پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۲۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون عنوان کرد
معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون گفت: می‌توان با اجرای عملیات آبخیزداری مشکل کم‌آبی چاه‌های باغ‌های مرکبات شاپور را تا حدودی کنترل کرد.

به گزارش ایمان احمدی خبرنگار کازرون نما ، مهرداد بازیار با بیان اینکه سطح زیر کشت مرکبات در این شهرستان 6 هزار و 300 هکتار است، اظهار داشت: کازرون دارای میانگین تولید 20 تن مرکبات در هکتار و در مجموع 125 هزار تن در سال است و این محصولات باغی را روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

وی افزود: در کازرون ارقام پرتقال شامل انواع ناول‌ها، واشنگتن ناول، تامسون، توسرخ، معمولی و خوشه‌ای و انواع نارنگی‌ها شامل خارو، یافا و معمولی و همچنین لیمو بکرای و لیموشیرین وجود دارد.

آبخیزداری راه‌حل مشکل کم‌آبی مرکبات باغ‌های شاپور کازرون

این مسؤول با اشاره به اینکه استان فارس یکی از قطب‌های تولید مرکبات در کشور است، گفت: بعد از جهرم، داراب و قیروکارزین، کازرون مقام چهارم تولید مرکبات در استان فارس را داراست.

معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون بابیان اینکه منطقه شاپور بیشترین سطح زیر کشت مرکبات این شهرستان را دارد، اضافه کرد: به ترتیب قائمیه حومه شهر، بالاده، کوهمره نودان، فامور و خشت رتبه‌های بعدی سطح زیر کشت مرکبات در این شهرستان را دارند.

بازیار یکی از عوامل محدودکننده باغ‌های مرکبات در کازرون را کم شدن آب چاه‌ها و خشک‌سالی‌های اخیر دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت در منطقه شاپور و در مسیر رودخانه شاپور است می‌توان با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری این مشکل را تا حدودی کنترل کرد.

وی در ادامه گفت: با ایجاد سد و آب‌بند می‌توان آب را راکد کرد و باعث نفوذ آن به لایه‌های زیرین خاک شد که این خود تأثیر مثبتی در آبدهی چاه‌های آب در این منطقه خواهد داشت.

معاون فنی جهاد کشاورزی کازرون یکی دیگر از عوامل محدودکننده در باغ‌های مرکبات این شهرستان را سرمازدگی دانست و افزود: کشت ارقامی که تحمل سرمای بیشتری را دارند و همچنین کشت مخلوط مرکبات با نخل، راه‌های مناسبی برای این مشکل است.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان را نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی عنوان کرد و گفت: اگر در زمان تولید محصول مرکبات صنایع تبدیلی و بسته‌بندی موجود باشد از ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نویسنده: ایمان احمدی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
2
امسال وضعیت بارون در حد یک فاجعه واقعی بوده. اصلا یادمون رفته که بارون چی هست و چی بود. اگه تا آخر تابستون به همین صورت پیش بره، برای تامین آب شرب در بهار و تابستان آینده، به مشکل جدی می خوریم. به نظر من، استفاده از کولر آبی با اون همه مصرف آب، اصلا به صرفه نیست و بخصوص برای تابستان پیش رو، همچین پتانسیلی برای استفاده از کولر آبی وجود نداره.
من تعجب می کنم که چرا دفتر امام جمعه یا اداره تبلیغات اسلامی یا مساجد در کازرون، اقدام به برگزاری نماز باران نمی کنند. باور کنید با این وضعیت، جیره بندی آب برای تابستان، اجتناب ناپذیره. متاسفانه این نیروگاه سیکل ترکیبی هم تا دلتون بخواد آب لازم داره و مشکل رو بیشتر کرده.
کو دریاچه پریشان، کو آب قناتهای خیرات، کو چشمه سرآب دختران، کو چشمه ساسان، آب قلعه نارنجی کجا رفت؟ کازرون که زمانی غنی از منابع آبی بود، الان یک به یک داره منابع آبی خودش رو از دست میده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
3
راه حل مشكلات كشاورزي شهرستان كازرون:
- انتصاب مدير متخصص، باانگيزه و مردمي
- اجراي پروژه هاي آبخيزداري در سطح وسيع
- استفاده از نظر نخبگان و دلسوزان بخش كشاورزي
- توجه به تعاوني هاي بخش خصوصي و ايجاد شبكه بزرگ عرضه محصولات كشاورزي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
گوش شنوا نیست برادر
شهریار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
2
وقتی باران نمی اید ابخیزداری یعنی چه؟سرمنشا اب اعم از زیر زمینی چشمه و رودخانه بارندگی و بخصوص برف در ارتفاعات است ، مزید بر ان فساد مالی اداری ،فساد بازاری ، بی بند وباری ،تهدیدات اب و هوایی جهانی ، و ...و هزاران سال اب قطره قطره داخل زمین شده در عرض چند سال پمپاژ می شه و هزاران دلیل دیگه ، یک کیلو پرتقال در میدان هزار تومان در میوه فروشی دوهزار و پانصد تومان ،یک سال کشاورز زحمت میکشه معادل یک روز یک میوه فروشی سود نداره .خداوند اقوام را نابود و قوم دیگری جایگزین خواهد کرد این فرموده خودش می باشدوقتی اکوسیستم ها را تغییر میدهیم خدا را نافرمانی می کنیم باید نابود شویم تا جمعیت به حد تعادل برسد . قدم به قدم از شاپور تا بالاده و سرمشهد و کازرون وغیره ما جای دیگران نشسته ایم و کسانی دیگر خواهند امد و جای ما خواهند نشست شک نکن تمام منابع ملی از دوسیران تا قائمیه و شاپور از جنگل و مرتع به باغ تبدیل شده و هیچکدام از انها حد اقل پانصد سال پیش ساکن انجانبوده اند.نماز خواندن شرایطی دارد تنها کلماتی بر زبان اوردن کافی نیست رزق و روزی حلال از سر زمین تا دست مشتری هم شرایطی دارد که جای ان در این مقال نیست .بقول یکی از شهدا "توان ما به اندازه امکانات در دست ما نیست به اندازه اتصال ما به خداست"
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳