پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
گزارش اختصاصی کازرون نما:
یکشنبه شب و در سومین روز از بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر فارس، نمایش "تاپ تری آپ" به کارگردانی حسام شیخ الحکمایی از کازرون، پس از اجرای ویژه هیئت داوران، برای نمایش عمومی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به روی صحنه رفت.

به گزارش کازرون نما، بر اساس جدول زمانبندی اعلام شده از سوی دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس، قرار بود نمایش "تاپ تری آپ" ساعت 19:00 در تالار حافظیه به روی صحنه رود.  ازدحام پشت در ورودی تالار زیاد و قابل توجه بود و سر انجام ساعت 8 درب سالن باز شد. پس از وارد شدن به سالن، پیدا کردن یک دوست و آشنا کار سختی نبود. تعداد زیادی از بچه ها و فعالان هنری کازرون در سالن بودند. ظاهرا آن ها به همراه گروه از قبل وارد سالن شده بودند. مسئولین سالن توصیه می کردند که تماشاگران در ردیف های وسط بنشینند. دوستان کازرونی هم گفتند به دلیل فرم حرکات نمایش و نورپردازی، بهتر است در ردیف وسط به تماشا بنشینم و من نیز در کنار آن ها جای گرفتم.

پشت پرده نمایش، سرو صدای جا به جایی و استقرار دکور شنیده می شد. یکی از دوستان گفت که اجرای اول با حضور داوران ساعت 17:00 به شکل پلاتویی بوده ولی حضور تماشاگران و ازدحام آنها باعث شده اجرای دوم به صورت قاب صحنه انجام شود تا همه مهمانان و تماشاگران از آن بهره مند گردند.

به هرحال دکور صحنه آماده شد و نمایش آغاز گردید. شروع نمایش با اجرای منحصر به فرد حسام شیخ الحکمایی، طراح، کارگردان و بازیگر این نمایش بود که با دیالوگی به زبانی مجهول (جهانی)، یک اجرای قوی داشت. نمایش، نمایشی فرم گرا بود که در حقیقت نیازی هم به دیالوگ نبود. بازی بازیگران با بدن، آنهم با حرکات سریع و بیشتر گروهی و هماهنگ، گاهی مواقع مخاطب را برای دنبال کردن حرکات جا می گذاشت. زیاد طول نکشید تا سوار بر جریان نمایش شوم. دکور بسیار ساده و تشکیل شده از چند صندلی و دو – سه میز بود. لباس ها هم همه سفید و یکدست. معلوم بود که مخاطب باید بیشتر درگیر حرکات باشد و نگاهش به چیز دیگری منحرف نشود.


عکس: احسان درخشنده

داستان، روایت سیر تاریخی بشریت بود؛ از آغاز خلقت تا هبوط حضرت آدم بر روی زمین، دوران پارینه سنگی و غارنشینی انسان، تاثیرگذاری پیامبران بر زندگی بشر، صحنه بت شکنی ابراهیم تا گلستان شدن آتش بر او. جنگ ها و انقلاب ها، کشتارها، نزاع بشریت، خانوداه، و نمایی از زندگی بشر در عصر دیجیتال و رسانه و نهایتا پایان جهان و دمیده شده صور توسط اسرافیل.

نمایش سرعت تندی داشت. قالب جدی آن، خالی از شوخی ها و طنزهای ظریفی هم نبود، در میان اندک دیالوگش، آن هم به زبانی نامفهوم، چند کلمه ای هم به لهجه کازرونی می شد شنید. "کی بیده"(چه کسی بوده) "ایناشا"(اشاره به شخصی). بازیگران، برخی صداها و حرکات، از جمله ایجاد صدای باران با انگشت و صدای زوزه باد را بسیار نرم و آرام به میان تماشاگر می کشاندند و آنها را با خود همراه و هم صدا می کردند. اینگونه بود که مرز بین تماشاگر و صحنه در هم محو و ادغام شده بود و برداشت من این بود که نمایش بُعد جدید و عمیقتری گرفته است. این شاید از زیرکی کارگردان بوده که به صحنه نمایش وسعت بیشتری بخشیده بود.

"تاپ تری آپ" باهمه ویژگی های منحصر به فرد و اجرای قوی و قالب خاصی که داشت، در روز دوشنبه و در مراسم اختتامیه، نتوانست سهمی از جوایز این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دهد اما به نظر می رسد به دلیل برخورداری اثر از طراحی مدرن و قوی، غنای مفهومی، استفاده از فرم حرکات نمایشی و زبان بدن، اتکا کمتر به دیالوگ و هماهنگی بازیگران، این اثر بتواند در جشنواره های کشوری، موفق تر عمل کند.

گفتنی است جلسه نقد و بررسی این نمایش نیز روز دوشنبه با حضور حسن محمودی، علی حسام فر و حسن رونده، سه منتقد تئاتر برگزار گردید که خبرگزاری مهر در این باره نوشت:

حسن رونده نحوه چیدمان نمایش را با زبانی پذیرفتنی عنوان کرد و گفت: اتفاقاتی که نمایش داده شد با فرم های مختلف ارائه شده بود و این مساله قابل تامل است.

وی ادامه داد: هر بخش با یک شاخصه معرفی می شود که البته شاخصه ها باید در شخصیت ها نشان داده می شد.

حسن محمودی دیگر منتقد این نمایش نیز ضمن ستودن فرم روایت داستان اظهار کرد: من به شخصه چنین نمایش های تجربی را دوست دارم که دیالوگ ها معنی دیگری به خود می گیرد اما این نمایش ها دچار محدودیت می شوند.

وی افزود: می شد تصاویر بدیهی تر و گویاتری برای داستان در نظر گرفت و زمانی که از بخش سنتی به دوره کنونی وارد می شود نگاه عمقی تری روایت شود.

وی با تاکید بر اینکه این نمایش تا حدودی به ساحت پست مدرن نزدیک شده اضافه کرد: هر اتفاقی که به گسترش زبان مخاطب کمک کند قابل ستایش است.

شیخ الحکمایی کارگردان اثر نیز عنوان کرد:این کار پرفورمنس نیست بلکه فرم دارد و برای معرفی شخصیت ها لباس های خاصی طراحی شده بود.


عکس: سعید نجف زاده

حسام شیخ الحکمایی نویسنده و کارگردان این نمایش، همچنین در گفتگویی اختصاصی با کازرون نما در خصوص روند طراحی، نگارش، تمرینات و آماده سازی و نهایتا اجرای کار گفت: مقدمات کار شامل ایده پردازی، طراحی فرم و حرکات و موسیقی کار از یک سال قبل آغاز شده و از اواخر خردادماه امسال، پس از تعیین بازیگران و عوامل، تمرینات به صورت جدی آغاز گردید و نهایتا در تاریخ 14 شهریورماه کار توسط داوران جشنواره بازبینی و نهایتا از بین 55 اثر در سطح استان 12 اثر انتخاب و نمایش تاپ تری آپ هم برای شرکت در جشنواره مجوز گرفت.

مدیر فرهنگ سرای مردانی کازرون، در پاسخ به سئوالی در خصوص موفقیت کار در انتقال مفاهیم به مخاطبان گفت: آثاری مانند "تاپ تری آپ" که فرم گرا هستند، با هرنوع نگاهی ارتباط برقرار می کنند و مخاطبان مختلف می تواند بسته به نگرش خود، هر تعبیری را از حرکات نمایش داشته باشند. وی افزود: با توجه به عکس العمل تماشاگران در این اجرا و در اجرای داوری و اجراهای خصوصی که قبلا داشتیم، اکثرا برداشت ها نزدیک به هم بوده است؛ و فکر می کنم اگر این کار درجایی که فرهنگ و اعتقادات متفاوتی با ما داشته باشند، اجرا شود، شاید برداشت ها قدری متفاوت تر باشد.

شیخ الحکمایی استفاده از زبان بدن و دیالوگ کم را از ویژگی های این نمایش دانست و انتقال حرکات به مخاطب و مشارکت دادن تماشاگران در همراهی با حرکات و صداها در قسمت هایی از نمایش را جزو طراحی کار دانست. وی همچنین آثار مختلف هنری از جمله تئاترها، فیلم های سینمایی، تصاویر مختلف و ارتباط با هنرهای دیگر را در خلق ایده این کار تاثیر گذار دانست اما ایده اصلی را مستقل از آنها عنوان کرد.

این هنرمند فعال کازرون، با قدردانی از حمایت های معنوی فرهنگ سرای مردانی وابسته به شهرداری کازرون، و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری این شهر عنوان کرد، اگر این حمایت ها  و نیز امکانات مربوط به فرهنگ سرا نبود این کار به سرانجام نمی رسید و آرزو کرد که این حمایت ها همجنان در آینده ادامه داشته باشد. وی همچنین از برنامه ریزی برای اجرای عمومی این اثر در کازرون و اجرای کشوری خبر داد و افزود بنا داریم که حتما در جشنواره های دیگر در سطح کشور نیز شرکت نماییم.

وی در پایان از عوامل و همکاران خود در این گروه نمایشی و نیز مهندس سید مهدی مکی شهردار کازرون و آقای جمال اژدری کازرونی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کازرون و سرپرست گروه تشکر و قدردانی نمود.

 

گفتنی است: در اجرای این نمایش، عوامل زیر همکاری و مشارکت داشتند:

 

سرپرست گروه:جمال اژدری کازرونی

کارگردان:حسام شیخ الحکمایی

بازیگران:

حامدهوشیار

هادی توحیدیان

علیرضابازیار

احسان پورزال

حسن انصاری

مرجان رزبان

فروغ شهریاری

مهوش شیخی

لیلاملایری

زهرارزبان

عوامل :

موسیقی:اسماعیل امیرعضدی

بازیگردان:حامدهوشیار

نور:مجتبی طراوت

دستیارنور:ایمان شیخ الحکمایی

چهره پردازی:قمراسفندیاری

منشیان صحنه:علیرضابازیار–احسان پورزال–مرجان رزبان

مدیرصحنه:مریم خواجه زاده

طراح پوسترو بروشور:هادی توحیدیان

طراحل باس:منوردریسی

طراح صحنه:حسام شیخ الحکمایی

مشاورین:

امین اسکندری

محمدناظمی

علیرضااسدپور

پیام عزیزی

فرزادشیرنسب زاده

 

نویسنده: علی بحرانی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
1
0
به نظر کار بسیار زیبایی میاد، خدا قوت، امیدوارم افتخار دیدن این نمایش رو داشته باشم
جارچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
1
0
عامو این مسخره بازی ها همش از جیب بیت المال هزینه شده وحقوق کارگرهای بیچاره شهرداری.تا حالا کسی رفته ببینه تو فرهنگ سرا جز اختلاط ومعاشرت بدون حد ومرز چه میشه.این نمایش هم واقعیتش اینه که مورد نقد جدی هیت داوران قرار گرفت واصلا به داوری هم نرسید چون اصول تئاتر وژانر نمایش رو رعایت نکرده بودن.
ناشناس
|
Spain
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
1
از تحلیل زیباتون از نمایش مچکرم آقای بحرانی، فرهنگسرای مردانی فضای سالم و خوبی رو برا جوونها فراهم کرده. دست آقای اژدری و شیخ الحکمایی و شهردار محترم درد نکنه.
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
0
ضمن ارزش و اهمیتی که برای هنرمندان زحمت کش بخصوص در عرصه تاتر قائلم باید یاد آور شوم با دیدن عکس هایی که عکاس ها ی محترم گرفته اند صحنه های رزمی کاراته بیش از نمایش تداعی شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
دمشون‌گرم.....همین که بودن تو جشنواره مهمه.....کاش میتونستم حداقل یه بار کارشونو ببینم
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
واقعا کار عالی بود واقعا عالی...واقعا عالی...۲۰....خسته نباشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴