پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۸۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۶
علي بحراني
اگرچه سالهاي 83 و 84 سرآغاز فعاليت مشهود وبلاگ‌هاي كازروني بود، اما شايد بتوان شروع فعاليت جدي و تخصصي وبلاگ‌ها با محوريت موضوعات مرتبط با كازرون را از سال‌هاي 1385 و 86 لحاظ نمود. در اين سال‌ها جوانان كازروني در يك جنبش خودجوش مجازي و باتوجه به فضاي موجود و رويكردهاي جديد و البته تشويق‌هاي برخي از بزرگان و فرهيختگان و صاحب‌نظران شهرستان، سمت و سوي وبلاگ‌هاي شخصي خود را به زادگاهشان كازرون و جهت‌گيري مطالب منتشره و پست‌هاي روزانه را با موضوعات اجتماعي، فرهنگي، توسعه و عمران و سياسي مرتبط با حوزه كازرون تنظيم نمودند. وجود وبلاگ‌هاي متعدد با گرايش‌هاي مختلف فكري و سياسي و سليقه‌اي و تعاملات گسترده مديران آن با يكديگر، طبيعتا آرايش‌هاي فكري و سليقه‌اي را در اين دنياي مجازي همانند دنياي واقعي به همراه داشت، به نحوي كه برخي افراد همفكر با ايجاد وبلاگ گروهي تلاش نمودند تا شايد با بسط مطالب و اجماع تحليل‌هاي خود پيرامون مسائل و مشكلات كازرون، فرياد رساتري را به گوش مردم و مسئولين كازرون و استان برسانند.

در اين ميان دو وبلاگ گروهي كازرون نوشت و شهرسلمان، مهمترين و شناخته ‌شده‌ترين وبلاگ‌هاي گروهي بودند كه اگرچه مديران آن همواره بر مستقل و بي‌طرف بودن آنها تاكيد داشتند، اما از ديدگاه مخاطبان هركدام از آنها نماينده دو طيف فكري و سياسي مطرح و شاخص كشور يعني اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بودند. البته اين برداشت مخاطبان باتوجه به گرايشات فكري و سياسي مديران آن و عمده نويسندگان اين وبلاگ‌ها و البته نوع مطالب منتشره آنها، چندان هم خلاف واقع نمي‌نمود. با اين‌حال اين رويكردها نه تنها براي آن وبلاگ‌ها نقيصه‌اي محسوب نمي‌گرديد، بلكه از منظري ديگر، پرداختن هركدام به مسائل حوزه‌اي تخصصي، نقطه قوتي براي آنها محسوب مي‌شد؛ چراكه يكي با اتكا به دانش و مطالعات و علايق نويسندگان خود بحث‌هاي حوزه فرهنگ و ادب و تاريخ و زيست محيطي را دنبال مي‌نمود و ديگري نيز به پشتوانه تحصيلات و گرايشات نويسندگان خود، حوزه ديني و سياسي و فرهنگ و انديشه اسلامي را با محوريت كازرون عرصه تحليل‌هاي خود قرار داده بود و تاحدودي رويكرد خبري داشت.

اگرچه هر دو وبلاگ گروهي ضمن برخورداري از مطالب نويسندگان جوان و پيشكسوت مقيم و غيرمقيم كازروني از مخاطبان عام بسياري نيز برخوردار بودند، اما اشكالاتي نيز بر فضاي آنها حاكم بود كه از جمله آن مي‌توان به كم فروغ بودن و غير منسجم و غير خطي بودن (منظور نمودار حركتي است) انتشار مطالب آنها اشاره نمود. به نحوي كه در مسائل و رويدادهاي مختلف به هيچ عنوان ردپاي يكپارچگي و پيوستگي مطالب و اخبار در آنها ديده نمي‌شد و از طرفي ديگر اين وبلاگ‌ها بيشتر تحليلي بودند تا خبري و اگرچه وبلاگ شهرسلمان گوشه چشمي هم به درج اخبار داشت، اما نقايص بسياري هم در خصوص آن وارد بود. از جمله آنكه گاهي از اخبار روز جا مي ماندند. به همين دليل خلاء وجود پايگاه اطلاع رساني جامع مرتبط با كازرون كه هم رويكردهاي خبري و هم رويكردهاي تحليلي و علمي داشته باشد روزبه‌روز بيشتر احساس مي گرديد. در اين ايام اگرچه شروع فعاليت سايت خبري تحليلي كازرون نيوز بارقه اميدي بود كه بتواند اين خلاء را پر نمايد، اما عملا اين سايت به دليل تك مديره بودن و عدم رويكرد حرفه‌اي (به لحاظ مشغله كاري مدير محترم آن) و عدم دسترسي به منابع خبري، با وجود همه ظرفيت‌هاي بالقوه خود نتوانست انتظارات را به صورت يك سايت جامع برآورده نمايد و با متوقف شدن به روزرساني آن در سال جديد، فضاي مجازي كازرون همچنان در فضاي قبلي فرو رفته و كاستي‌ها به قوت خود باقي ماند.
اما 27 مردادماه 87 (مصادف با نيمه شعبان) سايت كازرون نما در حالي پا به عرصه فعاليت‌هاي مطبوعاتي در دنياي مجازي گذاشت كه به نوعي مي‌توان تولد آن را نتيجه پوست اندازي وبلاگ شهرسلمان دانست. چراكه مديران شهر سلمان با تغيير سطح فعاليت وبلاگ شهرسلمان، تصميم به ادامه فعاليت آن در قالب سايت كازرون نما گرفته بودند. نگارنده به طور كلي در چنين حالاتي معتقد است كه دست‌اندركاران دلسوز در هر عرصه‌كاري باتوجه به نقاط قوت و ضعف خود و مشكلات و موانع موجود و اعتقاد به توانايي‌هاي خود و جلب همكاري افراد شاخص جايگاه فعاليتي خود را از سطحي به سطح بالاتر ارتقاع مي‌دهند ( همانگونه كه در تحليلي بر هفته نامه شدن ماهنامه شهرسلمان نيز از سوي نگارنده بيان گرديد). بنابراين قطعا مديران اين سايت نيز با ظرفيت سنجي از توانايي‌هاي خود و فضاي موجود به چنين تغييري منتج شده‌اند. به همين دليل اولين مساله‌اي كه مورد انتظار مخاطبان است، مشاهده بروز اين داشته‌ها و توانايي‌ها در عرصه فعاليتي جديد است و باتوجه به رنگ و صورت ظاهري و جذابيتهاي قالب وب سايت كازرون نما، انتظار پرشدن شكاف‌ها و خلاءها و رفع گسستهاي قبلي ميان مطالب و تحليلها در وبلاگ شهر سلمان، از كازرون نما انتظار مي‌رود.

كازرون نما اگرچه به لحاظ چينش بخشهاي مختلف و باز كردن صفحات گوناگون مطابق با نياز خوانندگان و زيبايي در طراحي فضا بسيار خوب عمل نموده و از نقشه سايت تقريبا سهل‌الوصولي برخوردار است؛ اما صفحات خالي از مطلب جديد آن بازهم موجبات نگراني از بابت كم فروغ بودن سايت را باعث مي‌گردد. همچنين كازرون نما به دليل آنكه بتواند نقش تاثيرگذاري را در جامعه كازرون به عنوان يك سايت مادر ايفا نمايد، به خوبي خود را از گرايشات و صف بنديهاي سياسي دور نگه داشته است. اما اين بيطرفي و ميانه‌روي به صورت سكوت و يا سردي و كم تحركي خود را نشان داده است. به نحوي كه مثلا در مسائل گوناگون، خصوصا مسائل سياسي، كازرون نما به جاي انعكاس ديدگاههاي مختلف از طيف‌ها و جريانات مختلف فكري و سياسي به صورت يك سايت چند صدايي، تعريف خود را از بيطرفي به صورت سكوت كردن و عدم اظهار نظر و نيز عدم جنب و جوش مطبوعاتي نشان مي‌دهد. با اين حال استفاده از مطالب افراد با سلايق مختلف در حوزه‌هاي ديگر از جمله تاريخ و محيط زيست در اين سايت بيشتر به چشم مي‌خورد كه البته همچنان از حالت مباحثه و تبادل نظر به‌دور مي‌باشد. در بخش اخبار نيز باوجود آنكه تا قبل از آن قابل تصور نبود كه كازرون روزانه تا بدين حد اخبار جديد داشته باشد و اين مرهون تلاش‌هاي مديران و همكاران افتخاري كازرون نما است، اما از اين باب كازرون نما هنوز تا يك "سايت جامع" فاصله زيادي دارد. چراكه كازرون نما خصوصا در اتفاقات مهم كه ابعاد فرا شهري به خود مي‌گيرد، به جاي آنكه به عنوان يك سايت خبري مولد خوراك خبري خبرگزاري‌هاي ديگر را تامين كند، تنها به صورت يك نشريه الكترونيك مصرف‌كننده اخبار سايتهاي خبري چون خبرگزاري مهر و يا مجلات بومي شهرستان است. در حاليكه از يك سايت جامع خبري انتظار مي‌رود كه سرچشمه اخبار و وقايع از ميان صفحات آن جوشش يابد.

از ديگر مسائلي كه در خصوص كازرون نما مي‌توان بدان پرداخت، عدم يكپارچگي مطالب و هدف گذاري آنهاست. در حقيقت نگارنده براين اعتقاد است كه هر حركتي با هر رويكردي داراي اهداف تعريف شده‌اي از سوي بانيان آن است. بنابراين سمت و سوي حركتي آن مقوله كه مي‌تواند يك روزنامه و يا يك سايت اينترنتي هم باشد، بايستي در راستاي اهداف اوليه جهت‌گيري داشته باشد. اگر اين موضوع نيز از سوي دست اندكاران كازرون نما پذيرفته شود، پس بايد انتظار داشت كه به نوعي از نويسندگان خود بخواهند تا مطالب و تحليل‌ها و نقطه نظرات خود را در راستاي به نتيجه رساندن يك مساله سوق دهند و تا رسيدن به حداقلهاي نتايج مورد انتظار آن را دنبال نمايند. (البته اين به معني نوشتن فرمايشي مطالب نيست) به عنوان مثال در مسائل مربوط به تخريب درياچه پريشان، از يك سايت جامع انتظار مي‌رود كه ضمن درج اخبار لحظه به لحظه آن، مسير تحليل‌ها و نقدها و ديدگاهها در جهت هدف مشخص شده‌اي كه همان جلوگيري از تخريب و نابودي طبيعت است هدايت شود و اين مسائل آنقدر دنبال شود تا به نقاط مثبتي از تاثيرگذاري برسد و با باز كردن پرونده‌هاي خبري تحليلي در هر موضوع، تا حصول نتيجه از بستن آن خودداري كنند. چراكه صرف اعلام يك خبر و درج چند مقاله نمي‌تواند براي سايتي كه رسالت تغيير و اصلاح و حل معضلات را در خود احساس مي كند قانع كننده باشد. براي رسيدن به اين درجه مديريت سايت نيز، نگارنده اعتقاد راسخي به تشكيل شوراي نويسندگان و يا شوراي سردبيري (حتي به صورت مجازي و غير حضوري) دارد تا در پرتو آن بتوان خط مشي مشخصي را در مسائل گوناگون اتخاذ نمود كه البته منظور خط مشي‌هاي غير سياسي و مبتني بر چند صدايي و بحث و گفتگوست.

سايت كازرون نما نيز به دليل رويكردهاي غير حرفه‌اي مديران آن (باز هم منظور عدم اشتغال ششدانگ مديران آن به مسائل سايت است نه آماتوري در مديريت سايت)، از فراز و نشيب هايي در روند حركتي خود برخوردار است به نحوي كه متاثر از اشتغال اصلي مديران آن گاه بسيار كم كار و گاهي پر رونق ظاهر مي‌شود كه شايد همت دوستداران توسعه و پيشرفت كازرون در شكستن غرض‌ها و ديوارهاي حزبي و همكاري با سايت و نيز وسعت ديد مديران آن در درج مطالب بر اساس حقانيت ذات مطالب جدا از گرايشات نويسنده آن راه حل مناسبي براي آن باشد. با اين يادآوري كه هدايت يك سايت اختصاصي كازرون از خارج از كازرون آنهم در اين سطح و كيفيت كار بسيار دشوار و ستودني است كه نبايد از نظر دور داشت و قطعا اگر اين مديريت در كازرون و فقط و فقط بر مسائل سايت متمركز بود، آنگاه شايد بيشتر اين نقدها بر سايت وارد نبود و كازرون نما همان حالت آرماني را به خود مي‌گرفت.

به هر ترتيب شكل‌گيري و فعاليت كازرون نما نقطه عطفي در كار رسانه‌اي و مطبوعاتي كازرون در محيط مجازي محسوب مي‌گردد كه نقاط قوت آن به لحاظ ملموس بودن و به دليل كوتاهي سخن بيان نگرديد و اميد مي‌رود كه با جلب همكاري فرهيختگان مختلف كازروني و البته قبول همكاري از سوي آنها با ديدباز و اتكا به هدف مشترك كه همان پيشرفت و توسعه و سربلندي كازرون است و اندوختن تجارب و بكارگيري موثر آنها آينده روشن‌تري را براي كازرون نما شاهد باشيم. چراكه نگاهي كلي به اين سايت و قياس ترازويي نقاط قوت و ضعف آن نشان مي دهد كه اين سايت در طول فعاليت يكساله خود، سايتي موفق و بي‌نظير بوده است كه مي‌تواند با ادامه طرح‌هاي ابتكاري خود از جمله پرسش و پاسخ با مسئولين شهر همچنان بر رونق خود بيفزايد. سايتي كه امروز بدون شك حداقل يكبار مورد مراجعه كاربران كازروني در هر وب‌گردي قرار مي‌گيرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۱
0
0
سلام فرزاد عزیز
ما همواره دوستدار شما بوده و هستیم. شما را آدمی منصف، مقید و عالم دیده ام. نمی خواهم کسی فکر کند که نون قرض هم میدهیم. اینها باورهای من هستند تا اینکه عکسش ثابت شود.
به مطلب ارزشمندی اشاره کرده اید. وجود رسانه از هر نوع آن موجب توسعه اندیشه می شود. اما ایجاد سایت هایی مثل کازرون نما و کازرون نیوز الحق که باعث گردهم آمدن و آشنایی بچه های اهل اندیشه شده اند. همین بس که این بزرگواران سالانه از شکم خود و خانواده محترم گرفته و در راه فرهنگ سازی و بسط علم و اندیشه همشهریان خو هزینه و یا بهتر بگویم سرمایه گزاری می کنند. برادران گرانقدر صنعتی زحمات زیادی در این خصوص کشیده اند که شاید نتوان در یک مقال و سخن بدان پرداخت اما به شما آفرین می گویم که حق مطلب را در سالگرد این تارنمای وزین به جا آورده اید.
جا دارد از سید بزگوار جناب مهندس امامی هم یادی کرد و یک خسته نباشید گفت.
پاینده باشید
یا حق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۲
0
0
من هم یک سالگی کازرون نما را به مدیر کازرون نیوز تبریک می گویم و در سالگرد تاسیس کازرون نیوز اگر فراموش نکردم به کازرون نما هم تبریک خواهم گفت!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۴
0
0
من هم یک سالگی کازرون نیوز را تبریک میگو یم تهران افشارزاده
فرزاد نودان
|
-
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۱
0
0
من هم سال نو رو تبریک میگم و هم یک سالگی کازرون نما
موفق باشید

به نودان آمدی خوش ای مسافر

نظر بنما رخش آسوده خاطر

طبیعت جنگلی سرسبز دارد

شکوفه از بهارش وصف دارد

چو سردار و شهید جنگ دارد

به تاریخش وزیر نفت دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸