عبدالرسول حكيم، سيد محمد علي آل مجتبي، مهدي هنرجويان و... عمده مسؤولان ما، در ارتباط با حوزه‌هاي هنري نيروهاي كاركشته و صاحب نام هستند، طبيعي است كه براي اين‌كه روال بهتري در كارها باشد تلفيقي از نيروهاي جوان و با تجربه كنار هم باشند و اين در سياست كاري ما است. ضمناً جواناني كه تازه وار د شده‌اند آمار نشان مي‌دهد كه چيزي از بزرگان كمتر ندارند ولي بايد بپذيريم جايگاه پيشكسوت محفوظ بماند در آذرماه از 10 پيشكسوت هنرمند تجليل خواهد شد و اين روند را ادامه مي‌دهيم.

امسال در سپيدان شعر با گويش محلي هر سه نفر برتر از كازرون بودند، جشنواره‌ي شعر دفاع مقدس در نورآباد برگزار كه نفر اول و دوم كازروني بودند الآن در تمام عرصه‌هايي كه شركت كرده‌ايم بين شهرهاي استان جايگاه اول و دوم را داريم و اين مرهون كنار هم بودن جوان و با تجربه است.
 

پاكدل(سلمان): مطبوعات منتقد كيست؟ آيا از ديدگاه شما آن است كه از صفحه‌ي اول تا آخر جنجال آفريني، سر و صدا و دعوا و تنش در آن موج بزند؟

رسالت مطبوعات چيست؟ من در چند بند خدمت شما مي‌خوانم و بعد نقطه نظر خودم را اعلام مي‌كنم.

اولين رسالت مطبوعات در نظام، روشن ساختن افكار عمومي و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در يك يا چند زمينه مي‌باشد، پيشرفت اهدافي كه در قانون اساسي بيان شده، تلاش براي نفي مرزبندي‌هاي كاذب و تفرقه‌انگيز، قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل يكديگر، مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماري و.... ترويج و ترغيب فرهنگ اسلامي و گسترش فضايل اخلاقي

اينها سياست كلي و رسالت كلي مطبوعات در جمهوري اسلامي ايران است. بالاخره مطبوعاتي كه به لطف انقلاب، خون شهدا و ايثارگري‌هاي رزمندگان به دست آمده بايد در راستاي اهداف نظام و مردم گام بردارند.

مطمئن باشيد نشريه‌هايي كه ايجاد قهرمان بازي و قهرمان سازي كنند چون از درون تهي هستند چند روز بيشتر دوام نمي‌آورند چرا كه از رسالت اصيل و اصلي خود منحرف شده‌اند. امروز توقعي كه اكثر مسؤولان و دست اندركاران شهرستان از 4 مطبوعات شهر دارند ايجاد وفاق، پرهيز از تنش در شهرستان، كمك به آرامش، پرهيز از قهرمان بازي و قهرمان سازي ودر يك كلام صداقت به جاي شيطنت چون شيطنت‌هاي مطبوعاتي را خوب مي‌شناسيم، مطبوعاتي كه اين كارها را بكنند به خيال خام خود دارند مردم را فريب مي‌دهند. حال آن‌كه مطبوعات نبايد با دست خود تيشه به ريشه خود بزنند. امروز تشخيص نقد عالمانه با كاذبانه بسيار آسان است.

توصيه‌ي بنده به مطبوعات اين است كه تلاش كنند كه در جهت اهداف نظام و مردم حركت كنند و اگر چنين باشد مثل الآن و گذشته از آن‌ها پشتيباني خواهد شد در غير اين صورت عوامل بازدارنده در اختيار مسؤولان ودست اندركاران مي‌باشد و برابر ضابطه با افراد خاطي برخورد خواهد شد.
 

عباسپور(طلوع): اگر نشريه‌اي از مديران شهرستان انتقاد كرد بايد با آن‌ها مثل خاطي برخورد شود يا نه؟

اگر در نظام جمهوري اسلامي، مسؤوليت را خدمت تلقي كنيم طبيعي است در راستاي كار اشتباه داشته باشيم چرا كه ما داخل گوديم و رسانه‌ها و مردم خارج گود.

بنده از نقد عالمانه بدم نمي‌آيد و مسؤولان عزيز شهر هم بايد همين طور باشند و اگر مطبوعات بخواهند با كينه رفتار كنند، نامشان مطبوعات نيست.
 

پاكدل(سلمان): آيا غير از نماينده اشخاص ديگري هم به شما كمك كرده‌اند؟

در مورد مسائل مالي بايد بگويم مجموع اعتبارات امسال ما براي همه‌ي برنامه‌هايمان 12 ميليون تومان پيش بيني شده كه چيزي حدود 35 درصد آن به دست ما رسيده ضمن اين‌كه براي اجراي تقريباً راضي كننده‌ي اهداف فرهنگي، هنري در شهرستان نياز به 100 ميليون تومان است. با صحبتي كه با نماينده‌ي شهرستان شد بنا به خواسته‌ي ايشان نيازهاي فرهنگي و هنري شهرستان را اعلام و ايشان با پيگيري‌هايي كه با وزير داشتند مجموعاً 5 ميليون تومان كمك كردند ما از ناحيه‌ي بعضي از ارگان‌ها مانند اوقاف، دفتر امام جمعه، دانشگاه، آموزش و پرورش و.... گاهاً برنامه‌هاي مشتركي داريم كه نصف هزينه‌ها را آن‌ها مي‌دهند.

مشكلاتي داشتيم از جمله سيستم صوتي تالار مرداني، با فرماندار صحبت كرديم ايشان لطف كردند و 15 ميليون تومان در قالب 2 درصد سهم نفت پيش بيني كردند كه تا الآن به دست ما نرسيده است.
 

عباسپور(طلوع): اهم برنامه‌هاي 4 ماه آينده را بگوييد؟

- برگزاري شب شعر پاييز با حضور شاعران استان و كشور با همكاري دانشگاه آزاد(23 آبان ماه به مدت 2 روز)

- بزرگداشت عالم جليل القدر شيخ عبداللطيف بحراني ملقب به بهجت‌العلما(30 آبان ماه همزمان با رونمايي از قبر ايشان)

- برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب به مناسبت هفته‌ي كتاب(25 آبان)

- تجليل از ده نفر از پيشكسوتان فرهنگي و هنري شهرستان(10 آذر)

- فستيوال نمايش چندين تأتر در كازرون(آذرماه)

- برگزاري مراسم هفته‌ي هنر و هنرمند با حضور چهره‌هاي برتر هنري

- برگزاري جشن‌هاي دهه‌ي مبارك فجر

- برگزاري تعزيه و تأتر در ماه محرم

- برگزاري جشنواره‌ي تأتر جوان فارس(اواخر بهمن يا اوايل اسفند)

- برگزاري كنگره‌ي ستيغ سخن(اسفند)

مرحمتي در ادامه افزود:

يكي، دو پيشنهاد دارم، اگر ارگان‌هاي شهرستان دست ما را بگيرند عملي خواهد بود.

- احداث دانشكده‌ي تأتر يا رشته‌ي هنر در دانشگاه آزاد با توجه به وجود جوانان خوش استعداد و خلاق كازروني كه مجبور هستند براي تحصيلات به شهرهاي ديگر بروند.

- اگر زمان برگزاري كنگره‌ي بزرگ سلمان، مثل شيراز كه روز شيراز معرفي مي‌كنند، ما هم بياييم روز كازرون را معرفي كنيم و داشته‌ها و نداشته‌ها را با هم بگوييم، يك افق براي آينده پيش خودمان تصوير و در راستاي آن پيش مي‌رويم كه مي‌شود اين كار را در يكي از ايام سال و ترجيحاً همزمان با كنگره‌ي سلمان فارسي و زماني كه كازرون سر سبز است، انجام داد.
 

پاكدل( سلمان): اگر بخواهيد به انجمن‌هاي شهرستان در سال 87 نمره بدهيد، بالاترين نمره به كدام انجمن مي‌رسد؟

به همه‌ي انجمن‌ها نمره‌ي خوب مي‌دهم، هر كدام در هر جشنواره شركت كرده‌اند مقام خوب آورده‌اند وفاق، همدلي و همراهي با اداره از خصوصيات آن‌ها است.
 

عباسپور(طلوع): تا به حال چند باب از خانه‌هاي قديمي شهرستان مثل مجموعه‌ي آناهيتا در خيابان شريعتي و... تخريب شده و متأسفانه مسؤولي نبود كه جلو اين‌كار را بگيرد واين خانه‌ها را بخرند و متأسفانه آقاي رئيس اداره‌ي ميراث فرهنگي است كه واقعاً هيچ كاري انجام نمي‌دهد در حالي كه سرمايه‌هاي قديمي ما در شهرهاي ديگر به فروش مي‌رود؟

خودمان هم توقعي كه از ميراث فرهنگي داشته‌ايم برآورده نشده و بارها و بارها يادآوري كردم.

امام جمعه‌ي وقت، حاج آقا ايماني چيزي گفتند كه بسيار جالب است بدانيد ايشان مي‌گفت: اروپا حاضر بود ميليون‌ها دلار بدهند كه آثار پيروزي شاپور در مقابل والريانوس را مخفي كنند و ما خودمان داريم با باران، عدم حفاظت و... اين اثر به ياد ماندني را از بين مي‌بريم.

البته بعضاً مشكلات مالي مانع خيلي كارها مي‌شود اما اين مطلب جاي بحث دارد.

ايشان در پايان از مطبوعات خواستند تا با پرداختن به لجام گسيختگي و ناهنجاري‌هاي سطح شهر مانند پوشش افراد، فرهنگ موتورسوار شدن، غذا خوردن و... به حل اين معضلات كمك كنند. به طور مثال در شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در شهر ما متأسفانه عروسي برپا شده كه جرايد بايد در اين زمينه فرهنگ سازي كنند.
 
نویسنده: هفته نامه سلمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹