پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۴
آب زيرزميني دشت‌هاي کازرون نسبت به سال گذشته 56 درصد به ميزان 10 متر افت کرده است. پس از درج اين خبر روي خروجي ايرنا‌، بنا بر رسالت حرفه‌اي خود‌، تصميم گرفتيم از مسئولان اين شهرستان خواهان پاسخگويي باشيم. به رغم آمار نگران ‌کننده‌اي که معاون فني جهاد کشاورزي کازرون‌ از تاثيرات منفي خشکسالي اين شهرستان ارايه مي‌دهد‌، فرماندار کازرون ديدي خوشبينانه نسبت به آينده دارد.
خشكسالي
شهرستان کازرون به لحاظ موقعيت مکاني از جمله شهرستان‌هاي استان است که خسارت ناشي از عوامل طبيعي نظير خشکسالي و سرمازدگي را در بيشتر سال‌هاي گذشته تجربه کرده است.
به گزارش خبرگزاري پانا، به گفته معاون فني جهاد کشاورزي کازرون‌، در سال زارعي 86-87 در کازرون‌، کاهش دماي منفي 7 درجه سانتيگراد در چندين شبانه‌روز متوالي منتج به تاخير در تکميل فاز رويشي مزارع به ويژه غلات و از بين رفتن سرشاخه‌هاي درختان مثمر و کاهش کيفي محصولات سردرختي مرکبات شده است.

مسئول امور آب شهرستان کازرون‌ که اوايل مرداد ماه از وضعيت نگران‌ کننده آبرساني در اين شهرستان خبر داده بود، در خصوص اين معضل حاضر به پاسخگويي نشد.

به گفته صمد سعيد‌، کازرون داراي رودخانه‌هاي اصلي شاپور و دالکي‌، شش رودخانه فرعي‌‌، 104 دهنه چشمه‌، 38 رشته قنات و چهارهزار حلقه چاه عميق است که همگي از خشکسالي تاثير پذيرفته است.

سعيد گفت: کاهش بارندگي در سال‌جاري باعث خشک شدن 5 دهنه چشمه‌،3 رشته قنات‌ و کاهش چشمگير آبدهي چشمه‌ها و قنات‌ها به ميزان 60 درصد نسبت به 12 سال گذشته و 40 درصد نسبت به سال گذشته شده است.

به گفته مسئول امور آب شهرستان کازرون‌، يکي از چشمه‌هاي مهم و حياتي کازرون‌، چشمه ساسان است که تامين‌کننده آب اين شهرستان است که اين چشمه با کاهش 50 درصدي آب مواجه شده است.

وي اضافه کرد: آب زيرزميني دشت‌هاي کازرون نسبت به سال گذشته 56 درصد به ميزان 10 متر افت کرده است. پس از درج اين خبر روي خروجي ايرنا‌، بنا بر رسالت حرفه‌اي خود‌، تصميم گرفتيم از مسئولان اين شهرستان خواهان پاسخگويي باشيم. به رغم آمار نگران ‌کننده‌اي که معاون فني جهاد کشاورزي کازرون‌ از تاثيرات منفي خشکسالي اين شهرستان ارايه مي‌دهد‌، فرماندار کازرون ديدي خوشبينانه نسبت به آينده دارد.

مهندس ايلاني‌، معاون فني جهاد کشاورزي کازرون معتقد است: کاهش 63 درصدي بارندگي‌، در مقايسه با ميانگين 40 ساله شهرستان منتج به کاهش 70 درصدي حجم آب‌هاي سطحي و افت آب‌هاي زيرزميني در دشت‌هاي حاصل‌ خيز شهرستان از 33/1 متر تا 9 متر‌، خسارات قابل توجهي را به عرصه کشاورزي شهرستان کازرون شامل غلات‌، سيب‌زميني‌، پياز‌، دانه‌هاي روغني و نباتات علوفه‌اي در سطح 47 هزار هکتار با کاهش عملکردي قريب به 125 هزار تن و برآورد ريالي 237 هزار و 340 ميليون ريال وارد کرده است.

وي افزود: علاوه بر اين‌، در بخش باغات مرکبات و باغات ديم‌، در سطح هشت هزار و 400 هکتار با 32 هزار تن کاهش عملکرد و برآورد 308 هزار و 28 ميليون ريال مواجه بوده‌ايم‌.

همچنين از لحاظ دامپروري به علت کمبود علوفه‌، با کاهش قيمت دام زنده و کمبود آب شرب مورد نياز دام‌ها روبرو شده‌ايم که در نتيجه به 370 هزار راس دام سبک و سنگين خسارت وارد شده است.

ايلاني اضافه کرد: در نتيجه اين خسارات‌، ما امروز با کاهش 7 هزار تني گوشت قرمز شهرستان کازرون با برآوردي نزديک به 320 هزار ميليون ريال خسارت مالي مواجه شده ‌ايم.

وي با بيان اين مطلب ‌که سرمازدگي نقش زيادي را در خشکي باغ‌هاي کازرون ايفا کرده است، مجموع خسارات ناشي از خشکسالي به بخش‌هاي کشاورزي و دامپروري را رقمي قريب به 856 هزار و 368 ميليون ريال اعلام کرد.

در حالي که فرماندار شهرستان کازرون گفت: ‌مردم کازرون با مشکل معيشتي زيادي مواجه نيستند و خسارت مالي کمي ديده‌اند.

معاون فني جهاد کشاورزي اين شهرستان نيز گفت: شهروندان کازروني در حال حاضر يکي از بدترين سال‌ها را طي سال‌هاي گذشته از لحاظ معيشتي تجربه مي‌کنند. به طوري که قادر به پرداخت قسط‌ هاي خود به بانک‌ها نيستند و در همين حال‌، بانک‌ها فشار مضاعفي به شهروندان کازروني جهت وصول وام‌ها وارد مي‌کنند.

مهندس ايلاني افزود: متاسفانه تا‌کنون هيچ بخشنامه‌اي به بانک‌هاي عامل جهت تمديد وام‌هاي کشاورزان کازروني ابلاغ نشده است و ما انتظار داريم اين مساله در جهت مرتفع شدن مشکلات کشاورزان اين شهرستان هرچه زودتر پيگيري شود.

وي معتقد است: در حال حاضر بايستي به ‌وسيله راهکارهايي از کشاورزان کازروني حمايت کنيم‌، مثلاً صرف نظر از بدهکاري‌هاي معوقه کشاورزان و دامداران‌، تسهيلات کم‌ بهره با حداقل پيچ و خم‌هاي بانکي‌، قطعي شدن تمديد وام‌ها و حمايت ‌بخشي از مزارع و باغاتي که تحت پوشش بيمه نبوده‌اند.

معاون فني جهاد کشاورزي کازرون معتقد است: اگر مجلس شوراي اسلامي بتواند در حداقل زمان ممکن لايحه خشکسالي را تصويب کند‌، بخش زيادي از مشکلات ما حل خواهد شد.

وي اظهار نگراني عنوان داشت: در حال حاضر بانک‌ها از هر ابلاغيه‌اي اظهار بي‌اطلاعي کرده و بر کشاورزان فشار وارد مي‌کنند، امروز فقط منتظر عملياتي شدن لايحه خشکسالي هستيم.

در همين حال‌، وي در خصوص کاهش آب چشمه‌ ساسان هشدار داد: چشمه ساسان تامين‌کننده آب شرب و آب کشاورزي مردم کازرون است که با کاهش آب اين چشمه‌، بخشي از باغات انار و مرکبات منطقه‌اي شاپور که از اين چشمه استفاده مي‌کردند با مشکل کم‌آبي بسيار جدي روبرو هستند که اين معضل قطعاً در کاهش عملکرد اين باغات تاثيرگذار خواهد بود.

تغيير الگوي کشت و حتي کاهش سطح کشت‌، از راهکارهايي است که هميشه در هنگام خشکسالي و در وضعيت بحراني ارايه مي‌شود. خشکسالي سال‌جاري‌، کشاورزان شهرستان‌هاي فارس را ناچار به تغيير الگوي کشت به محصولاتي با مصرف آب کمتر کرده است.

معاون فني جهاد کشاورزي کازرون گفت: بحث تغيير الگوي کشت در کازرون نيازمند برنامه‌ريزي بلند مدتي است که در حال حاضر هر هفته يکي از راهکارهايي که در درازمدت به کاهش اثرات خشکسالي کمک مي‌کند را به مرحله اجرا در مي‌آوريم.

وي عقيده دارد: با جايگزين کردن محصولاتي که نياز آبي کمتر‌ و توليد ماده خشک بيشتري دارند، مي‌توانيم کمک زيادي به افزايش بازدهي مصرف آب در کازرون داشته باشيم.

وي افزود: در همين راستا با تمهيداتي که انديشيده شده‌، با راهنمايي کشاورزان‌ و تغيير الگوي کشت مقطعي از ذرت به کنجد‌ و کاهش قابل توجه سطح زيرکشت برنج و ذرت، تا حدودي از تخليه بي ‌رويه آب‌هاي زيرزميني و سطحي جلوگيري شده است.

به گفته صالح‌پور‌، فرماندار کازرون‌ در اثر خشکسالي اخير اين شهرستان‌، کشت محصولات برنج و ذرت در کازرون در حال حاضر براي کشاورزان ممنوع اعلام شده است.

مهندس ايلاني نيز گفت: در پي بحران اخير‌، با محدوديت‌هاي ايجاد شده توسط فرمانداري و جهاد کشاورزي کازرون‌، اجباراً سطح زير کشت کشاورزان کاهش پيدا کرده است اما تغيير الگوي کشت و کاهش سطح کشت نيز‌، مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

مهندس ايلاني همچنين خاطر نشان کرد: متاسفانه در نتيجه تغيير و تحولاتي که در الگوي کشت کشاورزان کازروني به وجود آمده است‌، کشاورزان ذرت و برنج با مشکلات معيشتي مواجه هستند، اما در حال حاضر چاره‌اي به جز اين تغييرات نداريم. در شرايط بحراني فعلي شهرستان کازرون‌، فرماندار اين شهرستان ديدي خوشبينانه به معضلات کنوني دارد.

صالح‌پور اظهار اميدواري کرد: به زودي بخشي از خسارت‌هاي وارده‌، توسط دولت جبران شود.

وي اضافه کرد: بر اين اساس‌، اين مبلغ کمکي به صورت غيرمستقيم و از راه هايي مثل تمديد مهلت پرداخت قسط‌، پرداخت تسهيلات کم‌ بهره و وسايل کمکي کشاورزي به کشاورزان داده مي‌شود.

وي با خوشبيني گفت: خوشبختانه محصولات سيب‌زميني و پياز کشاورزان که به خاطر شروع فصل گرما نگهداري و برداشت آن توسط کشاورزان مشکل بود تا حدود زيادي توسط دولت خريداري شده است‌ هر چند تا حدودي خشکسالي روي قيمت اين محصولات در بازار تاثير داشته است.

وي در خصوص خشکي چشمه ساسان گفت: آب اين چشمه چندين روستاي اطراف را آبياري و آب شرب اين روستاها را تامين مي‌کرد که در حال حاضر به اين روستاها به ‌وسيله اداره آبفاي روستايي با تانکر آب‌رساني مي‌شود که آب اين تانکرها خوشبختانه مشکل بهداشتي ندارد و فعلاً نياز اهالي اين روستاها را در حد ابتدايي رفع مي‌کنند.

صالح‌پور گفت: در حال حاضر مسئولان اداره آبفا، در حال تلاش شبانه‌روزي هستند تا کمترين آسيب به مردم کازرون برسد و خوشبختانه تا امروز تا حد زيادي موفق بوده‌اند‌، چنانچه در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزي مسئولان در آبفاي شهري‌، در خود شهر کازرون بحران آب را پشت سر گذاشته‌ايم، اما در روستاها مشکلات همچنان باقي است که با تلاش آبفاي روستايي تا حدود زيادي آب مردم روستا تامين مي‌شود.

وي معتقد است: مسئولان استاني تا آنجا که امکان داشته است‌، به معضلات کازرون توجه و از ما حمايت کرده‌اند و در حال حاضر برنامه‌ريزي مي‌کنند تا بتوانيم در آينده نزديک وضعيت بهتري داشته باشيم.

صالح‌پور در اين خصوص گفت: اگر قبلاً وقوع چنين شرايط جوي پيش‌بيني مي‌شد‌، ما با پيش‌بيني‌هاي انجام شده، منابع آب زيرزميني را تقويت مي‌کرديم و تا در دوران خشکسالي مشکلات کمتري داشته باشيم.

وي عقيده دارد: هنوز هم براي حفظ منابع زيرزميني و تقويت آبخيزداري و سرمايه‌گذاري روي اين امور دير نشده‌ و بايد هرچه زودتر دست به کار شويم.

فرماندار کازرون معتقد است: هر چند خشکسالي، بحران ايجاد کرده‌ اما باعث فراهم شدن فرصتي شده که ما به انجام کارهايي برسيم که قبلاً مي‌توانستيم انجام دهيم و نداديم.

خشکسالي تهديد است اما فرصت نيز هست، فرصتي که تدابيري بيانديشيم تا در سال‌هاي آينده با چنين مشکلاتي مواجه نباشيم و در زمان بارندگي‌هاي خوب‌، آب را هدر ندهيم. کازرون هنوز در تب خشکسالي مي‌سوزد.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹