پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۸
عليرضا پاكدل
 بي‌شك يكي از نهادهاي اصلي ايجاد نظم در جامعه راهنمايي و رانندگي مي‌باشد خصوصاً در تردد منظم وسايط نقليه و جلوگيري از به وجود آمدن ترافيك و حوادث مختلف، نقش راهنمايي و رانندگي انكار ناپذير است. هرگاه راهنمايي و رانندگي وظايف خود را به نحو احسن انجام داده و البته مردم هم به سهم خود قوانين را رعايت كرده‌اند جامعه‌ي ما كمتر دچار چالش در زمينه‌ي فوق‌الذكر شده است. چند صباحي است كه راهنمايي و رانندگي كازرون از انجام وظايف اصلي خود كمي غافل شده و به نظر مي‌رسد وظايف خود را آن‌‌طور كه بايد و شايد به نحو احسن انجام نداده است كه مواردي چند از آن‌هارا بيان كرده تا اين عزيزان ضمن پذيرفتن نقد حقير كه به دور از هرگونه قصد و غرض و تنها از سر دلسوزي بيان شده، نقايص را برطرف كنند.
 1- بي‌توجهي افسران وظيفه قرار گرفته در سر چهارراه‌ها. در اكثر اوقات مشاهده شده است افرادي كه در سرچهارراه قرار دارند وظايف خود را به ورطه‌ي فراموشي سپرده و با ايستادن در سايه‌ي درختان و يا صحبت با افراد متفرقه، فراموش كرده‌اند كه چرا و براي چه آن‌جا قرار گرفته‌اند و همين مسأله هم باعث مي‌شود كه وسايط نقليه بدون توجه به چراغ سبز و قرمز به راه خود ادامه دهندكه ايجاد ترافيك سنگين در بسياري از ساعات روز در چهارراه‌هاي شلوغ مانند چهارراه بانك ملي را به همراه خواهد داشت.
 2- عدم حضور افسران راهنمايي و رانندگي در بعضي چهارراه‌هاي پرتردد. هر گاه در خصوص مورد بالا از مديران قبلي راهنمايي و رانندگي سؤال مي‌شد، كمبود نيرو را عامل اصلي دانسته و جواب منطقي ديگري نداشتند. حال سؤال اينجاست آيا چهارراه‌هاي پرترددي مانند ژاندامري، مخابرات، سلمان‌فارسي و سه راه دانشسرا كه اغلب در اين نقاط خصوصاً چهارراه ژانداري با تصادف وسايط نقليه مواجه هستيم، بايد بدون حضور افسران راهنمايي و رانندگي باشد؟! بنده بارها شاهد بوده‌ام كه عدم حضور افسر در چهارراه ژاندارمري و هرج و مرج و عبور و مرور وسايط نقليه خصوصاً موتورسواران باعث ايجاد تصادفات گشته است كه واقعاً حضور افسر در اين نقطه باعث بهبود وضعيت آن‌جا خواهده شد ضمن اين‌كه در اين مورد اگر واقعاً راهنمايي و رانندگي با كمبود نيرو مواجه است مسؤولان امر بايد سريعاً اين مسأله را به مقامات بالاتر گزارش داده و با پيگيري، اين مشكل را حل نمايند.
 3- همان‌طور كه از نام اين نهاد پيداست(راهنمايي و رانندگي) راهنمايي يكي از وظايف اصلي آن‌هاست. بايد بگويم در برخي موارد راهنمايي و تذكر به افراد كارسازتر از جريمه است. نمونه عيني بستن كمربند ايمني است كه از روز اول با برخورد بد و غير كارشناسانه برخي مسؤولان ذي ربط با اين قضيه، به جاي اين كه مردم را روشن كنيم كه با بستن كمربند جان آن‌ها در حوادث حفظ مي‌شود فقط به اين اكتفا كرده‌ايم كه هر كس كمربند را نبست آن‌را جريمه كنيم و جالب اين‌جاست در اذهان بسياري از مردم هم اين قضيه اين‌گونه نقش بسته كه اگر كمربند نبنديم جريمه مي‌شويم فقط همين! حال نمي‌دانند كه بستن كمربند به ايمن بودن آن‌ها در مقابل حوادث كمك مي‌كند. پس در بعضي از موارد، تذكر همراه با راهنمايي كردن مردم در مورد يك تخلف ساده نه تنها باعث فرهنگ سازي در آن موضوع مي‌شود بلكه با نقش بستن اين راهنمايي در ذهن فرد خلافكار باعث مي‌شود فرد، ديگر آن خلاف را مرتكب نشود. ضمن اين‌كه بسياري از مردم از برخورد نامناسب برخي از افسران راهنمايي و رانندگي به شدت گله‌مند هستند كه جا دارد مسؤولان محترم راهنمايي و رانندگي ضمن توجيه نيروهاي خود آن‌ها را به خوش رفتاري با مردم دعوت كنند البته بايد بگويم كه اين گونه افراد بسيار معدودند و شايد از يكي دو نفر تجاوز نكند.
4- جلوگيري از تردد و پارك كردن ماشين‌هاي سنگين در خيابان‌هاي شهر. كوتاه مدتي با اين مسأله برخورد شد و مكان‌هايي خاص براي پارك كردن ماشين‌هاي سنگين و ساعاتي خاص براي عبور آن‌ها مشخص شد و هركس تخلف مي‌كرد جريمه مي‌شد اما اين مسأله دوام نداشت و اين در حالي است كه تردد كاميون‌ها و تريلرها در سطح شهر باعث ايجاد ترافيك سنگين و پارك كردن آن‌ها در خيابان‌ها و جلوي در منازل باعث سلب آسايش مردم شده كه در اين زمينه گله‌ها فراوان است چرا كه در اكثر شهرهاي ايران با اين دو مسأله به شدت برخورد و جرايم سنگيني در نظر گرفته شده است كه بايد مسؤولان در اين مورد اقدام جدي كنند.
5- و اما موتورسيكلت، غول دو پايي كه هر وقت اراده كند انسان‌ها را از پا درآورده و آن‌ها را به ورطه‌ي نابودي مي‌كشد. اگر راهنمايي و رانندگي بتواند اين مسأله يعني كنترل موتورسواران سركش كه در شهرما به يك معضل تبديل شده و بيشترين مرگ و مير را در برداشته، به خوبي انجام دهد، گام بلندي در حل اين معضل برداشته است كه اين امر ميسّر نخواهد بود مگر با برخورد جدي با متخلفين تندرو و حادثه ساز و سازندگان اين وسيله‌ي ‌ نقليه كه با قيمتي ارزان و توليدي بي‌رويه اسباب مرگ و مير جوانان را فراهم مي‌كنند كه البته نبايد از نقش اثر گذار خانواده‌ها در حل اين نابساماني به سادگي گذشت.
6- نظارت بيشتر و كنترل بهتر خيابان‌هاي پرترافيك متأسفانه چند خيابان از جمله سلمان فارسي، شهدا و ابوذر كماكان دچار بي‌نظمي و ترافيك سنگين است كه بايد در اين چند نقطه راهكارهايي انديشيده شود ضمن اين‌كه شهرداري هم مي‌تواند با احداث چندين پاركينگ در اين مناطق به بهبود وضعيت كمك كند. در پايان ضمن تبريك هفته‌ي نيروي انتظامي به عزيزان زحمتكش راهنمايي و رانندگي اميدوارم بيان موارد فوق‌الذكر باعث بهبود وضعيت موجود شهر در زمينه‌ي راهنمايي و رانندگي شود همچنين اميد دارم مسؤولان ذي‌ربط خصوصاً رياست جديد راهنمايي و رانندگي شهرستان كه فردي متعهد و دلسوز است و انتصاب ايشان را صميمانه تبريك گفته و به فال نيك مي‌گيرم اين موارد را به جد پيگيري و مشكلات موجود را مرتفع كرده تا شهري داشته باشيم با نظم بيشتر و حوادث كمتر.
 منبع: هفته نامه سلمان
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۳۷:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۱۲
اذان مغرب
۲۰:۰۸:۴۵