پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۲۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۴۰
كاظم دهقانيان ‌فرد
پدر خدا بيامرزم تعريف مي كرد: كه پدرم يعني پدر بزرگ اين جانب مي خواست يك بالاخانه- آن چه امروز طبقه ي دوم مي گويند- روي پنج دريمان بسازد كه بتواند آن را اجاره بدهد، هر كار مي كرد نمي شد. هر وقت پول داشت، بنّا نبود، هر وقت بنّا بود، پول خرج شده بود و هر وقت هر دو بود، كارخانه ي گچي خراب بود و هر وقت هر سه بود، آب نبود يا سقا مريض بود، خلاصه همان قضيه ي قير و قيف. تا بنده ي خدا به رحمت ايزدي پيوست و اين آرزو به من به ارث رسيد .
 
من هم هر وقت مي خواستم بالاخانه را بسازم همين مشكلات پدر جلوم سبز مي شد. تا اين كه عاقل مردي آمد و گفت : فلاني اين خانه ي شما شاخ مار توش شكسته بايد پيش دعانويس بروي، من هم رفتم و آميرزا محمد كاظم دعا نويس آوردم. آن بنده ي خدا هم گشت و گشت تا در يكي از درزهاي ستون پنجم پنج دري، يك شاخ كوچك شكسته به بلندي يك بند انگشت پيدا كرد . آن را در جيبش گذاشت و دعايي روي يك كاغذ به اندازه ي يك انگشت نوشت و آن را در صندوقچه اي به اندازه ي يك بند انگشت گذاشت و زير ستون پنجم پنج دري خاك نمود .
 
از فردا، هم پول آمد، هم بنا آمد، سقا آب آورد و گچ و سنگ هم خود به خود آمد و ما بالاخانه را ساختيم و آن را به اجاره داديم.
 
مدت هاست كه فكر مي كنم كه چرا تونل بناف قبل از انقلاب نيمه كار باقي ماند . آيا آن ها هم بدون كارشناسي نصفش را سوراخ كردند و بعد پشيمان شدند؟ يا پولشان ته كشيد، يا توجيه اقتصادي نداشت و يا همان دويست متر شيب جلو كارشان گرفت؟ نمي دانم. چون يكي از آگاهان سياسي آن موقع هم مي گفت، به خاطر شيب زيادش بوده . والله اعلم بحقايق الامور.
 
اين تونل بيچاره ماند و شد آغل احشام چوپانان تا سال هاي 85 ، 84 - اگر اشتباه نكنم - كه دكتر محمد صادقي آمد و خواست مثل محور شيراز – كازرون، كاري بكند كارستان . و رفت و اين اژدهاي خفته يعني تونل بناف را بيدار كرد . البته مي گويند بعضي از نمايندگان هم قبلاً چند لگد به پهلويش زده بودند اما حسابي بيدار نشده بود . شركتي آمد به نام استراتوس و قرارداد و تبليغ و بگير و ببند و كلي پول هزينه شد و يك دفعه كارشناسان آمدند و گفتند اين تونل دويست متر شيب دارد و نمي شود.
 
اعتراض بالا گرفت و بالا گرفت مخصوصاً مسؤولان شهر زير بار نرفتند و سياسي اش كردند . وزارت راه هم به جاي تونل قول يك كمربندي بلند بالاي پت و پهن داد . دلمان خوش شد كه حالا كه تونل نداريم، يك كمربندي خوب داريم .
 
اين هم گذشت تا اوايل هشتاد و هفت، كه دوباره جناب تونل كه داشت خواب مي رفت بيدار شد و بعضي از مسؤولان سياسي گفتند كه هر طور شده سوراخش مي كنيم. بي خود دويست متر شيب دارد مگر دست خودش است . اما مدتي گذشت و سوراخ نشد، به هر حال تا به حال چندين بار خواسته اند كلنگش به زمين بزنند- اگر چه يك بار خورده بود - اما كلنگ ظاهراً گم شده است، 500 متر تغيير مسيرش دادند باز هم كلنگش به زمين زده 88 نشد. 
 
دو پنجشنبه قبل از 8 /8/88 خواستند كلنگش به زمين بزنند باز هم نشد، روز 8/8/88 خواستند به زمين بزنند باز هم نشد. دوشنبه‌ي بعد از 8/8/88 هم خواستند بزنند باز هم نشد! چند روز پيش يكي از دوستان گفت : من فكر مي كنم توي اين تونل شاخ مار شكسته .
 
ياد بالاخانه مان افتادم كه حالا اجاره است. با هم سراغ آميرزا محمد كاظم دعانويس رفتيم، گفتند : اي بابا مدتي است مرده، خدا او را رحمت كند . خيلي فكر كردم تا اين كه به ياد پنج دري قديميمان افتادم . يعني همان خانه ي پدري . به هر زور و زحمتي بود رفتم و زير ستون پنجم آن عمارت كند و كاو كرديم و به يك جعبه‌ي كوچولوي فلزي رسيديم آن را بيرون آورديم و با خوشحالي راه افتاديم به طرف تونل بناف .
 
در راه دوستم با اصرار صندوقچه را باز كرد و آن دعاي كذايي را بيرون آورد و خواند فكر مي كنيد چي نوشته بود . نوشته بود: اللهم اعطاكم، عقلاً و تدبيراً و تصميماً و الصدق بالنية .
 
خلاصه آن را برديم و چون تونل، ستون نداشت در سوراخ پنجم آن تونل دفنش كرديم؛ و خوشحال آمديم . اما آگاهان دعانويس مي گويند فايده اي ندارد. چون آن دعا را باز كرده ايد و خوانده ايد. در ضمن شاخ مار هم پيدا نكرد ه‌اي.
 
حالا شما بگوييد. چه مي‌شود؟
 
منبع: هفته نامه سلمان، 19 آبان 1388
 
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۶
0
1
با سلام خدمت استادعزيزم آقاي دهقان
راستش منم موندم كه اين تونل شاخ مارتوش شكسته يا بعضي اقايون مهره مار دارن منظورم اقايوني كه بهر دليلي دوست ندارن اين تونل باز بشه چرا كه اگه به همين راحتي باز بشه پس ديگه براي ورود به خانه ملتتتتتتتتتتت از چه طريقي تبليغ كنن وسرمرد ......بزارن وبضي ها چطور عقده دلشان وعقده سالها ي كوچك سالي كه به مدرسه شاپور وشاكر ميومدن توسط جونايي چون ..... مسخره مي شدن رو خالي كنن .
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۶
1
0
بسمه تعالی
من ان شاخ مار و دعا نویس دیگر را پیدا کرده ام .گروهی در حال نقشه برداری جاده جدید شیراز بوشهر از مسیر حسین اباد به خانه خبیس و موسقان وشیب تنگ به دادین و در کناررود خانه دادین به تونل پشت کنار تخته می باشند به عبارتی مسیر بوشهر به شیراز از سمت کازرون منحرف می شود و مسیر نیز کوتاهتر می شود در پشت روستای سیف اباد به پوستکان ارتفاع به دو متر هم نمی رسد می توان تونل را انجا زد و جاده کازرون را به جاده ای که می خواهند از طریق دادین احداث کنند متصل نمود و حد اقل ابتدا جاده کازرون را درست کنند بعد جاده مورد نظر ادامه دهند با این کار هم مسیر مناطق دادین به کازرون نزدیکتر می شود و هم تمام مسیر بوشهر به کازرون نزدیکتر و پیچ وکتل هم ندارد البته من کاره ای نیستم فقط یک فرد مطلع می باشم اگر امروز این کار را نکنند کازرون مصبی بین دو جاده می شود بناف را ول کنید که انچه می گویم به صلاح کازرون است قبول نکردید پنج سال دیگر به یاد دعا نویس و شاخ مار باید بگردید. روی تونل بناف مشغول وسر گرمتان میکنند .و تونل بناف هم هیچ منفعتی دیگر برای کازرون ندارد .زیرا مسیر کازرون تا کمارج اتوبان شده ازراه دوبانده بهتر است . البته خیلی دور مطلب را دیدم ولی باز هم نوشتم به نظر مبارک اقای دهقانیانفرد و مسولین عزیز کازرون برسد ممنونم . یا علی امامتت مبارک .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۰
0
1
جالب بود!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اذان صبح
۰۴:۵۲:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۰۶
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۰۳