پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
به گزارش کازرون نما؛ دکتر غریب فاضل‌نیا، رییس دانشگاه سلمان فارسی کازرون امروز شنبه با تأکید بر ضرورت بسترسازی برای تقویت گفتمان مبتنی بر اصول علمی در نظام تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه جامعه، از تصویب نهایی مجوز راه‌اندازی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون؛ خبر داد. 
به گزارش دریافتی کازرون نما، دکتر فاضل‌نیا طی گزارشی به نتایج جلسه اخیر هیئت امنا این دانشگاه اشاره کرد و خاطر نشان نمود: با رصد نیازهای منطقه در جهت تقویت گفتمان علمی و همچنین سنجش ضرورت‌ها و الزامات مورد نیاز برای بهبود نظام مدیریت توسعه منطقه که در راستای عمل به بیانیه مأموریت دانشگاه محسوب می‌شود، با همت همکاران محترم در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، طرح راه‌اندازی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون را به هیئت امنا محترم دانشگاه ارایه دادیم که خوشبختانه با نگاه مثبت و دغدغه‌مند اعضا محترم هیئت امنا و پیگیری‌های مستمر صورت گرفته مورد تصویب قرار گرفت و این مرکز به زودی و به صورت رسمی، فعالیت خود را آغاز خواهد نمود. 


رییس دانشگاه سلمان فارسی کازرون با تأکید بر اینکه نتایج حاصل از مطالعه‌های فرهنگی و اجتماعی، ابزارهای مهم و اساسی در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای محسوب می‌شوند، خاطر نشان نمود: با راه‌اندازی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، عموم دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی این امکان را خواهند یافت تا از خدمات این مرکز علمی برخوردار شده و مبانی علمی و داده‌هایی منطبق با شرایط واقعی جامعه را برای برنامه‌ریزی‌هایشان در اختیار داشته باشند. 


دکتر فاضل‌نیا، راه‌اندازی این مرکز را در راستای تحقق سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود تعامل دانشگاه‌ها و مراکز علمی با فضای اجتماعی برشمرد و افزود: این مرکز همچنین در جهت تقویت حاکمیت ملی در سطوح منطقه‌ای و محلی، شناخت مسایل ذهنی و روانی جامعه، سنجش کیفیت زندگی در محیط‌های شهری و روستایی ایفای نقش خواهد نمود و می‌تواند میزان اثرگذاری خدمات عمومی ارایه شده به جامعه در زمینه‌های بهداشت، آموزش، خدمات رفاهی و... را مشخص نماید که مجموع این موارد اثرات ماندگاری را در کاهش هزینه‌های عمومی اداره جامعه و بهبود برنامه‌ریزی‌های عمومی به دنبال خواهد داشت. 


ایشان تمرکز خاص مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون بر یک منطقه مشخص که شامل منطقه کازرون، غرب استان فارس و مناطقی از استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را شامل می‌شود، از جمله مزایای ویژه آن برشمرد و خاطر نشان نمود: چنین تمرکزی امکان بالقوه‌ای را برای انجام مطالعات پانل به وجود می‌آورد و براین اساس با تمرکز بر یک جامعه، امکان سنجش تغییرات در طول زمان مهیا می‌شود و این مسئله کمک شایان توجهی به بررسی میزان تأثیرات تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته برای جامعه خواهد نمود. این در صورتی است که فقر مطالعات پانل و طولی و استفاده معمول از مطالعاتی که در یک مقطع زمانی خاص انجام می‌شود، موجب شده نتایج ناشی از اعمال سیاست‌گذاری‌ها بر منطقه یاد شده، نمایان نشود و با راه‌اندازی این مرکز چنین خلأیی به صورت بالقوه برطرف خواهد شد. 


دکتر فاضل‌نیا حضور اعضا هیئت‌علمی و اساتید متخصص در رشته‌های علمی مختلف به همراه تحصیل نزدیک به 1500 دانشجو در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه و همچنین نقش کلیدی که دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان قطب علمی منطقه برعهده دارد را در کنار وظایف و رسالت‌های علمی متعددی از سوی مسوولین مختلف در جهت ارتقا سطح توسعه منطقه کازرون برای آن تعریف شده است، از جمله بسترهای آماده برای راه‌اندازی این مرکز مطالعاتی برشمرد و خاطر نشان نمود: بنا بر تمهیدات پیش‌بینی شده و اساسنامه تدوین شده‌ی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، این مرکز خدماتی همچون اجرای طرح‌های پژوهشی جامعه تقاضامحور متناسب با نیاز جامعه، مطالعات مورد نیاز دستگاه‌های مختلف، مطالعات گوناگون شهری و روستایی، رصد کیفیت زندگی، گردآوری داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز جامعه، ارایه خدمات مشاوره به دستگاه‌های دولتی و بخش غیردولتی، ارایه خدمات نظارتی در حوزه‌های پژوهشی و مطالعاتی در دست اجرا از سوی سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، ارایه فراتحلیل‌ها به سطح عمومی جامعه و سطوح کلان تصمیم‌گیری و سایر خدمات مشابه دیگر را ارایه خواهد نمود. 


رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در پایان اظهار امیدواری نمود عموم دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی بتوانند از چنین بستر علمی که با تکیه به توانمندی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و دانشجویان نخبه این دانشگاه تأسیس شده است، استفاده نموده و از این ظرفیت در جهت توسعه هرچه بیشتر منطقه بهره‌مند شوند.
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲