پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۱۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون از تهیه پرونده ثبت ملی آش های سنتی این شهرستان خبر داد و گفت: هم اینک پرونده ثبتی آش های کارده و آخرک که از خوراک های سنتی شهرستان کازرون است، تهیه شده و به زودی در فهرست ملی جای می گیرد.

به گزارش کازرون نما ، محمدرضا معيني در حاشيه برگزاري جشنواره خوراك هاي سنتي فارس گفت: در پخت اين دو آش سنتي كازرون، فرآوري صورت مي گيرد و اين مسئله يكي از معيارها و شاخصه هاي ثبت ملي خوراك ها مي باشد.به گفته وي، به رغم قدمت اين دو آش سنتي همچنان در شهرستان طبخ مي شود و به نوعي جزو خوراك هاي اصلي مردم كازرون به شمار مي رود.

معيني تصريح كرد: به دليل وجود سبزي كارده در منطقه زاگرس جنوبي به ويژه شهرستان كازرون، آش كارده يكي از آش هاي سنتي شهرستان محسوب مي شود؛ آشي كه در آن سبزي فرآوري مي شود.

وي همچنين اضافه كرد: تهيه آش آخرك نيز داراي مراحل مختلفي است كه يكي از اصلي ترين مراحل پخت آن، شيرين كردن ميوه آخرك است.
بنا بر این گزارش بادام کوهی - اَلوک - آخرک - پاسورک از جمله نامهای این دانه روغنی است. برای پختن آش مجک ، آخرک شیرین نشده را به همان صورتی که از درخت چیده اند با یک سنگ روی سطح تمیزی می کوبند تا مغز و پوستش در هم شود سپس آن را در یک هاون تمیز و بزرگ می ریزند و آنقدر می کوبند تا کاملا نرم و پوست و مغز آن چنان خرد و مخلوط شود تا اگر در دست فشار دهند ، روغن مغز آخرک از آن بچکد.
هرچه آش بیشتر بجوشد ، روغن آخرک بیشتر بیرون آمده و چرب تر میشود . این آش احتیاج به هیچگونه چاشنی ، ادویه و حتی نمک ندارد ، چون با خرما و شکر می خورند . آش مجک بیشتر در زمستان پخته می شود و هر چند روز که بماند ، روز به روز خوشمزه تر می شود

نویسنده: سرویس خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مظفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
3
کازرون باید تفکرش ملی شود . تفکر بسته را کنار بگذارد . آش کارده که همه جا هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
طبخ آشکاره مناطق دیگه فرق داره.که باعث میشه مزه آشکارده مناطق دیگه کاملا فرق کنه.
سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
کازرون باید تفکرش ملی شود یعنی چه فکر هم میکنی وحرف میزنی این حرفت از روی نا اگاهی کامل است اول اینکه اشکارده کازرون تک و بدون رقیب است دوم اینکه اشکارده کازرون با توجه به موادی که دارد عالیست و هیچ یک از شهرستانهای استان فارس قادر به پخت ان نیستند سوم همه دارند از برنج برای پخت ان استفاده می کنند در حالی که اشکارده کازرون ارگانیک و بدون دخالت هیچ گونه مواد شیمیایی است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳