پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴

آرزوي دستيابي به آرامش رواني از خواسته­هاي فطري و طبيعي هر انسان است. همه­ي انسان­ها مايلند از درياي خطرناك اضطراب و ناآرامي به ساحل آرامش راه­يابند؛ اما بايد توجه­ داشت تنها درختي كه مي­تواند ميوه­ي آرامش­خاطر به بشر عرضه كند، شجره­­ي طيّبه­ي ايمان مذهبي است.

بدون ترديد، مهم­ترين عامل آرامش رواني براي آدمي، مذهب و ايمان به­ خداست. زيرا ناآرامي يا براي از­ دست­ دادن امور دنيوي است كه ايمان مذهبي به ما مي­فهماند كه همه چيز دست خداست و آن­ چه كه خداوند پيش مي­آورد به مصلحت انسان است؛ و يا­ اين­ كه ناآرامي به سبب ترس از مرگ و فنا و از دست دادن آينده است كه در اين مورد نيز، ايمان مذهبي مرگ را نيستي و فنا نمي­داند؛ بلكه آن را آغاز حياتي ديگر كه سراسر سرور و بهجت است مي­شمارد؛ و يا ناآرامي ناشي از شكست ظاهري است كه در بينش مذهبي شكست معنا ندارد. زيرا مهم انجام وظيفه­ي الهي است، نه توجه به نتيجه­ي ظاهري و فوري كار؛ يا اين­كه ناراحتي و اضطراب به علت شكنجه­ي وجدان اخلاقي است كه با ارتكاب جرايم بزرگ صورت مي­گيرد كه ايمان مذهبي مانع از سقوط در پرتگاه جرايم و گناهان است.­ پس منشأ ناآرامي، اموري است كه از فقدان ايمان مذهبي حاصل مي­شود. از­اين ­رو با وجود ايمان مذهبي، انسان به آرامش واقعي مي­رسد.

قرآن اين حقيقت را چنين بيان مي­كند:

 »اَلا بِذِكْرِ ا... تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ؛ آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا، دل­ها آرام مي­گيرد

الكسيس­كارل مي­گويد:

»  فقط مذهب راه­حل كاملي براي مسأله­ي بشري پيشنهاد­كرده و در طي قرون متوالي، كنجكاوي اضطراب­آلودي را كه مردم نسبت به سرنوشت خود داشته­اند، تسكين داده است. الهام مذهبي و توجه به خداوند موجب يقين و آرامش  مي­شود

ايمان مذهبي به زندگي انسان نور و هدف مي­دهد و او را از ظلمت و پوچي مي­رهاند.

انسان­هايي كه فاقد ايمان مذهبي هستند، زندگي را يك خيال و بازيچه مي­دانند. نه مبدأ آن را مي­شناسند و نه براي آن هدف و انتها قائلند. زحمات خود را بر­باد ­رفته مي­دانند، كور و بي­هدف حركت مي­كنند، مانند رهروي مي­مانند كه نمي­داند از­كجا حركت­كرده و به كجا مي­خواهد برود. در­ نتيجه دچار ناآرامي و اضطراب مي­شود؛ اما شخصي كه داراي ايمان مذهبي است، زندگي را هدفدار مي­بيند و هدف را هم تقرب به وجود مطلق و مبدأ همه­ي كمالات مي­داند. او زندگي موقت دنيا را مقدمه­ي حيات جاويد و هميشگي مي­شمارد و به كارهاي خويش و نتيجه­ي آن اميدوار است. زيرا همه را در آينده خواهد­ ديد و به پاداش بي­نهايت آن خواهد­ رسيد؛ اين­ است­كه هدفدار­ كردن زندگي و در ­نتيجه آرامش رواني يكي ديگر از آثار ايمان مذهبي در زندگي مي­باشد.

از آن­چه گذشت روشن مي­شود كه ايمان مذهبي نه­ تنها يك سرمايه، بلكه مهم­­­ترين سرمايه براي انسان است. زيرا نقش اساسي در سعادت و آرامش رواني او دارد و هيچ­چيز هم نمي­تواند جايگزين آن شود.

از­ اين­رو بر نسل جوان لازم است روز­به­روز بر تقويت ايمان مذهبي و بينش مكتبي خويش بيافزايد تا بتواند با سرمايه­ي ايمان هم مراحل كمالات را طي­كنند و هم به جامعه­ي خويش خدمت­ نمايند.

———–——————-———

1- سوره ي رعد آيه ي 28

2- راه و رسم زندگي، ص 126

نویسنده: همت سهراب پور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴