پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲

  توجه به نوع نگاه مقام معظم رهبری (مدظله) در نامگذاری سال های مختلف این مساله را کاملا آشکار می سازد که ایشان مسایل مهمی را رصد نموده و در پی فرهنگ سازی آن مهم ، سالی را به آن نام مزین می کنند . به عنوان مثال این که ایشان امسال را سال اصلاح الگوی مصرف معرفی می نمایند و نه سال صرفه جویی خود گویای آن است که آن چه مورد توجه معظم له می باشد الگوسازی و فرهنگ سازی است بدین معنی که از دیدگاه ایشان موردی چون صرفه جویی باید جزء شاخصه های فرهنگی ما قرار گیرد نه آن که صرفا یک کار مقطعی به حساب آید.
 

با تاسی از این نگاه ، کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص) – هیات فاطمیون بیش از هر زمانی همت و رسالت خود را بر فرهنگ سازی در جامعه متمرکز نموده است ؛ چرا که معتقد است آن چه باید همواره مورد توجه اهل فرهنگ قرار گیرد فرهنگ سازی است و نه کارهای سطحی و مقطعی . ما تلاش کرده ایم در حد توان اندک و امکانات مادی فوق العاده اندک خودمان اما با توکل بر خدا و عنایت معصومین علیهم السلام به این مساله نگاهی جدی داشته باشیم و در این راستا کارهای علمی را برنامه ریزی نماییم که به صورت گذرا به برخی از آن ها شاره می کنیم .

 

1. فرهنگ تربیت محوری به جای تبلیغ محوری : تلاش نموده ایم تا در کنار مراسم های معنوی و هیاتی که بسیار لازم و ضروری و جزء نیازهای مهم جامعه است به مساله ی تربیت نیروهای جوان توجه خاص نماییم ؛ با این رویکرد که یک جوان موفق را کسی می دانیم که هم از لحاظ علمی و ه معنوی و هم از لحاظ سیاسی - اجتماعی رشد یافته باشد و برای رسیدن به این منظور لازم بود فضایی را ایجاد می کردیم تا در آن به این هدف نزدیک تر می شدیم لذا برگزاری طرح مهدی یاوران که در آن به مسایل اعتقادی و فرهنگی اهتمام ویژه ای صورت گرفته بود را در دستور کار خویش قرار دادیم . در این طرح در کنار مسایل اعتقادی تلاش می شود جوان از لحاظ مسوولیت پذیری و ارتباط گیری با جامعه در حد مطلوبی قرار گیرد و آهسته آهسته زمینه ی رشد اجتماعی جوان فراهم گردد.

 

2. فرهنگ اخوت و برادری به جای رقابت های آزار دهنده : کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص) با توجه به خط مشی و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر اهمیت اتحاد و انسجام در جامعه ی اسلامی حتی میان شیعه و سنی تلاش نمود تا با ارتباط گیری با نهادها و مراکز مختلف فرهنگی در این عرصه پیشتاز باشد و در این زمینه از هرگونه پیشنهاد و انتقادی صمیمانه استقبال نمود .

 

3. همکاری در گسترش فرهنگ اعتکاف : توجه به مسایل خودسازی همواره باید جزء دغدغه های اصلی متولیان فرهنگی باشد . بدون شک جامعه ی سعادتمند جامعه ای است که تک تک اعضاء آن به خودسازی بیش از هر چیز دیگر اهمیت دهند . کانون تلاش نموده با همکاری در برنامه ریزی فرهنگی اعتکاف زمینه ی استفاده هر چه بیشتر جوانان را از این برنامه ی عبادی اسلام فراهم آورد و با برگزاری برنامه های فرهنگی مناسب با اعتکاف چون حلقه های معرفت ، شناخت مخاطبان را برای استفاده ی هر چه بیشتر از این عمل عبادی فراهم آورد .

 

4. فرهنگ عاشورایی : در طی چند دهه ی محرم تلاش شد با انتخاب سلسله مباحث معرفتی پیرامون عاشورا همچون آسیب شناسی فرهنگ عاشورا ، ویژگی های انسان عاشورایی و ... در جهت عمق بخشی به این فرهنگ اصیل قدم هایی را برداریم و از این ظرفیت عظیم برای تحکیم پایه های نظام حداکثر استفاده را نماییم .

 

5. فرهنگ تعامل جوانان و مسوولین : جوانان به عنوان ذخیره های عظیم انقلاب همواره توانسته اند در خدمت رسانی به انقلاب و مردم پیشگام باشند . ایجاد فضای صمیمی بین این سرمایه ها و مسوولین در عین حفظ روحیه ی آرمان خواهی و پرسش گری می تواند زمینه ی ایجاد یک جهش بزرگ را فراهم آورد . کانون تلاش نموده با اعتمادسازی بین مسوولین و جوانان این مهم را فراهم آورد که نمود کوچک آن را در پریایی نمایشگاه کوچه های بی نشان شاهد بودیم .

 

6. فرهنگ فاطمیه : بدون شک حضرت زهرا (س) بیشترین نقش را در حفظ هویت و حقانیت شیعه داشته اند ، توجه به فاطمیه در حقیقت توجه به فرهنگ تشیع است . حضرت زهرا با برنامه ریزی خاصی از بعد از رحلت رسول اکرم (ص) تا شهادتشان این فرهنگ را فریاد زدند . برپایی نمایشگاه کوچه های بی نشان که با استقبال چشگیر مردم فهیم شهرمان مواجه شده است بیانگر آن می باشد که در این هدف تا حد قابل قبولی پیش روی داشته ایم اما تا هدف نهایی فاصله ی زیادی داریم .

 

7. فرهنگ آرمان خواهی : آرمان خواهی و نگاه عمیق به ارزش ها و آرمان ها چیزی است که متاسفانه گاهی از آن به بی تجربگی و ناپختگی  و ... یاد می شود . در حالی که در نگاه مقام معظم رهبری آرمان خواهی برای جوانان یک ارزش محسوب می شود . همین روحیه است که جامعه را همواره انقلابی نگه می دارد و مسوولین را مورد مطالبه قرار می دهد و نمی گذارد جامعه دچار خمود و بی تفاوتی شود . در این زمینه کانون تلاش نموده در کنار سلسله بحث های اعتقادی و معرفتی از این مساله غافل نباشد و مخاطبان خود را همواره در تقویت این روحیه مورد حمایت قرار دهد .

 

8. فرهنگ شهید پژوهی : شهید به عنوان بهترین الگو ، راه او به عنوان بهترین راه ، هدف او به عنوان بهترین هدف ، همواره مب تواند چشمه ای گوارا برای سیراب کردن عطش تشنه کامان راه حقیقت به حساب آید . توجه به این مهم بی شک اثرات شگرفی را به دنبال خواهد داشت . شهید به عنوان عارف و مصلح هم فرد را – خودسازی – تقویت می کند و هم جامعه را . نسل جوان در صورت که با زندگی شهید به صورت واقعی آشنا شود ، نشاط و هیجان فوق العاده ای در پیمودن راه سعادت و کمال پیدا خواهد نمود . طرح ناربان شهیدان که در آن هر شهید پژوهی علاوه با آشنایی با زندگی شهید ، خود را به عنوان نائب شهید قرار می دهد به طوری که ادامه راه آن شهید را از رسالت های خود بداند از مهم ترین طرح های کانون به شمار می رود .

 

با یاری خدا برنامه های دیگری را نیز آماده نموده ایم که در آینده زمینه ی اجرای آن را فراهم خواهیم نمود ان شاءالله .
 
نویسنده: امین رصاف
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹