پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۱۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
خیمه ی شور و شعور - 5

اشاره: چندی قبل و در ایام دهه اول محرم قراری جهت مصاحبه با مهندس قاسم داوودی نژاد  گذاشتیم كه مورد استقبال وي قرار گرفت. ولی انجام اين مصاحبه در آن زمان ممكن نشد. هنگام مراجعه‌ي مجدد، به سبب گرفتاری‌های مراسم هیأت بجز سوالات اختصاصی کازرون نما؛ سئوالات مشترک را به مصاحبه‌ی خودشان با ماهنامه‌ی شهرسبز شماره 41 و هفته نامه سلمان شماره‌ی اخیر ارجاع دادند. به هر حال توجه شما را به اين مصاحبه كه متاسفانه به صورت كتبي انجام شد جلب مي‌كنيم.

***

لطفا خودتان را معرفی كرده، ازسوابق مدیریتی خود مواردی ذکر نمایید .

 

این‌جانب ابوالقاسم داودی‌‌نژاد متولد سال1352 فارغ التحصیل از دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران با مدرک تحصیلی مهندس عمران-نقشه‌برداری، برادر شهید محمد کاظم داودی نژاد هستم.

 

چه طور شد که به فکر راه اندازی هیات عاشقان اهل بیت (ع) افتادید؟

 

با هم فکری و مشورت برادران دلسوز و امام جماعت وقت مسجد و با توکل بر خداوند و توسل بر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هیات عاشقان اهل بیت (ع) تاسیس گردید.

 

هیات در چه سالی شروع به کار کرد؟

 

در سال 1380

 

هسته مرکزی آن را چه افرادي تشکیل می‌دادند و چگونه گرد هم آمدند؟

 

برادران رضا درياب، محسن درياب، علي رضايي، حسن رضايي، محمد والي، محسن ندايي، منصور صحافي، قاسم صميمي، مرتضي شفيعي، هادي صفري، صدرالله شهرياري که از دوستان مسجد زید و پایگاه نینوا بودند .

 

در مسیر راه اندازی آیا با مقاومت‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی هم مواجه شده‌اید؟

 

به اين سئوال متأسفانه نمي توان پاسخ داد.

 

در این چند ساله اهم فعالیت‌های تان چه بوده است ؟

 

1-دعوت از اساتید اخلاق کشوری

 2-دعوت از مداحان

 3-یادواره‌ی شهدای شهرستان

4-مدیریت اعتکاف در چند سال پیش

5-مراسم ارتحال امام

 6-احیای شب‌های قدر

7-مراسم ماه‌های محرم و صفر

8-تشکیل مؤسسه‌ی فرهنگی موسی بن جعفر(ع)

9-ایجاد صندوق قرض الحسنه‌ی موسی بن جعفر(ع) و...که هرکدام احتیاج به توضیح و شرح جداگانه دارد.

 

مهم ترین دستاورد هیات را در این چندساله چه می دانید؟

 

جذب جوانان به مسجد و محور قرار دادن مراسمات اهل بیت در مسجد

 

به نظر می آید که هبات عاشقان اهل بیت برنامه ی منظم خود را در ابتدا طی جلساتی با عنوان " خودسازی برای جامعه سازی " در 29 و 30 هر ماه شمسی با محوریت مسایل اخلاقی برنامه ریزی کرده بود که پس از مدتی تعطیل شد؛ ابتدا بفرمایید که از راه اندازی این جلسات به چه اهدافی میاندیشید و چرا این رویکرد را انتخاب کردید ؟

 

همانگونه كه مستحضريد اگر انسان بخواهد در مسير تكامل و سير و سلوك  و خودسازي گام بردارد بايد به صورت منظم از اساتيد اخلاق استفاده نمايد و اين امر مسلم و صد درصد سفارش بزرگان اخلاق مي‌باشد. ما خواستیم این امر را به عنوان وظیفه هیأت چون شعارمان (خودسازی برای جامعه سازی) بوده جامه‌ی عمل بپوشانیم.

 

چرا پس از آن که این برنامه ها تعطیل شد هیات از ارایه برنامه منظم و هفتگی امتناع ورزید و فقط در ایام خاص مذهبی چون شب های قدر، دهه محرم و ... به ارایه‌ی برنامه عزاداری پرداخت؟

 

به دلایلی که مهم‌ترین آن عدم استقبال از بزرگان اخلاق کشور بود این مهم تعطیل گشت. به عنوان مثال حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسین گنجی را با هزاران رایزنی دعوت نمودم حتی روحانیت معظم و طلبه‌های بزرگوار هم به آن صورت در جلسه شرکت ننمودند...

هم‌اینک جلسان هفتگی هیأت با سخنرانی حجت الاسلام صحرایی ابتداءً و با عزاداری مداحان برادر رضا ملک‌زاده و سید ابراهیم حسینی دنبال می‌گردد. شب‌های جمعه، ساعت 7:30 ، مسجد زید

 

سخنرانان و اساتید اخلاقی این جلسات را با چه ملاک و معیاری انتخاب می‌کردید و در این راه از چه افرادی کمک می گرفتید؟ شناخت شما نسبت به آنها چگونه كسب مي‌شد؟

 

شعار رسمي هيأت عاشقان اهل بيت(ع)، «خودسازي براي جامعه سازي» كه شعار و دعوت همه‌ي انبيا بوده و مي‌باشد. و ما سخنرانان خود را با اين محور دعوت مي‌نماييم.

 

ويژگي‌هاي مداحاني كه دعوت مي‌كنيد چطور؟ شرط اول صدا است يا تقوي؟

 

ما مداحان را به شرط خوش صدا بودن دعوت مي‌كنيم چون صدا قابل قضاوت است، و اگر در دعوت اول آن‌ها را باتقوي ديديم براي بار دوم دعوت مي‌نماييم. بنابراين شرط اول تقوي است ولي در بعد از دعوت اول!

 

آیا هیات برنامه های خود را فقط در بخش برادران ارایه می دهد و یا خواهران هم در این هیات فعال می باشند؟ توضیح دهید .

 

هیأت در بخش برادران و خواهران عضو می‌پذیرد و فعالیت کاملاً مستقل دارد.

 

هزینه مراسم های هیات از کجا تامین می شود و میزان همکاری نهادهای مسوول با شما در چه سطحی است ؟

 

بخشي از هزينه‌ي هيأت توسط اداره‌ي محترم اوقاف وامور خيريه‌ي كازرون تأمين مي‌گردد كه جا دارد از برادر عزيز و گرامي جناب آقاي دهقان و كاركنان محترم اوقاف تشكر نمايم. زيرا ايشان نسبت به تمامي هيأت‌ها و خصوصاً هيأت عاشقان اهل بيت(ع) نظر مرحمت دارند همچنين از متوليان محترم موقوفه حاج شيخي كه در دهه‌ي اول محرم هر سال ما را ياري مي‌نمايند.

 

به جز اداره‌ي اوقاف و امام جمعه‌ي محترم حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين خرسند كه خصوصاً در بحث مهدويت كمك شاياني به هيأت از جنبه‌ي مالي و معنوي دارند متأسفانه هيچ اداره‌اي خصوصاً ادارات فرهنگي همكاري چنداني با هيأت ندارند.

 

كه فرصت را غنيمت شمرده و حسب وظيفه‌ي شرعي و الهي انتقاد خود را از نمايندگان و فرمانداران اسبق و فعلي شهرستان اعلام مي‌نمايم. من از شما درخواست مي‌نمايم به خاطر رضايت خداوند و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) اين جمله را تيتر و بزرگ چاپ كنيد و اين سؤال را از طرف ما مطرح نماييد از مسؤولان محترم و اين‌كه آيا نبايد در 13 سال گذشته يك نماينده‌ي شهرستان يا يك فرماندار حداقل اگر فرصت ندارد كه تا مسجد زيد خودش تشريف بياورد يك نماينده، يك تلفن، يك يادداشت، يك تلگراف، يك ... بزند و بگويد آيا شما براي پيشبرد كارها كمكي نمي‌خواهيد؟ مگر نه اين است كه برگزاري مجالس اهل بيت(ع) از اعظم شعائر است؟ مگر نه اين است كه محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگهداشته است و هزاران سؤال ديگر...

 

در محرم و صفر امسال و سنوات قبل هيأت عاشقان اهل بيت(ع) حداقل 4 برنامه ويژه دارد.

دهه‌ي اول: 25 محرم شهادت امام سجاد(ع)، اربعين، 5 شب آخر صفر و ما حداقل 4 پارچه‌ي بزرگ در ميادين اصلي شهر مي‌زنيم، مسؤولان محترم چرا واكنش نشان نمي‌دهند و هزاران درد دل ديگر...

 

شايد اين مظلوميت اهل بيت(ع) است كه همچنان تا ظهور حضرت حجت(عج) بايد ادامه داشته باشد!!

و شايد نه، اين مجالس مباحث جزيي است و براي اداره‌ي شهر نيازي به اين مباحث و مجالس نمي‌باشد و مهم جلسات !!! كاري است.

 

من اين سؤال و اين درد دل را در مصاحبه با ماهنامه شهر سبز مطرح نمودم كه در سال قبل برادر عزيز جناب آقاي فرشته حكمت زحمت كشيده و چاپ نمودند. حالا هم مي‌گويم قطع و يقين اين مسؤوليت‌ها و رياست‌ها پايان مي‌پذيرد خواهش مي‌كنم مسؤولان محترم به اين نكته واقف گرديد كه عزيزاني كه در مساجد به هر عنوان فعاليت‌هايي مي‌كنند (هيأت، پايگاه، هيأت امنا، كانون و...) اين‌ها بيكار نيستند، عاشق هستند...

 

یعنی تا کنون  مسؤولان به صورت اعم و فرماندار و مسؤولان به صورت اخص با هيأت در ارتباط نبودند؟

 

نه تنها در ارتباط نبوده‌اند حتي به ندرت در مراسم اهل بيت(ع) در مسجد زيد شركت مي‌كنند.

 

آیا هیات تا کنون در راستای الگو دهی فرهنگی – اجتماعی به جامعه، علاوه برفعالیت‌های معمول در عرصه های مهم فرهنگی - اجتماعی نیز به فعالیت پرداخته است و نگاه خود را به شهرستان عرضه نموده است ؟

 

اگر منظور سئوال الگودهی باشد که این مهم بسی فراتر از برنامه‌ی هیأت می‌باشد و وظیفه‌ی حوزه‌ی علمیه می‌باشد و اگر منظور فعالیت سیاسی می‌باشد ما در اساس‌نامه‌ی هیأت فعالیت سیاسی مورد نظرمان را گفته‌ایم و فقط و فقط ملاکمان در مسائل سیاسی و جامعه نظر رهبر معظم انقلاب است و این سیاست موجود در جامعه را قبول نداریم و صحیح نمی‌دانیم.

 

یکی از انتقاداتی که به هیات عاشقان اهل بیت وارد است عدم استفاده از سخنرانان و مداحان بومی شهرستان در مناسبت های خاص – چون محرم و رمضان و ... - بوده است  لطف نموده بفرمایید استدلال شما در انجام این مهم چه بوده است در حالی که در بسیاری از موارد نیروهای بومی از مدعوین شما قوی تر بوده اند ؟

 

ما معمولاً از سخنرانان شهرستان هم استفاده کرده و می‌کنیم. مثلاً حجت الاسلام خرسند امام جمعه‌ی محترم، حجت الاسلام بنیادی امام جمعه‌ی اسبق، حجت الاسلام حسین بنیادی، حجت الاسلام امین رصاف، حجت الاسلام شریفی‌زاده، حجت الاسلام بهشتی، حجت الاسلام موسوی و حجت الاسلام محمود صحرایی.

 

مداحان شهرستان: رستگارمقدم، رضا مختاری، ملک‌زاده، هادی دیدار و امیدوار... .

 

اصولا یکی از آسیب های عزاداری هیئات فرهنگی مذهبی، استفاده از اشعار نامتناسب، حرکات ناشایست و معارف بدون پشتوانه است. هیات عاشقان برای جلوگیری از ایجاد این گونه آسیب ها چه کارهایی را در درون هیات انجام داده است ؟

 

اين يك سؤال پر حاشيه است و بحث خرافه زدايي يك بحث پر سر و صدا و اختلاف انگيز است ولي اجمالاً پاسخ ما مشخص است كه تلاش ما محور قرار دادن نظر مراجع خصوصاً مقام معظم رهبري در برگزاري مراسم است.

 

آیا برای گسترش فعالیت های خود برنامه ای دارید ؟ قصد وارد شدن به عرصه هایی چون برنامه ریزی فرهنگی و استفاده از ظرفیت هایی مثل دانش آموزان و دانشجویان و شکل دهی ارتباطی منسجم میان آنان و هیات برای انتقال معارف اهل بیت ندارید ؟

 

براي پاسخ به اين سؤال ذكر شده چند نكته ضروري و مهم مي‌باشد.

نكته‌ي اول: همان‌گونه كه حتماً مستحضريد به دستور مقام معظم رهبري و به مسؤوليت حجت الاسلام والمسلمين قرائتي چند سالي است در كشور بنيادي با عنوان بنياد مهدويت و مركز تخصصي مهدويت شروع به كار نموده است و اهم فعاليت آن‌ها در زمينه‌ي بحث حضرت حجت(عج) و مباحث مهدويت در تمامي مقاطع سني مي‌باشد.

 

نكته‌ي دوم: بحث امامت يكي از اصول دين شيعه و شايد نقطه عطف تفكر شيعي مي‌باشد.

 

نكته‌ي سوم: انحرافاتي كه در زمينه‌ي مباحث بسيار مهم و حياتي مهدوي در طول تاريخ بوده و هست و قوت زياد اين انحرافات در كازرون و عدم واكنش خيلي‌ها به خاطر بي اطلاعي و...

 

هيأت عاشقان اهل بيت با همكاري امام جمعه‌ي محترم شهرستان به صورت غير رسمي با كپي برداري از فعاليت بنياد مهدويت اصفهان به مسؤوليت حجت الاسلام نيلي‌پور در  تمامي مقاطع سني نونهالان، كودكان، نوجوانان، جوانان در اين زمينه حياتي و مهم سلسله كلاس‌هاي آموزشي غير حضوري معارف مهدويت را برگزار مي‌نمايد.

 

البته اين بحث احتياج به يك گزارش جامع دارد كه هيأت آماده‌ي ارائه مي‌باشد. همچنين شايان ذكر است كه مرحله‌ي دوم ثبت نام اين كلاس‌ها از 87/11/15 الي 87/12/29 شروع گرديده كه اطلاعيه‌ي آن تقديم مي‌گردد.

 

نگاه هيات عاشقان به سياست و مسايل سياسي جامعه چيست؟

 

همان‌گونه که عرضه داشتیم در اساس‌نامه‌ی هیأت بند شماره‌ی 5، اینگونه آمده است:

 

«حرکت در صراط مستقیم الهی، توجه به سیره‌ی عملی اهل‌بیت(ع) و پیروی از خط رهبری به عنوان مبنا و ملاک کلیه‌ی فعالیت‌ها خصوصاً اجتماعی،اقتصادی و سیاسی»

 

بنا بر این هیأت بدون افراط و تفریط، مستقیماً نظرات مقام معظم رهبری را قبول داشته و نظرمان هم نظر مبارک امام رحمت الله است و ولایت مطلقه‌ی فقیه را قبول داشته و داریم و خواهیم داشت. ولی عمدتاً گروه‌های سیاسی موجود را قبول نداریم. ملاکمان «المتقدم لهم مارق و المتأخر عنهم زاهق» می‌باشد و باید تابع مطلق ولی فقیه بود.

 

چه ضمانتي براي عدم انحراف هيات از صراط اسلام و انقلاب و اهدافي كه براي آن درنظر گرفته ايد، داريد؟

 

چه ضمانتی برای انحراف هر کسی جز 14 معصوم از صراط مستقیم است؟! همان ضمانت برای ما هم می‌باشد. ولی ما تلاش کرده‌ایم که ارتباط تنگاتنگی با امام جمعه داشته باشیم.

 

در پایان اگر نکته ای ناگفته مانده است بیان نمایید

 

ان شاء الله موفق باشید. تلاش نمایید وزنه‌ی دیانت و مسائل مبنایی دینی خصوصاً تزکیه‌ی نفس و مسائل اخلاقی بر مباحث سیاسی بیفزاید. به امید ظهور منجی

 

 

نویسنده: كازرون نما
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۱
1
0
خسته نباشید
هیاتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
0
0
سلام امسال باز کربلایی صابر رمضلنی رو دعوت کنید/ایشون از همه لحاظ به جلسه جون میبخشید/بخصوص ادب و اخلاصش قابل تحسین بود/من عاشق صداشم/همه جلسات سالش رو دارم دانلود میکنم/تورو خدا دعوتش کنید محرم ۹۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
0
0
شور بدون شعور ،معارف بدون شناخت ومعرفت فایده ندارد،،،،،،دنبال نان باش که خربزه آب است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸