پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۷۲۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۴
به گزارش خبرنگار كازرون نما يكي از نشريات محلي كازرون از فتاواي برخي مراجع تقليد مبني بر عدم جواز تصرف در زمين‌هاي دشت برم خبر داد. نشريه‌ي مذكور از پاسخ چند تن از مراجع معظم تقليد به استفتايي در خصوص استفاده از اراضي ملي و قانوني دشت برم خبر داده است.

 به گزارش خبرنگار كازرون نما يكي از نشريات محلي كازرون از فتاواي برخي مراجع تقليد مبني بر عدم جواز تصرف در زمين‌هاي دشت برم خبر داد. نشريه‌ي مذكور از پاسخ چند تن از مراجع معظم تقليد به استفتايي در خصوص استفاده از اراضي ملي و قانوني دشت برم خبر داده است.

 اين هفته نامه در خبري در اين باره نوشت: «دو تن از مراجع تقليد در پاسخ به استفتايي در خصوص كشاورزي در زمين‌هاي دشت برم ضمن تأكيد بر لزوم رعايت قوانين موجود، ناديده گرفتن اين قوانين را از نظر شرعي جايز ندانستند.»

 اين نشريه‌ي محلي در ادامه نوشت: «آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي و آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي و آيت الله العظمي نوري همداني و همچنين دفتر آيت الله العظمي فاضل لنكراني در پاسخ به اين استفتا بر پرهيز از كشاورزي در اراضي ملي تأكيد نموده و آن را خلاف موازين شرعي دانستند.»

 هفته نامه‌ي مذكور در ادامه متن كامل استفتاي مذكور را به شرح زير منتشر كرده است:

 «با سلام. در شهرستان كازرون منطقه‌اي جنگلي به نام دشت برم وجود دارد كه غالب زمين‌هاي آن به عنوان اراضي ملي محسوب مي‌شود. مدتي است كه بعضي از كشاورزان و اهالي روستاهاي واقع در اين منطقه‌ي جنگلي، در محدوده‌ي اراضي ملي و خارج از زمين‌هاي قانوني خودشان به كشت و زرع پرداخته و محصولاتشان را در بازار مي‌فروشند كه ظاهراً تداوم اين كشاورزي در اراضي جنگلي و خارج از محدوده‌ي قانوني موجب از بين رفتن درختان و وارد شدن آسيب به جنگل مي‌شود. مي‌خواستم بدانم حكم شرعي استفاده از اين زمين‌ها و همچنين حكم شرعي استفاده و كسب روزي از محل فروش محصولاتي كه در اين زمين‌ها توليد مي‌شود چيست؟ آيا با علم به اينكه يك محصول در اين اراضي غيرمجاز توليد شده است مي‌توان به عنوان خريدار و مصرف‌كننده از چنين محصولي كه در اراضي ملي و زمين‌هاي خارج از محدوده‌ي قانوني كشت كشاورزان توليد مي‌شود، استفاده شود؟»  

 بر اساس گزارش اين نشريه در پاسخ حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي به استفتاي مذكور آمده است: «چنانچه بر خلاف قوانين و مقررات مربوطه باشد جايز نيست و در اين زمينه از مسئولين ذيربط سئوال نماييد.»

 در پاسخ حضرت آيت الله نوري همداني به اين استفتا نيز آمده است: «بسمه تعالي / سلام عليكم / زمين‌هاي مذكور جزو انفال بوده و جواز تصرف نياز به اذن ولي امر مسلمين دارد.»

 هفته نامه‌ي مذكور پاسخ دفتر مرحوم آيت الله فاضل لنكراني به اين استفتا را نيز چنين نقل كرده است: «بسمه تعالي / سلام عليكم / در صورتي كه زمين‌هاي مذكور ملك شخصي كسي نباشد و جنگل‌هاي عمومي و ملي باشد و دولت مانع آنها نشود زراعت در زمين‌هاي مذكور اشكال ندارد اما اگر از طرف دولت قانوناً منع وجود داشته باشد از بين بردن درختان و زمين مذكور و زراعت كردن در آنها جايز نيست.»

 شايان ذكر است كه اين نشريه‌ اصلاح طلب خط و مهر مراجع و يا دفاتر آنها و حتي شماره‌‌ي پاسخ آنها به استفتائات مذكور را نيز منتشر نكرده است در عين حال جايز ندانستن تصرف در اين زمين‌ها در صورت منع حكومت اسلامي مسأله‌ايست كه مورد اتفاق تمام فقهاست و فعالان محيط زيست مي‌توانند با تكيه بر اين فتاوا مانع تصرف‌هاي غير مجاز از سوي گروهي از كشاورزاني شوند كه تاكنون از اين حكم شرعي بي اطلاع بوده اند.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
رضایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
0
1
اصولا طرح این سوال ایراد دارد چه را که گفته شده برخی کشاورزان مدتی است که در زمینها کشاورزی میکنند درصورتی که از صدها سال پیش این کشاورزی وجود داشته ودر واقع همین کشاورزان جنگلها رانگهداری میکردند.لذا باید اشاره می شد که این زمینها تنها راه درآمد عده زیادی از مردم منطقه است که از راه حلال وبازحمت فراوان عمران معاش میکنند.
ايران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
0
1
از هفته نامه ... كه باعث روشن شدن اذهان جامعه ميشود كمال تشكر رادارم و از شما كه حتي حاضر به ذكر نان هفته نامه نيستيد و در جهالت كامل به سر مي برد واگذارتان مي كنيم به تيغ حضرت عباس
-------------------------------------------------------------
دوست عزيز
سلام
ما خوشحال مي‌شويم كه رسانه‌هاي شهرستان بتوانند با يكديگر تعامل سازنده داشته باشند و حتي با ذكر نام منبع؛ به نقل مطالب يكديگر بپردازند اما متأسفانه هفته نامه‌ي مذكور در شماره‌ي اخير خود يكي از مطالب پربازديد كازرون نما را نقل كرده و به جاي ذكر نام كازرون نما نوشته است: «يك سايت اينترنتي اصولگراي محلي!» حقيقتاً هدف ما از عدم ذكر نام هفته نامه‌ي مذكور تنها اين بود كه مسئولان اين نشريه تلخي حذف نام منبع خبر را احساس كنند بلكه با اين احساس از تكرار اين روش پرهيز نمايند.
دوستان ما در آن هفته نامه به خوبي مي‌دانند كه كازرون نما بارها آمادگي خود را براي يك تعامل مثبت رسانه‌اي اعلام كرده است اما...
با تشكر
كازرون نما
مردم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
0
1
با سلام
لطفا اقایان به اصطلاح اصلاح طلب بفرمایید مقاله علی رضا دهقان که در سایت کازرون نما تحت عنوان اقتصاد دشت برم انعکاس داده شده مطا لعه نمایند.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
0
0
خیلی باحالید. از کجا فهمیدید که ... اصلاح طلبه؟ نکنه بهتون وحی شده؟ از احزاب اصلاح طلب حمایت کرده یا تریبون مدیران دوره اصلاحات بوده؟ شماها خیلی هاتون طلبه و روحانی هستیدا.
-------------------------------------------------
با سلام
از همانجايي كه اين هفته نامه فهميد كه كازرون نما اصولگراست!
با تشكر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
0
1
خيلي زشت و غير حرفيه كه رفتار نشريات محلي اينجوري باشه احتمالا سر دبيرانشون هم تو مدرسه سر پاك كن وقلمشونم با هم دعوا داشتن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۹
اذان صبح
۰۴:۴۶:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۵۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۱
غروب آفتاب
۱۹:۴۴:۵۵
اذان مغرب
۲۰:۰۲:۰۶