پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۲۱۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۱
خیمه‌ی شور و شعور - 4

لطفا خودتان را معرفی كرده ازسوابق مدیریتی خود مواردی ذکر نمایید .

 

با سلام و احترام و تشکر از محبت و توجه ی شما به این هیات امیداوارم که خداوند ما را عاقبت به خیر نماید و در این راه استوار گرداند .

اینجانب بهرام سیروس فرزند اسد الله متولد 1355 کازرون ، کارمند شرکت مخابرات استان فارس هستم که قبل از این حدود یک سال و نیم مسئول بخش فرهنگی اداره ی اوقاف و امور خیریه ی شهرستان کازرون در زمان ریاست آقای رستمی ( 81 _ 83 ) بوده‌ام .

 

چه طور شد که به فکر راه اندازی هیات رهروان ولایت افتادید ؟

 

در سال 72 بواسطه‌ی دوستی با یکی دو نفر از موسسین هیأت رهروان شهدا در شیراز، در مجالس هفتگی آنجا که تازه شروع شده بود شرکت نمودم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و با خود زمزمه می کردم که چرا در کازرون مراسم هايي با این کیفیت وجو د ندارد و عزاداری ها منحصر به محرم آن هم به صورت زنجیر زنی است که هیچگونه محتوای تربیتی _ اخلاقی و غیره ندارد و بار معنوی آن ناچیز است

 

هسته مرکزی آن را چه كساني تشکیل می دادند و چگونه گرد هم آمدند ؟ 

 

پس از گذشت چند جلسه ی هفتگی ( چند ماه ) تصمیم گرفتم که برای برپايي جلساتی به این شکل اقدام و پی گیری نمایم . البته دوستان من در شیراز شاید روز اول قصد برپايي مجالس به این شکل را نداشتند و من هم در این خصوص ابتدا با برادرم آقای داوود سیروس که سابقه ی مداحی به سبک زنجیر زنی را داشت صحبت کردم سپس با افرادمطلع دیگری از جمله آقایان " میثم سیروس ، حاج علی اسدزاده ، حجت الاسلام محمود صحرايي و حسین صمدی " موضوع را در میان گذاشتم و ایشان از ابن ايده استقبال و ضمن حمایت و راهنمايي و تمجید از چنین برنامه هايی مرا به این کار تشویق کردند  تا اینکه در تایستان 1374 شبی پس از نماز مغرب و عشا ء در مسجد ملابرات با آقای "عبد الرحمن سلامت" در این خصوص صحبت کردم (ایشان آن زمان دانشجوی فوق لیسانس حقوق دانشگاه امام صادق (ع) بودند) و ضمن حمایت و راهنمايی آقای بهزاد رضوی فرد که از دوستان هم دانشگاهی و هم رشته خودشان بودند را معرفی نمودند و گفتند که می توانید از ایشان کمک بگیرید چون هم در تهران در مجاس حاج منصور ارضی شرکت می کند و هم با مداحی آشنايی دارند .

 

من هم باتفاق برادرم آقای داوود سیروس - که هم اکنون مدیر تولید رادیو در صدا سیمای مرکز فارس است - قراری با آقای رضوی فرد در مسجد امام خمینی (ره) گذاشتیم و نزد ایشان رفتیم. پس از صحبت با ایشان متوجه شدیم که قبلا هیأتی با همین نیت در مسجد امام خمینی (ره) و با نام محبین الائمه برپا شده و با مشکلات زیادی رو به رو شده است .

 

سپس ایشان با خوشحالی از اینکه ما هم به دنبال برپايي چنین برنامه هايي هستیم قرار شد که افرادی را جهت شروع اولین جلسه دعوت کنیم، من از قبل افرادی را از پایگاه های مقاومت مساجد که با روحیات آنها آشنايي داشتم در نظر گرفته بودم لذا اولین جلسه با حضور آقایان: بهزاد رضوی فرد، داوود سیروس، مهندس ابوالقاسم داوودی نژاد - که چند سال بعد در سال  1380 هیات عاشقان اهلبیت ( ع) در مسجد زید را تاسیس کردند -  مهندس علی راهنده ، مهندس مصطفی دهداری ، سعید خادم حمزه ، محمود رستگارمقدم - که بعدها پس از اطلاع از مداح بودن ایشان در هیات به مداحی پرداختند و در ادامه مسوول مداحان هیات شدند - حجت الاسلام عبدالحسین مسرور ، حجت الاسلام مجتبی صدیق (اژدری)، مهدی زروان، استاد عبد العظیم تقی پور، حجت الاسلام ابوالحسن رئوف ، حسین مسرور ، محسن پورحسین، هاشم برادری، هادی گلستان - که ایشان هم از مداحان هیات شدند - پس از چند هفته آقای حمید رضا ناصری و علی محمد علی‌پور که دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بودند اضافه شدند ؛ البته آقای ناصری هم بعد از چندی شروع به مداحی در هیات کردند و در منزل حقیر تشکیل شد و همگی با استقبال از برگزاری چنین برنامه هايي موافقت کردند که برنامه‌ی هفتگی دعای توسل را در شب های دوشنبه برگزار نمایند .

 

اولین جلسه ی هفتگی هم فردا شب آن جلسه مقرر شد که تاریخ دقیق آن 26 / 5 / 1374 بود و آن مراسم با مداحی آقای رضوی فرد انجام شد و از هفته ی بعد مداح جلسه آقای داوود سیروس و هادی گلستان و مهدی زروان بودند .

 

هدف شما و همراهانتان از راه اندازی این هیات چه بوده است ؟

 

در آغاز کار آقای رضوی فرد نیات هیات ما را جهت برپايي چنین برنامه هايي به دوستان ارائه کردند که عبارت از خودسازی با شرکت در مجالس اهل‌بیت البته با معرفت بود و پس از چند سال که برنامه ها گسترده تر شد و نام هیات رهروان ولایت برگزیده شد پیش نویس اساس نامه را آقای رضوی فرد آماده کردند که پس از جلسات متعدد در طول چند ماه و تصویب امضای شورا ( بهزاد رضوی فرد، سهراب رزاقی، محمد رضا یزدانی، محمود رستگار مقدم، داوود سیروس، هادی گلستان، بهرام سیروس ) اجرايي شد که در آن اهداف و برنامه به صورت دقیق آمده است .

 

در مسیر راه اندازی آیا با مقاومت ها و سنگ اندازی هایی هم مواجه شده اید ؟

 

در سال های ابتدایی شروع برنامه ها جلسات  بصورت عادی (بدون هیچ گونه تبلیغی) و با اعضای تقریباً ثابت برگزار شده و فقط افراد خاصی از این مراسم اطلاع داشتند و لذا یه این جهت ما از سوی برخی افراد مورد اتهام هایی قرار می گرفتیم که در حد توان به آن ها پاسخ می گفتیم و رفع ابهام و اتهام می کردیم .

 

از چه زماني جلسات هيات را عمومي كرديد؟

 

حدود یک سال و اندی از گذشت اولین جلسه، به پیشنهاد حجه الاسلام صمدی نامی را برای جلساتمان برگزیدیم : "جلسه ی یا زهرا " و پس از گذشت چند ماه تصمیم گرفتیم فعالیت هایمان را در قالب هیات ادامه دهیم که به پبشنهاد برادرم آقای محمد سیروس نام هیات «رهروان ولايت» را برگزیدیم و مراسم ها و تبلیغات بصورت گسترده تری برپاشد و در آن زمان با دعوت از مداح اهل بیت آقای سید محمدرضا یزدانی از تهران مراسم ها شکل دیگری به خود گرفت و نام هیات بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد . این هیات که از بدو شروع هیچ‌گاه مکان ثابتی که در شان آن باشد نداشته با تدبیری مراسم‌ها را در اماکن مختلف شهر و با همکاری مسوولین آن مکان ها در مساجد : "شهدا، زید، مدرسه، ملابرات، اولیاء، سیدابراهیم، امام جعفر صادق(ع)، امام زاده ابافتح، امام زاده (خیابان حضرتی)، نمازخانه بنیاد شهید، کانون فرهنگی سیدالشهدا(ع)، دارالقرآن مرکزی و برای مدتی برنامه‌ی هفتگی دعای کمیل در صحن امامزاده سید محمد نوربخش و مراسم دهه‌ی اول محرم در دبیرستان ابواسحق، مدرسه‌ی راهنمایی شهید کوهنورد، هنرستان حاج حسین نظافت و ساختمان قدیم دانشگاه آزاد اسلامی" برگزار شد.

 

اهم فعالیت های هیات را در این چند ساله  بیان نمایید .

 

الیته حدود 10 سال است که برنامه های فرهنگی و مراسم اعیاد و موالید و شهادت های معصومین (ع) بجز دهه‌ی محرم و شب های قدر و برخی ایام فاطمبه در حسینیه‌ی فداييان ابالفضل بالاتر از چهار راه انقلاب برگزار می شود که جاب تشکر از آقای نحاسی و دیگر مسوولین این مکان را دارد .

 

برنامه‌ی دیگری که در این چند سال فعالیت هیات انجام شده عبارت است از اردوهای زیارتی -  سیاحتی مشهد مقدس ، دیدار از مناطق عملیاتی جنوب ، اردوهای تفریحی و برپایی جلسات تربیتی در این اردوها، دعوت از سخنرانان بزرگ کشوری چون حجج الاسلام ماندگار، مرحوم ضابط، میرجلیلی، آل غفور، عالی، استاد باقر و همچنین برپايي جلسات متعدد آموزشی - تربیتی و خانوادگی جهت خانواده‌های اعضای هیات توسط حاج آقا ماندگار، ضابط و استاد باقر، برپايي جلسات متعدد  آموزشی جهت طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی کازرون توسط حاج آقا ماندگار، مرحوم ضابط و استاد باقر و غیره. چاپ نشریات به مناسبت های مختلف و برپايي نمایشگاه کتاب از اهم فعالیت های این هیات می‌باشد .

 

مهم ترین دستاورد هیأت چه بوده است؟

 

مهمترین دستاورد هیات را می توان فراگیر شدن ذکر اهل‌بیت (ع) با معرفت در سطح شهر در قالب هیات‌هايي که پس از این هیات و به این سبک تأسیس شده اند . تربیت مداحان جوان که با برگزاری مراسم های مختلف و با دعوت از مداحان انجام پذیرفته است .

 

آیا تا کنون برای حل مشکل مکان ثابت برای هیات اقدامی انجام داده اید ؟

 

به مکان های مختلف (مساجد، مدارس و ...) مراجعه کرده‌ایم که با مخالفت های فراوان مواجه شده‌ایم در زمان حضور آقای رستمی در سمت ریاست اوقاف و امور خیریه‌ی کازرون مکان‌های مختلفی را جهت احداث یا مراجعه به آنجا بررسی کرده‌ایم که به نتیجه نرسیدیم با فرمانداران مختلف شهر، با حضرات آیات ایمانی و بنیادی نیز جلساتی برگزار کردیم ولی همگی بی نتیجه ماند البته آیت الله ایمانی اصرار زیادی بر حضور ما در مسجد شهدا داشتند اما شرایط مهیا نشد .

 

آیا هیأت برنامه‌های خود را فقط در بخش برادران ارایه می‌دهد و یا خواهران هم در این هیات فعال می‌باشند؟

در چند سال ابتدايي هیات که امکان حضور خواهران وجود نداشت مراسم ها فقط با حضور برادران برگزار می شد و پس از آن تمام برنامه ها جهت استفاده‌ی خواهران کاملا مهیا بوده است همچنین ذکر شد که جهت خواهران جلسات تربیتی - خانوادگی بسیاری برگزار شده است .

 

هزینه مراسم های هیات از کجا تامین می‌شود و میزان همکاری نهادهای مسوول با شما در چه سطحی است؟

 

هزینه‌ی کلیه‌ی مراسم های هیات از کمک های مردمی و اعضای هیات می‌باشد و کمک‌هايي که از سوی نهادها به این هیات شده به عدد انگشتان دو دست می‌باشد .

1 – شخص آیت الله ایمانی و حاج آقا خرسند

2 _ اداره‌ی اوقاف در زمان ریاست آقای رستمی

3 – فرمانداری در زمان مرحوم آقای محب (یک یا دو بار آن هم خیلی کم ولی چون کمک شد ذکر کردم)

4 _ با معرفی آقای محب به آقای مهندس نوذری در زمان نمایندگی ایشان فقط یکبار به مبلغ 60000 تومان

5 _ بسیج مقاوت در زمان فرماندهی جناب سرهنگ صولتی کمک‌های شایانی جهت اردوهای مناطق جنگی کردند.

6 _ تیپ دوم امام سجاد (ع) در زمان فرماندهی سردار امیری و سرهنگ حبیبی توسط سرهنگ حاج کتويي جهت اردوهای زیارتی و سیاحتی.

7 _ حوزه‌ی علمیه‌ی صالحیه‌ی کازرون جهت اسکان سخنرانان و مداحان دعوت شده‌ی هیات .

8 _ اداره ی بازرگانی جهت اطعام در مراسم‌ها.

9 _ سازمان تبلیغات کازرون فقط در حد نامه نگاری.

 

آیا هیات تا کنون در راستای الگو دهی فرهنگی – اجتماعی به جامعه ، علاوه برفعالیت های معمول در عرصه های مهم فرهنگی - اجتماعی نیز به فعالیت پرداخته است و نگاه خود را به شهرستان عرضه نموده است ؟

 

در این زمینه معمولا توسط آقای رضوی فرد اقداماتی انجام می‌شد و در مراسم های هیات بحث هايي را در این زمینه ایراد می‌نمودند همچنین سخنرانان در این خصوص راهنمايي و ارشاداتی داشته اند .

 

یکی از انتقاداتی که به هیات رهروان ولایت وارد است عدم استفاده از سخنرانان و مداحان بومی شهرستان در مناسبت های خاص – چون محرم و رمضان و ... بوده است  لطف نموده بفرمایید استدلال شما در اين باره چيست در حالی که در بسیاری از موارد نیروهای بومی و حتي مداحان هیات رهروان ولایت از مدعوین شما قوی تر بوده اند ؟

 

در گذشته که مداحان هیات به سطح کنونی نرسیده بودند نیاز به استفاده از مداحان قوی بیرونی در مراسم ها احساس می شد که هم جهت بالا بردن سطح مداحی مداحان هیات مفید بود و هم باعث جذب مخاطبان جدید به هیات می شد ، ضمن این که رویکرد مخاطبان به مداحان و سخنرانان بیرون از کازرون بیش تر بوده و هست ، دلیل دیگر اینکه سخنرانان قوی در شهرستان بسیار اندکند و توان اجرای چند برنامه در یک شب را ندارند .

 

اصولا یکی از آسیب های عزاداری هیئات فرهنگی مذهبی، استفاده از اشعار نا متناسب ، حرکات ناشایست و معارف بدون پشتوانه است . هیات برای جلوگیری از ایجاد این گونه آسیب ها چه کارهایی را در درون هیات انجام داده است ؟

 

جای بسی خوشحال است که این هیات از ابتدا تا کنون و ان شا ء الله در آینده دقت بسیاری در جلوگیری از ورود آسیب های احتمالی به هیات داشته است و این ممکن نبوده است جز با عنایتی که اهل‌بیت به این هیات داشته اند البته در سایه ی استفاده از بیانات مقام معظم رهبری و توجه به تذکرات عزیزان و استادانی همچون آیت الله ایمانی، آیت الله بنیادی، حجت الاسلام استاد باقر که نقش بسزايي در این خصوص داشتند و هرگاه در زمان حضور ایشان در مجالس هیات از شعری هر چند اشتباه استفاده می شد ایشان در همان حین عزاداری تذکر می دادند  و اصلاح می‌کردند ، حجت الاسلام صحرايي، ماندگار، مرحوم ضابط و دیگر بزرگواران. لازم به ذکر است که خود جناب رضوی فرد به عنوان مسئول هیات و برادر عزیز آقای محمود رستگار مقدم که مسئول مداحان هیات بوده و هستند بسیار به این موضوع توجه نموده و در این خصوص دقت بسیاری لحاظ می کردند .

 

آیا برای گسترش فعالیت های خود برنامه ای دارید ؟ قصد وارد شدن به عرصه هایی چون برنامه ریزی فرهنگی و استفاده از ظرفیت هایی مثل دانش آموزان و دانشجویان و شکل دهی ارتباطی منسجم میان آنان و هیات برای انتقال معارف اهل بیت ندارید ؟

اصولا هیات رهروان ولایت از ابتدا متشکل از دانشجویان و دانش آموزانی بوده است که اکنون فارغ التحصیل شده اند و یا در ادامه‌ی تحصیل اند و از همان سال‌های آغازین شروع هیات که مداح یا سخنران از تهران یا قم یا مشهد دعوت می‌شدند در تعاملی سازنده با دانشگاه و برخی مدارس یا حتی پادگان های نظامی از ایشان برای ایراد سخنرانی، مداحی و یا پرسش و پاسخ در این مکان ها استفاده می شده است .

 

در پایان اگر نکته ای ناگفته مانده است بیان كنید.

 

این هیات با تمام ناملایمات و مشکلاتی که وجود داشته بحمد الله تا کنون به راه خود ادامه داده و افتخار دارد که اولین هیات بوده که هر هفته برنامه‌ی هفتگی خود را قطع نکرده و در تمام اعیاد و موالید و شهادات معصومین (ع) مراسم برگزار نموده است و مصداق بارز این حدیث امام صادق (ع) است که "شیعیان ما از زیادی گل ما هستند در شادی ما شادند و در غم ما محزون اند" مشاهده شده که در بیش تر موالید یا شهادت ائمه ی اطهار (ع) شاید تنها هیاتی است که برگزار کننده‌ی این مراسم در کازرون است اما دریغ از کوچکترین توجه و حضور مسئولین به این امر .

در پایان به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه از تمام عزیزانی که در این سالها جهت برپايي این هیات تلاش کردند و با همه ی مشکلات و مصائبی که در پیش راه این هیات قرار دادند نگذاشتند علم این هیات زمین بماند تشکر و قدردانی می نمایم .

 

 

نویسنده: کازرون نما
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
فضلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
1
باسلام و آرزوی توفیق الهی برای شما عزیزان اینجانب از دوستان قدیمی و فراموش شده آقا داوود سیروس می باشم سلام مرا به ایشان برسانید . شاید یادی از گذشته ، خاطره ی دوستی را در ذهنشان زنده کرد . در پناه اهل بیت باشید ان شاء الله
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۲:۱۱:۳۳
غروب آفتاب
۱۸:۱۴:۲۱
اذان مغرب
۱۸:۳۰:۱۹