پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۵۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵
کوچه های بی نشان - 14
مهدی صنعتی

یکی از مهم ترین معیارهای سنجش موفقیت آمیز بودن فعالیت های فرهنگی همانا استقبال جامعه و هم چنین تنوع فرهنگی مستقبلین از این نوع فعالیت ها می باشد ؛ این که دایره ی نفوذ این فعالیت تا چه میزان بوده است و آیا این تلاش صرفا نتیجه ای جز پر رنگ کردن باورهای مذهبی داشته است و با آن که پا را فرتر نهاده به ایجاد باور های مذهبی در جان های تشنه لکن به دور از آموزه های اصیل مذهبی پرداخته است .

 

نمایشگاه بزرگ " کوچه های بی نشان " را می توان به مدد تنوع خاستگاه فرهنگی یازدیدکنندگان و رشد روزافزون این مهم در گروه دوم این نوع فعالیت ها طبقه بندی نمود . اما به راستی دلیل این میزان تاثیرگذاری و گستره ی نفوذ چه بوده است ؟ نگارنده برآن است از دیدگاه خود 4 شاخصه ی اصلی این نمایشگاه را که بی شک نقش بسزایی در این مهم داشته اند را به رشته ی تحریر در آورد :

 

1. تاریخ محوری :

تلاش زایدالوصف دست اندرکاران این نمایشگاه در آن بوده است که در ساخت این نمایشگاه و چینش و  ویژگی اجزای آن به صورتی کاملا مستند اقدام نمایند به نحوی که به جرات می توان گفت که نکته ای در این نمایشگاه نبوده است مگر آن که مستندی تاریخی داشته باشد که موید این مهم وجود تابلوهایی در وصف مکان های طراحی شده در نمایشگاه در کنار هر کدام از این اجزا می باشد .

 

به عنوان مثال شاید در بدو امر قرار گرفتن درب های متعدد در کوچه های بنی هاشم امری تزیینی به نظر آید ولی واقعیت آن است که تعداد درب ها دقیقا به تعداد درب هایی است که در کوچه های اصلی وجود داشته است و یا بحث های فراوانی پیرامون موقعیت خانه ی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) نسبت به مسجد پیامبر (ص) صورت پذیرفت که نتیجه ی نهایی به این نوع طراحی منجر شد .

 

شاید بیان این امر خالی از لطف نباشد که عزیزان حتی بلندی دیوارها و عرض واقعی کوچه ها و مساحت واقعی خانه ی حضرت را نیز یافته بودند و قصد داشتند به نسبتی آن را اجرا نمایند که کمبود فضا مانع از این مهم شد .

 

2. معرفت افزایی :

حضور تعدادی از دوستان فعال کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص) – هیات فاطمیون در کنار اجزای نمایشگاه و ارایه ی توضیحات دقیق پیرامون وقایع مربوطه در کنار توضیحاتی که در کنار هر یک از اجزای نمایشگاه نصب شده بود و هم چنین انتشار بیش از 10 جزوه ی آشنایی با شبهات فاطمیه و برگزاری نمایشگاه پربار و مهم کتاب سبب شده بود که بازدیدکنندگان در خروج از نمایشگاه با انبوهی از اطلاعات جدید و مصور از فرهنگ فاطمیه همراه باشند که تا کنون به این نحو به آنان انتقال داده نشده بود .

 

3. فرهنگ سازی :

برگزاری نمایشگاه در طول 20 روز و اشاره به 20 روزه بودن ایام عزای حضرت صدیقه ی طاهره (س) در کنار برگزاری مراسم های هر شبه مراثی اهل بیت در محل نمایشگاه که با استقبال بازدیدکنندگان واقع گردیده بود و در کل برقراری چنین نمایشگاهی سبب پر رنگ شدن فرهنگ فاطمیه در شهرستان بود چرا که متاسفانه کازرون چون بسیاری از شهرستان های دیگر ایام فاطمیه در فرهنگ عزاداری آنان جایگاه ویژه ای ندارد که این امر ان شاءالله با برگزاری چنین نمایشگاه هایی و گسترش تکیه ها و هیئات عزاداری رونق بیشتری پیدا کند.

 

4. جریان سازی

یکی از مهم ترین ویژگی های دست اندرکاران و اعضای این مجموعه ی فرهنگی – کانون فرهنگی پیامبر اعظم (ص) و هیات فاطمیون -  ارایه ی کارهایی بدیع و تازه در موضوعات مختلف فرهنگی است که یرگزاری این نمایشگاه هم از آن نوع است . بی شک در صدرت عدم موفقیت این مجموعه در راه اندازی مجدد این نمایشگاه گروه های دیگری خواهند بود که با تاسی از این نوع نگاه به خلق چنین فعالیت هایی دست خواهند زد. بی شک حضور افراد مختلف از شهرستان های هم جوار به منظور بازدید از این نمایشگاه این دبدگاه را تقویت خواهد نمود.

 

از دیگر سو برگزاری چنین نمایشگاه کتابی نیز خود نوعی نگاه جدید و جریان ساز است . ارایه ی کتبی که به کتب " جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی " در سطح کشور مشهورند و به جرات می توان گفت که شاید تا کنون 80 درصد این کتاب ها در چند سال اخیر در نمایشگاه های متنوع برگزار شده در شهرستان جایگاهی نداشته اند و نگاه فرهنگ ساز و نه اقتصادی به این نمایشگاه و ارایه ی حداکثر تخفیف – 25 الی 40 درصد -  که به هدف آشنایی طبف های مختلف شهرستان با این گونه کتاب ها صورت پذیرفته است و استقبال خوب مردم از این کتب ، خود موید بر این ویژگی نمایشگاه بوده است .

 

بی شک نمایشگاه بزرگ " کوچه های بی نشان " در عین تلنگرهای مهمی که به نگاه کاریکاتوری موجود به فرهنگ شهرستان داشت،  ره آوردهای فراوانی نیز برای این عرصه ی مهم حیات اجتماعی کازرون داشت که امیدواریم مورد توجه دست اندرکاران واقع شود .  
 
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۹
0
0
پایان نمایشگاه کوچه بی نشان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۳
0
0
bsyar jaleb bood
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۵
0
0
ای کسی که با با احمدی هستی برو استغفار کن و این دروغ های رءیست را بر ملا کن تا که شاید خدا و مردم تو را بخشیدند امید وار است که دزدی هایی که رءیس جمهورت و حامیانش کرده است بر ملا شود تا که شاید این دروغ هایی که در مناظره ها گفته است را سزایش را بدهد می دانم که در جواب خواهی گفت که دزد معلوم شد و دزد گیر هم معلموم شد امید وار است که این دروغ هایش بر ملا شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۸
اذان صبح
۰۴:۴۷:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۱۵:۴۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۴
غروب آفتاب
۱۹:۴۴:۱۷
اذان مغرب
۲۰:۰۱:۲۵