پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی:
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، احمد سراجی ، آغاز تولید از این میدان ها را یکی از برنامه‌های کلان توسعه‌ای در میادین زاگرس جنوبی دانست و گفت : چندی پیش با تهیه مجوزهای لازم قرار شد برای توسعه این میدان ها از سرمایه‌گذاری خارج از صنعت نفت استفاده شود.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از آغاز فعالیت‌های مطالعاتی برای توسعه میدان های ریگ، شوروم و دودرو (رشد) خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، احمد سراجی ، آغاز تولید از این میدان ها را یکی از برنامه‌های کلان توسعه‌ای در میادین زاگرس جنوبی دانست و گفت : چندی پیش با تهیه مجوزهای لازم قرار شد برای توسعه این میدان ها از سرمایه‌گذاری خارج از صنعت نفت استفاده شود.

وی با بیان این که هر سه میدان پروژه رشد، نفتی است و هدف از توسعه آنها تولید روزانه بیش از 30 هزار بشکه نفت است، افزود: این سه میدان در مناطق سخت‌گذر جغرافیایی قرار دارد و توسعه آنها بسیار مشکل است.

میدان‌های سه‌گانه زاگرس جنوبی شامل میدان‌های شوروم، کوه ریگ و دودرو در سال‌های 1965 تا 1970 میلادی با همکاری شرکت آجیپ ایتالیا کشف شد.

حجم نفت خام درجای این سه میدان 2476 میلیون بشکه و حجم گاز درجای آنها 1460 میلیارد فوت‌مکعب گاز برآورد شده؛ البته این اطلاعات محدود به محاسبات اولیه است و پیش‌بینی می شود با تکمیل مطالعاتی، اطلاعات مخزنی دقیق‌تری از سه میدان به دست بیاید.

 

بهره‌برداری از میدان خشت در سال 92

سراجی درباره روند توسعه میدان نفتی خشت نیز گفت: پیشرفت فیزیکی این میدان از 70 درصد فراتر رفته است.

وی زمان بهره‌برداری از این میدان را سال 1392 اعلام کرد و افزود: این میدان با هدف تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت در برنامه توسعه قرار گرفته است.

میدان خشت در 45 کیلومتری جنوب غربی کازرون و در مجاورت شهر کنار تخته واقع شده است. تاسیسات نمک زدایی، ایستگاه تقویت فشار برای تزریق گاز به درون چاه‌های نفتی، سیستم پمپاژ نفت به بندر گناوه، سیستم شیرین‌سازی و تثبیت فشار بخار نفت نیز از ملزومات توسعه این میدان است.

 

سروستان و سعادت‌آباد به 97 درصد پیشرفت رسید

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، هدف از توسعه میادین سروستان و سعادت‌آباد را تولید 15 هزار بشکه نفت اعلام کرد.

سراجی با بیان این که پیشرفت توسعه این دو میدان از 97 درصد فراتر رفته است، افزود: با تکمیل خطوط لوله انتقال نفت، این میادین تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

دی، سفیدزاخور و گشوی جنوبی در راه توسعه

سراجی همچنین از آغاز فعالیت‌های توسعه‌ای میدان‌های دی و سفیدزاخور خبر داد و گفت: مطالعات اولیه برای توسعه این میادین انجام و برخی تجهیزات نیز در محل چاه‌ها نصب شده است.

وی افزود : گاز این میادین پس از تولید در پالایشگاه فراشبند، فرآورش می‌شود که برای این منظور طرح توسعه‌ پالایشگاه نیز آغاز شده است.

 

اهداف طرح توسعه میادین دی و سفیدزاخور استخراج،

جمع‌آوری، جداسازی، انتقال گاز و مایعات تولید شده به میزان 15.1میلیون متر مکعب گاز و 10 هزار بشکه میعانات گازی اعلام شده است.

میدان سفید زاخور در منطقه کوهستانی استان فارس و در حدود 30 کیلومتری جنوب شهرستان قیر و میدان دی میان شهرستان‌های قیر و کارزین، خنج و فراشبند واقع شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به اتمام مطالعات مهندسی مفهومی و مهندسی پایه طرح توسعه میدان گازی گشوی جنوبی اشاره کرد و گفت: ادامه فعالیت‌های توسعه‌ای این میدان در انتظار تامین منابع مالی است.

میدان گازی گشوی جنوبی در 70 کیلومتری غرب بندر عباس قرار دارد و ذخیره گاز درجای این میدان مستقل بیش از 4 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

هدف از اجرای این طرح، استخراج و پالایش روزانه حدود 14 میلیون مترمکعب گاز سبک شیرین، حدود 5 هزار بشکه نفت و هزار تن گوگرد است.

قرار است گاز تولیدی از این میدان به خط لوله سراسری هفتم منتقل و دیگر محصولات تولیدی آن مانند نفتا و گوگرد صادر شود.

طرح توسعه میدان گازی گشوی جنوبی برای نخستین بار در سال 1381 ابلاغ و پس از دو سال متوقف شد، زیرا سیاست شرکت ملی نفت بر این بود که نخست میدان های گازی دیگر مانند پارس جنوبی توسعه پیدا کند و هم اکنون تولید از این میدان به ویژه برای تامین گاز استان های جنوب شرقی مهم است.


مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
كيامرث رحماني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
1
0
اين ميدان در شهر كنارتخته واقع شده ومربوط به بخش كنارتخته وكمارج مي باشد وبخش خشت جداگانه بوده وربطي به اين حوزه نفتي ندارد لطفا"اصلاح فرمائيد واز بخشدار محترم كنارتخته انتظار انعكاس موضوع راداريم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
اذان صبح
۰۴:۵۴:۰۵
طلوع افتاب
۰۶:۲۰:۳۵
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۰:۲۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۲۳