پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۸۰۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

این روزها بحث امام جمعه جدید کازرون بحث اول فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این شهرستان است. هر کس گزینه ای برای این منظور پیشنهاد می کند که البته همه قابل احترامند. اما آنچه که معمولاً مورد غفلت است تعیین ملاک ها و معیارهایی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

به نظر بنده معیارهای زیر از مهم ترین ملاکهایی است که می بایست مورد توجه باشد:

1- بومی بودن: شهرستان کازرون سابقه ای دیرینه در علم و روحانیت دارد. از این شهر شخصیت های برجسته ای برخاسته اند که در دنیای اسلام شناخته شده اند. این شهر دارای یک حوزه علمیه است و طی سال های متمادی افراد مختلفی حتی از شهرهای دیگر در این حوزه تحصیل کرده اند. علاوه بر آن روحانیان بسیاری اهل این شهر وجود دارند که هر یک در گوشه ای از کشور مشغول فعالیت و منشأ اثرند. لذا انتخاب شخصی غیر کازرونی برای امامت جمعه توهینی آشکار به ظرفیت های این شهر است. علاوه بر آن ماجرای تقسیم کازرون و حوادثی که در پی آن در این شهر رخ داد مردم را نسبت به انتخاب امام جمعه ای غیربومی حساس کرده و چنین انتخابی را توطئه ای برای پیاده کردن اهدافی دیگر ارزیابی خواهند کرد. طبیعی است در این شرایط امام جمعه غیربومی امامی بی مأموم خواهد بود.

2- تقوا و پرهیزکاری: اهتمام به خودسازی و دوری از مصادیق آشکار و پنهان دنیاطلبی مهم ترین ویژگی لازم برای یک امام جمعه است. یکی از جلوه های این روحیه را در عدم تلاش برای کسب مقام امامت جمعه و عدم استقبال از پذیرش مسئولیتی که بسیاری از شرایط آن را ندارد، باید دانست.

3- فهم و دانش دینی: ارزیابی میزان فهم و دانش دینی گزینه های مطرح برای امامت جمعه کازرون مساله ای مهم است. قطعاَ میزان دانش و فهم دینی یک امام جمعه تأثیر مستقیمی بر رفتارها و باورهای مردم آن دیار خواهد داشت. 

4- برخورداری از سابقۀ اهتمام به ترویج دین و اخلاق: مهم ترین وظیفه امام جمعه ترویج دین و اخلاق است. لذا بررسی سوابق گزینه های مطرح برای امامت جمعه کازرون بررسی میزان اهتمام آنها در گذشته برای ترویج دین و اخلاق است. این عرصه، میدان تجربه آموزی نیست بلکه میدان به کارگیری تجربه هاست.

5- وحدت آفرینی: برای امامت جمعه کازرون شخصی مناسب است که انتخاب او بیشترین تأثیر را در وفاق و همدلی نیروهای شهر داشته باشد. انتخاب برخی گزینه آغاز نزاع و درگیری در این شهر خواهد بود. پرواضح است که دعوای روحانیت با یکدیگر تأثیری مستقیم در دیانت مردم خواهد داشت. باید دید در صورت انتخاب کدام یک از گزینه های مطرح، کمترین نزاع و درگیری را در شهر شاهد خواهیم بود و چه کسی بهتر می تواند جمعیت شرکت کنندگان در نمازجمعه را که در این سال ها رو به کاهش نهاده بود را بیشتر کند؟

6- مردمی بودن: برخورداری از روحیۀ تواضع در برخورد با مردم و درک سختی ها و مشکلات زندگی آنها (به خصوص فقرا) ویژگی مهمی برای ارزیابی گزینه های مطرح است. باید دید که هر کدام از این گزینه ها در چه خانواده ای با چه سطحی از برخورداری رشد و نمو کرده اند و الآن چه روحیاتی دارند.

7- عدالت طلبی: برخورداری از تریبون هفتگی نمازجمعه این امکان را فراهم می کند که عدالت طلبی را در عرصه های مختلف نه آنچنان که به رسم روزگار ما به شعاری مردم فریب تبدیل شده، بلکه به صورت واقعی در سطح جامعه نهادینه کرد. باید دید که کدام یک از گزینه های مطرح در این عرصه بر دیگران ممتاز است.

8- سعه صدر و پذیرش سلایق مختلف: از یک سو امام جمعه پناهگاه و پدر معنوی مردم است و از سوی دیگر شهر کازرون دارای تنوع بسیاری در سلایق و گرایش های فکری، فرهنگی و سیاسی است. باید دید کدام یک از گزینه های مطرح، سابقۀ بهتری در تعامل سازنده با صاحبان سلایق مختلف داشته اند.

9- برخورداری از ارتباطات و تعاملات گسترده در سطح استان و کشور: در شرایط کنونی یکی از ویژگی های لازم برای امام جمعۀ آینده کازرون، برخورداری از ارتباطات و تعاملات گستردۀ بالفعل در سطح استان و کشور است. شاید مهم ترین امتیاز امام جمعه سابق کازرون همین ویژگی بود. اگر امام جمعۀ آیندۀ کازرون از چنین ارتباطات و تعاملات بالفعلی برخوردار نباشد، قطعاً آیندۀ روشنی برای این شهر رقم نخواهد خورد. اینکه شخصی به عنوان امام جمعه انتخاب شود که در استان و در سطح کشور شناخته شده نباشد و برای تعامل با مسئولان لازم باشد ابتدا خود را با عنوان شخصیت حقوقی خویش معرفی کند، لااقل در شرایط فعلی کازرون امری خطرناک است. این ارتباطات گسترده در حیات جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و عمرانی کازرون تأثیر مستقیم دارد.

10- برخورداری از فهم و قدرت مدیریت مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی: گرچه امامت جمعه بیش از هرچیز مسئولیتی دینی و فرهنگی است، اما یک امام جمعه اگر از زیرکی و فهم مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، زیست محیطی و حتی گردشگری برخوردار نباشد، به سادگی فریب دیگران را خورده و تریبون و جایگاه امامت جمعه را به ابزار برای مطامع دیگران تبدیل خواهد کرد. فراتر از فهم مسایل مذکور امام جمعه می بایست تا حدودی بتواند با قدرت مدیریت خود مسئولان شهر را در عرصه های مذکور به تکاپو وا دارد. لذا مقایسۀ این بعد از شخصیت گزینه های مطرح نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

11- قدرت خطابه: امام جمعه یک خطیب است. لذا مقایسۀ قدرت خطابۀ گزینه های مطرح یکی از کارهای لازم است.

شایسته است که در ابتدا هر کدام از افرادی که خود را در معرض این گزینش می بینند با سوءظن به خود به ارزیابی میزان تطابق خویش با این ویژگی ها بپردازند؛ شاید در آن صورت خود از مخالفان جدی نامزدی خویش برای این مسئولیت شوند؛ و در مرحلۀ بعد آنها که حرف و نظر و اقدامشان در این عرصه کارساز است چنین ارزیابی را نسبت به گزینه های مطرح به عمل آورند. امید که نتیجه مورد رضای خدا و به نفع دین و دنیای مردم باشد


نویسنده: حجت الاسلام رضا صنعتی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
0
ممنون بابت نکات خوبی که اشاره و یا بهتر بگم ، گوش زد کردین به مسیولین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸