پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳
تارنماي سبز - 19
در دسامبر 1990‌ اينترنت فعاليت خود را به صورت شبكه‌اي جهاني آغاز كرد. گسترش ‌اين پديده در سال 1999 با آغاز به کار Pitas، نخستين سرويس ارائه دهنده وبلاگ به صورت مجاني، شتاب فوق‌العاده‌اي به‌ خود گرفت. اولين وبلاگ توسط "تيم برنرزلي" (مخترع وب) ‌ايجاد شد.

وبلاگ چيست؟  

وبلاگ‌ فضايي روي‌ اينترنت است كه در آن تازه‌ترين نوشته‌ها در بالاي صفحه قرار مي‌گيرد. به عبارتي وبلاگنویسی یکی از راه‌های نوین انتشار مطالب در عصر حاضر است. به تعریف دایرة‌المعارف ویکیپدیا، وبلاگ (وبگاه، تارنما و تارنگار) محیطی است برای معرفی و قرار دادن مطالب و تصاویر که در آن یک یا چند نویسنده به نگارش و ویرایش آن مطالب می پردازند. اين واژه تركيبي از واژه‌هاي web و log است. امروز مردم آن را به صورت خلاصه‌تر يعني بلاگ (blog) تلفظ مي‌كنند. به فردي هم كه وبلاگ مي‌نويسد بلاگر (Blogger) مي‌گويند. اصطلاح وبلاگ براي نخستين بار در سال 1997 مطرح شد. اما وبلاگ‌هاي واقعي از اواسط دهه 1990 به ميدان آمدند و به آنها در آن هنگام ژورنال‌هاي آنلاين (Online Journals) مي‌گفتند.

 

تاريخچه وبلاگ‌

در سال 1969 دو دانشگاه استانفورد و كاليفرنيا براي انجام پژوهش‌هايي نظامي از طريق رايانه به هم متصل شدند. ‌اين شبكه اطلاعاتي «آرپانت» ناميده مي‌شد كه آژانس طرح‌هاي پژوهشي پيشرفته در وزارت دفاع آمريكا مأمور طراحي آن بود. هدفش مرتبط كردن رايانه‌هايي بود كه توسط ارتش، پيمانكاران و دانشگاه‌ها پژوهش‌هايي براي وزارت دفاع آمريكا انجام مي‌داد. در ‌اين زمان هنوز pc ها ابداع نشده بودند.
 
محتواي وبلاگ‌هاي اوليه غالباً شامل: مجموعه‌اي از لينك‌ها و توضيحات متناسب با علاقه نويسنده بود. سپس وبلاگ‌هايي كه جنبه دفترچه خاطرات شخصي داشت به وجود آمد و در ادامه نيز وبلاگ‌هايي تخصصي در زمينه‌هاي گوناگون همچون: نجوم، روزنامه‌نگاري، مذهبي، سياسي و. . . پديد آمد.
 
در دسامبر 1990‌ اينترنت فعاليت خود را به صورت شبكه‌اي جهاني آغاز كرد. گسترش ‌اين پديده در سال 1999 با آغاز به کار Pitas، نخستين سرويس ارائه دهنده وبلاگ به صورت مجاني، شتاب فوق‌العاده‌اي به‌ خود گرفت. اولين وبلاگ توسط "تيم برنرزلي" (مخترع وب) ‌ايجاد شد. برابر تحقيقات سايت internet world stats تعداد كاربران ‌اين شبكه در سال 2005 به يك ميليارد و 18 ميليون نفر (يعني 7/15 درصد كل جمعيت دنيا) رسيد. نخستين بلاگي كه چنين نامي داشت، در سال 1994 توسط «ديو وينر» به وجود آمد. اما واژه وبلاگ براي اولين بار در سال 1997 توسط  «جان بارگر» در سايت robot wisdom به كار برده شد.
 
كاربران محترم مي توانند متن كامل اين نوشتار كه توسط دكتر دشمن زياري به منظور ارايه در همايش " تارنماي سبز " تهيه شده بود را در اين جا ( كليك كنيد ) مطالعه نمايند .
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳