پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۷۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
آخرین وضعیت پریشان/
تالاب پریشان طی چند ماه اخیر از نظر آبگیری وضعیت بهتری نسبت به دوره های گذشته داشته به گونه ای که تعدادی از پرندگان نیز به بستر آن مهاجرت کرده اند اما سایه چاه های غیرمجاز بر سر تالاب همچنان سنگینی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دریاچه پریشان ازجمله تالابهایی است که به خاطر خشکسالیهای اخیر و دیگر عوامل، خشکی شدیدی را تجربه کرده بود.

این خشکیها به حدی بود که به جز برکه ای کوچک و منطقه ای محدود، عملا آبی در این دریاچه وجود نداشت.

یکی دیگر از عواملی که خشکی پریشان را شدت بخشید، چاه های غیرمجازی بود که در اطراف پریشان وجود داشته و آبهای منطقه را که نقش موثری در حیات تالاب ایفا می کرد می مکند.

البته امسال بارشهای به نسبت مناسب تری در شهرستان کازرون و هم تالاب پریشان نسبت به دوره های قبل از آن رخ داد که باعث شد سطح بیشتری از دریاچه آبگیری شود.

این امر همچنین مهاجرت برخی از پرندگان به دریاچه را نیز در پی داشته اما همچنان نگرانی در خصوص چاه های غیر مجاز وجود دارد.

کارشناسان براین باورند که حذف این چاه ها تاثیری بسیار زیادی در احیای دریاچه خواهد داشت.

البته در این خصوص محیط زیست نیز طرح هایی را با کمک سازمانهای مربوطه برای حذف چاه های غیر مجاز اجرا کرده که اگر این طرح ها با شدت بیشتری دنبال شود از نکرانیهایی که بابت این چاه ها وجود دارد نیز کاسته خواهد شد.

دبیر موسسه 13 فروردین به خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه پریشان گفت: در حال حاضر رودخانه قلعه نارنجی که در شرق تالاب واقع شده پرآب شده است.

علی اکبر کاظمینی با اظهار رضایت از وضعیت کنونی تالاب پریشان بیان کرد: هم اکنون آب مناسبی در تالاب سرازیر شده به گونه ای که حدود 15 تا 20هکتار از آن آبگیری شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی فلامینگو، پلگان خاکستری و زاغ در دریاچه دیده شده که این امر جای امید داردزیرا وضعیت اکولوژیک تالاب در حال بهبود است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود چاه های غیرمجاز در اطراف تالاب گفت: با توجه به آغاز فصل کشاورزی برداشت آب از سفره آبهای زیرمینی آغاز شده و این امر نگرانی دوستداران را به دنبال دارد.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: در سال گذشته اقدامات مناسبی برای توسغع کشاورزی پایدار در اطراف تالاب پریشان انجام شده به گونه ای کشاورزان از سیستمهای جدید استفاده کرده و 50 درصد آبیاریها به صورت قطره ای بود.

وی ادامه داد: در سال جاری نگرانیهایی در رابطه با برداشتهای غیرمجاز از آب تالاب وجود دارد زیرا حدود 350 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف آن وجود دارد.

کاظمینی افزود: در رابطه با جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز از آب در اطراف تالاب فرماندار شهرستان کازرون دستورات خوبی داده و مقرر شده که در این رابطه حوزه های مربوطه هرچه سریعتر اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص بودجه 10 میلیارد تومانی برای احیای دریاچه پریشان گفت: این بودجه برای لاروبی، تعیین حریم تالاب، خرید زمینهای اطراف و... در نظر گرفته شده تا گام موثری برای احیای تالاب برداشته شود.

این فعال محیط زیست بیان کرد: علاوه بر این در صورت ضرورت روستای اطراف تالاب جابه جا خواهد شد همچنین دستورات لازن برای مسدود شدن چاه ها به منظور بیشتر شدن آب چشمه های صادر شده است.

برچسب ها: پریشان
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
فرشيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
2
0
ميشه بگيد مردمي كه يه عمر اونجا بودن و خونه زدگي دارن رو ميخوايد كجا ببريد اگه چاه و ميخوايد پلم كنيد خب لااقل يه كاري بديد دست مردم مگه غير از كشاورزي كر ديگه اي هم بلدن همه همه اينانتيجه دور انديشي آقايونه دورانديشي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
0
0
لطفا يه پرسش وپاسخ بارييس دانشگاه ازادترتيب بديدكه فك نكنم بپذيره.مردم توسايت سوال كنندايشون بعداپاسخ بده
مصطفي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
0
0
يك سوال از اهل علم و تحقيق
چرا هيچكس به اون مدت زمان نه چندان كوتاه يا به عبارت ديگر مدت زمان چنيد ساله اي كه از ضلع جنوبي درياچه آب را از كانال رها كرده بودند و اجازه خروج ميدادند هيچ اشاره اي نميشه ؟
چرا در زمان اوج پرآبي درياچه اجازه خروج داده شد
بحث چاه غير مجاز هم دخيل است ولي نه به اندازه ي برداشت آزاد و بدون حساب و كتاب دو كانال بزرگ و سرريز شدن آب آن به سمت منطقه ي حسن آباد آب كنارون و مناطق پايين دست آن تا حدود دادين؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴