پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۸
هژیر فتحی

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، شهرستان کازرون در جنوب غرب استان فارس قرار دارد و برخورداری از بناها و آثار تاریخی بی نظیری مثل غار شاپور، شهر تاریخی بیشاپور و... این منطقه را به عنوان یکی از شهرهای مهم در حوزه میراث فرهنگی مطرح کرده اما بی توجهی به توسعه زیر ساختهای گردشگری در منطقه، غفلت در مرمت و نگهداری مناسب از آثار تاریخی، میراث فرهنگی کهن این شهر را در معرض تخریب و عدم استقبال مناسب از سوی گردشگران قرار داده است.

در کشورهایی که گردشگری به عنوان یک صنعت مطرح بوده و همواره برنامه ریزیهای طولانی مدت برای توسعه این عرصه اقتصادی تدوین می شود همواره بحث زیرساختها نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و بر همین اساس نیز مسائلی نظیر راه دسترسی مناسب و آسان، اطلاع رسانیهای شهری و ایجاد تابلوهایی راهنمایی گردشگران به عنوان اصول اولیه توسعه زیرساختها مورد تاکید قرار گرفته است.

با توجه به این موضوع هر شهروندی می تواند با مراجعه به شهرستان کازرون به راحتی متوجه ضعف در دو موضوع زیر ساختهای گردشگری و عدم نگهداری و مرمت مستمر آثار تاریخی در این شهرستان شود در حالیکه کازرون با برنامه ریزی بهتر در این مقوله ها می تواند در حوزه گردشگری داخلی و خارجی بیش از اکنون ایفای نقش کند.

نمونه ای از تابلوهای راهنمایی گردشگران برای یافتن راه دسترسی به غار شاپور

به عنوان نمونه، یکی از مسائلی که در شهرستان کازرون باعث انتقاد هر مسافر و گردشگر شده است عدم نصب تابلوهای گردشگری مناسب در راه ها برای تشخیص راه دسترسی به غار شاپور بوده به گونه ای که از شهرستان کازرون تا این غار تاریخی به تعداد بسیار اندک می توان تابلویی مشاهده کرد که مسیر غار شاپور و یا فاصله دسترسی به آن را نشان دهد.

غار شاپور در انتهای تنگ چوگان در سینه کوه و در ارتفاع حدود 800 متری از سطح زمین قرار گرفته اما نه تنها جاده دسترسی به دامنه کوه بسیار نامناسب بوده بلکه هیچگونه راه مناسبی برای انتقال مسافران از دامنه تا خود غار پیش بینی نشده است و این امر موجب می شود که بسیاری از گردشگران تا نیمه های مسیر، کوه را طی کرده و به علت خستگی از ادامه راه صرف نظر کنند.

مسیر نامناسب دسترسی به غار شاپور در دامنه کوه

یکی از گردشگران که برای بازدید از غار شاپور به شهرستان کازرون سفر کرده به خبرنگار مهر گفت: من به همراه خانواده ام بسیار مشتاق بودم که از نزدیک از این غار دیدن کنم اما با مشاهده ارتفاع زیاد محل و عدم وجود راه مناسب از این کار صرف نظر کردم.

محمود منوچهری گفت: جای تعجب است که مسئولان و متولیان امر برای دسترسی مردم و گردشگران به خود غار نمی توانند روشی مناسب را طراحی کنند تا گردشگران داخلی و خارجی به راحتی در این مسیر تردد کرده و از میراث فرهنگی غنی این منطقه لذت ببرند.

پل کم عرضی که راه دسترسی خودروها را به دامنه کوه غار شاپور میسر می کند

وی عنوان کرد: در دهانه این غار یک مجسمه 30 تنی از مجسمه شاپور از زمان ساسانیان ساخته شده اما چطور ممکن است که چند صد سال قبل با آن امکانات بسیار کم چنین مجسمه عظیمی ساخته شود اما امروز با رشد تکنولوژی هنوز نمی توانیم حداقل یک راه مناسب برای دسترسی به آن ایجاد کنیم.

تخریب و فرسودگی در شهر بیشاپور

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون است که در زمان ساسانیان ساخته شده، بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیت ارتباطی داشته، این شهر از قدیمیترین شهرهایی به شمار می رود که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

این شهر دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده و در کتابهای تاریخی، نام آن با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و "به اندیوشاپور" ضبط شده است.

خطر فرو ریختن داربستهایی که برای محافظت از بقایای شهر بیشاپور نصب شده است

شهر بیشاپور اما امروز مورد کم توجهی و غفلت شدید متولیان امر در مرمت و نگهداری قرار گرفته به گونه ای که هر روز عوامل طبیعی مانند باران، باد و... بر فرسودگی آن اضافه کرده و از سوی متولیان امر توجهی به احیا و مرمت آن نمی شود.

برخی از آثار بر جای مانده از این شهر فقط با استفاده از برزنت و داربستهای فلزی قدیمی پوشیده شده و هر لحظه امکان فرو ریختن خود برزنت و داربستها نیز وجود دارد و به نظر نمی رسد این گونه اقدامات چندان بر پایه اصول علمی مرمت آثار تاریخی باشد.

ساخت ساختمان و تردد خودروها در محوطه شهر تاریخی بیشاپور

یکی از موضوعات قابل توجه در این شهر یک قلعه رو به روی شهر بیشاپور است که بر روی تپه ای قرار گرفته و به گفته اهالی منطقه از جمله آثار تاریخی شهر بیشاپور بوده و متولیان امر نسبت به حداقل رسیدگی به این قلعه تاریخی نیز کم توجهی کرده و حتی برای نگهداری از این اثر تاریخی آن را محصور نکرده اند.

یکی دیگر از نکاتی که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است ساخت ساختمان در محوطه شهر بیشاپور بوده که بنا بر گفته یکی از غرفه داران منطقه مطابق با اصول علمی نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در نزدیکی آثار تاریخی و در محوطه این شهر ساختمانهایی ساخته شده که به هیچ عنوان کار علمی نبوده است و حتی برخی از خودروها نیز وارد این منطقه می شود.

یک قلعه بر روی تپه ای در مقابل شهر بیشاپور قرار گرفته و آثاری از مرمت و محافظت در آن دیده نمی شود

وی همچنین گفت: طی چند سالی که در این منطقه غرفه دارم کمتر زمانی مشاهده کردم که مرمت گری وارد محوطه شده و به صورت مستمر و جدی آثار و بقایای این شهر را مرمت کند.

به هر حال همه جوامع و کشورها بر تاثیرات شگرف اقتصادی گردشگری معترف هستند و همواره نیز سعی دارند با توسعه مناسب زیر ساختها و مرمت و نگهداری از آثار تاریخی کشور خود نه تنها تمدن و فرهنگ غنی خود را به جهانیان معرفی کنند بلکه با این کار سعی دارند بر شمار گردشگران نیز بیفزایند اما چنین بی توجهی هایی در شهرستان کازرون به طور حتم نه تنها گردشگران خارجی را به این منطقه جذب نخواهد کرد بلکه باعث تخریب آثار تاریخی و در نتیجه کاهش استقبال گردشگران خارجی نیز خواهد شد.

نویسنده: هژیر فتحی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹