پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۵۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۲:۴۶
کوچه های بی نشان - 9

شايد آن‌قدر نمايش‌گاه كوچه‌هاي بي‌نشان بديع و پر جاذبه بوده كه نمايش‌گاه كتابِ خود را به شدت تحت تأثير بگذارد.يعني كسي نمايش‌گاه كتابي در اين‌جا نمي‌شناسد و چندان توجهي به آن ندارد.اگرچه به جبر مسير، براي خروج از كوچه‌هاي بي‌نشان بايد از ميان آن گذشت و به احتمالي هم خريد كوچك و بزرگي انجام داد.با اين‌كه اين نمايش‌گاه كتاب بنا به دلايلي كه شايد بعد از اين گفته شود، به خودي خود شناخته نشده اما شايد بتوان حرفي درباره‌اش زد.

اين نمايش‌گاه را مي‌شود با نقاط ضعف و قوتش تقسيم كرد.و البته شايد لازم باشيد صفات ديگرش را كه نه ضعف هستند و نه قوت! ذيل عنوان "خصوصيت" شناخت.

 

-يكم: "نقاط ضعف":

1.به عنوان اولين مشكل اين نمايش‌گاه مي‌توان در ديد كلي فضاي نامناسب نمايش‌گاه دانست.

سطح فضاي نمايش‌گاه به طور كامل خاكي است و با توجه به تردد زياد از طرفي كتاب‌ها را تهديد مي‌كند و از سوي ديگر تميزي كه لازمه‌ي انديشيدن است را از بازديدكنندگان سلب مي‌كند.البته اين مورد را مي‌توان به علت فرع بودنش بر نمايش‌گاهي ديگر در فضايي خاص دانست.يعني تغيير يك‌باره‌ي فضا از حالتي به حال ديگر چنان كار ساده اي نيست(اگر ممكن باشد).هم‌چنين مي‌توان در مشكلات فضا، استفاده از تخت به جاي ميز را ذكر كرد كه هم جلوه‌ي كتاب‌ها را كم مي‌كند و هم باعث دردسر مخاطبين مي‌شود.اين مورد به عنوان مشكلات امكاناتي نيز قابل طرح است.

2.تعداد عناوين و شمارگان: بنا بر آن‌چه اعلام شده، 1000 عنوان كتاب در اين نمايش‌گاه وجود دارد كه اين رقم در مقايسه با نمايش‌گاه‌هاي ديگر شهرستان مقدار ناچيزي است.همچنين از هر عنوان تعداد جلدهاي كمي وجود دارد.مشخص است كه اين مشكل هم يا بايد به وسيله‌ي پشتوانه‌ي سنگين مالي و يا اعتباري حل شود و يا به وسيله‌ي نمايش‌گاه‌هاي سيار(اغلب نمايش‌گاه‌هاي برپا شده در سطح شهر به همين شكل هستند)كه خود محدوديت‌هاي خاصي را دارند.

3.مواردي ريز ديگري را به عنوان ضعف مي‌توان مطرح كرد.مثل عدم هماهنگي در فروش و عدم تقسيم‌بندي كامل بر اساس موضوع و انتشارات و وجود نداشتن كتاب‌هاي بومي از نويسندگان كازروني.

 

-دوم "نقاط قوت":

1.گزينش كتاب‌ها:چيزي كه مي‌شود به عنوان برتري اين نمايش‌گاه نسبت به نمونه‌هاي مشابه دانست همين مورد است.هر نمايش‌گاه با توجه به بررسي نشدن همه‌ي كتاب‌هايش مورد اعتراض عده‌اي واقع مي‌شد و از سوي ديگر كتاب‌هايي هم تنها موضوعيت‌شان عامه‌پسند بودنشان بود و برخي اعتراض‌ها را از خواص ديني، ادبي و... متوجه خود مي‌ساخت.اين نمايش‌گاه اين مشكلات را نداشته و به نظر مي‌رسد پيش از عرضه، كتاب‌ها مورد بررسي قرار گرفته‌اند.البته همين موضوع تا حدي در فروش تأثير مي‌گذارد و جنبه‌ي خاص مي‌گيرد.

2.يكي ديگر از محسنات انكار ناپذير اين نمايش‌گاه اين است كه پاي كتاب‌هاي جديدي را به شهرستان باز كرده.پاي درد دل خيلي از كتاب‌خوان‌ها حرف از تفاوت و عقب افتادگي كازرون در بحث كتاب نسبت به شهرهاي بزرگ است.خيلي از كتاب‌هاي خوب و پرفروش نمايش‌گاه بين المللي كتاب تهران تا سال‌ها و ده‌ها نوبت چاپ بعد به كازرون نمي‌آيند.(بعضي‌شان هم هيچ‌گاه حتا بعد از سال‌ها در هيچ نمايش‌گاه و كتاب‌فروشي عرضه نمي‌شوند)كاري كه اين نمايش‌گاه تا حدي توانسته در آن پيش‌گام شود عرضه‌ي بعضي از اين كتاب‌ها و نويسنده‌هاست.اگرچه بنا بر ظاهر تا حالا چندان استقبالي از اين كتاب‌ها نشده اما به نظر مي‌رسد زمينه ساز اين معرفي باشد و در واقع تاثيرش در نمايش‌گاه‌هاي بعد مشخص شود.

 

-سوم "خصوصيات":

1.در هر نمايش‌گاه بر اساس معمول كتاب‌ها به دو قسمت عامه پسند و خاص پسند تقسيم مي‌شوند.به اين اميد كه كتاب‌هاي عامه پسند پلي براي جذب افراد به سمت ديگر كتاب‌ها و رونق بيش‌تر شود.در اين نمايش‌گاه چندان اثري از اين‌گونه كتاب‌ها نيست.مي‌توان از دلايلش اين را بيان كرد كه نقش جذب مخاطب در اين نمايش‌گاه به جاي اين‌گونه كتاب‌ها بر عهده‌ي قسمت‌هاي مختلف نمايش‌گاه مذهبي كوچه‌هاي بي‌نشان است.و به اين واسطه براي جذب احتياجي به كتاب‌هاي آشپزي و رمان‌هاي كوچه بازاري نيست.

2.قبل از اين هم نوشته شد كه نمايش‌گاه كتاب به خودي خود شناخته شده نيست.دليل اين موضوع را به جز اصل واقع شدن كوچه‌هاي بي‌نشان مي‌توان تبليغ نشدن روي نمايش‌گاه كتاب و هم‌چنين مقارن شدن با نمايش‌گاه كتاب از سوي اداره‌ي ارشاد و نمايش‌گاه مشابهي در دانشگاه آزاد اسلامي در همان بازه‌ي زماني دانست.

 

اما سخن آخر آن‌كه هر گام اگرچه كوچك مي‌تواند به سمتي اميدواركننده برود.
 
 
نویسنده: محمد هادی علی بابایی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۰
0
0
سلام حاج آقا.
من چون خودم از نزدیک نمایشگاه کتاب کوچه های بی نشان را دیده ام به اصل مطلب شما پی بردم و حقیقت امر را نوشته اید
و من هم چون شما می اندیشم که از یک جایی باید شروع کرد و هر چیزی هم مخاطبان خاص خودش را دارد که البته استقبال هم بسیار خوب بود
و شما چه زیبا گفته اید که هر گام اگرچه كوچك مي‌تواند به سمتي اميدواركننده برود.

استفاده بردم و آرزوی موفقیت برای شما و تمامی دست اندر کاران این نمایشگاه را دارم
یا حق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۰
0
0
جناب آقای علی بابایی هم به میخ نکوب و هم به نعل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۶
اذان صبح
۰۴:۴۹:۴۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۷:۱۶
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۰۰
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۰۴