پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۶۰۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

سالیانه ۲.۱ میلیون نفر در دنیا به علت اسهال می میرند که ۶۵ درصد مربوط به آب ناسالم و غیر بهداشتی است. آلودگی منابع آب شرب با فاضلاب و فضولات انسانی، یکی از خطرناکترین اشکال آلودگی است که ضایعاتی زیان بار به جا خواهد گذاشت، و تا سال ها و گاها چند نسل، بایستی تاوان  اشتباه گذشتگان خود را با بیماری هایی همچون تیفوئید، وبا، اسهال های میکروبی، اسهال خونی و اسهال های آمیبی بپردازند.

تهدید بیولوژیک منابع آبهای شرب کازرون

باکتری های خانواده انتروباکتریاسه و در صدر آن، سالمونلا و اشریشیاکولای که به کرم منفی های روده ای معروفند، سهم بسیار بزرگی از آلایندگی منابع آب را به خود اختصاص داده اند. برخی از این باکتریها  تاژک دار بوده و با حرکت کردن در منابع آبی، بر میزان آلایندگی خود می افزایند.

گاها برخی از این عوامل بیماری زا دارای حالت تدافعی در دوران قبل از بلوغ می باشند که اصطلاحا حالت کیستی فرم خواند می شود. این آمیب های تاژک دار در منابع آب سرد گاهی تا چند ماه زنده می مانند. ژیاردیا و انتاموبا از این دسته آمیب های پاتوژن بوده و اسهال های طولانی مدت و رنج آور با دوره درمان طولانی  را سبب می شوند.

متاسفانه  کلر زدن به آب آشامیدنی قادر به از بین بردن کیست ها نبوده و صرفا از طریق جوشاندن و استفاده از نانو فیلترها، این کیست ها کنترل شده و یا  از بین می رود.

تهدید بیولوژیک منابع آبهای شرب کازرون

نماتدهای روده ای نیز از دیگر عوامل آلایندگی انسانی منابع آب شرب می باشد. این کرم های روده ای نیز با تخم گذاری، زمینه انتقال را فراهم می آورد. مثل کرم آسکاریس و تنیا ساژیناتا و غیره. بر همین مبنا، حفر چاه های جذبی و یا نشتی سیستم فاضلاب شهری در حریم چاه و منابع آب شرب خطرات بالقوه ای  ایجاد کند.

متاسفانه  چند صباحی است که خبر ناخوشایند صدور مجوز ساخت و ساز های مسکونی در فاصله  غیر مجاز منابع آب شرب شهر کازرون به گوش می رسد. خبری که بیش از همه تاثربرانگیز است، اطلاع مدیران مربوطه از این واقعه بوده و حتی تغییر حریم این منابع از ۳۰۰ متر به ۱۸۰ متر را برای حل مشکل یک سرمایه گذار رقم زده اند.

تهدید بیولوژیک منابع آبهای شرب کازرون

صدور مجوز تغییر کاربری مشروط به تامین شبکه فاضلاب توسط اداره محترم آب می باشد؛ این در حالیست که این اداره سال هاست تنها در بخشی از مناطق شهری موفق به اجرای خطوط انتقال فاضلاب شده و جمع آوری فاضلاب شهری با آلوده کردن کانال های جنوب شهر امکان پذیر شده و ضایعات و فضولات انسانی در دشت جنوبی کازرون رها شده است؛ چرا که سال هاست پروژه تصفیه خانه کازرون نیمه تمام مانده است.

کافیست برای دیدن وضعیت اسفناک موجود، سری به دشت جنوبی کازرون بزنید و در حاشیه شهر، کانال های با بوی تعفن بسیار زننده را مشاهده نمایید.

تهدید بیولوژیک منابع آبهای شرب کازرون

اگرچه گاها در حاشیه چاه های آب شرب در حاشیه کوه به سمت بقعه شیخ امین الدین لوله گذاری انجام شده، اما مالکان نیز اقدام به حفر چاه جذبی نموده اند.

مردم  شریف شهرستان کازرون این چنین سوء مدیریت را که روزی با نام کارخانه سیمان  و روزی با نام تغیر کاربری زمین های مسکونی منابع آبی و حیاتی کازرون را در جهت تامین منافع عده ای خاص هدف گرفته، برنتافته و فریاد وا مصیبتای خود را تا عالیترین مقالات کشوری سر خواهند داد و خدای ناکرده زمانیکه احساس کنند فریادشان در لابه لای پرونده ها خاک خواهد خورد، به فرمان بنیانگذار انقلاب، خودشان وارد صحنه خواهند شد.

نویسنده: اصغر فخاری
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پولادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
1
درود بر جناب فخاری عزیز
متاسفم برای شهری که مدیرانش اینچنین یا خود را به خواب زده اند و یا مردم را خواب وخام حساب کرده اند.
من دقیقا در جریانم که ماههاست دوستان دلسوز شهر پاشنه برکشیده اند تا مشکلات ومعضلای را که برخی مدیران وارداتی برای شهر ما رقم زده اند وبه یک بلای خانمانسوز تبدیل شده از سر مردم این شهر دور نمایند هر چند دراین راه سخت و دشوار دشنام ها شنیده اید وتهدیدها شده اید و تهمت ها بسیاری به شما ودوستان زده ان اما با این وجود هنوز امیدوارم که به لطف آگاهی بخشی شما ودیگر عزیزان روز به روز آگاهی عمومی مردم شهر ما افزایش یابد.
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
2
پس امام جمعه محترم شهر حاج خرسند چه کاره است ؟ چرا تو این قضیه که با سرنوشت و سلامتی مردم سر وکار داره وارد عمل نمیشه ؟ این مسئله شوخی نیست ومسئله کوچکی هم نیست . مردم بیشترشون از این ماجرا وماجراهای مشابه بی اطلاع هستن و ما ممنونیم از کازرون نما که این آگاهی رو به مردم میده
یوحنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
0
یه دستگاه تصفیه آب مجانی بدید به مردم مشکل آب آشامیدنی شون حل میشه البته جنس خوب باشه؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴