پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۱۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
حمیدرضا جعفری زاده

«فَلْيُقاتِلْ في سَبيلِ اللّهِ الَّذينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِاْلآخِرَةِ وَ مَنْ يُقاتِلْ في سَبيلِ اللّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْرًا عَظيمًا»

 (سوره نساء ، آیه 74)

 

ترجمه :

 كسانى كه زندگى دنيا را به آخرت فروخته‏اند، بايد در راه خدا پيكار كنند و آن كس كه در راه خدا پيكار كند، و كشته شود يا پيروز گردد، پاداش بزرگى به او خواهيم داد.

 

تفسیر :

به دنبال بحثى كه در آيات قبل درباره خوددارى منافقان از شركت در صفوف مجاهدان بود ، در اين آيه و چند آيه ديگر كه به دنبال آن مى‏آيد افراد با ايمان با منطق مؤثر و هيجان‏انگيزى دعوت به جهاد در راه خدا شده‏اند ، و با توجه به اينكه اين آيات در زمانى نازل شد كه دشمنان گوناگونى از داخل و خارج ، اسلام را تهديد مى‏كردند ، اهميت اين آيات در پرورش روح جهاد در مسلمانان روشن تر مى‏گردد.

در آغاز آيه مى‏فرمايد : آنهائى بايد در راه خدا پيكار كنند كه آماده‏اند زندگى پست جهان ماده را با زندگى ابدى و جاويدان سراى ديگر مبادله نمايند .

 

تنها كسانى مى‏توانند جزء مجاهدان واقعى باشند كه آماده چنين معامله‏اى گردند ، و به راستى دريافته باشند كه زندگى جهان ماده آن چنان كه از كلمه دنيا ( به معنى پست‏تر و پائين‏تر ) بر مى‏آيد در برابر مرگ افتخار آميز در مسير زندگى جاويدان اهميتى ندارد ، ولى آنها كه حيات مادى را اصيل و گرانبها و بالاتر از اهداف مقدس الهى و انسانى ميدانند هيچگاه مجاهدان خوبى نخواهند بود.

 

مسلما چنين سربازانى شكست در قاموسشان وجود ندارد و در هر دو صورت خود را پيروز مى‏بينند ، چنين روحيه‏اى به  تنهائى كافى است كه وسائل پيروزى آنها را بر دشمن فراهم سازد ، تاريخ نيز گواهى مى‏دهد كه يكى از عوامل پيروزى    سريع مسلمانان بر دشمنانى كه از نظر تعداد و تجهيزات و آمادگى رزمى ، به مراتب بر آنها برترى داشتند ، همين روحيه شكست‏ناپذيرى آنها بوده است.

 

نکات و درس ها :

1- دنیا مداران و خود محوران لیاقت و توان نبرد در راه خدا را ندارند. «فَلْيُقاتِلْ في سَبيلِ اللّهِ الَّذينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا...»

 

2- آخرت اندیشی و وارستگی از دل بستن به دنیا ، ویژگی بارز مجاهدان در راه خدا است.« الَّذينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِاْلآخِرَةِ...»

 

3- تخلف از جهاد نتیجه ارزیابی غلط از دنیا و آخرت است.«چون اگر درک صحیح ازآخرت داشتند هرگز از جهاد سر باز نمی زدند.»

 

4- حیات اخروی بر حیات دنیوی برتری و اصالت دارد.«در آیه فرموده که دنیا را بفروشند در برابر آخرت ،معلوم می شود که اولویت با آخرت است»

 

5- از نتایج جهاد در راه خدا دستیابی به مواهب و نعمات اخروی است.« فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْرًا عَظيمًا»

 

6- در جبهه حق فرار و شکست مطرح نیست ، یا شهادت است یا پیروزی.« فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ ...»

 

7- جهاد در راه خدا با دنیا پرستی تقابل و تضاد دارند. «الَّذينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِاْلآخِرَةِ...»

 

8- هدف از جنگ در اسلام فقط خداست نه کشورگشایی و تعصب و انتقام و...« وَ مَنْ يُقاتِلْ في سَبيلِ اللّهِ...»

 

9- جهاد توفیقی است که به همه داده نمی شود.« الَّذينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِاْلآخِرَة...»

 

10- جهاد اکبر و مبارزه با دنیاپرستی مقدمه جهاد اصغر و مبارزه با دشمن خارجی است.« تنها کسانی حق جهاد را دارند که تعلقات دنیوی نداشته باشند»

 

11- منافقان فقط غنائم را« فوز عظیم» می داند (در آیه قبل) ولی قرآن هم برای پیروزی و هم برای شهادت «اجر عظیم» قرار داده است.« فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْرًا عَظيمًا»

 

12- مجاهدان هرگز مغلوب نیستند اگر چه کشته شوند، چون در هر دو صورت اجر عظیم نصیبشان می شود.

 

13- اجر عظیم در صورتی نصیب مجاهدان غیر شهید می شود که تا آخرین لحظه در راه خدا ثابت قدم باشند.

 

«برگرفته از تفاسیر نمونه ،راهنما و نور»
 
 
نویسنده: حمیدرضا جعفری زاده
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ميثم
|
-
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
0
0
سلام
استفاده كردم
موفق باشيد
رضانصرزاده
|
-
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
باسلام و عرض ادب
خداقوت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
خدایی که خالق جهان و هستی موجودات بر اراده اش استوار و از رگ گردن به افراد نزدیکتر است، چه نیازی به تهدید شمشیر عده ای مدعی برای گسترش خدا پرستی است درحالیکه میتواند قلبهای مردم را بسوی خود جلب و قداست خود را در حد اعلی نگهدارد. حاصل تحمیل مقدسات با شمشیر و تهدید که در تضاد با قداست و اقتدار مطلق و همه جانبه خداوند است، جامعه ای مانند ایران است که در عین مسلمانی و جهالت، به صفات مذموم در دین مانند دروغ و فریب و کلاهبرداری و غیبت و تهمت و تضییع و تخریب حقوق و حیثیت دیگران الوده اند. انسان هرگز با تهدید معتقد نمیشود مگر اینکه با اگاهی و در مسیر زندگی و حوادث ارتباط قلبی و محسوس با معبود پیدا کند. جهاد موجب ترویج خشونت در میان مسلمانان میشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷