پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۴۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۳

به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و امام جمعه محترم كازرون و نيز حوزه علميه صالحيه و پي‌گيري‌هاي دلسوزانه استاد گرانقدر حاج عبدالعلي شيخ الحكمايي و خانواده‌هاي بحراني و مساعدت مالي برخي افراد خير، مقبره مرحوم شيخ عبداللطيف بحراني (بهجت العلما) در حياط مجموعه فرهنگي هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كازرون بازسازي شد. در همين رابطه در تاريخ 30 آبان ماه، همزمان با رونمايي از بناي آرامگاه ايشان نيز همايش بزرگداشتي در سالن آمفي تاتر مرداني اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد. لازم به ذكر است كه طي هفته‌هاي گذشته جلسات متعددي با حضور مسئولين شهر جهت هماهنگي مقدمات اجراي اين همايش و تبليغات آن و عمليات نصب سنگ مقبره برگزار گرديده است.

مرحوم بهجت العلما بحراني فرزند علامه شيخ محمدحسين بحراني از علماي صاحب نام و شهير كازرون مي‌باشد كه ساليان زيادي –  پس از مرحوم آيت الله شيخ ابوتراب بحراني –  همزمان با اداره دفتر ثبت ازدواج، به امامت مسجد جامع شيخ نيز اشتغال داشته و به تبليغ و تدريس علوم ديني مي‌پرداخته است. ايشان تحصيلات و دروس ديني و حوزوي خود را در نزد پدر و ساير علماي بزرگ خاندان بحراني و علماي كازرون تا سطوح عالي طي نموده بود و برخي از بزرگان فاميل براساس اظهارات علماي بزرگ خاندان معتقدند كه ايشان به درجه اجتهاد نيز رسيده بودند. مرحوم بهجت العلما از چهره‌هاي فعال اجتماعي در كازرون به شمار مي‌آيد كه نقش موثري را در جريانات اجتماعي شهر ايفا مي‌نموده و هميشه حل و فصل مشكلات مردم محروم كازرون از دغدغه‌هاي اصلي ايشان به شمار مي‌آمده است. از جمله نقش موثر ايشان در بهره‌برداري از اولين چاه آب مكانيزه كازرون كه به آب "بهجت آباد" نيز شهرت يافت و نيز دو نماز باران ايشان در خشكسالي‌هاي كازرون كه منجر به بارش باران در هنگام بازگشت مردم از مصلي گرديد، هنوز در ياد و خاطره ميان‌سالان و كهن‌سالان كازروني باقي مانده است.

مرحوم بهجت‌العلما در دي ماه سال 1335 شمسي در حالي كه از يك هفته قبل به طور تلويحي مرگ خود را پيش‌بيني كرده بود، به ديار حق شتافت و ايشان را طي مراسم باشكوهي كه با حضور انبوه مردم كازرون شكل گرفته بود در قبرستان مقام در جوار ساير علماي بحراني به خاك سپردند. مقبره ايشان تا ساليان قبل داراي اتاقي بود كه در آن علاوه بر ايشان، مقبره برادر بزرگوارشان مرحوم شيخ عبدالله بحراني ملقب به مرآت الشعرا نيز در آن اتاق قرار داشته است. پس از تسطيح قبرستان مقام جهت احداث اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين اتاقك نيز تخريب گرديده است. در حال حاضر نيز سنگ اصلي مقبره ايشان بر ديوار حياط جنب درب ورودي مسجد جامع شيخ نصب گرديده است. متن كتيبه سنگ مقبره ايشان به شرح زير مي‌باشد.

هو الحي الذي لا يموت

الحمدالله الذي خلق الموت و الحيوه ليبلونكم ايكم احسن عملا

الذي جعل الدنيا مزرعته للعقبي و الاخره ارسل بقدرته

الرواه و الانبيا و بعث الارشاد الخلايق بينهم الحكما و

العلما و الصلحا و السلام علي النبي الرحمه و شفيع الامه

محمد المبعوث علي الخلق اجمعين و اله المعصومين

والطاهرين و بعد فهذا هي تربته الطيبّه النفس

الزكيّه المرضيه حجت الاسلام و المسلمين نخبه العلماء

للعالمين زبده المحققين عاش سعيدا في

حياته بالحكمه اعني آقا شيخ عبداللطيف بهجت العلما

نجل رضوان السياده الشيخ الجليل خاتم الفقهاء و المجتهدين

آقا شيخ محمد حسين بحراني ومُنتَقِلُ من دارالغرور الي دارالسّرور

يوم پنجم جمادي الثاني 1376 هـ .قمري

 

همانگونه كه بيان گرديد مجددا برجاي مقبره ايشان كه در گوشه ضلع جنوبي حياط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فعلي قرار دارد، سنگ مقبره جديدي نصب گرديده كه انشاالله در آينده‌اي نزديك اِلماني بر روي آن نيز احداث خواهد شد. اما به نظر مي‌رسد بزرگترين و بهترين نماد و الماني كه مي‌شد بر آرامگاه ايشان و ساير علماي خاندان بحراني ساخت، همين ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه متولي گسترش فرهنگ  ملي و اسلامي در جامعه است. چراكه عمر مشايخ بحراني صرف گسترش همين فرهنگ ملي و ديني گرديد و حاصل آن نام و ياد نيكي است كه بر تارك فرهنگ كازرون باقي مانده است.

اگرچه برگزاري اين همايش در بزرگداشت بهجت‌العلما حركتي ارزشمند و بايسته است، اما قطعا اين گام، گام نخستي است جهت برگزاري همايش‌هاي علمي بررسي شخصيت و ويژگيهاي ساير علماي خاندان بحراني و در نهايي برگزاري كنگره ملي و حتي بين المللي بزرگداشت علامه شيخ يوسف مجتهد بحراني (صاحب الحدائق) كه نقش ارزنده‌اي در گسترش تشيع در ايران داشته است و تاليفات ايشان از بزرگترين منابع درسي و تحقيقي در دروس حوزوي فقه شيعه محسوب مي‌گردد و كازرون اين حق و اين ظرفيت را دارد كه اين كنگره را برگزار نمايد چراكه مرحوم علامه شيخ يوسف قبل از عزيمت به كربلا (كه در همانجا در سال 1186 هـ قمري رحلت نموده و در جوار مرقد مطهر امام حسين (ع) به خاك سپرده شده) مدتي در كازرون اقامت داشته و در كازرون همسري اختيار نموده و امورات شرعي و موقوفات در اختيار ايشان بوده است و فرزند ايشان علامه شيخ محمد بحريني –  سر سلسله خاندان بحراني كازرون – پس از ايشان مسئوليت امور شرعي و ديني كازرون را در اختيار مي‌گيرد. بنابراين كازرون باتوجه به ظرفيتهاي موجود مي‌تواند با محوريت حوزه و دانشگاه برگزار كننده كنگره بين‌المللي شيخ يوسف صاحب الحدائق باشد.

به ياري خداوند طي روزهاي آينده مقالاتي در معرفي بيشتر اين خاندان خدمت دوستان عزيز ارائه خواهد شد.
 
نویسنده: علي بحراني
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۵
33
1
سلام
به راستی که در کازرون به اندازه ای که شایسته است متوجه سرمایه های معنوی خود نیستیم و در حق آنان کم لطفی های بسیاری می کنیم . خوشحالم که این مهم در حال برگزاری است و البته امیدوار به گوشه چشمی برای کنگره های جهانی سلمان فارسی ، علامه جلال الدین دوانی ، شیخ ابواسحق ، بلیانی ها و .... .
هم چون همیشه استفاده کافی و حظ وافی را بردم
حق نگهدارتان
منتظریم .
مهدی صنعتی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۸/۲۶
23
0
سلام
این کار خوبی است اما چرا مقبره استاد حافظ , شیخ امین الدین بلیانی که بی شک یکی از مهمترین مشاهیر کازرون است مورد مرمت و بازسازی قرار نمی گیرد؟؟؟؟؟ اگر مقبره ایشان در شهر دیگری بود آیا بدین گونه با آن رفتار می شد؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۰
0
0
من تقریبا تمام سایت های مربوط به کازرون را گشتم ولی تاریخ تولد مرحوم بهجت العلما ذکر نشده بود. لطفا اگر کسی میداند بمن e-mail بزند.

------------------------------------------------------------------------------------
كازرون نما : در قسمت علما از بخش شخصيتهاي همين سايت اطلاعات كاملي درباره‌ي ايشان وجود دارد.
حسام الدین بحرانی از تهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
0
شما با کسب اطلاعات کامل از خاندان آل عصفور (بحرانی) با سرچ در اینترنت و همچنین سرج در موضوع شیخ یوسف بحرانی و کازرون می توانید به اطلاعات شجره نامه کامل آن مرد صاحب الحدائق بشوید.
با تشکر از شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۷
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۶:۲۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۳۹
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۴۵