پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
گزارش جامع و تخصصی همایش خشکسالی و مدیریت مصرف بهینه آب در کازرون توسط سایت کازرون نما منتشرشد.

 

گزارش جامع و تخصصی همایش خشکسالی و مدیریت مصرف بهینه آب در کازرون

 

*مدير امور آب كازرون خبر داد:

تهيه گزارش چشم‌انداز منابع آب و خاك كازرون

مدير امور آب شهرستان كازرون از تهيه گزارش چشم‌انداز منابع آب و سياست‌هاي آب و خاك شهرستان كازرون در دوره پنج ساله پنجم توسعه خبر داد.

به گزارش كازرون نما، سید صمد سعيد در بخش دوم همايش خشكسالي و مديريت مصرف بهينه آب با اشاره به فعاليت كارگروه آب شهرستان كازرون اظهار داشت: جلسات متعددي در قالب ستاد بحران آب در مواقع بروز مشكلات توزيع آب در شش ماه دوم سال 89 تشكيل داديم.
وي از تشكيل يازده جلسه كارگروه آب با رياست فرماندار و دبيري امور آب با شركت تمام اعضاي كارگروه آب در شهرستان كازرون در شش ماه دوم سال 89 تاكنون خبر داد و افزود: تهيه گزارش چشم‌انداز منابع آب و سياست‌هاي آب و خاك اين شهرستان در دوره پنج ساله پنجم توسعه (ارائه طرح‌ها با اعتبارات لازم)، تشكيل جلسه كارگروه آب با مديران شركت‌هاي آب منطقه‌اي، آبفا شهري، آبفا روستايي و سازمان‌هاي جهاد كشاورزي و منابع طبيعي اين استان و برگزاري همايش خشكسالي و مصرف بهينه آب از اهم نتايج اين اقدامات بود.
مدير امور آب شهرستان كازرون، اطلاع رساني در مورد وضعيت منابع آب‌هاي زيرزميني و سطحي به مسئولان و بهره‌برداران اين شهرستان، اهميت دادن به ارزش آب با توجه به خشكسالي و برداشت‌هاي بيرويه آب‌هاي زيرزميني، ارتقاي فرهنگ استفاده صحيح از آب، همكاري و همدلي بهره‌برداران، مسئولان شهرستاني و استاني در راستاي مصرف بهينه و مديريت خشكسالي، ارائه راهكارهاي مناسب به منظور مصرف بهينه آب و ارائه راه‌حل‌هاي كاهش افت سطح آب زيرزميني و جبران بخشي از آن و.. از اهداف برگزاري همايش خشكسالي و مديريت مصرف بهينه آب دانست و تصريح كرد: كاهش بهره‌برداري شامل، پركردن چاه غيرمجاز، جلوگيري از برداشت بيرويه چاه‌هاي مجاز، اجراي سيستم آبياري نوين، اصلاح سيستم انتقال آب، تسطيح ليزري اراضي، اصلاح الگوي كشت، توسعه كشت‌هاي گلخانه‌اي با اعطاي تسهيلات كم‌بهره و تغيير نوع مصرف از كشاورزي به صنعت و افزايش تغذيه شامل مهار آب‌هاي سطحي با رعايت حقوق حقآبه‌بران حوزه‌هاي پايين دست، تغذيه مصنوعي، آبخوان‌داراي و آبخيزداري و تقويت پوشش گياهي از راهكارهاي جبران كسري مخازن آب‌هاي زيرزميني بخش كشاورزي است.
انتهاي پيام/

 

*عضو هيئت علمي تحقيقات كشاورزي فارس:

بهره‌برداران از آمار بلندمدت هواشناسي مطلع باشند

عضو هيئت علمي تحقيقات كشاورزي فارس با اشاره به مديريت آب مبتني بر علم هواشناسي گفت: بهره‌برداران از آمار بلندمدت هواشناسي مطلع باشند.

به گزارش كازرون نما، منوچهر دستفال در بخش دوم همايش خشكسالي و مديريت مصرف بهينه آب كه در كازرون برگزار شد با اشاره به روش هاي مرسوم آبياري در باغات، بهترين اين روش‌ها را آبياري زيرسطحي با راندمان 95 درصد برشمرد و اظهار داشت: روش آبياري سطحي و قطره‌اي سطحي به ترتيب با راندمان‌هاي 55 و 75 درصد از ديگر روش‌هاي مرسوم آبياري در باغات است.
وي با بيان اينكه در سال 87 توليد گندم در كشور 60درصد كاهش داشت افزود: در سال 87 توليد گندم در ايستگاه تحقيقات كشاورزي داراب 30 درصد افزايش يافت كه يكي از دلايل آن رعايت منابع آبي قابل دسترس با سطح زير كشت بود.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي داراب، آناليز آب منطقه شامل تعيين ظرفيت منابع آبي موجود در منطقه و آبخوان‌ها، وضعيت مصرف آب زراعي، باغي، شرب، صنعت، منابع طبيعي، آب نفوذي به سفره‌ها، آب خروجي از منطقه و آب تبخير سطحي از راه‌هاي اصولي مقابله با بحران آب عنوان و خاطرنشان كرد: حفظ و تقويت فعاليت‌هاي بالادست در منابع طبيعي و مراتع، تقويت پوشش گياهي و نفوذ آب به مخازن زيرزميني، ساماندهي امور آب شامل وضعيت چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز، سدهاي مخزني، اجراي قوانين و فعال‌سازي گروه‌هاي كشت و بازرسي و تشكل‌هاي آب‌بران از جمله راه‌هاي مقابله با بحران آب است.
وي همچنين اجراي كامل برنامه‌هاي آبخيزداري و پخش سيلاب در تمام عرصه‌هاي مناسب، اصلاح مسير‌هاي انتقال آب، تسطيح دقيق و تسطيح ليزري اراضي زراعي، اصلاح الگوي كاشت شامل اصلاح آرايش كاشت، جايگزيني گونه‌ها و ارقام زراعي و باغي كم‌آب با گونه‌هاي پرمصرف كنوني و ... از ديگر راه‌هاي اصولي مقابله با بحران آب دانست.
دستفال با اشاره به مديريت آب مبتني بر علم هواشناسي گفت: بهره‌برداران از آمار بلندمدت هواشناسي مطلع باشند.
وي با تاكيد بر سرمايه‌گذاري كلان در منابع طبيعي بالادست، بيان داشت: تاثير پوشش گياهي بالادست در نفوذ آب به سفره‌ها به مراتب بيشتر از تاثير سدها است.
مشاور رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس با بيان اينكه اتخاذ يك استراتژي قانونمند در مصرف آب از زيرساخت اساسي و بنيادي برون‌رفت از بحران آب است اضافه كرد: عادلانه و متناسب با ظرفيت مجاز كل آب شهرستان (بيلان آب) مبتني بر مصرف بهينه آب بودن از ويژگي هاي يك نظام قانونمند مبتني بر مصرف بهينه آب است.
دستفال ادامه داد: به دليل اينكه كشاورزان صاحبان اصلي نهاده با ارزش و حياتي آب هستند و 95 درصد آب برداشتي به مصرف كشاورزي مي‌رسد، از اين رو قانونمند كردن نظام مصرف آب اقدامي در راستاي حمايت جدي از منافع بهره‌برداران است.
انتهاي پيام/

 

*پس از اجراي هدفمندي يارانه‌ها؛

هزينه آب 25 درصد مشتركان فارس 2 هزار تومان شد

معاون خدمات مشتركان شركت آبفاي فارس گفت: بعد از هدفمندي يارانه‌ها قبض آب 25 درصد از مشتركان خانگي در استان فارس كمتر از 2 هزار تومان شد.

به گزارش كازرون نما، داريوش قناعت پيشه در بخش دوم همايش خشكسالي و مديريت مصرف بهينه آب كه در شهرستان كازرون برگزار شد، با تاكيد بر نهادينه شدن فرهنگ استفاده بهينه از آب اظهار داشت: تمام افراد در مورد شناسايي انشعابات غيرمجاز و قطع آنها همكاري كنند.
وي با اشاره به وضعيت مصرف و تعرفه مشتركان آب خانگي بعد از هدفمندي يارانه‌ها افزود: بعد از اجراي اين طرح در استان فارس، قبض 25درصد مشتركان كمتر از2 هزار تومان، 52 درصد مشتركان كمتر از 4 هزار تومان و 88 درصد مشتركان قبض آنها كمتر از 10هزار تومان است.
اين مسئول با بيان وضعيت مصرف و تعرفه مشتركان آب غيرخانگي بعد از هدفمندي يارانه‌ها در استان فارس بيان داشت: بعد از اجراي اين طرح كاهش 15 درصدي مصرف ادارات دولتي و اماكن عمومي، كاهش 14 درصدي مصرف نيروهاي مسلح، 24 درصد كاهش مصرف فضاي سبز، پنج درصد كاهش مصرف اماكن مذهبي و هفت درصد كاهش مصرف واحدهاي تجاري در استان فارس داشتيم.
معاون خدمات مشتركان شركت آبفاي استان فارس با اشاره به فعاليت‌ها و راهكارهاي مديريت مصرف آب، اضافه كرد: درحوزه ساختاري شامل زيرساخت‌ها و فرايندهاي اصلي صنعت، فعاليت‌هايي مانند تجهيزات و وسايل در بخش عرضه آب،‌ شبكه و مشتركان قرار مي‌گيرد و حوزه رفتاري بخشي به مصرف كنندگان و بخشي به مديريت سيستم عرضه و توليد آب مربوط است.
قناعت پيشه با تاكيد بر برنامه‌ريزي مناسب براي مصرف بهينه آب، بحث مديريت مصرف را مسئله‌اي مهم و حياتي برشمرد و تصريح كرد: با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها از هدر رفتن آب نيز جلوگيري مي‌شود.
وي بيان داشت: لوله‌كشي آب داخلي منازل بايد با كيفيت مناسب انجام شود.
معاون خدمات مشتركان شركت آبفاي استان فارس، طراحي و نگهداري سيستم‌هاي تامين، توليد و توزيع آب با روش‌هاي جديد، عدم به كارگيري روش‌هاي قديمي بهره‌برداري، اصلاح فرايندهاي اصلي صنعت، اصلاح، بازسازي و مهندسي مجدد زيرساخت‌هاي فرسوده و فرايندهاي اصلي صنعت، حمايت از صنايع و مراكز پشتيبان صنعت آب و فاضلاب مانند توليدكنندگان تجهيزات آب‌بر، آب پخش و كم‌مصرف، گنجاندن الزامات رعايت اصول مديريت مصرف آب در مبحث مقررات عمومي ساختمان و ... از اقدامات و راهكارهاي كلي در حوزه ساختاري عنوان و خاطرنشان كرد: ترويج فرهنگ مصرف بهينه و اطلاع رساني مناسب، ارائه مدل مشخص و عملياتي برون‌سپاري و آزادسازي در صنعت آب و فاضلاب، توجه و به كارگيري مفاهيم نوين علمي و اهميت دادن به تحقيقات، جذب منابع انساني متخصص، تقويت بدنه كارشناسي صنعت، اقدامات قانوني، آئين‌نامه‌اي و اقتصادي مناسب براي تعرفه‌ها و بخش مصرف كننده و... از اقدامات و راهكارهاي كلي در حوزه رفتاري است.
انتهاي پيام/

 
*قائم مقام مديرعامل شركت آبفاي روستايي استان فارس خبر داد:

كاهش آب‌دهي چاه‌هاي استان فارس

قائم مقام مديرعامل شركت آبفاي روستايي استان فارس گفت: از سال 86 تا انتهاي سال 89 در استان فارس به مدت چهار سال شاهد كاهش آبدهي چاه‌ها به ميزان بيش از 3 هزار و 500 ليتر در ثانيه بوده‌ايم.

 به گزارش كازرون نما، علي بوستاني در بخش دوم همايش خشكسالي و مديريت مصرف بهينه آب كه در شهرستان كازرون برگزار شد با اشاره به اقلام پايه آماري شركت آبفاي فارس اظهار داشت: تعداد روستاهاي بالاي 20 خانوار حدود 2 هزار و 323 روستا، 360 هزار مشترك يك‌هزار و 434 چاه، 307 چشمه، 28 قنات و حجم مخازن ذخيره شده معادل 290 هزار مترمكعب در استان فارس است.
وي، كاهش كيفيت آب برخي از چاه‌ها به دليل برداشت بسيار و عدم جايگزيني مناسب، پايين رفتن سطح آب چاه‌ها و افت شديد آبدهي آنها را از اثرات سو خشكسالي‌هاي اخير بر منابع آب روستاهاي فارس برشمرد و افزود: از سال 86 تا انتهاي سال 89 به مدت چهار سال شاهد كاهش آبدهي چاه‌ها به ميزان بيش از 3 هزار 500 ليتر در ثانيه بوده‌ايم.
معاون بهره‌برداري شركت آبفاي روستايي استان فارس، تهيه، تدوين و گنجاندن متون مديريت مصرف متناسب با سنين مختلف از دوره‌هاي مهد كودك تا دانشگاه به عنوان واحدهاي درسي عمومي، بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني در مورد پرهيز از اسراف در مصرف آب، تهيه و پخش فيلم آموزشي، كتاب همراه با
CD شعر كودكان در مورد اهميت آب و صرفه‌جويي را از جمله كارهاي صورت گرفته برشمرد.
بوستاني برگزاري نمايشگاه و كارگاه نقاشي كودكان در هفته صرفه‌جويي آب از اقدامات و فعاليت‌هاي لازم فرهنگي، تبليغاتي و آموزشي در كاهش مصرف آب براي گذر از بحران كم‌آبي در روستاهاي فارس عنوان و خاطرنشان كرد: تهيه برنامه‌هاي راديو تلويزيوني در زمينه صرف‌جويي آب و پخش از صدا و سيماي استاني، بروشورهاي تبليغاتي در زمينه صرفه‌جويي آب، چاپ پيام‌هاي صرفه‌جويي و گزارش عملكرد، برگزاري مسابقات فرهنگي با موضوعيت صرفه‌جوئي نيز از ديگر اقدامات در اين زمينه بوده است.
اين مسئول تهيه وسايل كمك آموزشي و تبليغاتي، اطلاع رساني عمومي از طريق نصب پارچه و بنر در سطح شهرستان‌ها، تهيه سالنامه آموزشي دانش‌آموزي در سطح استان، هماهنگي براي بازديد دانش‌آموزان و دانشجويان از تاسيسات شركت و شناخت آنها از نحوه توليد ذخيره و تامين آب را از ديگر اقدامات فرهنگي صورت گرفته برشمرد.
بوستاني با اشاره به اقدامات لازم براي گذر از بحران كم‌آبي سال 1390، وارد سرويس شدن 35چاه جديد‌الحفر، مديريت فشار شبكه و كنترل سطح مخازن توسط سيستم‌هاي تله‌متري، خريد آب از 76 چاه شخصي با قابليت شرب، حفاري و تجهيز 36 چاه آبرفتي، حفاري 38 چاه آهكي، بهسازي و وارد سرويس كردن 12چاه از رده خارج با استفاده از سيستم‌هاي
RO ، UV و تعويض 405 كيلومتر شبكه فرسوده را از جمله اين اقدامات دانست و تصريح كرد: خريد 150 مخزن ثابت پلي اتيلن و گالوانيزه، خريد و نصب 2 هزار كتنور حجيم، خريد و نصب 70 هزار كنتور خانگي، ترويج و آموزش فرهنگ مديريت مصرف، خريد وسايل كاهنده مصرف، خريد 150 كيلومتر لوله براي اجاره چاه‌هاي كشاورزي، خريد و نصب 12 آب شيرين كن و طراحي، تدوين و انعقاد قرارداد خريد آب از ديگر اقدامات لازم به منظور گذر از بحران كم‌آبي سال 1390 در استان فارس است.
وي در پايان بر تغيير و اصلاح شيوه آبياري و الگوي كشت تاكيد كرد.
انتهاي پيام/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
0
از مسئولان بخاطر این همایش متشکریم ای کاش همه شهروندان اطلاع داشتند واستفاده می کردندو میدانستند به چه فلاکتی داریم دچار می شویم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۰
اذان صبح
۰۴:۴۵:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۱۹
غروب آفتاب
۱۹:۴۵:۳۳
اذان مغرب
۲۰:۰۲:۴۶