پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
بررسی سیاست خارجی ایران در پرتو نظریه سازه‌انگاری
کتاب «از هاشمی تا روحانی» تالیف علی باقری دولت‌آبادی و محسن شفیعی سیف‌آبادی به رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از سال 1368 تا به امروز بر مبنای روش سازه‌انگاری می‌پردازد. در این اثر کوشش شده تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد سازه‌انگاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد

کتاب «از هاشمی تا روحانی» تالیف علی باقری دولت‌آبادی و محسن شفیعی سیف‌آبادی به رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از سال 1368 تا به امروز بر مبنای روش سازه‌انگاری می‌پردازد. در این اثر کوشش شده تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد سازه‌انگاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که چه عواملی در تدوین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مؤثر است؟ و آیا امکان استفاده از رویکرد سازه‌انگاری برای تحلیل دوره‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دوره هاشمی رفسنجانی تا روحانی وجود دارد؟

کتاب «از هاشمی تا روحانی» در پنج فصل با این عناوین تدوین شده است: «سپهر نظری، سازه‌انگاری به مثابه یک روش»، ««طرح سیاست خارجی دولت علی اکبر هاشمی رفسنجانی از سال (1368- 1376)»، «سیاست خارجی سیدمحمد خاتمی 1376- 1384)»، «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران محمود احمدی نژاد 1392- 1384» و «سیاست خارجی در دوره حسن روحانی1396- 1392».

در تحلیل‌ها و تبیین‌های صورت‌گرفته درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عمدتاً از مبانی نظری جریان خردگرا استفاده شده است. به عقیده نویسندگان، در کنار بررسی نقش ساختارهای مادی در سیاست خارجی که عموماً در سایر آثار نگاشته‌شده درباره سیاست خارجی ایران مورد توجه واقع شده‌اند، پرداختن به نقش ساختارهای معنایی، هنجارها، ارزش‌ها و قواعد که هویت جمهوری اسلامی و به دنبال آن سیاست خارجی کشور را شکل داده‌اند، ضروری است و بدون آن هرگونه تحلیلی ناقص خواهد بود. در تعریف اصطلاح «سیاست خارجی» در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «سیاست خارجی عبارت از استراتژی یا رشته‌ای از اعمال از پیش طرح‌ریزی شده تصمیم گیرندگان حکومتی که مقصود آن دستیابی به اهداف معین در چارچوب منافع ملی و در محیط بین‌المللی است. به عبارتی، می‌توان گفت سیاست خارجی که شامل تعیین و اجرای سلسله اهداف و منافع ملی است در صحنه بین‌المللی از سوی دولت‌ها انجام می‌پذیرد

در پیشگفتار کتاب در بررسی شکل‌گیری و تشریح سیاست خارجی در چارچوب سازه‌انگاری آمده است: «رفتار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را هویت برساخته از ارزش‌ها و هنجارها هدایت می‌کند و اصولی مانند حمایت از جنبش‌های آزادی بخش، صدور انقلاب، اصل نه شرقی نه غرب، حفظ دارالاسلام و مواردی از این قبیل در سیاست ایران دیده می‌شود. با این حال به نظریات مختلفی که تا کنون برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است عمدتا نقش این عوامل را نادیده گرفته‌اند و به عنصر هویت توجه چندانی نشده است. از این رو کتاب «از هاشمی تا روحانی» در تلاش است تا با رویکردی متفاوت با استفاده از مبانی و گزاره‌های سازه‌انگاری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد واکاوی قرار دهد.» در فصل نخست کتاب با عنوان «سپهر نظری، سازه‌انگاری به مثابه یک روش» پس از توضیح و توصیف سابقه پژوهش، ابتدا سیاست جمهوری اسلامی از منظر برخی تئوری‌های روابط بین‌الملل بررسی و در گام بعد مهمترین گزاره‌های مباحث نظری و فرانظری این روش بررسی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

در فصل دوم تلاش می‌شود با طرح « سیاست خارجی دولت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی از سال (1368- 1376)» سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در این برهه زمانی (از سال 1368تا 1376) از منظر سازه‌انگاری مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور در این مقطع اصول، اهداف و هنجارهای تاثیرگذار بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و نمودهای سیاست خارجی ایران در قالب روابط جمهوری اسلامی ایران با دولت، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این مقطع توضیح داه می‌شود.

در فصل سوم با عنوان «سیاست خارجی سیدمحمد خاتمی (1376- 1384)» ضمن بررسی ساختارهای مادی و معنایی شکل‌دهنده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این مقطع تشریح خواهد شد. در ادامه نیز رابطه این دولت با دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی تشریح و در نهایت موضوع پرونده هسته‌ای نیز بررسی شده است.

فصل چهارم با عنوان «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران محمود احمدی‌نژاد (1392- 1384)» بخش‌هایی با عنوان «عوامل تاثیرگذار در سیاست خارجی دوران محمود احمدی‌نژاد»،«ساختارهای معنایی شکل دهنده سیاست خارجی»، «ساختارهای مادی شکل دهنده سیاست خارجی»، «اصول و ویژگی‌های سیاست خارجی دولت نهم و دهم»، «الگوهای رفتاری دولت نهم و دهم»، «گفت‌وگوهای انتقادی با آمریکا»، «روابط با شورای همکاری خلیج فارس»، «تغییر و اصلاح سازمان‌های بین‌المللی»، «بحران هسته‌ای» و «نتیجه گیری» را در برمی‌گیرد.

در فصل پایانی «سیاست خارجی در دوره حسن روحانی (1396- 1392)» به علت نبود منابع کتابخانه‌ای، از سایت‌ها و روزنامه‌های معتبر برای پردازش فرضیه کتاب استفاده شده است. در این فصل نیز چارچوب نظریه سازه‌انگاری، نخست در ساختارهای مادی و معنایی شکل‌دهنده سیاست خارجی تشریح می‌شود و در ادامه تاثیر این ساختارها بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این مقطع بررسی شد.ه استو

 کتاب «از هاشمی تا روحانی» تالیف علی باقری دولت‌آبادی و محسن شفیعی سیف‌آبادی در 384 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه و بهای 21 هزار تومان از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
غریب فاضل نیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
3
با سلام و عرض ارادت
ضمن تشکر از مدیریت محترم سایت وزین کازرون نما بخاطر انعکاس خبر موفقیت های همشهریان عزیز در حوزه های مختلفٰ بدینوسیله برای همشهری عزیزمان جناب آقای دکتر محسن شفیعی که تا کنون جندین کتاب در حوزه تخصصی علوم سیاسی به رشته تحریر در آورده اند آرزوی موفقیت بیشتر را از خداوند منان دارم.
محسن شفیعی سیف آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
2
مدیریت محترم سایت کازرون نما
با سلام و احترام
از اینکه افتخار داده و تبلیغ اثر اینجانب -که از مهر ماه 1393 در برخی از دانشگاه ها کشور در قالب سه واحد درسی تدریس خواهد شد- را در سایت مردمی خود درج نمودید بسیار سپاسگذارم.
برای شما و تمامی حامیان این سایت، آرزوی توفیق الهی را دارم.
محسن شفیعی سیف آبادی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
0
3
بسیار عالی است. عنوان زیبایی دارد. موفق باشید.
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
0
2
ارزوی موفقیت برای همشهری عزیز رادارم
قهرمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
0
3
سلام
با تشکر از کازرون نما به خاطر اطلاع رسانی
با آرزوی توفیق برای این استاد عزیز
چرا با ایشان بیشتر آشنا نیستیم
چرا بیوگرافی و زندگی آقای محسن شفیعی را که افتخاری از افتخارات این شهرستان است منتشر نکرده اید
و چرا مصاحبه ای از ایشان با تصویرشان در دست نیست
باعث افتخار است که یک همشهری در حوزه های سیاسی صاحب قلم و تألیف کتاب است
کاش بیشتر با این عزیز آشنا می شدیم
لطفا مصاحبه ای با ایشان همراه با عکس چهره اشان در کازرون نما داشته باشید
متشکرم.
هادی قاسمی جویباری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
0
2
آقای دکتر شفیعی جزء نوابغ و البته نوادر علوم سیاسی کشور هستند!
بنده افتخار دوستی با ایشون رو دارم. تعداد مقالاتی که ایشون اعم از علمی پژوهشی و علمی ترویجی و ... توی دوره دانشجویی ارشد به رشته تحریر درآوردن از مجموع تعداد مقالات اساتیدشون بیشتر بوده!!!!
الحق که باید قدر نوابغی چون دکتر شفیعی رو دونست. ایشون آینده بسیار درخشانی در انتظارشونه!
رویا و امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
1
0
اروزی توفیق برای دوستمان داریم...
ای کاش ادم ها علاوه بر اسم و رسم دنیایی به اسم و رسم خدایی شان هم فکر می کردند...خیلی از ادمها با گرفتن پست و مقام خودشان را گم می کنند چرا که به عینه شاهد این وضع ناگوارر در جوامع هستیم خیلی ها در زیر عنوان و مدرک و سمت نقاب های رنگینی بر چهره می زنند که فقط خدا می تواند به فریادشان رسد....
به شخصه از سیاست نه خوشم می اید و نه سررشته دارم...
اما از خداوند برای این دوست پر تلاشمان ارزوی
رویا و امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
2
0
ارزوی موفقیت برای ایشان و علی باقری دارم...امیدوارم اثرشان مورد قبول درگاه حق باشد نه برای گرفتن القاب ...انشالله
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
0
1
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
برای القاب؟
عزیزم ایشون نه دنبالش بوده نه تا اونجا که میدونم پست داره اون فقط دنبال پژوهشاشه
اشراق 66
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
0
1
سلام . از صمیم قلب تبریک می گم . باعث افتخار سیف اباد است که جوانانی این چنینی دارد.
یاحق
احمد دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
آرزوی موفقیت روز افزون شما را دارم جناب شفیعی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹