پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۳:۱۰
كازرون ‌نما

سفر حضرت آيت الله سيدعلي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به كازرون در 16 ارديبهشت ماه 1387 و سخنراني در جمع مردم اين شهر يكي از وقايع تاريخي كازرون است. اين حادثه‌ي تاريخي اما حاشيه‌هايي شنيدني‌ داشت.


19 فروردين 1378: نشريه‌ي الكترونيكي شهرسلمان اولين رسانه‌‌اي بود (لااقل در سطح كازرون) كه خبر حضور مقام معظم رهبري در استان فارس را منتشر كرد.

 

25 فروردين 1378: در اين تاريخ يك حادثه‌ي تروريستي در حسنيه‌ي سيدالشهداي شيراز (وابسته به كانون رهپويان وصال) به وقوع پيوست كه طي اين حادثه 14 نفر شهيد و حدود 208 نفر زخمي شدند. پس از اين حادثه برخي احتمال به تأخير افتادن زمان اين سفر را مطرح مي‌كردند اما هيچ‌گونه تاخيري در زمان انجام سفر روي نداد لكن باعث شد تا تدابير امنيتي بيشتري براي انجام اين سفر در نظر گرفته شود.

 

31 فروردين 1378: روزنامه‌ي الكترونيكي شهرسلمان بار ديگر براي اولين بار خبر قطعي شدن حضور رهبري در كازرون را در تاريخ 31 فروردين ماه منتشر كرد. اين روزنامه به نقل از برخي منابع موثق نوشت: «سفر مقام معظم رهبری به شهرستان کازرون قطعی شد. بنا بر اخبار واصله تاکنون میزبانی شهرستان‌های "شیراز، کازرون، نورآباد و لار" از مقام معظم رهبری (مدظله) قطعی شده است. از سایر دیدارهای ایشان نیز تا کنون دیدار ایشان با کارگران و معلمین در روزهای 11 و 12 اردیبهشت قطعی گردیده و زمان مابقی دیدارها هنوز معلوم نیست. شهر سلمان امیدوار است مسوولین شهرستان با برنامه ریزی صحیح و اصولی و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها بتوانند حداکثر استفاده‌ی ممکن را در جهت شکوفایی شهرستان بنمایند.»

 
2 ارديبهشت 1387: جلسه برنامه ریزی و هماهنگی سفر پر برکت مقام معظم رهبری به شهرستان کازرون تشکیل شد. این جلسه با حضور مسئولین ادارات و نهادها، فرماندار، شهردار و امام جمعه‌، در محل فرمانداری شهرستان کازرون تشکیل شد، در این جلسه پیرامون این سفر معنوی مقام عظمای ولایت که در اردیبهشت ماه صورت می پذیرد از سوی مسئول تدارکات، فرماندار و امام جمعه به تفصیل سخن گفته شد و پس از بحث و تبادل نظر اعضا کمیته های مختلف استقبال مشخص و تشکیل شد.
 
6 ارديبهشت 1387: روزنامه‌ي الكترونيكي شهرسلمان خبر داد كه سفر مقام معظم رهبري در يكي از روزهاي 15 يا 16 ارديبهشت انجام خواهد شد.
 
چهارشنبه 11 ارديبهشت: سفر نه روزه‌ي مقام معظم رهبري به استان فارس از 11 ارديبهشت ماه آغاز شد. مقام معظم رهبري در اين روز ساعت 10:30 در شهر شيراز در مسير استقبال پرشور مردمي قرار گرفتند. اولين ديدار ايشان «با مردم فارس و سخنراني در ورزشگاه حافظیه‌ي شيراز» بود. معظم‌له بعدازظهر همان روز در جمع «هزاران نفر از علما و طلاب استان» حضور يافته و به سخنراني پرداختند.
 

كازرون در حال آمادگي براي استقبال از رهبري:

امنيت سفر مقام معظم رهبري را خواهران و برادران «تيپ سپاه ولي‌امر» به عهده داشت. اين تيپ از تهران به كازرون آمده و نهادهاي نظامي شهرستان زير نظر آن تيپ عمل مي‌كردند.

 

پس از قطعي شدن زمان سفر مقام معظم رهبري جشنواره‌ي اس.ام.اس (نقل اشعار و جملات زيبا در مورد رهبري و سفر ايشان) توسط برخي از نيروهاي مردمي در سطح شهر به راه افتاد.


در ميان مسئولان شهرستان عملكرد مثبت آقاي عسكري (شهردار محبوب و ارزشي كازرون) در آماده سازي فضاي تبليغي شهرستان براي استقبال از مقام معظم رهبري كاملاً مشهود بود. وی با همکاری شورای شهر کازرون توانست رضایت مردم را در این زمینه جلب کند. برخي از مسئولان اما عملكرد بسيار ضعيفي داشتند.

 

حركت‌هاي مردمي و خودجوش در سطح شهر توسط جمعي از طلاب و نيز برادران پاسدار، بسيجي، دانشجو و برخي از پايگاه‌هاي مقاومت از طريق تهيه‌ي پوستر، پرچم، پارچه و بنر (از قم و شيراز) و پخش آنها در سطح شهر و همچنين پخش شربت و دود كردن اسپند در خيابان شهدا شور و حالي ديگر به فضاي شهرستان داد.

 

بخشي از اين فعاليت‌ها در قالب ستاد خودجوش مردمي استقبال از مقام معظم رهبري انجام شد. اين ستاد به پيشنهاد حجة الاسلام والمسلمين رصّاف و حمايت شهرداري، شوراي شهر كازرون و ستاد استقبال از مقام معظم رهبري تشكيل شد.

 

خبرنگاران صدا و سيما از جنب و جوش‌ مردمي در استقبال از رهبري گزارش‌هاي تلويزيوني تهيه مي‌كردند.


پنجشنبه 12 ارديبهشت: «ديدار با هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان استان»، «حضور در مراسم نظامی مشترک یگان‌های نیروهای مسلحِ استان در شیراز»

جمعه 13 ارديبهشت: «ديدار با هزاران نفر از خانواده‌های معظم شهیدان، جانبازان و ایثارگران استان»، «زيارت مرقدهای مطهر حضرت احمد بن موسی(شاهچراغ)، محمد بن موسی و حسین بن موسی (علیهم السلام)»، «قرائت فاتحه بر مزار شهید محراب آیت الله دستغیب»

نماز جمعه كازرون:

نمايندگان مردم كازرون در مجالس هفتم (دكتر شاهين محمدصادقي) و هشتم (آقاي دهقان ناصرآبادي) هر يك به صورت جداگانه از طريق انتشار اطلاعيه، مردم را به حضور گسترده در مراسم استقبال از مقام معظم رهبري دعوت كردند. امام جمعه‌ (حجةالاسلام والمسلمين خرسند) و فرماندار شهرستان (مهندس صالح‌پور) نيز در اعلامیه‌اي مشترك مردم را به حضور گرم در مراسم استقبال دعوت كردند. اين سه اعلاميه در مراسم نمازجمعه قرائت شد.

شنبه 14 ارديبهشت: «دیدار پرشور بیش از 20 هزار نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های استان»، «حضور در گلزار شهدای دارالرحمة شیراز»، «دیدار هزاران نفر از بسیجیان و سپاهیان پاسدار استان» و «حضور در سعدیّه‌ي شیراز»

يكشنبه 15 ارديبهشت: «سفر به شهر نورآباد و ديدار با هزاران نفر از مردم و عشایر ممسنی»، «حضور در بهشت زهرای نورآباد ممسنی و مزار شهدا»

در آستانه‌ي ديدار:

از ميان نشريات شهرستان هفته‌نامه‌ي سلمان و ماهنامه‌ي شهرسبز نسبت به انتشار ويژه‌نامه‌ براي سفر مقام معطم رهبري اقدام كردند. مطالب ويژه نامه‌ي سلمان توسط اداره‌ي آموزش و پرورش شهرستان تهيه شده بود كه در بخش‌هايي از آن دانش‌آموزان شهرستان به بيان احساسات خود نسبت به مقام معظم رهبري پرداخته بودند.


 راه‌اندازي كارناوال موتوري از شنبه شنبه در سطح شهرستان آغاز شد و تا شب ديدار ادامه داشت.

اولين كارناوال موتوري توسط پايگاه ثارالله مسجد حاج رضا به راه افتاد.

 

شب دوشنبه گروهي از جوانان ناصرآبادي (روستاي نماينده‌ي شهرستان در مجلس هشتم) نيز با راه‌اندازي كارناوال موتوري در شهر علاقه‌ي خود را نسبت به رهبر انقلاب به نمايش گذاشتند.

 گروهی از مردم بخش قائمیه روز یکشنبه مسافت ۳۵ کیلومتری قائمیه تا کازرون را با پای پیاده پیمودند.

دوشنبه 16 ارديبهشت:  

مردم در روز دوشنبه از صبح زود به سمت استاديوم شهداي كازرون حركت كردند.

حضور اهالي محترم بخش‌هاي مختلف شهرستان كه بعضاً با پاي پياده تا شهر آمده بودند جلوه‌اي از اتحاد شهر و روستا را به نمايش مي‌گذاشت.

 

عكاسان و خبرنگاران بسياري اين مراسم را پوشش مي‌دادند. حاصل فعاليت آنها مجموعه‌ي بزرگي از تصاوير زيباي اين سفر است كه در خبرگزاري‌هاي مختلف منعكس شد.


در مراسم سخنراني مقام معظم رهبري بسياري از شخصيت‌هاي شهرستان و برخي از بزرگان استان حضور داشتند. كه از آن جمله مي‌توان به آيت‌الله حائري شيرازي (امام جمعه‌ي شيراز)، آيت‌الله ايماني(امام جمعه‌ي بوشهر)، آيت‌الله بنيادي(امام جمعه‌ي سابق كازرون)، حجة‌الاسلام و المسلمين راشد يزدي، مهندس رجبعلي طاهري، مهندس غلامحسين نوذري، دكتر شاهين محمدصادقي، آقاي دهقان ناصرآبادي، مهندس رضازاده (استاندار فارس) و... اشاره كرد.


شنيده شد كه مقام معظم رهبري بخشي از مسافت شيراز به كازرون را با ماشين و از جاده‌ي جديد شيراز- دشت ارژن- كازرون پيموده‌اند. معظم‌له همچنين در طول اين مسير در «دشت ارژن» و «دشت برم» توقف كردند.


برنامه‌هاي مراسم پيش از ورود مقام معظم رهبري، با تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد توسط آقاي رضا حسيني‌روش آغاز شد.


متأسفانه در هنگام قرائت قرآن گروهي از جوانان بطري‌هاي خالي آب معدني خود را به سمت خواهران پرتاب مي‌كردند و گروهي از خواهران نيز متقابلاً بطري‌ها را به سمت آنها برمي‌گرداندند. اين صحنه‌ي زشت كه براي دقايقي ادامه داشت، مورد توجه عكاسان حاضر در استاديوم قرار گرفته و مشغول عكس‌برداري از آن شدند. توجه عكاسان به اين صحنه باعث شد كه اين عمل زشت پايان يابد.


از ديگر برنامه‌هاي مراسم اجراي سرود توسط گروه سرود مدرسه‌ي راهنمايي ارسال (شاهد) بود.


ساعت 9:12 هليكوپتر سفيد صدا و سيما سر و كله‌‌اش پيدا ‌شد و جنبشي در ورزشگاه پديد ‌آمد.


قرائت اشعاري در وصف مقام معظم رهبري توسط آقاي كاظم دهقانيان‌فرد از شعراي شهرستان از ديگر برنامه‌هاي مراسم بود اما همزمان با قرائت شعر توسط وي، مقام معظم رهبري به ورزشگاه وارد شدند. ورود معظم‌له باعث شد برنامه‌ي شعرخواني متوقف شده و مردم با شعارهاي خود ورود مقام معظم رهبري را گرامي بدارند.


مقام معظم رهبري ساعت 9:30 وارد ورزشگاه شدند.


مردم كازرون با شعارهايي ازجمله «دسته گل محمدي به كازرون خوش آمدي» مقدم ايشان را گرامي داشتند.


ورود مقام معظم رهبري به ورزشگاه باعث حركت مردم به سمت جايگاه براي مشاهده‌ي بهتر چهره‌ي نوراني ايشان شد كه اين خود موجبات تراكم جمعيت در قسمت‌هاي جلو را فراهم آورد. اين مسأله باعث شد كه تا پايان مراسم بسياري از مردم ايستاده به سخنان ايشان گوش فرا دهند.


پيش از سخنان مقام معظم رهبري شعري به صورت گروهي توسط سربازان پادگان آموزشي امام رضا(ع) با همراهي مردم خوانده شد كه مقام معظم رهبري در پايان سخنان خود اين سرود و اجراي آن را «پرشور و با حال» ناميدند:


ياد امام و شهدا قلبمو آتيش مي‌‌زنه / منتظرت بودم آقا تا به دلم نور بزنه


پيش از سخنان مقام معظم رهبري؛ حجة‌الاسلام والمسلمين خرسند (امام جمعه شهرستان) به معظم‌له خيرمقدم گفت. وي در بخشي از سخنان خود به سوابق تاريخي كازرون و علماي گذشته شهرستان اشاره كرد.


حجت ‌الاسلام خرسند، امام جمعه كازرون، از سوي مردم شهرهاي كازرون، قائميه، بالاده و 285 روستا خير مقدم چنين گفت: «حضور سبز رهبر معظم انقلاب اسلامي را در شهر سلمان فارسي، شهرستان كازرون را گرامي مي‌داريم». وي مختصري از پيشينه فرهنگي شهرستان كازرون را ارائه كرد: «كازرون سابقه بزرگي در مبارزات انقلابي دارد و شهري پيشتاز در نهضت امام(ره) با تقديم هزار و صد شهيد و هزار و هشتصد جانباز و بيش از صد آزاده، شهر پرورش علما و عارفان بنامي چون شيخ ابواسحاق، شيخ امين‌‌الدين، حجت ‌الاسلام والمسلمين علي دواني و شاعر غنايي نصرالله مرداني است.» امام جمعه كازرون از تجديد بيعت مردم كازرون با رهبري خبر داد و اظهار داشت: اگر روزي دشمن بخواهد در خليج فارس ديوانگي كند، زن و مرد اين شهر از جهاد مقدس دريغ نخواهند كرد.


امام جمعه‌ي كازرون همچنين از تلاش فرهنگي دو امام‌جمعه‌ي سابق شهرستان تجليل كرد. وي در بخش ديگري از سخنان خود به كمبودها و مشكلات شهرستان اشاره كرد و اعلام نمود كه مجموعه‌ي اين مشكلات را به صورت مكتوب تقديم معظم‌له خواهند كرد. امام جمعه‌ي كازرون در عين حال به مشكل خشكسالي امسال و ضرر و زيان كشاورزان اشاره كرده و خواستار توجه مقام معظم رهبري به اين مشكل شد. وي پس از پايان سخنان خود بر دستان رهبر معظم انقلاب بوسه زد.


مشكلات و معضلات شهرستان كه از قبل به صورت مكتوب آماده شده بود توسط امام جمعه شهرستان تقديم معظم‌له شد. در اين نامه برخي از معضلات از جمله تونل بناف، وضعيت نامطلوب بيمارستان كازرون و... مطرح شده است.

 

مقام معظم رهبري در ابتداي سخنانشان خود را بدهكار مردم كازرون دانسته و فرمودند: «خداى متعال را سپاسگزارم كه اين توفيق را به اين بنده‏ى حقير عطا فرمود كه در جمع پر شورِ مؤمنِ انقلابىِ مردم كازرون در اين سفر بتوانم شركت كنم. من در واقع به مردم كازرون بدهكار بودم؛ در سفرهاى قبلى در دوران رياست جمهورى به استان فارس، اين توفيق دست نداده بود؛ خدا را سپاسگزارم كه تفضل فرمود و من توانستم از اين شهرى كه از لحاظ سابقه‏ى تاريخى، از لحاظ نشانه‏هاى عميق انقلابى، يكى از درخشانترين شهرهاى فارس، بلكه سراسر كشور محسوب مي‌شود، ديدار كنم و در جمع شما برادران عزيز، خواهران عزيز شركت كنم.»

 

ايشان همچنين برخي از سوابق درخشان مردم كازرون از قبيل مقابله با استعمار انگليس، همراهي در نهضت ملي شدن صنعت نفت و حمايت از آيت الله كاشاني، فعاليت در جريان قيام 15 خرداد و حوادث مربوط به انقلاب اسلامي و نيز برخورداري از چهره‌هاي بزرگي همچون سلمان فارسي تجليل كردند.


مقام معظم رهبري همچنين در بخشي از سخنان خود فرمودند: «بدانيد؛ دشمنان مي‌گويند جمهورى اسلامى عمرش از فلان قدر بيشتر نخواهد شد؛ من ميگويم اين دشمنان همه در حسرت زوالِ جمهورى اسلامى خواهند مُرد. و ملت ايران سربلند، سربلند و آبرومند در دنيا خواهد ايستاد و روز به روز رفعت مقامِ ملت ايران بيشتر خواهد شد. آن روز ما ممكن است نباشيم، اما شما جوانها هستيد.» قسمت پاياني عبارات ايشان، اشك را از ديدگان عاشقان ولايت جاري ساخت.


در حين سخنراني مقام معظم رهبري بارها سخنان ايشان با تكبير مردم مورد تأييد قرار گرفت.


سخنرانی مقام معظم رهبری مجموعاْ
۴۸ دقیقه و ۵۷ ثانیه به طول انجامید.


مقام معظم رهبري پس از پايان سخنراني خود به زيارت قبور شهدا در گلزار سيدمحمد نوربخش رفتند. برخي از مردم كه احتمال مي‌دادند معظم‌له براي زيارت قبور شهدا بيايند از قبل براي ديدار ايشان در آن مكان حاضر شده بودند.

 

مهندس نوذري(نماينده‌ي سابق كازرون و وزير نفت) آيت‌الله حائري شيرازي و برخي ديگر از مسئولان استان، ايشان را در برنامه‌ي زيارت قبور شهدا همراهي كردند.


پس از زيارت قبور شهدا، مقام معظم رهبري به تيپ دوم امام سجاد(ع) رفته و از آنجا با هليكوپتر به شيراز برگشتند.


برخي از مسئولان و شخصيت‌هاي شهرستان ناهار را ميهمان امام‌جمعه‌ي كازرون بودند. در اين ميهماني آقايان دهقان ناصرآبادي و دكتر محمدصادقي نيز حضور داشته و در همان مجلس براي ايجاد فضاي صميمي ميان آنها و كنار گذاشتن كدورت‌ها تلاش شده است.

هفته نامه‌ي بيشاپور همان روز شماره‌ي جديد خود را منتشر كرد. تصوير رنگي و بزرگي از مقام معظم رهبري در صفحه‌ي اول آن با تيتر «تاريخ كازرون تاريخ پرافتخاري» توجه‌ها را به خود جلب مي‌كرد. در صفحه‌ي دوم اين نشريه خلاصه‌اي از سخنان رهبري و در صفحه‌ي آخر آن تصاويري رنگي از همين ديدار منتشر شده بود.

سه شنبه 17 ارديبهشت: «بازديد 3 ساعته از بخش های مختلف نمایشگاه نوآوری‌ها، ابداعات و اختراعات استان در شيراز»، «حضور در حافظیه»، «دیدار صدها تن از نخبگان، فرهیختگان و منتخبان استان»

 چهارشنبه 18 ارديبهشت: «دیدار مسئولان اجرایی – اداری بخش‌های مختلف استان»، «ديدار با اعضای هیأت دولت پس از تشکیل جلسه‌ای ویژه‌ي هيات دولت در شیراز»

نقش والرين در كازرون

مقام معظم رهبري در بخشي از سخنان خود در جمع مديران استان فارس به يكي از نقوش اطراف کازرون (در شهر تاريخي بيشاپور) اشاره كرده و ‌فرمودند: «... يك نفرى براى من نقل مي‌كرد، مي‌گفت رفته بوديم يونان؛ ما را به مراكز گردشگرى گوناگون مي‌بردند و آنها را به ما نشان مي‌دادند؛ از جمله به نقطه‏اى بردند، گفتند اينجا همان‏جايى است كه سپاهيان ايرانى آمدند اينجا، از ما شكست خوردند. مردم را به يك بيابان خالى مي‌برند و نشان مي‌دهند كه اينجا آنجايى است كه ايرانى‏ها در آن دوره لشكركشى كردند و در اينجا شكست خوردند. يك فضاى خالى را نشان مي‌دهند، يك ماده‏هاى تاريخى را با يك فضاى خالى اثبات مي‌كنند. خوب، اينجا نزديكى كازرون - آنطورى كه شنيدم - مجسمه‏ى والرين (Valerianus) است، امپراتور روم، كه زانو زده در مقابل پادشاه ايران. خيلى خوب، اينجا را برويد نشان بدهيد؛ اين به آن در! (خنده‌ي حضار) اين همه نقاط مثبتى كه مي‌تواند گذشته‏ى ما را نشان بدهد.»

ره‌آورد مادي سفر رهبري براي كازرون:

سفر مقام معظم رهبري به كازرون علاوه بر آثار معنوي فراواني كه براي اين شهرستان داشت، بركاتي مادي را نيز نصيب اين شهرستان كرد. سفر رهبري 114 مصوبه در جهت پيشرفت و آباداني كازرون داشت. كه جدول زير  مجموع اين اعتبارات را مشخص مي‌كند:

جمع اعتبارات سال 1378 (هزار ريال): 84032000

جمع اعتبارات سال 1388(هزار ريال): 92956000

جمع اعتبارات سال 1389(هزار ريال): 53282000

 جمع كل اعتبارات (هزار ريال): 230270000

پنجشنبه 19 ارديبهشت: «ديدار با ده‌ها هزار نفر از مردم لارستان در ورزشگاه تختي شهر لار»، «حضور در گلزار شهداي شهر لار»، «بازگشت به تهران»

شنبه 21 ارديبهشت: دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه ای با تشکر صمیمانه از استقبال به یادماندني و ابراز مهر و محبت بيدريغ مردم مؤمن، انقلابی و هنرمند شیراز و استان فارس در برنامه هایِ مختلفِ سفرِ نُه روزهء رهبر فرزانه انقلاب به این استان، تأكيد کرد با تلاش مسئولان ملی، پیگیری مسئولان محلی، و اجرای برنامه های مصوب این سفر، فارس به فضل پروردگار از آینده درخشان تری برخوردار خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳