پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
از سوی بنیاد فارس شناسی اعلام شد:
همایشِ بین المللی سلمان فارسی (ره) گامی است نه فقط برای شناخت زندگی و ابعاد وجودی او که کوششی است برای نشان دادنِ تعامل بین فرهنگ و تمدن ایران پیش از اسلام و فرهنگ اسلامی. بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری استانداری فارس و دانشگاه تهران بر آن شدند تا این همایش را در 13 ، 14 مهرماه 1391 در شیراز برگزار کنند
میراثِ گذشته پایۀ موجودیتِ کنونی ایرانی ـ اسلامی ماست. اساسِ هویتِ ماست. بر آن ریشه روییده ایم و بر ساقۀ تناورِ آن شاخه ها گسترده ایم و سایبانی از برگهای سبز و شاداب گسترانیده ایم. کمتر قومی در تاریخ همچون قومِ ایرانی توانسته است هم با خود آگاهی و شعورِ تاریخی، فرهنگ ساز و تمدن ساز باشد و هم در پیشبردِ فرهنگ و تمدنِ بشری تأثیر گذار و تا امروز در صحنۀ تاریخ ماندگار. رمزِ سازندگی، تأثیرگذاری و ماندگاری قومِ ایرانی در عرصۀ فرهنگ و تمدن را باید در روحِ خلاّق و جستجوگر آن دید؛ و امروزبازشناسی مواریث و دستاوردهای آن ضرورتی است، انکار ناپذیر برای مساهمت و بازیگری در صحنۀ فرهنگ و تمدنِ کنونی.

یکی از شخصیت های تاریخی ایران زمین که حلقۀ وصل و نمادِ پیوندِ فرهنگ و تمدنِ ایرانی پیش از اسلام با فرهنگِ اسلامی است سلمانِ فارسی است. مردی که نمایندۀ تشنگی روحِ حقیقت در عصر و نسل خود بود و چون در خانه، زادگاه و وطنِ خود نیافت، گام در وادی طلب نهاد تا کام عطشناکِ خود را از چشمۀ زلالِ حقیقت سیراب سازد. دستِ دل و تقدیر او را از دامنِ یاری به یاری دیگر و از دیاری به دیاری دیگر کشاند تا سر انجام رحل در واحۀ یثرب در دیار حجاز افکند و سر انجام به سرچشمه آب زلالِ حیات یعنی حقیقتِ محمدیه(ص) رسید و دل در رشتۀ مهر و محبت و ولایت او کشید و پیمانه ها از کوثر او چشید.

در سلکِ سالکان او چنان زیست که به شرفِ سلمانُ منا اهل البیت نایل آمد. پس از رحلتِ خواجۀ لولاک، چنگ در رشتۀ ولایتِ امیر ولایت ایمان زد تا گوهرِ اسلام خود را از تلبیسِ ابلیس و وسوسۀ نفس خبیث حفظ کند. به امر ولایت او (امام علی) و به وکالتِ او به مقتضای احوال در واقعِ فتحِ مداین پایتخت بی تختِ دولت ساسانی حاضر شد. و در آنجا به حکمت حکومت و بین ایرانیان و اعراب حکمیت کرد. از اینجا بود که بذرِ فرهنگ ناب اسلامی و نیز ولایت علی ابن ابی طالب(ع) در خاکِ ضمیر ایرانیان پاشیده شد و سر انجام سلمان فارسی این پیرِ پیرو ولایت در مداین چهره در نقاب خاک کشید.

همایشِ بین المللی سلمان فارسی (ره) گامی است نه فقط برای شناخت زندگی و ابعاد وجودی او که کوششی است برای نشان دادنِ تعامل بین فرهنگ و تمدن ایران پیشس از اسلام و فرهنگ اسلامی. و سلمانِ فارسی مسلمان جایگاه و سهم خاصی در طرح این تعامل داشته است. بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری استانداری فارس و دانشگاه تهران بر آن شدند تا این همایش را در 13 ، 14 مهرماه 1391 در شیراز برگزار کنند.

اهداف همایش
1. تجلیل از مقامِ شامخ سلمان فارسی (ره)
2. شناختِ ابعاد وجودی و معرفی شخصیت سلمان
3. ایجاد فضای علمی ـ فرهنگی برای تبادل اطلاعات پژوهشگران داخلی و خارجی
4. پیوند بین نسل امروز جامعه ایرانی با مفاخر و مظاهر فرهنگی و تمدنی گذشته.
5. کوشش در جهت وحدت فکری جهان اسلام.

شورای سیاست گزاری همایش از همه استادان، پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دانشجویان و علاقمندان د ر داخل و خارج کشور دعوت می کند تا با ارسالِ مقالات خود در محور های همایش موجباتِ غنای علمی هر چه بیشتر آن را فراهم نمایند.

محور های همایش
1. شرح حال سلمان (از ولادت تا وفات).
2. سلمان در احادیث و روایات شیعه و سنّی.
3. ولایت محوری سلمان.
4. سلمان در آثار تاریخی.
5. سلمان و فتوحات.
6. حکومت از منظر سلمان.
7. سلمان در آیینۀ متون عرفانی.
8. سلمان، ایرانیان و اسلام.
9. سلمان در آیینۀ شعر و ادب.
10. سلمان از منظر خاورشناسان.
11. سلمان و نیاز انسان امروز.

زمان ارسال مقالات
1. آخرین مهلت ارسال چکیدۀ مقالات 30 اردیبهشت ماه 1391
2. آخرین مهلت ارسال کامل مقالات 15 تیرماه 1391

شیوه نامۀ تدوین مقالات
1. چکیده مقاله حداکثر سیصد کلمه.
2. مقالات در محیط Word با قلم 14 B. Nazanin تایپ شده باشد.

نحوۀ ارسال مقالات
مقالات به نشانی الکترونیکی همایش: info@salman-congere.ir ارسال شود.

یاد آوری های ضروری
1. کمیتۀ علمی همایش در پذیرش و رد و ویرایش مقالات آزاد است.
2. جهتِ کسبِ اطلاعاتِ بیشتر با شماره تلفن های 2220297- 0711 و 2230560-0711 تماس گرفته شود.

آدرس سايت: www.salman-congress.ir
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۸
اذان صبح
۰۴:۳۸:۳۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۹:۱۱
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۰:۳۵
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۰۶