پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

با درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آب، از جمله اقدامات پیشگیرانه، رعایت کردن محدوده و حریم چاه های آب است. متاسفانه عدم رعایت حریم قانونی منابع آب شرب در گذشته، باعث خسارت و آلودگی های منابع آب به صورت جبران ناپذیر شده است که به هیچ عنوان قابل برگشت نیست . در این بین، بعضا متاسفانه این اتفاقات از روی عدم آگاهی و به استناد طرح تفصیلی صورت گرفته؛ در صورتی که در طرح تفصیلی، موقعیت و مساحت دقیق زمین، شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری آن هم با احتیاط تعیین می شود. لذا حرایمی از قبیل حریم آب، حریم برق فشارقوی، حریم رودخانه، حریم جنگل، حریم میراث فرهنگی و ... در صلاحیت طرح تفصیلی نیست و نخواهد بود؛ و می بایست قبل از هرگونه تصمیمی با ادارات ذی ربط هماهنگی صورت گیرد و استعلام های لازم گرفته شود. در اکثر موارد، مشاورین تهیه کننده طرح تفصیلی به اشتباه و بدون درنظر گرفتن حریم، ممکن است محدوده ای را مسکونی یا دارای قابلیت طراحی ذکر کرده باشند که با مراجعه به قانون حرایم می توان نسبت به آن تصمیم نهایی گرفت.

در مواجهه با مشکل به وجود آمده در حریم چاه آب شماره 1 شهر کازرون، ملاک عمل نظر کارشناسان وزارت نیرو (کمیته تعیین حریم چاههای آب شرب ) با استناد به دستورالعمل تعین محدوده (حریم) کمی چاه ها و قنوات (شهریور ماه 1393) نشریه شماره ی 419 - الف خواهد بود و لاغیر. متاسفانه بعضی از روی عدم آگاهی، در روزهای اخیر به اشتباه به طرح تفصیلی استناد کرده اند که اقدامی کاملا اشتباه و مردود است.

طرح تفصیلی ملاک تعیین حریم چاه آب نیست

در اینجا جهت روشن تر شدن موضوع چند نمونه از مغایرت های طرح تفصیلی با قوانین به حضورتان عرض می کنم:

1- درخصوص طرح تفصیلی شهر کدکن در استان خراسان رضوی که در آن پهنه ی مستعد گردشگری و ساخت و ساز در حریم پیشنهادی با توجه به وجود چاه آب شرب و حریم چاه آب شرب، طرح پیشنهادی حذف گردید.

2- درخصوص طرح تفصیلی گرگان که در آن هرگونه تفکیک زمین و هرگونه ساخت وساز در حریم جنگل ممنوع اعلام شد.

3- درخصوص طرح تفصیلی شهر آلونی در استان چهارمحال بختیاری که کلیه حرایم از جمله حریم برق فشارقوی در محدوده شهر تغییر داده شد‌.

4- درخصوص مغایرت زمین های واقع در طرح تفصیلی همجوار تپه ی سیلک کاشان که در آن محدوده عرصه و حریم تپه ی تاریخی سیلک کاشان به مساحت 102 هکتار به عنوان پهنه ی میراث فرهنگی ثبت شد و هرگونه ساخت و ساز یا فعالیت زراعی و باغداری در آن ممنوع شد.

در پایان آرزو می کنم با صبر و حوصله، و بها دادن به نظر کارشناسان مربوطه این مهم حل شود

نویسنده: علیرضا حمیدی کیا
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳