پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۳۲۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۲۳:۱۶
جواد بهنامی
این سفر که در عرف دیپلماتیک یک سفر پیش بینی شده و از قبل برنامه ریزی شده خوانده می شود و مبنای مذاکرات در آن روشن شده است، آن هم در بحبوحه روابط سرد ایران و عربستان بر سر مناقشه یمن نشان از حرف های ناگفته دیگر کشورهای خلیج نشین دارد که بر سر میز مشترک با ایران گفته خواهد شد.

روابط ایران و کشور های خلیج نشین از زمان قبل از از انقلاب روابطی پیچیده و گاه همراه با تنش بوده که با پیروزی انقلاب و جنگ 8 ساله و کمک های چشم گیر اعراب به صدام این روابط پیچیدگی های خاص خود را بیشتر نشان داد و همچنان این روابط در سایه مراسم معنوی حج، مساله هسته ای ایران و افزایش روز افزون قدرت نظامی ایران پستی و بلندی های خود را طی می کند.

آنچه سفر نخست وزیر کویت را با مقامات بلند پایه کابینه اش برجسته می سازد همانطور که گفته شد تنها خود سفر نیست بلکه محدوده زمانی آن بر سر این سفر عمیقا سایه گسترانیده است.

اگر از این زاویه که دیگر عربستان به عنوان یک پدر خوانده در منطقه نقش اصلی خود را بازی نمی کند به مساله نگاه کرد، حاشیه های این سفر از اصل آن با تمام اهمیتش پررنگ تر جلوه کند. این در حالی است که روابط رو به تیرگی کشور های قطر و کویت با عربستان به عنوان یک متحد قدیمی و منطقه ای بر روابط حاکم در شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که این کشور ها رسمیت ویژه ای به آن می بخشند نیز اثر گذار است.

شورایی که در راستای ایجاد کمربند امنیتی در بهمن ماه سال 59 ( فوریه 1980 ) با حضور عربستان، کویت، قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی پی ریزی شد و همواره روابطی خصمانه را با ایران به پیشنهاد می گذاشته است.

در پی سفر کویتی ها به ایران شاید این بار از فشار های اپوزیسیون داخل ایران بر محمود احمدی نژاد کاسته شود که در طول کارنامه چهارساله خود همواره متهم به روابط سرد دیپلماتیک با کشور های منطقه بوده است. هر چند حضور احمدی نژاد در سال 2007 در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس انتقادات تندی را برای وی و دستگاه دیپلماسی اش به همراه داشت اما نگاه منصفانه به ما می گوید اکنون وقت برداشت محصول است.

از منظر فواید این سفر که نخست وزیر کویت با اشاره به جمله هایی چون : (خود را نزدیک ترین کشور به ایران می دانیم و بازارهای کویت به روی ایران باز است ) فصلی جدید و پر اهمیت در روابط ایران و کویت گشوده شده است. اهمیت کویت برای ایران به عنوان یک شریک اوپکی، ثروت نفت آورده کویت و بازار های باز آن در کنار اهمیت سیاسی سفر قابل اشاره است.

اینگونه روابط با کشور های خلیج فارس چون کویت، قطر و امارت متحده عربی هم از لحاظ اقتصادی دور نمای روشنی را برای هر دو طرف فراهم می آورد و هم اینکه می تواند از اثرات منفی شورای همکاری خلیج فارس بر ایران و نیز آنچه رسانه از ایران به عنوان یک تهدید منطقه ای تصویر می کنند بکاهد.
 

 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۲
0
0
بابا تو هم دلت خوشه ها
همه به فکر تورم و یارانه ها هستند تو رفتی دنبال روابط بین الملل
آن هم با کویت
راستی که بیکاری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۴
0
0
یارانه! بدبخت اسم احمدی نزاد هرجا میاد همه به یاد یارانه میفتن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۳
اذان صبح
۰۴:۵۲:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۱۹:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۰۶
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۰۳