پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
جهانگیر عباسی
پس ازنقشه برداری طولی و عرضی برای عملیات اجرایی ساختن جاده ، کار را به دو شرکت راه سازی یکی «اصغرزاده» و دیگری «آرمه» با بکارگیری و نظارت مهندسین ایرانی و ایتالیایی واگذارکردند.
آغاز کوه بری (ترانشه ها) بسترسازی ، پل سازی ، دیوارچینی با حجم عملیات سنگین از سال 1343 از دشت ارژن به طرف تنگ ابوالحیات و چنارشاهیجان مسیرجاده را سوق دادند. پس از این که ساخت جاده را از خروجی تنگ ابوالحیات به طرف چنارشاهیجان ادامه دادند ، یکباره مردم شهر کازرون سراپا آتش شدند و با اعتراضات شدید و تعطیل کردن بازار و تحصن در جلوی فرمانداری و تلگراف خانه (مخابرات) با ارسال تلگراف شکایت و تهیه و ارسال طومار نسبت به انحراف یا تغییر مسیر جاده از روی شهرستان و خواستار ساخته شدن جاده از مسیر قدیم به طرف شهرستان شدند در نهایت پس از کش و قوس های اداری و جریانات سیاسی در پی درخواست های مردم و معتمدین شهر و پیگیری جناب آقای طباطبایی نماینده شهرستان در مجلس شورای ملی سابق ، از کلیه مسئولین رژیم گذشته خواستار ساختن جاده ی مناسب شدند و پس از کسب موافقت با استفاده از عکس هوایی و مطالعات زیاد مسیریابی و مشخص کردن محل مناسب تکومتر یا نقطه نشان شاخص مسیر و بعد هم نقشه برداری زمینی طولی و عرضی برای اجرای کار برداشت نمودند و یک تونل بزرگ در دامنه ی کوه سکندری بین کوه دوان و کوه محمد بیگی در مسیرجاده انتخابی به طرف شمال شرقی کازرون و غرب روستای احمدآباد و شمال ملای بلوط (آب دره) محل چادرهای عشایر قرمزی علامت گذاری کردند.
سپس عملیات اجرایی ساخت جاده از خروجی تنگ ابوالحیات به طرف روستای دیکانک و در قبله ی روستای گاوکشک دامنه ی کوه سکندری محل حفاری تونل بزرگ توسط شرکت شوسه به مدیریت جناب آقای مهندس درودیان در سال 1354 که کارگاه آن جنب روستای امام زاده ابوالحسن بود آغاز شد.
حدود 7 کیلومتر جاده و ساخت یک پل بزرگ به طول یکصد و بیست متر تا سطح آسفالت و چندین متر حفاری محل تونل کار جاده سازی در طول محور ، خوب بود. اگر ساخت جاده ادامه داشت و تونل عظیم در کوه سکندری حفاری شده بود، به طور یقین فاصله ی طول محور از دشت ارژن تا کازرون خیلی کم تر از جاده جدید فعلی بود.
مسأله ی مهمی که قابل تحقیق و تفکر می باشد این است که مردم کازرون نه تقاضا و نه اعتراضی از سال 43 تا 73 برای کشیدن جاده از گردنه ی کمارج به طرف روستای بناف و محل تونل عظیم آن به طول 2500 متر نداشته اند ، با توجه به این که جاده را تا سطح آسفالت ساخته بودند و حدود سیصد متر آن هم حفاری و حدود یکصد و پنجاه متر تا سقف سنگ کاری کرده بودند، این مسیر حکایت خاص خود را داشت که آینده روشن خواهد شد.
 روی هم رفته اعتراض ، شکایت و درخواست مردم کازرون فقط برای ساخت مسیر دشت ارژن- کازرون بود و بس.
به هرحال با اوج گرفتن نهضت اسلامی به رهبری حضرت آیت الله خمینی (ره) بر علیه رژیم پهلوی و طاغوتیان زمان ، سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 کلیه شرکت های پیمانکار ، پروژه های در دست ساخت را تعطیل کردند .
خیلی از ماشین آلات خود را فروختند و عده ای هم وسایل و امکانات خود را به جاهای امن جابجا کردند و اموال شرکت های وابسته به رژیم نیز به تاراج رفت.
 
ادامه دارد...
 
منبع: ماهنامه شهرسبز، مردادماه 1378، ش 49.
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۶
24
0
تونل بناف حق مردم کازرون است. نماینده کازرون ،امام جمعه ومسئولین کازرون باید به دنبال احقاق حق مردم کازرون و شروع مجدد آن باشند تا مردم به توانائی و صداقت آنها اعتقاد یابند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اذان صبح
۰۴:۵۲:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۰۶
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۰۳