پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: من اطمینان می‌دهم که دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نخواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف که به منظور پاسخگویی به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در جلسه علنی امروز مجلس حضور پیدا کرده بود، افزود: من عمیقاً اعتقاد دارم که جناحی شدن موضوع سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت و شکست آن است و هزینه‌ کردن منافع ملی برای هدف‌های جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است.

وی تصریح کرد: قدرت ایران از عوامل متعدد طبیعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی، ‌سیاسی و نظامی نشأت می‌گیرد که برجسته‌ترین آن فرهنگ استقلال‌طلبی، عزت‌مداری، اعتماد به نفس و مقاومت مردم دلاور ایران است که همانا گفتمان اصیل انقثلاب اسلامی یادگار امام راحل و تأکید رهبری است،‌قدرتی که تمام ابزارها و حربه‌ها علیه این ملت دلاور را ناکارآمد ساخته است.

ظریف گفت: به روان پاک شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی درورد بفرستیم که مهمترین نماد و عنصر این قدرت هستند و از روح پاکشان مدد بجوییم و از آنها با احترام یاد کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آقایان و خانم‌ها و نمایندگان محترم در شرایط انتقادی کنونی جهانی که منابع قدرت و نفوذ چند بعدی شده‌اند برخورداری از این منبع قدرت مبنای توان حضور و نقش آفرینی موثر و جدی در صحنه منطقه‌ای و جهانی را به جمهوری اسلامی ایران بخشیده است و عجیب نیست که بدخواهان ایران اسلامی با هراس از این توانمندی برای اعمال قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند و آخرین ترفندی که برای این منظور به کار گرفتند و برای مدت نسبتاً طولانی به آن پرداختند، تهدیدانگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهداف دشمنان ایران با هدف عمده برای تهدیدانگاری برنامه‌های هسته‌ای،‌ گفت: اولین هدف ترسیم چهره ناامن و خطرناک از ایران است که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و هدف دوم آنان نیز تضعیف توان اقتصادی،‌ دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم خوب ایران از طریق تحریم‌های ظالمانه و نامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چندجانبه بود.

وی گفت: اما مردم دلاور ایران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و با پشتیبانی هوشمندانه از رویکرد تدبیر و اعتدال زمینه ورد قدرتمند جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات هسته‌ای را فراهم کردند.

ظریف ادامه داد: این مذاکرات از یک سو چهره‌ای تعامل‌گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم خلل ایجاد کرد و با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران هراسی می‌دمیدند و با هدف مهار ایران، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را تقویت می‌کردند اکنون در دام چاله کوررنگی استراتژیک خود گرفتار شدند و ایران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه‌ای بلکه عامل ثبات و امنیت در منطقه است.

وی ادامه داد: سیاست‌های بصیرت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت رهبری سبب شد حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران در تحولات منطقه اذعان کنند و از این منظر سیاست خارجی توانسته است در طی توافق ژنو با فضاسازی‌های خصمانه و بهانه‌جویی‌های هر روزه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مقابله کند و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایفا نماید و این جزئی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به تأکیدات رهبری بر اهمیت هوشمندی دیپلماسی فعال ایران، تصریح کرد: من کمترین با پشتوانه سه دهه تحقیق، تدریس و مطالعه در امور دیپلماسی می‌گویم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هسته‌ای بر مبنای فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می‌شود و ما از منافع همه مردم دفاع می کنیم و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم و یقین داریم که همه برادران و خواهران در خانه ملت نیز همین‌گونه و همین هدف را دنبال می‌کنند.

ظریف با بیان اینکه امروز رهبران غربی هم از برنامه صلح‌آمیز ما به عنوان برنامه غیرصلح آمیز حرف نمیزنند و نتانیاهو در این ادعا منزوی شده است، گفت: امروز سیاست‌های نتانیاهو بی‌رمق و مجالسش از شنونده تهی شده است و این نتیجه سیاست‌های خردمندانه ایران است.

وی در پایان اظهار داشت: ‫امروز هیچ عاقلی از اینکه همه ابزارها روی میز است سخن نمی‌گوید. ‫امروز در مذاکرات به هیچ وجه کسی در مورد اصل غنی‌سازی صحبت نمی‌کند تنها صحبت امروز درباره میزان غنی‌سازی است و کسی از تعطیلی فردو یا اراک صحبت نمی‌کند.


نمایندگان از پاسخ‌های ظریف قانع شدند

نمایندگان مجلس بعد از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در مورد سوال کریمی قدوسی به نمایندگی از 40 نفر از نمایندگان،‌ با رأی خود اظهار کردند که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند.

نمایندگان مجلس با 125 رأی موافق،‌86 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شدند.

برچسب ها: محمدجواد ظریف
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳