پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵
به تازگی خبرها وشاید شایعاتی از احداث کارخانه آسفالت در زمین های شمالی شهر شنیده می شود که در صورت صحت خبر مستلزم بازنگری هایی در مورد این اقدام از سوی مسؤلین شهر بویژه شهردار محترم و رییس اداره محیط زیست شهرستان می باشد.
 
اما براستی چرا بازنگری ؟

اگر بحث مان را بخواهیم از ابتدا شروع کنیم باید دانست منطقه شمالی شهر و حاشیه کناری کوه یکی از بهترین نقاط بالقوه برای احداث پارک ها و پیست های دوچرخه سواری و انجام ورزش های صبحگاهی می باشد که قریب به بیشتر شهروندان تا کنون از آن محیط دیدن نموده اند و لااقل از وجود آن آگاهی دارند .
 
زمین های پشت بیمارستان ولی عصر در صورت ساماندهی و اتصال به پارک طالقانی می تواند یکی از دیدنی ترین مناطق تفریحی شهرستان باشد و موقعیت خاص آن از نظر اتصال به کوه چشم انداز قابل توجهی را می تواند دارا باشد .
 
در سال های اخیر نیز تجربه احداث پارک طالقانی یکی از بهترین تجارب احداث پارک های کوهی حتی در سطح استان بوده است که در صورت توسعه آن به طرف خیابان باهنر میتواند بسیار دیدنی تر باشد و فضای سبز قابل توجهی را بوجود آورد . به علاوه احداث پیست های دوچرخه سواری و مسیرهای پیاده روی و ورزش صبحگاهی در ادامه پارک طالقانی به طرف بهشت زهرا تا قسمت پایانی کوه یک منطقه دیدنی را برای شهر بوجود می آورد که منحصر به فرد خواهد بود .
 
هرچند طی ماه های اخیر شهرداری محترم با تسطیح مسیر ذکر شده در کناره کوه شمال شهر قدم هایی را در این مسر برداشته لبکن امیدواریم با ادامه اقدامات عمرانی بیشتر در آن منطقه زمینه رسیدن به وضعیت بهتر و در خور شهرستان کازرون و آبرومندانه برای شهروندان را فراهم سازد .

اما این بحث چه ارتباطی به مسئله احداث کارخانه آسفالت در فاصله ای دورتر و در واقع در پشت کوه یا دشتک دوان دارد ؟

مشکل کار از آن جا آغاز می شود که در سال های اخیر وجود کارخانه شن و ماسه در دشتک دوان علی رغم رفع بسیاری از نیازهای عمرانی شهروندان متاسفانه بدلیل نبود مسیری دسترسی در خارج از شهر برای اهالی خیابان باهنر و حتی مراجعین به بیمارستان دردسر ساز بوده و آلودگی خیابان مذکور توأم با باقی ماندن شن و ماسه در خیابان و در مجموع نازیبایی آن منطقه همراه بوده است .
 
بنابراین در این مورد باید به فکر احداث جاده ای جایگزین بود تا خیابان باهنر مسیر همیشگی ماشین های حمل شن و ماسه نباشد لذا احدث جاده دسترسی به کارخانه در خارج از شهر اولین مسئله می باشد .
 
اما با این حال تا رسیدن به این هدف راه حل موقت این است که کامیون های حمل کننده شن با نظارت شهرداری قوانین را رعایت کرده و بستن چادر بر روی شن های حمل شده مانع از آلودگی خیابان ها و آزردگی عابران پیاده و مردم شوند مضاف بر آن که این کار می تواند هزینه های تمیز نگه داشتن خیابان ها را نیز کاهش دهد .

بنابراین دیده می شود که وجود کارخانه شن و ماسه در منطقه شمالی شهر چه مشکلاتی را از نظر آلودگی خیابان ها و مردم و خطر آفرینی برای مراجعه کننندگان به بیمارستان و سلامتی بیماران داشته است .

حال با این اوضاع ( نبود جاده دسترسی به کارخانه ) کارخانه آسفالت را به کارخانه شن و ماسه نیز اضافه کنید ؟ در این حال عبور و مرور ماشین های شن در خیابان های شمالی شهر کم بود که ماشین های آسفالت و تانک های حمل کننده قیر نیز به آن ها اضافه شدند .

علاوه بر این هرچند کارخانه شن در دشتک دوان به محیط زیست اطراف خود آسیب هایی وارد نمود لیکن کارخانه آسفالت آن محیط زیست بکر و دیدنی را نابود خواهد کرد .
 
براستی آیا نمی توان مکان دیگری را در خارج از شهر انتخاب نمود که مشکلات رفت و آمد زیاد کامیون ها و آلودگی محیط زیست شمال شهر را به همراه نداشته باشد . مثلا مناطقی را انتخاب نمود که قبلا نیز کارخانجاتی در آن جا احداث و خطر کمتری برای شهروندان و محیط زیست دارد .
 
هیچ کس نمی تواند کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی جدید همراه با احداث کارخانه آسفالت را زیر سوال ببرد لیکن مشکل اساسی مکان احداث آن می باشد که به هیچ عنوان با اطراف خود سازگار نمی باشد .
 
آلودگی ناشی از احداث کارخانه آسفالت در شمال شهر می تواند سلامتی شهروندان آن مناطق را نیز در دراز مدت تهدید کند و آیندگان بی شک گذشتگان خود را بخاطر این تصمیم سرزنش خواهند کرد . لذا شایسته است در صورت صحت خبر مبنی بر احداث کارخانه آسفالت در شمال شهر هر چه زودتر بخاطر مردم و مردم و فقط مردم اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از احداث کارخانه به عمل آورد .
 
هرچند مشکل ذکر شده قبلی ( عبور و مرور زیاد کامیون های شن و ماسه و آلودگی خیابان ها با خاک و شن ) هم چنان به قوت خود باقی است و امید است برای حل آن نیز اقدامات قابل توجه به عمل آید .

با این توضیحات امید است شهردار محترم با همکاری سایر مسئولین شهر هر چه زودتر زمینه ساز رفع این مشکلات باشد و با ساماندهی حاشیه کوه و انتهای خیابان های باهنر و کوهنورد فضای درخور و شایسته ای را برای تمام شهروندان فراهم سازد .
 
باید توجه داشت که مردم شهر ما در روزهای تعطیل با کمبود فضاهای مناسب جهت فراغت مواجه هستند و توسعه پارگ طالقانی و احداث پیست های دوچرخه سواری و پیاده روی روزانه در کناره کوه شمالی شهر می تواند به مقدار قابل توجهی این مشکل را برطرف و زمینه آسایش خانواده های کازرونی را فراهم سازد .
 
البته این این امر در صورتی به موفقیت خواهد انجامید که هوای سالم آن مناطق حفظ و با نظارت بر آمد و شد و کامیون ها خیابان ها تمیز نگه داشته شوند .
 
 
توضيح: كازرون نما از توضيح مسئولان و ساير مقالات در اين باره استقبال مي‌كند.
 
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴