پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
دین »
حوزه علميه - 4
به جهت آنکه قریب به سی سال که از عمر انقلاب گذشته بود حوزه علمیه کشور فقط دو معاونت آموزش و تهذیب داشت و جاده برای پژوهش اساساً هموار نبود لذا در آغاز کار با مشکلات خاصی روبرو بودیم. به خاطر همین شروع به ایجاد فرهنگ نوشتن در بین بچه ها نمودیم.

روح الله چراغی * معاونت پژوهش از بدو ایجاد در صالحیه تمام قوای خود را بر این امر گمارد که فرهنگ نوشتن و نویسنده شدن را در بین طلاب ایجاد نماید که البته کار بسیار پیچیده و دشواری بود. به جهت آنکه قریب به سی سال که از عمر انقلاب گذشته بود حوزه علمیه کشور فقط دو معاونت آموزش و تهذیب داشت و جاده برای پژوهش اساساً هموار نبود لذا در آغاز کار با مشکلات خاصی روبرو بودیم. به خاطر همین شروع به ایجاد فرهنگ نوشتن در بین بچه ها نمودیم. هر از چندی طی جلساتی مباحثی را طرح می نمودیم و به طلاب یادآوری می کردیم که در زمانی زندگی می کنیم که در قبال زندگی و دین و اعتقادات مردم و اخلاق آنان مسئولیم و لذا باید کار نمود و اگر در حوزه به خوبی کار کنیم قطعاً جوابگو خواهیم بود و سخنانی از این دست.

این رویه آرام آرام نتیجه نسبی خود را گذاشت و در این سه سال بحمدا... بچه ها با ما راه آمده اند و خودشان بر ضرورت کار واقف گردیدند. پس اولین کاری که نمودیم ایجاد روحیه نوشتن بود.

در طول سال در حد فاصل دو نیم سال ما از طلاب دو پژوهش می خواهیم. طلاب مخیر بین پژوهش های درسی و غیر درسی اند. در آغاز برگه کوچکی به آنان داده می شود که در آن باید نام پژوهش و استاد راهنمای خود را نوشته، برگه را با امضاء استاد راهنما به معاونت پژوهش تحویل دهند. آنگاه در طی یک دوره تقریباً دو ماهه به آنان فرصت داده می شود تا پژوهش خود را حداقل در بیست یا بیست و پنج صفحه نوشته به معاونت پژوهش تحویل دهند. عموم طلاب زمان بندی را رعایت می نمایند و کمتر اتفاق می افتد موعد مقرر تمام گردد و طلبه ای پژوهش را کار نکرده باشد. در فاصله کار نیز استاد راهنما کار طلبه را می بیند و آن را می خواند و رفع اشکال می نماید. در این رابطه برگه ای تهیه کرده ایم که حداقل شامل پانزده مورد می شود و برای هر مورد نیز نمره ای اختصاص داده ایم که طلاب حین پژوهش ملزم به رعایت آنند. جمع نمرات صد می شود و اگر پژوهشی در بارم بندی نهایی زیر پنجاه بیاورد پژوهشش پذیرفته نمی گردد. و باید بار دیگر با رعایت شرایط بنویسد. در آخر هم به پژوهش های برتر نیز بحسب میزان امتیازهایشان طی مراسمی با اعطاء هدایایی قدردانی می شود. برخی از عناوین برگه چنین اند:

به روز بودن موضوع، عدم خروج موضوعی از موضوع، ذکر آیات و روایت در پژوهش، بخش بندی و فصل بندی مناسب، عدم قلم فرسایی از سوی نویسنده... 

همچنین  ماهنامه «طلبه» که توسط خود طلاب و خطاب به خود طلاب نوشته می شود کار دیگر ماست. البته پیشینه «طلبه» به قبل آمدن من برمی گردد اما غیر از آن «فصل نامه تابش» نیز داریم که در دوران کار اینجانب راه اندازی شده است و نیز قریب به دو سال است که کتابی تحت عنوان «اصطلاحات دروس حوزه» در دست کار است و الان در مرحله غلط گیری می باشد. که در آن کل اصطلاحات پایه اول تا دهم که در کتب مختلف آمده یک جا در یک تک جلد بناست جمع آوری گردد. که تقریباً مراحل پایانی آن در حال انجام است.

سرانجام ما یک هدف نهایی داریم و آن را دنبال می کنیم و آن هم نویسنده شدن طلاب می باشد. هر کدام از طلاب خود این همت را دارند که در آینده نزدیک یا دور نویسنده ای ارزشمند گردند ما هم در همین راستا حرکت می نماییم. کار ما از آنجا ارزش پیدا می نماید که در حکم مبنا و پایه هستیم و طلاب را در حد سالهای اول تا ششم در اختیار داریم که در واقع نوعی آب بندی شخصیتی طلاب در زمینه علمی است. یعنی طلبه به محض ورود به حوزه از همان آغاز طلبگی یاد می گیرد که بنویسد.

 * معاونت پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کازرون 


نویسنده: روح الله چراغی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
راه مستقیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
0
1
لطفا تلاش کنید آدم تربیت کنید آدم

نقل از رجبعلی خیاط
می خواهی طلبه شوی یا
آدم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷