پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۷۰۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
پس از رتبه سوم کازرون در نزاع در استان:
همین هفته قبل بود که گزارش منتشره در خبرگزاری ها و سایت ها و نشریان حکایت از جایگاه سوم کازرون در میزان نزاع در بین شهرهای استان فارس داشت و هنوز موج این هشدار به گوش متولیان و مسئولان و تحلیل گران امور فرهنگی و اجتماعی و جامعه شناسی نرسیده بود که اینبار اما گزارش معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس حکایت از جایگاه سوم کازرون در آمار خودکشی در استان فارس دارد

به گزارش کازرون نما، گزارش تحلیلی عوامل وقوع نزاع هاي فردي و دسته جمعي در استان فارس که هفته قبل در خبرگزاری های رسمی کشوری و استانی منتشر گردید حاکی از آن بود که کازرون سومین شهر فارس از نظر جرم نزاع در بین شهرهای استان است. بررسي آمار جرايم استان فارس در سال 95 و جغرافياي اين جرم نشان مي دهد كه فراواني وقوع به ترتيب در شيراز با 64%، شهرستان مرودشت با حدود 7%، شهرستان كازرون با حدود 6%، شهرستان فسا با 3% و شهرستان هاي ممسني و جهرم هركدام با 2% در راس ساير شهرستان هاي استان قرار دارند. اين جرم در مقايسه سال 95 با سال 94، 28% افزايش را نشان مي دهد اين در حالي است كه نزاع دسته جمعي در سال 95 نسبت به سال 94، 51% كاهش نشان مي دهد. که از منظر جرم شناسي در بررسي علل و عوامل وقوع اين جرم در محلاتي كه فراواني وقوع دارند مهاجرت، بيكاري و فقر فرهنگي از عوامل نزاع فردي محسوب مي شوند.

کازرون در آمار خودکشی هم سومین شهر فارس است

با این حال اما آنچه که بر نگرانی ها از وضعیت اجتماعی شهرستان کازرون می افزاید، گزارش روز گذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس، سرهنگ کاووس محمدی است که نشان می دهد شهرستان کازرون در میزان خودکشی نیز باز هم پس از شیراز و مرودشت در جایگاه سوم قرار دارد.

این متخصص جرم یابی در گزارش خود بیان داشت: در بررسی پرونده های خودکشی سال 95 در سه شهرستان برزگ استان به ترتیب در شهرستان شیراز با 43 درصد در شهرستان مرودشت با 9 درصد و در شهرستان کازرون با 6 درصد بیشترین آمار خودکشی های استان را به خود اختصاص داده اند.

اما نکته قابل تامل اظهارات سرهنگ محمدی آنجاست که گفت: در بررسی مقایسه بین وقوع قتل و خودکشی در سال 95 آمار وقوع خودکشی نسبت به قتل 276 درصد و بیش از دو برابر قتل در استان فارس واقع شده است که در بررسی علل و عوامل خودکشی با توجه به پرونده های موجود عواملی چون اختلافات خانوادگی با 32درصد، بیکاری با 19درصد و افسردگی ناشی از مشکلات روحی و روانی با 17 درصد زمینه ساز خودکشی در استان فارس بوده است.
این مقام انتظامی افزود: عمدتاً با ابزاری از قبیل حلق آویزی با 70 درصد و سلاح گرم با 12درصد و در سایر موارد 18 درصد خودکشی ها در فارس به وقوع پیوسته است و فراوانی وقوع خودکشی ها مربوط به مردان با 80 درصد و بیشترین وقوع در افراد مجرد با 56 درصد است.

کازرون در آمار خودکشی هم سومین شهر فارس است

سرهنگ کاووس محمدی به خانواده توصیه کرد: ‌والدین باید به محض اطلاع از مشکلات روحی و روانی فرزندان خود بلافاصله به مراکز مشاوره مراجعه کنند و موضوع را با کارشناسان مشاوره در میان بگذارند که در این میان مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی واقع در پل حر شیراز آماده ارائه خدمات رایگان به مراجعین است.

کازرون در آمار خودکشی هم سومین شهر فارس است
وی اضافه کرد: بهترین راهکار در مدارس و دانشگاه ها، طرح همیار خودکشی است که با مشخص کردن افرادی در بین دانش آموزان، دانشجویان و سربازان در پادگان ها با آموزش های لازم قابلیت اجرایی دارد.
این گزارش ضمن آنکه زنگ خطری جدی برای مسئولین و متولیان جهت شناسایی عوامل و چرایی گسترش این آسیب های اجتماعی و یافتن راه های جلوگیری از وقوع آن ها در یک شهرستان با سابقه غنی فرهنگی – مذهبی محسوب می گردد، همت متخصصین علوم اجتماعی و اساتید جامعه شناسی دانشگاه را برای یافتن راه های برون رفت از این معضلات اجتماعی را طلب می کند. 

نویسنده: سرویس اجتماعی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
2
لطفا رتبه کازرون در مهاجرت مردم اون، رو هم بنویسید.
بیشتر مشکلاتی مثل خودکشی و نزاع و ... بخاطر وجود خرده فرهنگهای مختلف در یک شهر هست. وقتی از بسیاری از روستاها و شهرهای خیلی کوچک میان کازرون و مردم اصیل کازرون از اینجا میرن، همین میشه. تضاد و اختلاف فرهنگی و طبقاتی، باعث ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی میشه. به عنوان مثال کرج که یکی از کلان شهرهای کشور هست، متشکل از مهاجرانی از استانهای مختلف کشور هست که بخاطر نزدیکی به تهران، کنار هم جمع شدن و یک کلان شهر ایجاد کردن. ولی چون فرهنگ و آداب و رسوم و خلقیاتشون به هم نمیخوره، بسیاری از مشکلات اجتماعی در کرج ایجاد شده و امروز طبق آمارهای رسمی، بیشترین میزان جرم و جنایت در کرج اتفاق میوفته. روند فعلی کازرون، یک شبیه سازی کوچک از کرج هست که این کاملا خطرناکه.
همین دیروز خبر مهاجرت یکی از آشناهامون رو به شیراز شنیدم که اصلا باورم نمیشد. ازش که پرسیدم گفت که خونه خودش رو به یک روستایی فروخته. روستایی، محترم هست و ما برای روستاییان احترام قائلیم، ولی مهاجرت بی رویه از روستا به شهر، هم برای روستا و هم برای شهر مشکل ایجاد میکنه. نباید فراموش کنیم که بخش عمده کشاورزی و دامپروری کشورمون وابسته به روستاییان هست و با مهاجرت روستاییان به شهر، این دو بخش مهم و حیاتی اقتصاد کشور، دچار نقصان و ضعف میشه و مشکلات زیادی ایجاد میکنه.
شما شیراز رو ببینید، داره از جمعیت میترکه و فقط محدوده زیر بلوار امیرکبیر به اندازه سه برابر کازرون وسعت داره. ولی کازرون خودمون تبدیل به شهر ارواح شده. هر چقدر امکانات در شیراز متمرکز شده، در کازرون فقر فرهنگی و امکانات موج میزنه. البته نباید انکار کنیم که آب و هوا هم نقش داره. همین سه روز پیش تو اوج گرمای کازرون و بادهای آتشینی که چشم رو اذیت میکرد، یه کار اداری داشتم و رفتم شیراز، یه نسیم خنک میومد، شدت گرما به طرز محسوسی کمتر از کازرون بود و جالبه که تا ساعت 1 ظهر بدون کولر و پنکه نشسته بودیم، در حالیکه تو کازرون حداکثر تا ساعت 10 میشه بدون کولر موند. تازه یاد شعر خواجه حافظ شیرازی افتادم و یه فاتحه براش فرستادم:
شیراز و آب رکنی و آن باد خوش نسیم
عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
2
منصور جان
در مورد بهتر بودن آب و هوای شیراز نسبت به کازرون که کسی شکی نداره. مسلما اختلاف ارتفاع شیراز نسبت به کازرون باعث این تغییر هوا میشه.
در مورد مهاجرت روستایی های عزیز به شهر و مشکلاتی که ایجاد میکنه و خلا فرهنگی ناشی از اون، باهات کاملا موافقم. این مهاجرت های بی رویه داره هویت شهرها رو عوض میکنه و مشکلاتی که به دنبال داره طبیعیه، البته مهاجرت از شهرستانها به مرکز استان هم همینطوره و مشکل سازه.
البته از این نکته نباید گذشت: الان اکثر قشر جوان کشورمون، تحصیلکرده هستن و به دنبال یک شغل و کار آبرومند. الحمدلله تو کازرون هم که شغل بدرد بخور قشر تحصیلکرده وجود نداره، اینه که مردم مجبور میشن از کازرون مهاجرت کنن، بعضی ها هم صرفا برای تنوع و تفریح از کازرون میرن. نباید از حق گذشت: رشد و پیشرفت شهر کازرون خیلی کمه و رضایت بخش نیست و باید به مردم حق داد که دنبال شرایط بهتر باشن. کلی از اقوام ما تا الان و در مدت 10 سال رفتن شیراز. همشون هم راضی هستن. با دیدن این شرایط، منم که هنوز نرفتم، تحریک میشم که برم و این روند همینطور ادامه پیدا میکنه.
سیاستهای نادرست دولت در توزیع امکانات در بین شهرها، ضعف مدیریتی کازرون، فقر فرهنگی، نبود امکانات اقتصادی و صنعتی و کمبود شدید امکانات تفریحی و ورزشی مثل پارک، استادیوم، سینما و ... باعث شده که کازرون جذابیتی برای ساکنانش نداشته باشه. به قول یکی از دوستان، نمیشه که مردم رو فقط با آشکارده و کباب تو این شهر نگه داشت!!!
در هر صورت موج مهاجرت از کازرون به شیراز که از 15 سال قبل شروع شده، همچنان با قدرت داره ادامه پیدا میکنه و هیچکس جلودارش نیست و جالبه که این موج، هر سال قوی تر میشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
1
خب وقتی مسئولین به داد نیازهای مردم نرسند و نیازها تبدیل به عقده بشه، همین چیزها هم هست.

اگر شیراز نبود که مردم به اونجا مهاجرت کنند، از دست مسئولین بی فکر و یه عده که به اسم محیط زیست جلوی پیشرفت کازرون رو میگیرند، کازرون رتبه ی اول خودکشی میشد.

برید از جهرم یاد بگیرید. مسئولین و اعضای محیط زیستی، کازرون رو محکوم به نابودی نکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹