پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۶
ابراهيمي رييس منابع طبيعي كازرون:
هفته‌نامه‌ي بيشاپور: در پي درج مقالات و گفته هايي از سوي برخي از علاقمندان به طبيعت و نيز يكي از مسوولين كازرون مبني بر ساخت و ساز ويلا در جنگل هاي دشت برم، فرصتي پيش آمد تا خدمت ابراهيمي رياست منابع طبيعي كازرون برسيم و پيرامون اين موضوع با او به گفتگو بنشينيم. اين گفتگو را با هم ميخوانيم.

هفته‌نامه‌ي بيشاپور: در پي درج مقالات و گفته هايي از سوي برخي از علاقمندان به طبيعت و نيز يكي از مسوولين كازرون مبني بر ساخت و ساز ويلا در جنگل هاي دشت برم، فرصتي پيش آمد تا خدمت ابراهيمي رياست منابع طبيعي كازرون برسيم و پيرامون اين موضوع با او به گفتگو بنشينيم. اين گفتگو را با هم ميخوانيم.

 

آنچه كه موجب سوال بعضي از گردشگران در دشت برم و به نظر آنان ويلاسازي است و موجب درج مقالات و انتقاداتي در رسانه هاي محلي گرديده، خواهشمند است جهت روشن شدن اذهان عمومي توضيحات لازم را ارائه فرمائيد.

متقابلاً خدمت تمامي اصحاب رسانه، خبرنگاران و جنابعالي و همكاران تان عرض سلام و خسته نباشي دارم . بنده به عنوان مسوول كوچكي در مجموعه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در خدمت همه شهروندان گرامي هستم و در تمام اوقات اداري و غيراداري آمادگي خود و پرسنل را جهت روشن شدن اذهان عمومي به خصوص علاقمندان و منابع طبيعي اعلام كنم . در پاسخ شما بايد عرض كنم: آنچه كه در آن هفته نامه محترم ويلاسازي يا غيره از آن نام برده اند، هيچگونه ارتباطي با منابع طبيعي ندارد، متقضي طي درخواستي از اداره امور آب قصد احداث حفر چاه داشته و اداره امور آب ازاداره منابع طبيعي درخواست اظهارنظر بر روي اراضي مورد تقاضا جهت حفر چاه را نموده است . اين اداره براساس ميزان شش هكتار اراضي متقاضي را كه طبق مقررات مستثنيات قانوني وي شناخته گرديده به اداره امور آب كتباً پاسخ داده است . متقاضي بدون هماهنگي با اداره امور آب در بالاتر از نقشه ارسالي اين اداره اقدام به حفر چاه و قطع تعداد پنج عدد سرشاخه درختان جنگلي نموده و جهت نامبرده پرونده تخريب و تخلف تنظيم و به دادگاه ارسال گرديده است . گويا تعدادي از سروران عزيز ضمن عزيمت به منطقه و مشاهده عيني ساختمان متقاضي كه به نظر آنان در اراضي منابع ملي احداث گرديده از اداره منابع طبيعي تقاضاي رسيدگي كه اين اداره مستندات رسيدگي خود را كتباً به مراجع استعلام كننده ارسال داشته است . متأسفانه برادران اصحاب رسانه بدون بررسي و تحقيق از اداره منابع طبيعي، موضوع را رسانه اي و تحت عنوان دشت برم را دريابيد و ويلاسازي در عمق جنگل هاي دشت برم،، اقدام به نشر اخبار نمود هاند كه بنده در همين جا ضمن تكذيب كليه آنچه كه تحت عنوان ويلاسازي در اراضي ملي دشت برم است، اين مسايل رد مي كنم و كليه مدارك و مستندات موجود در اداره را براساس ميزان بذر زراعتي زارعين روستاهاي جنگل نشين ( بورنجان، وارك، پرك، دشت برم، تنگ زرد، كلاني، عبدوئي و غيره . ) در صورت درخواست ارائه خواهم دارد . ضمن تشكر از همه طبيعت دوستان و منتقدان، انتظار ميرود قبل از هر گونه اقدام درخصوص مشاهدات ساختمان سازي و غيره حتماً چگونگي آن را از اداره منابع طبيعي شهرستان استعلام نمايند . ما به ياري خداوندمنان و همكاري تك تك طبيعت دوستان اميدواريم و دست همهآنها را به گرمي ميفشاريم.

 

براي جلوگيري از تخريب جنگلهاي حوزه شهرستانكازرون چه اقدامات و تدابيري اتخاذ شده است؟

بحث جلوگيري از تخريب جنگل ها و مراتع كشور خودداريقوانين و مقرراتي است كه در حوصله اين برنامه نمي گنجد . اما اقداماتي كه اداره منابع طبيعي با هماهنگي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري در جنگل هاي منطقه دشت برم به مساحت 26000هكتار و اجراي طرح صيانت مي باشد كه پس از انجام اقداماتمقدماتي و تهيه طرح مدون اقدام به تعديل تدريجي دام در جنگل و اعطاء تسهيلاتي به جنگل نشينان غيره مي باشد كه با جذبقرقبانان و ايجاد پاسگاه حفاظتي با هماهنگي يگان حفاظت ادارهمنابع طبيعي به صورت شبانه روزي مشغول جلوگيري از تخريب وتخلف در عرصه هاي جنگلي هستيم.

 

آيا خشكسالي تأثير و عواقبي براي مراتع و محيط طبيعي كازرون داشته است؟

اثرات خشكسالي كه به طور متوالي هر ده سال و بعضاً هر 33سال يكبار معمولاً حادث مي گردد كه در مجموع موجب كاهشنزولات جوي و نهايتاً عدم رويش گياهان زراعي و مرتعي و خشكشدن و يا توقف رشد درختان جنگلي وكاهش آب هاي زيرزميني وچشمه ها و رودخانه ها مي شود. در بخش منابع طبيعي طبق برآوردعلمي اندازه گيري شده 80 % كمبودعلوفه در مراتع داشتهايم كه باتوجه به سطح مراتع شهرستان خسارتي معادل 400000000 ريالبه منابع طبيعي و بهره برداران فقط از لحاظ كاهش علوفه واردگرديده است.

 

ظاهراً طبق قانون سازمان جنگلها و مراتع و آبخيزداريكشور تا شعاع مشخصي نبايد زير درختان كشت انجام گيرد؟ در اين باره هم توضيحاتي بفرماييد.

اين قانون را بنده با سابقه طولاني خدمتم نديده ام لكن بعضياز درختان هستند كه خاصيت الولوپاتي ياسم زائي براي گياهانديگر دارند . وجود اين درختان اجازه رشد به ديگر گياهان را نمي -دهد. كشت در منابع طبيعي چه زير درخت باشد چه خارج از آن،طبق مقررات منابع طبيعي ممنوع است و با متخلف برخورد قانونيخواهد شد، طبق مقررات قانون اصلاحات اراضي سابق ( اموراراضي) براي هر زارع يا مالك در هر روستا نسق زراعي در نظرگرفته شده است كه در هنگام اجراي ماده 56 ( ماده 2) از طريقادارات منابع طبيعي مي بايست اين نسق زراعي با توجه به سوابقكشت و فاكتورهاي ديگر در پلاك موردنظر تأمين گردد و اينقائده دراراضي كشاورزي پلاكات محاط در جنگل نيز مستثني نبوده است و برابر قانون اقدام شده است.
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳