پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۰
نشريه طلوع

گفت و گو: فضل‌الله عباسپور - پیمانه مقدس

ضمن خسته نباشید خدمت همه عزیزانی که خالصانه در خدمت مردم هستند و در تلاشند که گوشه‌ای از مشکلات را حل نمایند. از حدود سه سال پیش مهندس منصور صالح‌پور کرسی فرمانداری کازرون را در اختیار داشته و به همین بهانه خدمت ایشان رسیده و پای صحبت ایشان می‌نشینیم. امیدواریم که سؤالاتی که شما خوانندگان عزیز مد نظرتان می‌باشد را جواب داده باشند.

* من هم سلام عرض می‌نمایم خدمت شما عزیزان  روزنامه طلوع که زحمت کشیدند و این مصاحبه را ترتیب دادند.

 

جناب مهندس با توجه به مذاکرات وزیر کارو  نماینده سابق کازرون  (دکتر محمد صادقی) مدیرکل فنی و حرفه‌ای، امام جمعه و جنابعالی، مبنی بر تأسیس و تجهیز مرکز فنی حرفه‌ای قرار شد این مرکز به عنوان مرکز تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی کازرون توسعه پیدا کند، آیا تاکنون پی‌گیری از طرف شما یا دیگران به عمل آمده  و این کار تا چه حد پیشرفت داشته؟ آیا جای امیدواری هست؟

* در رابطه با تجهیز و راه‌اندازی مرکز آموزش تخصصی فنی و حرفه‌ای کازرون همانطوری که اشاره کردید، ما در سال گذشته (۸۶) در تهران در مجلس شورای اسلامی در دفتر دکتر محمد صادقی و آقای کردان که در حال حاضر وزیر کشور هستند (آن موقع مسئول فنی و حرفه‌ای بودند) صحبت بر این شد که چون کازرون مرکزیتی دارد و الآن در خود کازرون هم قرار است که پتروشیمی و همچنین پالایشگاه نفت تأسیس شود، از طرفی کازرون نزدیک به عسلویه و پارس جنوبی می‌باشد و با توجه به وسعت کاری که در آنجا موجود هست و همه مطلع هستند، قرار بر این شد که بین پتروشیمی کازرون و مجموعه کسانی که دست اندر کار هستند هماهنگی شده، قراردادی منعقد شود تا منطقه عسلویه و پارس جنوبی از نظر نیروی انسانی از طریق کازرون پشتیبانی شود به این ترتیب که نیروهای تخصصی مورد نیاز آنها در زمینه‌های مختلف در کازرون و در مرکز فنی و حرفه‌ای کازرون تربیت شوند. این مسئله در حد صحبت بود. اما کار مرکز فنی حرفه‌ای در ارتباط با تکمیل و تجهیز ساختمان آن، تمام شد و الآن یک مرکز آبرومندانه در خدمت هنرآموزان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته که پتانسیل آموزش تقریباً همه رشته‌های مورد نیاز را دارد. اما این مسئله از نظر قرارداد بین فنی حرفه‌ای کازرون و منطقه عسلویه عقب افتاد و انجام نشد. ولی در سفر اخیر وزیر محترم نفت آقای نوذری که برای افتتاح سالن‌های ورزشی به کازرون آمده بودند، این مسئله با وی در میان گذاشته و صحبت شد. ایشان اظهار نمودند که مطالب را به صورت نامه برای من فاکس کنید تا دستور پی‌گیری آن را صادر نمایم و ما بلافاصله این کار را انجام داده و در حال پی‌گیری هستیم و انشاا… کازرون مرکز آموزش رشته‌های تخصصی برای منطقه جنوب شود.

 

همانطوری که می‌دانید پدیده کم بارانی و استفاده بیش از حد از ظرفیت آب بصورت صدها پمپ آب از سفره‌های منابع زیرزمینی در حوزه دریاچه پریشان باعث خشک شدن تدریجی این دریاچه، که جزء یکی از تالاب‌های مهم زیست محیطی جهان می‌باشد، گردیده، شما در این زمینه چه تدابیری اندیشیده‌اید و یا چه اقداماتی برای جلوگیری از این معضل بزرگ انجام داده‌اید؟

* در زمینه خشک شدن دریاچه پریشان که می‌دانید چون دریاچه پریشان از چشمه‌های اطراف تغذیه می‌شود و این چشمه‌سارها هم وجودشان و بقاء‌شان از باران و برف می‌باشد و ما در سال گذشته واقعاً خشکسالی داشتیم و کم بارانی، بنابراین قسمت اعظم آب دریاچه پریشان که از طریق بارندگی تأمین می‌شد خشک گردید. اما آن چیزی که شما اشاره کردید و پمپ گذاشتن و آب از دریاچه کشیدن متأسفانه وجود داشته و مسئولین آب شهرستان روی این مسائل اقدامات زیادی کردند مخصوصاً نه تنها در ارتباط با دریاچه پریشان، بلکه اغلب چاه‌های غیرمجازی که در اطراف حفر شده بود، دستور پرکردن و تعطیلی چاه‌ها صادر شد و بعضاً هم تعطیل شدند. ولی در بعضی از نقاط مثلاً فردی حدود پانزده سال از یک چاه استفاده کرده، باغ ساخته و مزرعه درست کرده بود، به آنها مهلت و هشدار داده شد برای خودشان یک فکری غیر از این چاه غیرمجاز بکنند. چون واقعاً سفره‌های آب زیرزمینی به شدت پایین رفته، الآن ما در جنوب غربی فارس از نظر سفره‌های زیرزمینی نسبت به شرایط خاص شهرهای دیگر وضعیت بهتری داریم اما همین وضع بهتر، هم روز به روز کاهش پیدا می‌کند. امیدواریم انشا ا… در زمستان آینده جبران خشکسالی گذشته بشود و دریاچه پریشان و سایر چشمه‌‌سارهای اطراف کازرون به وضعیت سابق برگردند.

 

 آقای فرماندار! من خود مشاهده کردم که یک تلمبه دقیقاً روی یکی از چشمه‌سارهای دریاچه گذاشته بودند و مستقیماً از چشمه که مأمن ماهی‌های بومی هم بود این تلمبه بطور ۲۴ ساعت کار می‌کرد. آب برای کشاورزی مهمتراست  یا دریاچه؟

* البته به خاطر موقعیت بین‌المللی دریاچه پریشان همه ما موظف هستیم به هر طریقی که می‌توانیم از خشک شدن دریاچه جلوگیری کنیم که برای شهرستان و شاید بخشی از استان فارس آبرومندی دارد. می‌دانید که دریاچه پریشان جزء کنوانسیون حفظ تالاب‌های معروف دنیا است و این برای ما افتخار است. همین جا از مردم خواهش می‌کنم به خصوص در روستاهای حاشیه دریاچه پریشان استدعا و خواهش می کنم به این مسئله جهانی توجه کنند و در حفظ این تالاب کوشش نمایند. حتماً اطلاع دارید که از یکی دوسال جلوتر برنامه‌های مدیریتی پایدار روی دریاچه پریشان پیاده شده و طرحی که در حال اجراست، از طرف سازمان ملل پی‌گیری می‌شود و خوشبختانه تا حد زیادی هم موفق بوده یعنی این بوده که ما چکار کنیم و  مردم اطراف دریاچه پریشان چکار کنند. نیروهای بومی چکار کنند و چه تدبیری اتخاذ کنند و یک الگویی به صورت تراکت بیرون داده شود که چگونه از تالاب‌ها حفاظت گردد. دریاچه پریشان جزء اولین منتخبین تالاب‌ها بود که مورد آزمایش قرار گرفته و امیدواریم که بارندگی‌های سال آینده جبران این همه خسارت را بکند و نکته‌ای که شما اشاره کردید، واقعاً حفظ تالاب بسیار مهمتر از آب دادن به مزارع است.

 

آقای صالح‌پور، چنانچه خودتان مطلع هستید و می‌دانید جاده جدید کازرون به دشت ارژن مدتی است با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسیده است و این در حالی است که هنوز بخش اعظمی از مسایل ایمنی جاده ازجمله روشنایی تونل‌ها، دیوارهای حائل به منظور جلوگیری از ریزش کوه و فرو ریختن تپه‌های خاکی در جاده، گارد ریل‌ها، علائم راهنمایی و از همه مهم‌تر عدم تکمیل تقاطع پل غیرهمسطح دشت ارژن از جمله: گاردریل و دیوارهای حائل اطراف لوپ‌ها (دورگردها) تابلوهای مشخص کننده در ابعاد بزرگ از هزارمتری نرسیده به پل، آسفالت روی تقاطع و حاشیه آن به دست فراموشی سپرده شده است. شما جهت تحقق این خواسته به حق مردم کازرون به خصوص رانندگان محترمی که مرتب داد و فریاد می‌زنند، چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

* اشاره‌های خوبی نسبت به جاده‌ای که در دیماه سال ۱۳۸۶با حضور رئیس جمهور افتتاح شد داشتید و انتظار چهل ساله مردم کازرون در این قسمت به پایان رسید. من خودم شخصاً جاده کازرون را به پنج فاز تقسیم کرده‌ام. فاز اول، افتتاح جاده بوده، خوب طبیعتاً افتتاح شده، مردم هم از این جاده استفاده می‌کنند و قاطبه مردم بسیار بسیار راضی هستند. فاز دوم، فازی است که خدمت شما عرض می‌کنم. حالا ترتیب آنهم درست انجام ندهیم اشکالی ندارد. روشنایی تونل‌ها بوده. علی رغم اینکه تونل‌ها شاید در ایران تونل‌های به این عریضی از نظر روشنایی نباشد. چون می‌دانید تونل‌ها باند سبقت دارند و داخل آن هم ترافیک ایجاد نمی‌شود. منتهی روشنایی نیاز دارد. پس از روشنایی تونل‌ها، همانطوری که شما اشاره کردید، جلوگیری از ریزش دیوارهای اطراف جاده در فاز بعدی قرار گرفته و دشت برم که اگر یک زمانی تریلر جلو سواری‌ها باشد و تراکم اتومبیل‌ها ایجاد شود، دوباره جاده ابوالحیات تداعی می‌شود و عرض کنم از کازرون تا پل آبگینه و شروع کمربندی کازرون، این چهار پنج فازی است که باید روی این کار بشود تا درست شود. سه هفته پیش جلسه‌ای در استانداری با حضور جناب آقای استاندار بود یعنی اواخر شهریورماه در ماه مبارک رمضان و مدیرکل و مشاوران و معاون عمرانی استانداری آقای رجاء و معاونت وزارت راه و ترابری و مدیرکل راه و ترابری استان فارس هم در آن جلسه بودند. که من همین مسائلی را که الآن در پنج فاز تقسیم کردم خدمت آقایان عرض کردم و از آنها تقاضا کردم که به این مسائل و کمبودها برسند و به این پنج مسئله توجه کنند و با توجه به اینکه رضازاده استاندار از اول اینکه این جاده شروع کرده و ایشان هم مسئولیت استانداری فارس را داشتند، واقعاً نهایت محبت و حمایت از احداث این جاده را داشته‌اند و خود ایشان هم بطور جدّی در ارتباط با رفع نواقص این جاده، مخصوصاً روشنایی تونل‌ها، تذکر قاطعانه داد اما اگر بخواهیم این فازها را دسته بندی کنیم که از خود من هم سؤال کردند کدام یک از اینها اولویت بیشتری دارد، من گفتم فاز کمربندی؛ به خاطر اینکه ترافیکی که در این جاده عبور می‌کند اگر همینطور باقی بماند خیابان‌های کازرون مخصوصاً خیابان خرمشهر ما زیر چرخ کامیون‌ها، تریلرها و اتومبیل‌ها ترافیک جاده جدید حقیقتاً از بین خواهد رفت و با توجه به اینکه شهرداری ما هم واقعاً تلاش‌های زیادی می‌کند، این سزاوار نیست که ترافیک این جاده را روی خیابان خرمشهر بزنیم به همین علت اولویت را به کمربندی کازرون داده‌ایم که خوشبختانه با توجه به اقداماتی که قبلاً روی جاده انجام گرفته بود، آقایان در حضور آقای استاندار قول دادند که تا یک ماه دیگر نقشه تکمیلی کمربندی کازرون را به پیمانکار موردنظر برای شروع کار تحویل بدهند.

در ارتباط با تقاطع دشت ارژن، می‌دانید که مجری و پیمانکار این تقاطع شرکت راه و بندر بود و همه مستحضر هستند که جاده‌ای که افتتاح می‌شود با یک آسفالت اولیه می‌باشد و آسفالت بعدی یکسال بعد اقدام می‌شود. که راه و بندر الآن اسفالت نهایی را انجام می‌دهد و من چند روز پیش که خودم رفتم، روی پل تقاطع هم آسفالت ریز جدید بسیار عالی ریخته بودند ولی رمپی که از کازرون به شیراز می‌رویم، به خاطر اینکه موقع افتتاح یک مقدار زیرسازی کار داشت به طور عمقی انجام نگرفت الآن دارند تکه تکه برمی‌دارند و ترمیم می‌کنند. و این هم فکر می‌کنم تا آینده نزدیک رمپ B از طریق کازرون به شیراز هم درست شود چون رمپ C هم از شیراز به کازرون می‌آمد، در حال حاضر آسفالت نهایی آن هم انجام شده است. اما ما اصرارمان بر این است که جاده کازرون به پل آبگینه که با توجه به افتتاح جاده جدید ترافیک زیادی روی آن در جریان است و بعضاً متأسفانه باعث تصادفات خونین و منجر به فوت هم شده که یک روز هم در خدمت آقای استاندار بودیم و استاندار از نزدیک ترافیک این جاده را دیدند؛ ما تلاشمان این است که این قسمت ازراه به صورت اتوبان درآید و همچنین قسمت ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر دشت برم، این هم از این وضعیت فعلی خارج شود و انشاا… بصورت اتوبان درآید که آن موقع است که با توجه به اینکه این دو قسمت اتوبان بشود، کمربندی هم ساخته می‌شود و روشنایی تونل‌ها هم انجام می‌گیرد. اتوبان شیراز به دشت ارژن هم که واقعاً روی آنها شبانه روز کار می‌شود، پس از افتتاح، فاصله کازرون تا شیراز را به یک ساعت هم تقلیل می‌دهد و مردم واقعاً از برکت این جاده خوب استفاده می‌کنند.

منبع : روزنامه طلوع – شماره ۸۸۹- ۲۰/۷/۱۳۸۷-صفحه ۱۰- قسمت اول

 
- تابلوهاي نصب شده بزرگ راهنمايي قبل از پل به طرف كازرون در حال حاضر براي شهري مثل كازرون جالب نيست. چرا؟
 

* بله! گاردريل‌ها اكثراً زده شده ولي روي پل قسمتي هست كه گاردريل ندارد؛ تابلوهاي راهنمايي ندارد. چند روز پيش كه من از روي پل عبور مي‌كردم، خط‌ كشي نشده بود. البته شركت راه و بندر، شركت منظمي است. فكر مي‌كنم به همين زودي همه آنها را انجام بدهد و تذكر هم مي‌دهيم. در رابطه با تابلوهاي راهنمايي به طرف كازرون بارها شما اين نكته را اشاره كرديد به خاطر حساسيت شما روي اين مسئله من از جنابعالي تشكر مي‌كنم و من هم تذكر مي‌دهم و باز هم براي چندمين بار تذكر مي‌دهم كه اين تابلو به صورتي باشد كه هركسي كه از شيراز مي‌خواهد به طرف كازرون بيايد به طور وضوح و بدون سرگرداني از اين تابلو استفاده كند و وارد تقاطع به طرف كازرون حركت كند.

 

- جناب فرماندار در هيچ شهر ايران ورود كاميون به شهر مجاز نيست و الآن كازرون متأسفانه تبديل به يك پاركينگ عمومي شده و بارها هم در مطبوعات محلي و از جمله نشريه خودتان اعتراض و انتقاد شده، چه كسي بايد از اين وضعيت جلوگيري كند؟ همه شهروندان مي‌بينند كه تريلرهايي با سي الي 40 تن بار در خيابان و كوچه‌هاي شهر پارك نموده‌اند آقاي صالح‌پور تا كي اين معضل آلودگي صوتي، ايجاد مزاحمت براي همسايه‌ها و  حركت‌هاي غير مجاز آنها بايد ادامه پيدا كند. اطلاع هم داريد ضخامت آسفالتي كه در شهر ريخته مي‌شود تحمل فشار وزن‌هاي سنگين را ندارد و متأسفانه اكثر خيابان‌ها، چهارراه‌ها به اين دليل تبديل به دست انداز‌هاي بزرگ و يا باعث  شكستن لوله‌ها مي‌شود؟

 

* همانطوري كه اشاره كرديد و مي‌دانيد كازرون حدود چهار هزار كاميون و تريلر در آن وجود دارد و مردم كازرون از قديم‌الايام به شغل كاميونداري مبادرت داشته‌اند و بخش عظيمي از صنعت حمل و نقل كشور روي دوش كازروني‌ها بوده است. اما متأسفانه يك عرفي كه در كازرون وجود دارد و اين حل نمي‌شود مگر با همكاري مسئولين و مردم. يعني مردم هم بخواهند، مسئولين برنامه‌ريزي كرده و مردم كمك كنند. كه اين كاميون‌ها از كاميون‌هاي ده تن به اصطلاح تك چرخ گرفته تا ده تن جفت چرخ تا تريلر متأسفانه در كوچه‌هاي تنگ و تاريك كازرون مي‌بينيم كه بعضاً پارك نموده‌اند. به خصوص در مناسبت‌هايي مثل بيست و يكم ماه مبارك رمضان، دهه محرم و در طول سال هم ما فراوان مي‌بينيم و به راحتي در خيابان‌هاي شهر عبور مي‌كنند كه اين يك معضل بزرگي است، و بارها شده كه مسئولين اقدام كرده‌اند ولي به علت عدم همكاري مردم و خود اين كاميون‌دارها متأسفانه با شكست منجر شده و من همين جا از مردم با فرهنگ شهر كازرون تقاضا و استدعا دارم كه براي حفظ نظم و آلودگي‌هاي مختلف از جمله آلودگي‌هاي صوتي و بعضاً منجر به تصادفات خونين (يعني يك تريلر در كنار يك خيابان پارك كرده يك موتورسوار و يا يك خودرو با آن برخورد نموده و سرنشينان همه از بين رفته‌اند) من از همه كاميون‌داران كازروني خواهش مي‌كنم با مسئولين همكاري كنند و اين برنامه را به نحو چشم‌گيري خلاصه به سرانجام برسانند. اگر چنين كاري صورت نگرفت ما مجبور هستيم در آينده‌اي نزديك با توسل به قانون و اجراي مواد قانوني از اين كار به شدت جلوگيري كنيم. از اين مصاحبه من استفاده مي‌كنم همين جا به عنوان يك هشدار و يك اطلاعيه خدمت شهروندان كازروني و كاميونداران محترم مي‌گويم كه همكاري كنند. البته ما هم براي گسترش پايانه‌هاي كاميونداران ان شاالله اقدام مي‌كنيم كه كاميونداران موقعي كه مي‌خواهند وارد شهر بشوند خودرو خود را در پايانه‌ها پارك كنند و وارد شهر نشوند.

 
منبع: روزنامه طلوع – شماره 891- 28/7/1387-صفحه 10-قسمت دوم

 

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اذان صبح
۰۴:۵۲:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۰۶
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۰۳