پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹
يادنامه شهداي گمنام كازرون - 6

برای شروع خواستیم بدانیم که آن زمانی که شما به عنوان امام جمعه انتخاب شدید و خواستید وارد این مسئله شوید وضعیت شهدای گمنام چه طوری بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم وقتی ما مسئولیت گرفتیم وضعیت شهدای گمنام را که دیدم تأسف خوردم چون مدت زیادی بود که این عزیزان را این جا دفن کرده بودند و هیچ اقدامی صورت نگرفته بود. بررسی هایی کردیم، دیدیم هیئتی تشکیل شده بوده و در زمان امامت جمعه آیت الله بنیادی زیر نظر ایشان و حالا با نظارت ایشان. حسابی هم باز شده بود و بعضی از ادارات هم تعهداتی داده بودند که کمک های مالی برای ساخت این جا بکنند و متأسفانه عمل نشده بود به این تعهدات و تهیه نقشه بود که از همه چیز لازم تر بود. نقشه هم آماده نشده بود. خب ما یک مقدار دنبال کرده بودیم که ببینیم چه بود. خب هر دستگاهی می گفت که پیگیری نشده حالا فلانی پول واریز کند، فلان دستگاه و بعد ما واریز می کنیم و از این مسائل. حقیقتش من دیدم که آن اداره جدی برای ساختش وجود نداشتند البته بین دستگاه های دولتی و الا امام جمعه محترم پیگیری های خودش را انجام داده بوده است. خب مشکل مالی هم وجود داشته و امام جمعه هم پولی ندارد و بعد هم  روی این جهت ما پیگیری کردیم که این به شکلی ساخته شود به هر صورت. بعد در همین وضعیت خوب که چندین ماه طول کشید بحث ساخت خود مقام بود. هم اداره اوقاف نقشه ای آماده کرده بود که آن را بسازد و هم یکی از خیرین کازرونی مقیم شیراز ابراز تمایل کرده بود که من می خواهم یک مجتمع بزرگ فرهنگی مذهبی بسازم. حالا یادم نیست که ما رفتیم شیراز یا آنها آمدند این جا ولی مجموعاً دو سه جلسه ما برگزار کردیم که این کار انجام بشود ولی خب یک مقدار کار شهدای گمنام به تأخیر افتاد این بود. چون آن ها هم نقشه شان معلوم نبود و ما می خواستیم که یک نقشه ای باشد که با طرحی که آن ها آینده می خواهند بسازند همخوانی داشته باشد. این طور نباشد که که ما الان بیاییم چیزیبرای شهدا بسازیم که بعد یک سال یا دو سال دیگر تخریب شود. به همین جهت ما مقداری کار را به تأخیر انداختیم تا آن نقشه ساخت آن مکان مشخص شود در این فاصله هم دو نقشه تهیه شد که نثشه اولی پذیرفته نشد بنا به عللی.

 

_طراح نقشه اولی چه کسی بود؟

آقای مهندس نوذری بودند دومی هم باز خود ایشان طراحی کرد خب حالا ایشان چون هم فرزند شهید بود و هم علاقه مند به این کار، پیگیر هم بود. گفتیم که این کار را خود ایشان انجام دهند همین جا هم تشکر می کنم که بدون هیچ چشم داشت مادی ایشان بحث را دنبال کردند و بعد آن طرح مجتمع حسینیه و مذهبی و فرهنگی متأسفانه به جهت مشکلاتی که پیش آمد مسکوت مانده وتعطیل شده است. دیگر ما دیدیم وظیفه داریم که اگر آن جا را بسازیم و خیلی از مراجعات زیادی بود و واقعاً فریبنده نبود که همین مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس یکی دو بار گفته بودند اگر شما نمی توانید کاری کنید تا ما بیاییم این شهدا را جا به جا کنیم. یک مدتی هم بحث جابه جایی شهدا هم بود که مثلاً یک شکلی این ها را به یک مکان مرتفع و تپه ای منتقل کنیم. و برای جابه جایی هم ما دیدیم که مصلحت نیست و در افکار عمومی بالاخره این ها آمده اند این جا دفن شدند و بالاخرا دفن این ها این جا به خاطر جهت دهی به این مکان بوده است. بالاخره این جا به صورت هفتگی مراجعات زیادی هست مخصوصاً خانم. سالانه در مناسبت هایی مانند عید غدیر یک جمعیت چند هزار نفری می آید این جا. خب آن جا چون یک نماد مطمئن آن جا نبود خب بعضی ها اعمال خرافاتی هم انجام می دادند همان بحث تبرک به آن درخت کنار و کنار اباالفضل و از این مسائل لازم بود که به این جا یک جهت دهی مذهبی هم داده شود لذا دفن شهدا در آن جا با این قصد و منظور بوده است. لذا من موافقت نکردم که حتی بحثش مطرح و یا پیگیری شود. لذا دو سه جلسه گرفتیم. مسئولیت کار را تیپ امام سجاد پذیرفت که همین جا هم من تشکر می کنم از جناب سرهنگ محمد حسینی فرمانده فعال تیپ امام سجاد(ع) که در همین قضیه و در قضایای دیگر از جمله مسائل فرهنگی، یادواره شهدا و مسائل دیگر خوب همکاری داشتند. انشاالله خداوند خیر دهد. و نقشه آماده شد و پیمانکارش هم مشخص شد و در یک روزی که حضرت آیت الله ایمانی سفری به کازرون داشند کلنگش زده شد و کار شروع شد. و حالا هم پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم که بزودی کار به اتمام برسد و حالا چند وچون پروژه و چقدر هزینه داشته و نقشه و از ایم مسائلش را من دقیقاً در جریان نیستم و عمده هزینه را خود تیپ امام سجاد پذیرفت و انجام دادند و آن ارگان ها هم تعهداتی داده بودند ولی متأسفانه به آن ها عمل نکردند هنوز شاید یکی دو نفرشان به آن عمل کرده بودند. امیدواریم که آنها هم به تعهداتشان عمل بکنند که بزودی ما شاهد افتتاح و بهره برداری از این مکان باشیم. مهم هم این است که از این به بعد یک استفاده فرهنگی هم از آن جا شود بالاخره جلسات مذهبی دعا و توسل به صورت هفتگی که این شهدااز آن حالت گمنامی و غربت و مظلومیتی که هم هنگام شهادت هم بعد از شهادت و هم بعد از دفنشان داشتندبیرون بیاید و تبدیل شود به یک زیارتگاه و یک مرکز فرهنگی و مذهبی که الهام بخش باشد.

مجدداً من تشکر می کنم از همه عزیزانی که پیگیری می کردند این بحث را و از شما هم که باز پرداختید به این موضوع تشکر می کنم و از عزیزان تیپ دوم امام سجاد(ع) هم که مسئولیت این کار را بر عهده گرفتند تشکر می کنم.

 

_اعضای ستاد که به عنوان عضویت در ستاد شهدای گمنام بودند، بالاخره آن ها وظایفشان بیشتر بوده آن ها دراین مدت چرا کاری انجام نمی دادند؟

نگاه کنیداین کار متولی خاصی ندارد یعنی بنیاد شهید می گوید من از لحاظ قانونی ترمیم و ساخت شهدای گمنام جزء وظایف من نیست و گلار شهدا جزء وظایف رسمی من است. خب خدمتتان که عرض شود دستگاه های دیگر هم به همین شکل اظهار می داشتند که این ها جزء وظایف تعریف شده ما نیست. یک کسی باید دست بالا می زد و محوریت کار را می داشت و دیگران هم همکاری می کردند. یعنی همین تیپ دوم امام سجاد(ع) از لحاظ قانونی وظیفه این ها نیست که این کار را نجام دهند حالا از روی تعهد و علاقه ای که در این کار داشتند پذیرفتند و من هم با سردار غیب پرور صحبت کردم و هم با خود آقای محمدحسینی و هر دو بزرگوار پذیرفتند و این کار را یک افتخار می دانستند، و در حالی که شهید گمنامی را در خود تیپ دوم امام سجاد (ع) داریم و یک جایگاهی را در کنار میدان صبحگاهشان درست کرده اند. خدمتتان عرض می شود بالاخره از مجموعه سپاه هم این انتظار بیشتر می رود چون هم ارتباطش با شهدا و مسئله جهاد و جبهه و ایثار بیشتر است هم خودشان یادگاران آن دوران هستند هم خب امکانات بیشتری در خدمتشان هست البته من گلایه مند هستم از ارگان های فرهنگی و ارگان های نهادهای دیگر شهر مثلاً از شورای شهر من تصویب کرده بودم که یک مبلغی را کمک کنید و آن ها پانزده میلیون را تصویب کرده بودند حالا آن ها می گویند که فرمانداری گفته که خلاف قانونه بی جا  و بی خود گفته باید بیایید جواب بگوید و یک معمل قانونی باید برایش درست کنند. این از مصادیق بارز کار فرهنگی است این ها هم وظیفه دارند مقداری از درآمدهایشان را به امور فرهنگی اختصاص دهند. گفتیم که مجمع امور صنفی و فرمانداری مقداری کمک کنند حالا مبلغشان را الان یادم نیست که بخواهم بگویم خب آقای فرماندار قبلی رفتند تلاش کردند از استان یک مبلغی در نهایت به نظرم ده میلیون توانستند بگیرند از این ده میلیون هم هفت میلیون آن تخصیص داده شد. تنها کمکی که به این دوستان برای این کار شه همین هفت میلیون تومان بوده است یعنی اگر جای دیگری کمک کرده من الان اطلاع ندارم.

 

_یعنی هزینه ابتدایی هم نداشتند؟ چیزی از جانب بنیاد حفظ نشر آثار کمکی نشد؟

نه، این که چیزی بنیاد حفظ نشر آثار کمکی بکنند نبوده است. بالاخره آن ها می گویند خود مسئولین آن شهر باید این کار انجام دهد. خب البته هزینه ای هم نیست. خب این خیلی هزینه اش هم بشود این طرحی که ما ساختیم، البته الان اطلاع دقیقی ندارم باید از دوستان سوال کرد. حالا چیزی در حدود پنجاه شصت میلیون مثلاً هزینه داشته است.حالا این رقم برای شهری مثل کازرون رقمی نیست بالاخره با مشارکت دو پایه دستگاه می شد حل کرد. مشکلاتی بوده که عزیزان تیپ دوم امام سجاد(ع) مسئولیت را پذیرفتند و کار هم شکل گرفته و امیدواریم که کار هم با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

 

_دلیل رد نقشه اولیه چه چیزی بود؟

دلیل رد آن نماد آن بود. بعضی از دوستان می گفتند که باید یک نماد مذهبی تری، حالت زیارتگاهی باید داشته باشد البته کلیت طرح همان طرح است، تغییراتی در آن بوجود آمد در شکل گنبد و کاشی کاری هایی که الان می خواهد شود و روی حد واندازه آن بوده است و طراح آن هم همان طراح بوده است، خیلی تغییری ایجاد نکردند، جزئیات آن را باید از آقای نوذری یا از آقای سرهنگ محمدحسینی و این ها شوال کنید. من روند کلی را عرض کردم.

مشکلی هم ما در آن جا، مشکل فضا داشتیم در کنار این قبور مسجدی دارند می سازند کنار باید طرحی از لحاظ شکل و قیافه یک جوری ساخته می شد که تحت الشعاع آن مسجد هم قرار نگیرد چون فاصله آن هم به مسجد نزدیک است.

 

_بعد از این که مقبره ساخته شد و به بهره برداری رسید متولی آن چه کسانی می باشند؟

آن هم برای اداره اش مشخص نیست که متولی کی باید باشد بالاخره باید این را البته اداره آن منطقه به عهده اداره اوقاف است چون آن جا موقوفه است و اداره اوقاف مسئولیت دارد و هیأت امنای آن مرکز هست و باالطبع این هم جزء آن مجموعه قرار می گیرد اما حالا باید بعداً جلسه ای برای این موضوع تشکیل شود و مشخص شود قبل از افتتاح که حالا آن جا خودش پایگاه مقاومت دارد همان پایگاه مقاومت مسئولیتش را بپذیرد یا یک کانون فرهنگی آن جا تشکیل شود این ها باید بعداً روی آن تصمیم گیری شود.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲