پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۲
موسي مطهري‌زاده
در ميان مسايلي كه روزمره مردم با آن گريبان‌گير هستند دو مسأله كه همواره ذهن مردم را به خودش مشغول داشته است، يكي امنيت روحي و رواني كه اين مسأله به دستگاه قضائيه و نيز نيروهاي انتظامي ارتباط دارد و ديگري امنيت جسماني است كه اين مسأله نيز به مسوولين بهداشت و درمان يك جامعه بستگي دارد.
وضعيت بهداشتي و درماني كازرون در دوران معاصر و از زماني كه موسسات پزشكي و بهداشتي به وجود آمده است و با توجه به تعداد زيادي از حكيمان و پزشكان كه در اين شهر وجود داشته اند و از سوي ديگر با توجه به جمعيت اندك آن روز تا حدودي مطلوب بوده است. اين امر در حالي بوده است كه شهرستان‌هاي اطراف كازرون كه تا چندين سال پيش بخشي از كازرون به حساب مي‌آمده‌اند خدمات پزشكي و درماني خود را از كازرون تأمين مي‌كرده‌اند.
با اين وجود سال‌ها گذشت و گذشت تا اين كه بهداري‌هاي كوچكي همانند مركز بهداري مرحوم محمدحسن بهبهاني در شهر كازرون به فعاليت پزشكي و بهداشتي پرداخت و باز هم با جمعيت اندك آن روز . و بعدها نيز بيمارستان شهيد رجايي در خيابان حافظ . و از آن روز ما با رشد جمعيت شهري و روستايي كازرون مواجه هستيم . حتي بيمارستان 96 تخت‌خوابي ولي‌عصر(عج) كازرون كه در سال 75 به بهره‌برداري رسيد نتوانست جوابگوي اين رشد جمعيت باشد .
از آن روز تا به حال ده سال مي‌گذرد. جمعيت شهرستان كازرون بالغ بر 300 هزار نفر شده است. اما امكانات اين بيمارستان در مقايسه با افزايش رشد جمعيت، مجال كمتري براي توسعه پيدا كرده است. اين عدم تناسب منجر به ناديده گفتن حقوق پرسنل شبكه از سوي برخي از افراد شد. از ياد نبرده‌ايم، در چند ماه پيش جسارت و هتك حرمت بيمارستان از سوي تعدادي افراد ناآگاه. كه اين مسأله بارها و بارها در صحن بيمارستان به وقوع پيوست و اگر نبود ايثار و از خودگذشتگي پرسنل بيمارستان، شايد تا بحال از اين گونه ندانم‌كاري‌ها زياد ديده بوديم.
رسيدگي به امنيت جسماني حق هر شهروندي است. اما از سوي ديگر بايد گوشه چشمي هم به مشكلات پرسنل و كاركنان بيمارستان داشته باشيم. بدون شك اگر به پاي سخنان پرسنل بيمارستان بنشينيم آنها از نداشتن حقوق و مزاياي مكفي شكايت نمي‌كنند . آنها از كمي مرخصي و ... گلايه نمي‌كنند. اتفاقاً آن‌ها از نبودن امنيت شغلي در محيط كار و فقدان تجهيزات و امكانات لازم براي رسيدگي بيشتر به مردم مي‌نالند. اين وضعيت درحالي رو به بهبودي خواهد رفت كه ديدگاه مردم با پرسنل بهداشت و درمان كازرون، تغيير كند . به تعبيري ديگر جايگاه و حرفه ي مقدس پرستاري و پزشكي بايد محترم شمرده شود . مردم بايد بين پزشكان و پرستاران خادم با برخي از پزشكان و پرستاراني كه حقوق شهروندان را رعايت‌ نمي‌كنند- كه تعداد آن ها بسيار اندك است - جدايي قايل باشند.
از سوي ديگر نگاه مسوولين كازرون نيز بايد نسبت به مشكلات بهداشت و درمان شهرستان تغيير كند .بايد بگوييم تا شش سال ديگر كازرون بايد داراي يك بيمارستان 453 تخت‌خوابي باشد. اگر نگاه مسوولين همانند سال‌هاي گذشته به مقوله بهداشت و درمان كازرون باشد و تغييري نكند بايد از همين حالا بگوييم اگر در حال حاضر بيمارستان كازرون مشكلاتي دارد، تا چند سال ديگر بحران اساسي بهداشت و درمان را فرا خواهد گرفت. به ديگر سخن اين كه مقوله بهداشت و درمان بايد جزو اولويت‌هاي مسوولين در برنامه پنج ساله‌ي آتي باشد. به نظر مي‌رسد كه اگر از يك سو ديد مردم و از سوي ديگر نگاه مسوولين شهرستان نسبت به مقوله بهداشت و درمان تغيير اساسي كند، در آينده شاهد شكوفايي سلامت و بهداشت در شهرستان نخواهيم بود؟

منبع: هفته نامه بيشاپور، 28 مرداد 87، ش 126، ص 1 و 2.

 

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۳۰
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۴۹
اذان مغرب
۲۰:۰۹:۲۴