پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
طی مراسمی در لیون فرانسه:
با عضویت ایران در آژانس بین المللی سرطان ، دکتر رضا ملک زاده پرفسور و دانشمند علمی برجسته کازرونی به عنوان نماینده کشورمان ابلاغ عضویت و کرسی دائمی ایران در آژانس را تحویل گرفت و پرچم جمعوری اسلامی ایران را در مقر دائمی این نهاد بین المللی در لیون فرانسه برافراشته کرد.

به گزارش کازرون نما به نقل از وبدا، دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با حضور در مقر دائمی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی در لیون فرانسه، با قدردانی از رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان برای پیشنهاد عضویت ایران در این سازمان تخصصی، گفت: ایران، طی 20 سال گذشته، همکاری های بسیار مفید و نزدیکی را با IARC  داشته است که از جمله  نتایج آن  برقراری نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت و آغاز مطالعه پایلوت در زمینه پیشگیری از سرطان کولون، پستان و دهانه رحم است.

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، همچنین از همکاری بسیار موثر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان با ایران و حمایت از تشکیل و پیگیری مطالعه کوهورت گلستان برای بررسی علل شیوع بالای سرطان مری و معده در شمال شرق ایران که نتایج بسیار مهمی به دنبال داشته است، یاد کرد و گفت: این نتایج مهم، در بیش از یکصد مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسیده و مقدمات مطالعات مهمی را برای پیشگیری از سرطان مری و معده در ایران فراهم آورد.

برنده مدال 2018  آژانس بین المللی  تحقیقات سرطان، ایران را دارای ظرفیت های تحقیقاتی بسیار مهمی در زمینه سرطان از جمله برخورداری از محققان جوان و علاقه مند به این حوزه تحقیقاتی دانست و ابراز امیدواری کرد که با عضویت دائم ایران در آژانس، همکاری ها در راستای کمک به انجام تحقیقات مهم جهانی توسعه یابد.

کرسی دائمی ایران در آژانس سرطان به چهره برجسته علمی کازرونی تحویل داده شد

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (INTERNATIONAL AGENCY FOR RESEARCH ON CANCER / IARC)   وابسته به سازمان بهداشت جهانی پذیرفته و پرچم کشورمان، در کنار 25 کشور عضو، در مقر آژانس در لیون فرانسه برافراشته شد.

عضویت ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان بیست و ششمین کشور جهان و سومین کشور آسیایی، پس از رای گیری اعضای شورای حکام آژانس در نشست 17 می 2018 / 26 اردیبهشت 1397 به تصویب رسید. پیش از تصویب موضوع، گزارشی از وضعیت تحقیقات سرطان در ایران در اختیار حاضران قرار گرفت.

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به دعوت آژانس، در فرانسه به سر می برد، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت حضور در نشست اعضای آژانس و در اختیارگیری کرسی نمایندگی ایران و دریافت ابلاغ عضویت رسمی کشورمان در IARC  دعوت شد.


دانلود ویدئو

مهمترین دستاوردهای ایران در تحقیقات سرطان که منجر به عضویت دایم کشورمان در این آژانس شده است :
ایران به عنوان عضو جدید آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، دستاوردهای بسیار مهمی در تحقیقات سرطان داشته است که تهیه و ارائه نخستین گزارش رسمی ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران که به دلیل دقت و کیفیت بالا، توسط معتبرترین مرجع جهانی «ثبت سرطان در 5 قاره» تایید شده است و در آینده انتشار خواهد یافت، از جمله مهمترین این دستاوردهاست و گام مهمی، برای شناسایی علل بروز و شیوع سرطان و درمان زود هنگام آن در کشور به شمار می رود.

اثبات «سرطانزا بودن مصرف نوشیدنی های داغ» و «قطعیت سرطانزایی مصرف تریاک» نیز، دیگر دستاوردهای مهم ایران در زمینه تحقیقات سرطان و حاصل دو دهه تلاش تیم محققان ایرانی با همکاری های بین المللی، به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جریان مطالعه کوهورت گلستان به عنوان بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقاست. نخستین دستاورد این مطالعه (اثبات سرطانزا بودن مصرف نوشیدنی های داغ)، توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ثبت جهانی شد و دستاورد دیگر (اثبات سرطانزایی تریاک) در فهرست ثبت جهانی آژانس قرار دارد.

کسب مدال افتخار 2018 آژانس بین المللی تحقیقات سرطان توسط دکتر رضا ملک زاده، سرپرست مطالعه بزرگ کوهورت گلستان نیز از ره آوردهای «اثبات سرطانزایی تریاک» بود.

گفتنی است دکتر رضا ملک زاده اصالتا اهل بالاده بخش جره و بالاده شهرستان کازرون است که تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در کازرون طی نموده است.


نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷