پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۵۳۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
+ ويرايش دوم
به دنبال انتشار خبري با عنوان «ديناميت و لودر بلاي جان منطقه تاريخي بيشاپور» در روزنامه همشهري، وزارت راه و ترابري پاسخي را درباره ساخت جاده در محوطه تاريخي بيشاپور براي آن روزنامه ارسال كرد كه متن آن درپي مي‌آيد.
به دنبال انتشار خبري با عنوان «ديناميت و لودر بلاي جان منطقه تاريخي بيشاپور» در روزنامه همشهري، وزارت راه و ترابري پاسخي را درباره ساخت جاده در محوطه تاريخي بيشاپور براي آن روزنامه ارسال كرد كه متن آن درپي مي‌آيد:

«فاصله راه روستايي پير سبز- تنگ چوگان از محوطه تاريخي بيشاتپور حداقل 5 كيلومتر مي‌باشد، جهت انجام عمليات راه‌سازي در آن منطقه هماهنگي‌هاي لازم از سوي اداره كل راه و ترابري استان فارس با سازمان ميراث فرهنگي به عمل آمده و ميراث فرهنگي شهرستان كازرون انجام عمليات راه‌سازي را با رعايت تمام شرايط و ضوابط حفاظتي موافقت نموده است.

به اطلاع مي‌رساند مدير مجموعه تاريخي بيشاپور طي مصاحبه با خبرگزاري ايرنا روز چهارشنبه مورخ 7/7/89 به اهميت احداث راه مذكور و غيرقابل ضرر بودن آن اشاره نموده است كه جاده در دست احداث به ميزان مناسب از نقوش برجسته فاصله مي‌گيرد تا با حفظ آثار، عمليات راه‌سازي صورت گيرد و در مسير ياد شده، هيچ يادمان تاريخي وجود ندارد كه در معرض آسيب و تخريب قرار گيرد و انفجاري در مسير احداث راه نيز صورت نگرفته است.

لازم به ذكر است احداث جاده مذكور يك راه فرعي مي‌باشد، مسير دسترسي اهالي روستاي تنگ چوگان به جاده اصلي نزديك‌تر شده و رونق گردشگري در مجموعه تاريخي بيشاپور افزايش خواهد يافت و دسترسي به غار شاپور از ديگر آثار مثبت ساخت جاده جديد است و همچنين خدمات رساني بيشتر به منطقه از جمله گازرساني به روستاييان ساكن در اطراف آن مجموعه تاريخي مي‌باشد، سابقه ساخت آن از سال‌هاي پيش و در دوران قبل از انقلاب يك معبر وجود داشته و حتي پل‌هايي نيز احداث گرديده و حدود 50 درصد راه‌گشايي انجام شده بود. راه‌گشايي مسير منتهي به مجموعه تاريخي بيبشاپور نياز دولت، مردم و سازمان ميراث فرهنگي است.»
 
روزنامه همشهري پيش از اين در گزارشي با عنوان ديناميت و لودر بلاي جان منطقه تاريخي بيشاپور نوشته بود:
 
پیمانکاران وابسته به وزارت راه و ترابری براساس مجوزهای صادر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی با انجام انفجار و استفاده از ماشین‌های سنگین در حال احداث یک خط جاده ترانزیتی بزرگ در ورودی شمالی تنگه تاریخی چوگان و محل مجسمه بزرگ و تاریخی غار شاهپور در نزدیکی شهر باستانی و بزرگ بیشاپور هستند.

به گزارش همشهری، آنگونه که اعلام شده است متقاضیان اصلی احداث این جاده، برخی از روستاییان ساکن در تنگه هستند و سازمان میراث فرهنگی نیز انتقال خطوط نیرو برای اهالی روستاها و ایجاد زیرساخت گردشگری را به‌عنوان توجیهات خود برای صدور مجوز احداث این جاده اعلام کرده است.

محسن عباسپور از اعضای شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان وابسته به سازمان ملی جوانان درباره اجرای این پروژه به همشهری گفت: از زمان آغاز به کار این پروژه تاکنون انفجارهای متعددی برای شکافتن کوه و باز شدن مسیر در این ضلع از تنگه صورت گرفته است که بدون تردید این انفجارها و تکان‌های ناشی از آن و همچنین تردد فراوان ماشین‌های سنگین راه‌سازی‌ در کوتاه مدت تاثیر مخربی بر آثار تاریخی موجود در این تنگه خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این افتتاح این مسیر و تبدیل شدن این جاده روستایی و کم تردد به یک جاده ترانزیتی و محلی برای عبور ماشین‌های سنگین باری و مسافری، در درازمدت موجب وارد آمدن آسیب جدی به آثار تاریخی موجود در این تنگه خواهد شد.

این جاده از سمت شمال به بزرگراه شیراز - قائمیه - کازرون متصل می‌شود و موجب ایجاد یک میانبر در این مسیر خواهد شد که در نهایت به کوتاه شدن مسیر شیراز به کازرون خواهد انجامید. جاده‌ای که هم‌اکنون در تنگه چوگان وجود دارد به‌عنوان جاده دسترسی برای اهالی روستاهای موجود در این تنگه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنگه چوگان به‌صورت دایره بوده و دارای 2 دهانه اصلی است که آثار تاریخی پراهمیتی را در دل خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به مجسمه شاهپور (بزرگ‌ترین مجسمه پادشاهان دوران تاریخی ایران)، 6 نقش برجسته منحصربه فرد ساسانی، دژ نظامی شهر تاریخی بیشاپور (به نام قلعه دختر)، چند غار پیش از تاریخ و... اشاره کرد.

از سال‌ها پیش تنها راه دسترسی به درون این تنگه باستانی، دهانه جنوبی آن بوده که به شهر باستانی بیشاپور منتهی می‌شود و علاوه بر استفاده توسط اهالی منطقه، به‌عنوان مسیری برای دسترسی به غار شاهپور توسط گردشگران نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
 
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
0
0
اول اینکه شما خبر مربوط به همشهری رو نزدید ولی دارید جوابیه رو می زنید ، خیلی باحالید . بعد هم که خبرتون ناقصه و ذکر نکردید اداره راه این جوابیه رو برای کازرون نما فرستاده یا جای دیگه ای که شما برداشتید و منتشرش می کنید . انصافا خیلی باحالید .
------------------------------------------------------
با سلام
دوست عزيز
در ويرايش دوم اصل خبر همشهري نيز اضافه شد.
جوابيه‌ي وزارت راه براي روزنامه همشهري ارسال شده است.
موفق باشيد
كازرون نما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
0
0
سلام
یه خبرم درباره ترمیم مجسمه شاپور بزنید که چی شد اخرش بودجه رسید یا نه فکر نکنم رسیده باشه یه 40 سالی طول میکشه راستی یه خبرهم درباره اشغالهای که توغارمیریزن وکسی جمع نمیکنه بزنید.اه راستی یادم نبودشما جهت فکریتون چی هست راستی کازرون نما توکازرون خوب جا باز کرده
کازرون دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
0
0
بابا اینکه حالا میگیم آنجام شد و برای رفاه مردم منطقه است . کاش یه فکر برای جلوگیری از احداث کارخانه آسفالت در شمال شهر میکردید که قراره احداث بشه و جز رفت و آمد زیاد ماشین های سنگین و آلودگی برای اطراف و محیط زیست چیز زیادی عاید مردم نمی شه .
البته کسی با اصل کارخانه آسفالت مشکلی نداره بلکه محل کارخانه خیلی نامناسب و بد است .
آخه آلودگی و مزاحمت ماشین های کارخانه شن و ماسه برای بیمارستان و آن محل کم بود که دیگه کارخانه آسفالت هم به منطقه شمالی شهر اضافه بشه . ترا به خدا یه فکر کنید .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳