پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۲
فاطمه برزیگر - رؤیا امیرحکیمی

در پي اعلام اداره‌ي آبفا مبني بر حل مشكل آلودگي آب روستاي كمارج آگاه شديم كه مجدداً آب اين روستا دچار آلودگي شده است به همين بهانه به سراغ آقاي جواني رئيس تأسيسات آب رساني بوشيگان رفتيم و با ايشان درباره‌ي اقدامات انجام شده در جهت حل اين مشكل گفت و گويي انجام داديم. وی  توضيحاتي به شرح ذيل ارائه داد.

هر سال آب كمارج و بناف از طريق چشمه‌ي ساسان تأمين مي‌شده است اما امسال به دليل پايين بودن دبي (مقدار آب توليدي در يك منبع) ناچار آب بخش كمارج را از تصفيه خانه بوشيگان تصفيه مي‌كنيم.

در كل آب رساني به بخش كمارج و بناف به عهده‌ي آبفاي روستايي مي‌با‌شد و تأسيسات بوشيگان فقط در توليد و گرفتن املاح از آب دخالت دارد اما گند زدايي كه يكي از عاملين اصلي آلودگي آب مي‌باشد به عهده‌ي آبفاي روستايي است كه مي‌بايست در محل تلمبه خانه اين بخش مداوماً از كلر استفاده كنند و مقدار كلر باقي مانده مي‌بايست در آخرين مشترك روستا به PPm 1 برسد در صورتي كه كمتر از اين مقدار باشد بايد درصد كلر را اضافه كنيم كه در تيرماه چون آب اين بخش و بناف با كمبود و جيره بندي روبه‌رو شده بود از اين سرپرستي از طريق بخشداري خشت و كمارج و مديريت آبفاي روستايي خواسته شد كه مقدار برداشت آب جهت اين بخش بيشتر كنيم كه اين سرپرستي با تغييراتي كه در سيستم لِوِل كُنتُرو مخزن مربوط به كمارج انجام داد وضعيت جيره‌بندي آب در بخش كمارج و بناف برطرف شد اما متأسفانه از طرف بخشداري و مديريت آبفاي روستايي در اين زمينه هيچ‌گونه تقدير و تشكري انجام نشد.
از ايشان در مورد بوي نامطبوع آب سؤال كردم ايشان گفت: قبلاً با وجود تصفيه‌اي كه انجام مي‌داديم مشاهده شد كه آب بوي نامطبوعي دارد علت را كه پيگيري كرديم متوجه شديم كه در بين انتقال آب يكي از انشعابات تركيده است كه آن‌جا محل دفن كودهاي حيواني بود كه بلافاصله اقدامات لازم در جهت حل مشكل انجام شد اما ما از لحاظ كلرزني محدوديت داريم كه اين مقدار  برابر با ppm5000 است. يعني پنج كيلوگرم در ساعت كه اگر بيش از آن اضافه كنيم موجب آسيب ديدگي تجهيزات مي‌شود و از طرف ديگر موجب خطرات جدي براي اهالي روستاهاي همجوار تأسيسات بوشيگان مي‌شود كه زودتر از منطقه‌هاي ديگر از اين آب استفاده مي‌كنند بنابراين اداره‌ي آبفاي هر روستا موظف است كلر پاياني را خود به منبع اضافه كنند كه نياز به همت شبانه‌روزي مسؤولان مربوطه دارد. زيرا وقتي يك ساعت آب بدون كلر وارد شود به اندازه‌ي 24 ساعت آب سالم را خنثي مي‌كند علاوه بر اين از دو مخزن آب كمارج، مخزن دوم بدون حفاظ مي‌باشد كه خود مي‌تواند موجب آلودگي آب شود

 ما به دنبال رفع مشكل با عالي‌زاده رئيس اداره‌ي آبفاي شهري و روستايي گفت و گويي ترتيب داديم تا از اقدامات آن‌ها نيز آگاه شويم.

آقاي عالي‌زاده پس از اعلام اداره‌ي آبفا مبني بر رفع مشكل آلودگي آب منطقه‌ي كمارج اما باز شاهد آلودگي مجدد آب اين منطقه هستيم با توجه به اينكه شما نقش توزيع كننده‌ي آب را داريد در اين راستا چه اقداماتي تاكنون انجام داده‌ايد؟

ما در سال 86 با تأسيس آزمايشگاه ميكروبي در شهرستان به صورت ماهانه 148 مورد آزمايش npn(ميكروبي) و 148 مورد Hpc (شمارش باكتري) در تمام روستاهاي شهرستان انجام و كيفيت آب به همراه كلرزني به طور گازي و برقي و تزريقي پركلرين (كلر جامد) تحت كنترل قرار مي‌دهيم و سياست كلي شركت هم بر اين است كه در منابع آلوده با ايجاد سيستم ماوراي بنفش و در Ec بالا با استفاده از دستگاه آب شيرين كن كيفيت آب تحت كنترل قرار داده ‌شود.

به گفته‌ي وی از جمله اقدامات اين اداره در جهت بهبود اوضاع، لايه روبي چشمه ‌ي ساسان نصب دستگاهاي كلرزني گازي و برقي مي‌باشد و به محض اين‌كه پمپ شروع به كار مي‌كند كلر گازي به آب تزريق مي‌شود و در صورتي كه مثلاً در شب كلر گازي تمام شد صبح روز بعد آب دار كلر زني برقي را وارد مدار مي‌كند و تا زماني كه مشكل كلرزني از طرف پتروشيمي نداشته باشند كلرزني پركلين سريع در مدار قرار مي‌گيرد وي افزود كلري كه در تأسيسات بوشيگان تزريق مي‌كنند بايد تا تأسيسات بوشهر جواب دهد اما با وجود اين‌كه روستاهاي ما نزديكتر از بوشهر است ما تدابير لازم را انديشيده و كلرزني به صورت روزانه در تمام روستاها تست مي‌شود و به تأييد مركز بهداشت مي‌رسد سپس در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

وی در مورد مخزن روباز دوم گفت ما هيچ مخزن روبازي نداريم و حتي حوضچه‌هاي ما كه در آن‌ها شيرآلات وجود دارد همه داراي در هستند و اگر چه در بعضي از روستاها حوضچه‌هاي ما را تخريب مي‌كنند اما بلافاصله حوضچه‌ها تعمير مي‌شود وي در بحث آلودگي آب گفت رنگ و بوي آب دليل بر آلودگي نيست؛ ما هر 6 ماهه يكبار مخازن را شستشو مي‌كنيم 25 خرداد شستشوي مخازن انجام شده و در كمارج 23 مردادماه  آزمايش ميكروبي انجام شده است. وي اعلام كرد آخرين آبي كه امور آب و آبفاي شهر در جلسه‌ي شوراي بهداشت از چشمه‌ي ساسان ارائه داد بهترين آب بود و از نظر رنگ با آب معدني هيچ تفاوتي نداشت.

عالي‌زاده تصريح كرد كه از ساعت 2 ظهر الي 10 شب كشيك آن‌ها جهت تعميرات انشعاب و شكستگي‌ها گوش به زنگ است و در صورت گزارش در شب حتماً تا صبح براي تعمير اقدام خواهند كرد كه در تعمير شكستگي‌ها و فرسودگي‌هاي شعبه هم اعتبارات فوري را دريافت كرده‌اند و كار رو به جلو است.

وي اظهار داشت: رنگ و بوي آب مربوط به توليد كننده‌ي آب مي‌باشد و ما فقط نقش توزيع كننده و كلرزني پاياني را داريم.

وي در پايان گفت: ما 25 مخزن 5000 ليتري از اعتبارات داخلي خريداري كرده‌ايم كه در 25 روستا نصب شده و استفاده مي‌شود.
 

***

ما طي بازديدي كه از مراحل توليد آب در تأسيسات بوشيگان داشتيم آبي كه به مانشان داده شد آبي سالم بود و حتي آخرين آزمايشاتي كه اداره‌ي آبفاي روستايي و شهري در 23 مردادماه  انجام داده شده بود هم حاكي از سالم بودن آب داشت اما چرا اهالي كمارج مركزي از رنگ و بوي آب گله داشتند سؤالي است كه براي ما هم بي‌جواب مانده است اميدواريم كه ديگر شاهد مشكلي بر آب‌رساني به اين روستا و روستاهاي ديگر نباشيم و اين مسأله به طور قطع حل شده باشد.

دو بيگانه‌ي همدرد از دو خويش‌تن بي‌درد يا نام هم‌درد خويشاوندترند اين را شريعتي خدابيامرز مي‌گفت.
 
منبع: هفته نامه سلمان، 5 شهریور 1387، ش 377، ص 7.

 

 

نویسنده: فاطمه برزیگر - رؤیا امیرحکیمی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
1
0
با اهدا سلام وتشکراز هفته نامه سلمان در رابطه باپیگیری مشکل الودگی اب کمارج متاسفانه هنوز این مشکل مرتفع نشده امیدوارم مسعولین محترم شهرستان کازرون قبل از اینکه الودگی حادثه ساز نشده است اقدام لازم وعاجل بعمل اورند با تشکر فراوان (گودرز جنگجو) 17.1.88
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸