پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۷۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
محمودرضا پولادی
بی شک تا قبل از باز گشایی تونل اول جاده جدید عده کمی از همشهریان کازرونی از وجود موهبتی عظیم وگنجی گران بها به نام دشت برم آگاه بودند یا حد اقل اینکه آن را ندیده بودند. دشت برم نیز در آرامش کامل قرن های متمادی بود که دور از هیاهوی دنیای مدرن آسوده بود و تنها به آسمان وخورشید و ماه  ناز می فروخت .غافل از آنکه دیر یا زود باید بساط این غمزه فروشی را برچیند و چشم وگوش به غرش ورفت وآمد  غول های آهنی بسپارد .البته شاید گریزی  نبود ونیست و بالاخره این اشرف مخلوقات است که همه عرش و فرش باید قربانی شوند تا او دمی آسوده باشد و رنجی وتعبی را متحمل نگردد. اصلا موجودات دیگرکه عددی نیستند تا حق حیات و آرامش و لذت بردن از مواهب را داشته باشند پس چه باک از اینکه مثلا پای بر لانه موری بگذاریم و لانه پرنده ایی را خراب کنیم و برسر کمر الاغ و گاو بیچاره تازیانه بکوبیم شاخه درختی را قطع کنیم و آتشی بیفروزیم و ....... بالاخره اشرف مخلوقات بودن هم باید نمود ونمادی داشته باشد .فکر می کنیم اشرف مخلوقات بودن به غرور است ونخوت ویرانگری نه به کرامت و  مهربانی و ترحم و آبادانی تصور می کنیم که ستم کلمه ایی است که فقط در رابطه با دو انسان کاربرد دارد ومابین انسان ودیگر موجودات صادق نیست .
 
 

البته مشکل دشت برم فقط از رفت و آمد گاه وبیگاه چند ماشین نیست ومانند هرجای دیگردر دنیای مدرن امروز تخریب بخشی از جنگل ها برای عبور یک جاده یا بزرگ راه امری رایج  ومتداول است و شهر ها و روستا ها باید به نحوی با یکدیگر در ارتباط باشند .اما نقش مردم در این میان چیست ؟ آیا همه اینها دلیل می شود که اگر ساعتی را برای استراحت و تفریح به دامان طبیعت پاک و سخاوتمند رفتیم بی محابا دست به هرعملی بزنیم و به عواقب آن نیز نیندیشیم .آری دوستان دشت برم از ما گله مند است نه به خاطر اینکه شب و نیمه شب و وقت وبی وقت عبور ماشین هایمان آرامشش را برهم زده نه او سخاوتمند تر و بزرگ وارتر از این حرفهاست او میداند که شاید دراین اتومبیل ها بیمارانی باشند که چون در دیارتاریخی وکهن خویش  طبیبی نیافته اند اگر دقایقی دیرتر به مرکز برسند جانشان به خطرمی ا فتد. او  خوب میداند که این رهگذران همانانی هستند که در آرزوی چهل ساله داشتن این چند کیلومتر جاده سوخته اند و ساخته اند  وامروز شادمان از اینند که می توانند  ساعتی زودتر و با خیالی آسوده تر از شلوغی و خطرات راه به مقصد خود برسنداز این روست که دشت برم با رویی گشاده و لبی خندان به روی ما آغوش می گشاید و زیبایی و طراوتش را بدرقه راهمان میکند. ولی ما چه کرده ومی کنیم . آیا پاسخ این همه سخاوت مندی وبخشش باید تازیانه تبر باشد و شلاق آتش ؟ آیا در جواب این همه زیبایی و طراوت باید آشغال باشد و کثافت ؟آیا براستی باید  بخوریم و بخرامیم  ونگاهی هم به پشت سرمان نکنیم که چه به روز طبیعت آورده ایم ؟این است رسم انصاف و مروت ؟پس فرهنگمان کچا رفته ؟ اگر این فرهنگ ماست که باید بنشینیم و به حال خودمان و این فرهنگ گریه کنیم ؟بالاخره باید  فرهنگ سازی از جایی شروع شود اما  چه کسی باید شروع کند ؟جرقه از کجا باید زده شود ؟ مسئولین را چه می شود؟

ادارات دولتی چه کاره اند ؟ چرا ادارات دولتی به هر بهانه ایی حاضرند خر ج های آنچنانی بکنند اما تا به حال کسی آنها را موظف نکرده که هر کدامشان یک تابلو یک متر در یک متر تهیه کنند و روی آن دو خط پیام فرهنگی در رابطه با حفظ محیط زیست بنویسند و در مسیر جاده و در معرض دید عموم فرار دهند ؟ چرااز این همه همایش  یکی را به موضوع دشت برم اختصاص نمی دهیم ؟ چرا چند بروشور تبلیغاتی در این رابطه چاپ نمی کنیم تا در روز های تعطیل که مردم برای گذران اوقات فراغت به دامان طبیعت می روند به دستشان بدهیم ؟مگر گذاشتن چند سطل جمع آوری زباله در مسیر تفرج مردم چقدر هزینه دارد ؟

و بالاخره کوتاه سخن وظیفه ما و شما دوستان وهمکاران وبلاگ نویس کازرونی چیست؟بیائید همه دست بدست یکدیگر داده وقلم هایمان را یک بار هم که شده در راستای اصلاح فرهنگ عمومی در این زمینه بکار گیریم .هدف همه ما از راه اندازی این دهها وبلاگ اعتلاء و شناساندن فرهنگ و تاریخ شهرمان است واین مسئله نیز می تواند  بخشی از موضوعات وبلاگ هایمان باشد . اگر حتی در زمینه ادبی فعالیت می کنیم شعری در این باره بسرائیم  و اگر کار هنری می کنیم عکسی در این ارتباط نمایش دهیم .دیگر عرضی نیست ایام بکامتان باشد و همیشه بهاری و سبز باشید .
 
 
 
نویسنده: محمودرضا پولادی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۷/۱۴
35
0
سلام
هر چقدر هم از خودمان تعريف كنيم اما در بسياري از موارد بايد بدانيم كه حقيقتا در بسياري از موارد فرهنگ استفاده از مواهب طبيعي و صنعتي را نداريم و بايد آن را از كساني كه بهتر رعايت مي كنند ياد بگيريم. متاسفانه بي مبالاتي و بي احترامي به قانون كم كم به يك فرهنگ غالب در ميان ما تبديل شده است چه طبيعت باشد چه حيوانات باشد وچه آدمي! با كمي توجه به اطرافمان از صبح كه از خواب بيدار ميشويم تا شب كه به خانه برميگرديم اگر يادداشت كنيم فكر كنم بيش از يك كاغذ A4 پر شود. ما كه با سواد وتحصيل كرده ايم رعايت نمي كنيم ديگر چه توقع از ديگران داريم. براي مثال به رانندگي موتورهاي اطرافمان توجه كنيم ، يك سيزده بدر نگاه كنيم خودمان وبچه هايمان چه برسر اين طبيعت مظلوم مي آوريم و كمي از اينكه بلد نيستيم چگونه رفتار كنيم( فرهنگش رو نداريم) خجالت بكشيم.!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۷/۱۶
29
2
... قباحت دارد .مردم نان شب ندارند بدهی پدر مردم در اورده پول برق واب وتلفن خون بدل مردم کرده ... از دشت برم می گوید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۷/۲۳
34
1
آقاي قباحت، مردم نان دانه اي 15 تومان دارند بخرند، بدهي اكثر مردم از توقع بالاي آنهاست، پول برق و آب و تلفن مردم هم اگر صرفه جوئي واقعي كنند مقدار زيادي نمي شود من با سه نفر عائله هر 2 ماه بيشتر از 20،000 تومان براي آن نمي پردازم با آنكه زياد هم صرفه جويي نداريم ولي درست مصرف مي كنيم. آنچه كه اگر از دست رفت قابل بازگشت نيست طبيعت بكر شهر ماست كه با خون دل واقعي حاصل شده و سرمايه امروز و نسل فرداي اين شهر است ضمنا نمي خواهد شما دلتان براي دل خون مردم بسوزد كه هر چه بدبختي در كشور است از امثال شماست كه نوك دماغتان را مي بينيد نه توسعه پايداري كه باعث ثروتمند شدن كل جامعه ميشود.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۷/۲۸
32
0
از شما و همه تهیه کنندگان متشکریم

جمعی از مردم کازرون
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
0
1
یه الاچیق بزن تو دشت برم زندگی کن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴