پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹

 جناب آقاي صحرايي! با تشكر از اين كه وقت خود را در اختيار ما گذاشتيد لطفاً توضيح مختصري از وظايف حوزه‌ي علميه بفرماييد؟

 در آغاز مصاحبه لازم مي دانم كه از دست اندركاران نشريه‌ي وزين سلمان به ويژه صاحب امتياز نشريه جناب مهندس صالح پور به علت خدمت رساني وسيع فرهنگي در ساليان متمادي و نيز حفظ اصالت ديني در مسير كلي نشريه، كمال تقدير وتشكر داشته باشم.

 

در مورد جواب سؤال اول، ابتدا بايد منظور از «حوزه علميه» را مشخص نماييم . توضيح اين كه گاهي اصطلاح «حوزه علميه» به «مدرسه علميه» اطلاق مي گردد گاه به مجموعه‌ي «روحانيت» كه مسلماً وظايف هر كدام در بسياري از موارد متفاوت است. چرا كه روحانيت نتيجه و روحانيون فارغ التحصيلان مدارس علميه اند!

 

دقيقاً همانند پزشكان و دانشكده‌ي پزشكي كه هر كدام تعريف و وظايفي متفاوت دارند تعليم و تعلم و تربيت طلاب وظيفه‌ي اوليه و اصلي «مدرسه علميه» است و تبليغ و فعاليت‌هاي فرهنگي از وظايف روحانيون مي باشد همان گونه كه دانشكده ي پزشكي پرورش پزشك و پزشكان امر درمان را به عهده دارند .

 

تا طلبه آموزش لازم نديده باشد نبايد ! و نمي تواند! وارد عرصه ي پيچيده ي فرهنگي كه نيازمند مهارت ها و آگاهي هاي دقيقي است، گردد. اما وظيفه ي روحانيت در جامعه ي پيچيده ي امروزي بسيار سنگين است كه در «خودسازي» و «جامعه سازي» در تمام ابعاد (اخلاقي- خانوادگي- سياسي و اجتماعي) براساس تعاليم تعالي بخش اسلام عزيز خلاصه مي‌شود.

 

تا چه حد در رسيدن به اين اهداف موفق بوده‌ايد؟

 

با توجه به مطالب قبل كه وظيفه ي مدرسه ي علميه تعليم و تربيت طلاب در تمام ابعاد است، بحمدالله مدرسه‌ي علميه كازرون پس از تجديد بنا در سال 1367 ه .ش توسط استاد ارجمند آيت الله ايماني و با تلاش ايشان و اساتيد و مديريت وقت مدرسه استاد گرانمايه آيت الله بنيادي، از برترين مدارس علميه ي كشور در سطح شهرستان ها بوده و هست .

 

ويژگي هايي همچون تأكيد بر ايجاد فضاي علمي، اهميت به امور اخلاقي و تربيتي، توجه به مهارت هاي لازم، اعتدال بخشي در تمام زمينه‌ها از جمله امور سياسي و اجتماعي اين مدرسه را از مدارس ممتاز كشور قرار داده به گونه اي كه هر ساله از استان ها و شهرستان هاي همجوار متقاضي ثبت نام داريم . اين ادعا را با قضاوت و تأييد بازرسان مركز مديريت قم و نيز مقايسه ي فارغ التحصيلان مدرسه علميه ي كازرون با مدارس علميه ديگر مي توان به اثبات رسانيد .

 

از خصوصيات مهم فارغ التحصيلان مدرسه ي صالحيه ي علميه، كارآمدي، فعاليت، آگاهي و برخورداري از «روحيه‌ي اعتدال» در تمام امور مي باشد.

 

براي اين مدرسه افتخار است كه هم اكنون بسياري از طلاب تحصيل گذرانده ي آن در مناصب امامت جمعه، قضاوت، استادي دانشگاه و حوزه و امور ديگر مشغول به خدمت اند، كه از جمله ي آن امام جمعه ي محترم كازرون و نيز برخي اساتيد دانشگاه و حوزه‌ي علميه‌ي كازرون مي باشند.

 

به نقل از استاد آيت الله بنيادي وقتي بازرس مركز مديريت قم براي سنجش سطح علمي طلاب كازرون به اين مدرسه عزيمت نموده بود چنين قضاوت كرد كه «طلاب شما كمتر از طلاب ممتاز قم نيستند!»

 

 يك طلبه‌ي فارغ التحصيل در سال 88 با سال 58 را با هم مقايسه كنيد آيا تفاوتي هست؟

 

عملكرد طلاب و روحانيون كنوني و خدمات فراگير و حضور در تمام مناصب فرهنگي و علمي ايشان بزرگ ترين گواه تفاوت است كه بحمدالله از بركات انقلاب اسلامي بوده است.

 

آيا شيوه ي تربيت طلاب نسبت به دهه‌هاي گذشته تفاوتي دارد؟

 

توجه به فرهنگ و نياز زمانه، شيوه ها و حتي گاهي محتواي تربيت دارد و مراكز فرهنگي متغير مي‌سازد و حوزه هاي علميه نيز امروزه از اين قانون مستثني نيستند.

 

مسن ترين و جوان ترين طلبه ي شهرستان كازرون را به ما و خوانندگان معرفي كنيد؟

 

كوچك ترين طلبه ي محصل 14 سال سن دارد كه پس از گذرانيدن مقطع راهنمايي وارد حوزه علميه مي‌شود كه البته تعدادي از طلاب مدرسه در اين سن و سال اند اما در مورد مسن ترين روحاني اطلاع دقيقي از سال تولد روحانيون عزيز ندارم چون آن چه در اختيار ماست تنها مشخصات شناسنامه اي طلاب محصل يا فارغ التحصيل از مدرسه كازرون است.

 

براي طلبگي چه شرايطي لازم است؟

 

صلاحيت اخلاقي، حداقل مدرك سيكل، قبولي در آزمون ورودي و مصاحبه و گذشتن از مراحل پذيرش و گزينش

 

ضمن بيان آمار طلاب كازرون لطف بفرماييد بگوييد حوزه‌ي علميه‌ي كازرون تا چه سطحي طلاب تربيت مي‌كند؟

 

هم اكنون 112 طلبه از پايه ي اول تا ششم در مدرسه ي علميه ي كازرون مشغول به تحصيل اند كه البته درخواست ارتقاي پايه هاي تحصيلي به مركز مديريت حوزه ي علميه ي قم ارائه شده و در مراحل اوليه مورد موافقت قرار گرفته است.

 

در ديداري كه رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با شما داشتند شما به وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه اشاره داشتيد در اين راستا چه اقداماتي صورت گرفته؟

 

اقدامات زيادي انجام شده هر چند هنوز به حد مطلوب طرفين نرسيده است برخي از اقدامات انجام شده عبارتند از: - برگزاري چندين جلسه ي مشترك با اساتيد دانشگاه در زمينه هاي نقد مسيحيت، بهاييت، وهابيت و... - برگزاري دوره ي مقدماتي نقد اديان و مذاهب به مدت يك ماه در تابستان با حضور اساتيد اعزامي از قم - اعزام روحاني جهت اقامه نماز و پاسخ به پرسش‌هاي دانشجويان - تعامل فرهنگي و زمينه هاي مختلف از جمله چاپ و نشر جزوات ديني - سياسي با بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي - برگزاري جلسات متعدد با اعضاي بسيج هاي دانشجويي دانشگاه هاي آزاد، پيام نور، آموزش عالي كازرون

 

 آقاي صحرايي حضور شما در رسانه‌هاي مطبوعاتي كم رنگ است چرا؟

 

كمبود وقت، به رغم علاقه ي شديدي كه به پژوهش و نويسندگي دارم متأسفانه ضيق وقت توفيق فعاليت در اين زمينه را از من سلب نموده است.

 

به نظر شما چه خصوصياتي لازم است تا يك طلبه به مرحله ي روحانيت برسد؟

 

پختگي، گذر از جسمانيت، تلاش وافر

 

خصوصيات يك طلبه ي مردمي از ديدگاه شما چيست؟

 

ساده زيست، متواضع، خدمتگزاري به مردم

 

وضعيت تعامل مردم با روحانيت را در كازرون چگونه ارزيابي مي كنيد در اين راستا چه اقداماتي انجام شده؟

 

در مقايسه با بسياري از شهرهاي هم جوار بسيار خوب است و انصافاً مردم كازرون مردمي مؤمن و معتقدند، در مورد اقدامات بايد گفت كه؛ آن چه از طرف حوزه و روحانيت بايد انجام شود « تعامل بيشتر روحانيت با مردم» است و نه تلاش براي « تعامل مردم با روحانيت» توضيح اينكه هر چند تعامل دو طرفي است اما وظيفه ي روحانيت آن است كه تا مي تواند خدمات فرهنگي و ديني به مردم ارائه نمايد و در رفع نيازهاي ايشان بكوشد كه صد البته اين خود منجر به تعامل مردم با روحانيت نيز مي‌گردد. و ان شاءا.. . چند طرح فراگير فرهنگي در دست اقدام است كه به زودي به اجرا گذاشته مي‌شود.

 

144 كازرون حدود 3 سال است افتتاح شده اما دريغ از يك تابلو چرا؟

 

نبود نيروي كافي براي پاسخ به سؤالات و مراجعان حضوري جهت مشاوره هاي مذهبي كه البته ان‌شاءالله امسال اين مشكل با تأسيس معاونت تبليغ و آموزش هاي كاربردي حوزه، برطرف خواهد شد.

 

فكر نمي كنيد با وجود ارزشمندي كار اما در زمينه‌ي تبليغاتي كوتاهي شده؟

 

 نه، چون شديداً با كمبود نيرو مواجه بود ه ايم و به نظر من تا مركزي به توان خدمت رساني مفيد نرسيده نبايد افتتاح و يا به صورت گسترده مورد تبليغ واقع شود

 

نوعاً طلبه ها هر كدام گرايش خاصي به يك رشته از علوم اسلامي پيدا مي كنند، درباره يِ رشته ي تخصصي خودتان براي خوانندگان توضيح دهيد؟

 

من علاقه ي مفرط به تفسير و علوم قرآني و نيز فلسفه دارم و تحصيلات تخصصي ام در رشته ي تفسير و علوم قرآني است كه دوره‌ي كارشناسي ارشد آنرا گذرانيده‌ام.

 

از فعاليت هاي فرهنگي خودتان بگوييد (سخنراني، تأليف كتاب، جلسه ي تفسير و غيره)

 

در زمينه ي فعاليت هاي فرهنگي جهت شهرستان طرح هاي زير بنايي در دست مطالعه دارم كه به لطف خداي متعال به مرور و پس از تكميل به اجرا گذاشته مي‌شوند.

 

نظرتان در مورد توهين آشوبگران به تمثال حضرت امام و رهبري چيست؟

 

توهين به عكس حضرت امام و مقام معظم رهبري در واقع انكار افكار ايشان و رد اصول نظام جمهوري اسلامي كه همانا مباني و تفكرات سياسي اسلام است مي‌باشد. آن چه كه در اين برهه مهم است داشتن بصيرت و بينش صحيح اعتقادي و سياسي و حفظ وحدت است اين واقعه هر چند بسيار اندوهگين است و قلب امت مؤمن ايران را به درد آورد اما از آن جهت كه پرده از چهره‌ي منافقان سبز را كنار مي زند حادثه اي مبارك خواهد بود . و اين لطف خداست كه هر اقدامي كه عليه دين و دينداران مي شود در عاقبت به نفع دين رقم مي‌خورد.

 

در پايان مجدداً از تمامي دست اندركاران نشريه ي مبارك سلمان تقدير و تشكر داشته و توفيق روزافزون ايشان را از خداي سبحان خواهانم.

 

 منبع: هفته نامه سلمان، ش 442
 
 
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴