پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
آزاده محسنی – دانشجو دکتری -مدرس دانشگاه فرهنگیان کازرون؛
يكي از اقدامات مهم و ضروري براي بستر‌سازي و تبلور نوآوري در آموزش و پرورش، تغيير در ذهنيت، روش كار و طرز تفكر معلمان و همچنين انتظارات نظام آموزشي از دانش آموزان است.

خلاقیت یکی از عالی ترین و پیچیده ترین فعالیتهای ذهن آدمی است که در تعلیم و تربیت باید بدان توجه ویژه ای نمود. مدرسه جایی است که تعلیم و تربیت رسمی در آن جریان دارد؛ بنابراین باید محیطی باشد که پرورش تفکر و شکوفایی اندیشه شاگردان را سر لوحه فعالیتهای خود قرار دهد. اگر نظام آموزشی بخواهد ساختاری نوآور داشته باشد، باید به فکر دگرگونی و تجدید بنای تمامی عواملی باشد که هر کدام به نوعی در ایجاد فضا و جو یادگیری موثرند. بعبارت دیگر، با ایجاد تغییر در امکانات فیزیکی نظام آموزشی بدون ایجاد تغییر و تحول در افکار، رفتار و نگرش های معلمان، نمی توان انتظار تغییرات موثر و چشم گیر در نظام آموزش و پرورش را داشت.

متخصصان بزرگ تعلیم و تربیت با تأکید بر اهمیت خلاقیت و تفکر خلاق، آن را یکی از هدف های اصلی تعلیم و تربیت می دانند. براین اساس نظام آموزشی باید شرایط و موقعیت های مناسب برای رشد، پرورش و شکوفایی خلاقیت و نوآوری در شاگردان را فراهم آورد. اکثر معلمان بجای اینکه روش آموختن و اندیشیدن را به شاگردان بیاموزند، آنها را در مقابل دانسته ها و واقعیت های علمی قرار می دهند. بنابراین در آموزش و پرورش خلاق چگونه آموختن با انتقال صرف اطلاعات و معلومات و حفظ و تکرار آنها متفاوت است. مسئولان آموزش و پرورش برای اینکه نظام آموزشی ما نوآور و خلاق باشد، باید تلاش کنند تا دانش آموزان را از مرحله حفظ کردن مطالب به مرحله تفکر سوق دهند و در یافتن راه حل مناسب که اساس یادگیری توأم با تفکر است، آنها را سوق دهند. با این توصیف در نظام آموزشی جدید، آموزش مهارت های تفکر، خلاقیت و یادگیری مطلوب ضروری و با اهمیت تلقی می گردد.آموزش و پرورش به راستي كليد رساندن هستي انسان و شكوفا كردن همه‌ي توانايي‌هاي سرشتي است كه در درون وي نهفته است. لذا آموزش و پرورش فقط انباشتن ذهن افراد از اطلاعات و دانش موجود نيست بلكه راهي براي پرورش انسانهايي انديشمند، خلاق و متفكراني خود آگاه و مستقل است. بنابراين معلمان به جاي اينكه وقت كلاس را صرف انتقال اطلاعات و معلومات و همچنين يادآوري آنها كنند، لازم است موقعيت‌ها و شرايطي را فراهم آورند كه در آن بستر مناسب جهت توسعه و تقويت علاقه، تفكر خلاق و انتقادي دانش‌آموزان را فراهم آورند و فضا و جوي را تدارك ببينند كه در آن محتاط و انفعالي بودن شاگرد جاي خود را به تفكر فعال و تبادل نظر بدهد. آموزش و پرورش باید به دنبال برنامه ریزی غیرمتمرکز، آموزش غیرمستقیم، دانش آموز محور و فعال باشد تا بتواند به رسالت خود برسد و افراد خلاق و به تبع آن سازمان خلاقی را بوجود آورد. خلاقيت و نوآوري به خودي خود بروز نمي‌كند. بعبارت ديگر، صرف سخن گفتن از نوآوري و خلاقيت و نقش و اهميت آن در توسعه آموزش و پرورش كافي نيست، بلكه نياز به برنامه ريزي، انگيزش و بطور كلي مديريت است.

همانگونه كه گفته شد، خلاقيت و نوآوري از مهمترين اهداف آموزش و پرورش و جزء مهمترين رسالت‌هاي سازمان آموزشي به شمار مي‌آيد. در توسعه و تقويت خلاقيت و نوآوري در سازمان آموزش و پرورش، بيش از همه، عامل مديريت خلاق و نوآور موثر و اثر گذار است؛ زيرا نگرش و اعتقاد مديران مدارس به خلاقيت و نوجوئي در خود و سازمان مي‌تواند محيط آموزشي را به كانون تحول و نوآوري مبدل سازد. قابل ذكر است كه معلمان بعنوان عامل اصلي افزايش يا كاهش خلاقيت و نوآوري در كلاس درس به حساب مي‌آيند؛ زيرا اين معلمان هستند كه با شاگردان خود زندگي مي‌كنند و توانايي لازم جهت فراهم ساختن شرايط، بستر و زمينه‌هاي مناسب براي بروز و تبلور خلاقيت و نوآوري را دارا مي‌باشند.

با توجه به مطالبي كه ذكر شد، يكي از اقدامات مهم و ضروري براي بستر‌سازي و تبلور نوآوري در آموزش و پرورش، تغيير در ذهنيت، روش كار و طرز تفكر معلمان و همچنين انتظارات نظام آموزشي از دانش آموزان است. البته اين كار را نمي‌توان با اختصاص يك يا دو ساعت در هفته به آموزش خلاقيت و نوآوري انجام داد بلكه بايد نحوه تفكر واگرا و خلاق را در تمام شوون آموزش وارد نمود. علاوه بر مسائلي كه مطرح شد، بايد بگوئيم براي رسيدن به چنين هدفي بايد در فضا و جو مدرسه و كلاس درس تجديد نظر و بازنگري لازم صورت گيرد. و لازم و ضروريست تا با نگاهي سيستمي و جامع، عوامل و موقعيت‌هاي مورد نظر را مورد توجه و عنايت قرار داد.

نویسنده: آزاده محسنی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹