پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۶۸۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
در اعتراض به مجوز کارخانه سیمان در کازرون صورت گرفت:
شورای اسلامی شهر کازرون طی نامه ای به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در خصوص استقرار کارخانه سیمان افشان فارس در دشتک دوان و مجوزهای صادر شده توسط آن سازمان در سال 1387 اعتراض و خواستار لغو آن شد

به گزارش کازرون نما به نقل از سایت شورای اسلامی شهر کازرون، متن نامه ارسالی به ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استقرار کارخانه سیمان افشان فارس در شهرستان کازرون به شرح زیر می باشد

 

با سلام

   احتراما به استحضار می رساند طی ماههای گذشته در شهرستان کازرون تحرکات عمده ای از سوی بخش هایی از مدیریت دولتی، با توجه به مجوز صادره از سوی معاونت انسانی آن سازمان در خصوص استقرار کارخانه سیمان افشان فارس در شهرستان، صورت گرفته که می تواند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و منابع طبیعی کشور و سلامت ساکنین منطقه وارد نماید. لذا توجه جنابعالی را به نکات ذیل جلب می نماییم:

1- در سال 1387 سازمان حفاظت محیط زیست تحت مدیریت سرکار خانم دکتر جوادی، مجوز استقرار کارخانه سیمان را در محدوده شمالی شهر کازرون به فاصله حدود سه کیلومتر از مناطق مسکونی صادر نمود. از آنجاکه مجوز مذکور بدون در نظر گرفتن اصول اکولوژیکی و پاسخ استعلامات صورت گرفته از ادارات مستقر در سطح شهرستان صادر شده بود، فرماندار وقت طی نامه شماره 4810/1/5651 مورخ 11/12/1387 با جانمایی کارخانه سیمان در منطقه یاد شده به شدت مخالفت نموده و دستور ابطال مجوز صادره را دادند. شورای اسلامی شهر کازرون نیز طی نامه شماره 1137 مورخ 19/12/87 اعتراض خود را به آن سازمان محترم اعلام نمود که پاسخی دریافت نگردید.

2- همانگونه که مستحضرید جهت صدور هر گونه مجوز ساخت و ساز در املاک خارج از محدوده و واقع در حریم شهر لازم است مجوزهای لازم از کمیسیون امور زیر بنایی اخذ شود. حال آن که با وجود استقرار بخش عمده ای از مکان پیشنهادی جهت استقرار کارخانه در حریم شهر اخذ استعلامات مورد نیاز از شهرداری کازرون صورت نگرفته است. قابل ذکر است بر اساس اظهار نظر معاونت انسانی آن سازمان محترم در سال 1387 فاصله سه کیلومتری مکان احداث کارخانه از مناطق مسکونی 7 کیلو متر عنوان شده است!!!

3- تنها سفره استراتژیک تأمین آب شرب شهر کازرون ذیل زمین های محل احداث کارخانه سیمان واقع شده است بر اساس اظهار خود سرمایه گذاران کارخارنه مذکور سهم آب مورد نیاز برای اجرای طرح حدود 30 لیتر در ثانیه است که قطعا" به زودی منجر به نابودی حوزه آبخیز داری مورد استفاده خواهد شد. ضمنا" مجوز غیر کارشناسانه صادر شده کارخانه ، مربوط به سال 1387 و زمان حیات دریاچه پریشان بوده است  و با در نظر گرفتن تغییر شرایط اکوسیستمی پس از گذشت 8 سال و گسترش سطح فزاینده خشکسالی در این مدت نیاز به بررسی مجدد امر به شدت احساس می شود.

4- بنا به استعلاملات صورت گرفته از ادارات هواشناسی و محیط زیست شهرستان جهت باد غالب از شمال به جنوب شرق می باشد که بخش عمده ای از مناطق مسکونی و تجاری شهر را در بر می گیرد.

5- منطقه با فاصله کمتر از 5 کیلومتر از ذخیره گاه ارژن- پریشان واقع شده است  و با وجود داشتن گونه گیاهی نظیر بلوط، بادام کوهی، انجیر و کنار یکی از متنوع ترین پوشش های گیاهی و جانوری را در سطح کشور است و قطعا" احداث کارخانه سیمان تهدید جدی برای اکوسیستم آن خواهد بود.

6- در حال حاضر کارخانجات سیمان در بعضی از شهرهای استان فارس نظیر شیراز، داراب، آباده فیروزآباد و نی ریز و همچنین برازجان و یاسوج در مجاورت شهر کازرون واقع شده اند که با توجه به رکود اقتصادی موجود در بازار با ظرفیت کمتر از 20 درصد حجم تولید خود مشغول به فعالیت هستند . نظر به زیان ده بودن کارخانه های سیمان فوق الذکر و عدم قرار گیری صنعت تولید سیمان در لیست طرحهای عمرانی دارای اولویت اقتصادی ، واگذاری 120 هکتار از بهترین زمین های شمالی شهرستان به بخش خصوصی نگرانی از تغییر کاربری املاک را به باغ شهری در آینده قریب الوقوع به ذهن متبادر می نماید.

7- مدت زمان 10 ساله نقشه جامع تفصیلی شهر کازرون در بهمن ماه سال جاری به پایان می رسد  و در حال حاضر شهرداری کازرون مراحل بازنگری طرح را جهت تصویب نهایی و اجرا در دستور کار خود دارد. در طرح تفصیلی بازنگری شده برای املاک مذکور کاربری پارک جنگلی پیش بینی شده است تا با ایجاد جنگل مصنوعی در دامنه کوههای زاگرس سفره های آب زیر زمینی تغذیه و بخشی از مشکل کم آبی فزاینده  پیش رو مرتفع گردد.

در خاتمه از جنابعالی خواهشندیم  با توجه به اینکه هنوز هیچ گونه فعالیتی برای احداث کارخانه صورت نگرفته است ، اقدامات لازم را جهت قرار گیری مجدد پرونده کارخانه سیمان در کمیته ارزیابی و کارشناسی دقیق امر مبذول فرمایید. قطعا" اعضای شورای اسلامی شهر کازرون بادر نظر داشتن لزوم ایجاد اشتغال در منطقه و رشد اقتصادی شهرستان، از احداث کارخانه در محل جدیدی که واجد شاخص های استاندارد زیست محیطی باشد، حمایت همه جانبه خواهد داشت.

95/5/30

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
0
آفرین، بسیار منطقی و مستدل نگارش شده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
0
آفرين
زنده باد
درود بر شرف شورائيان محترم كه وجود سنگ اندازي هاي بعضي ها، هنوز هم به خوبي از حقوق شهروندان دفاع ميكنند.
اون بعضي ها هم ياد بگيرند و نابودي شهر كازرون نخوان
ابراهیم ک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
4
سلام
دقت کرده اید شهر که شلوغ میشه هفت تیر ها عیان میشن !
گیرم بعض یا تمام مجوزات صادر شده غلط است ! تقصیر سرمایه گدار چیست ؟ و تکلیف اینهمه بیا و برو , هزینه ها , اتلاف عمر , سرخوردگی ها و در نهایت نا امیدی و ترس از تولید و غیره و غیره چه میشود؟ چه کسی پاسخگوی این همه مشکلات و دردسرها است ؟ آیا منطقی است اول مجوز بعد سرمایه گداری و در آخر توفیف و تعطیل؟!!!
بحثم کلی است نه مصداقی. و خطاب اعتراضیم به صادر کنندگان مجوزات نه معترضین که دارای حق هستند.
از طرفی چرا و به چه حق برای بیلان کار خودتان یا هر غرض دیگر از روان و اعصاب و بهم ریختن "احساس امنیت" مردم مایه می گدارید ؟! در این ده ها سال شرایط "ضد تولید" , تولید کننده نادان به اندازه کافی در گرفتن مجوزات گوناگون صدمه می بیند ! که این صدمات برای هفت پشتش کافی است.
آیا تولید کننده باید "خسارت" ندانم کاری شما مسولین را بدهد؟ واقعا" که... !!!
بس است دیگر... شرم نمیکنید؟!! خساراتی را که به بار آورده اید , صدماتی را که به روان مردم وارد کرده اید و هر گونه هزینه دیگر که باعث آن بوده اید به گردنتان است یا در این دنیا یا در عقبی ... !
یاحق
یاعلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
1
احسنت به شورای شهر که با تمام وجود در فکر امنیت،و آرامش وسلامت مردم هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
2
آقای عقبی!!!! سرمایه گذاری که با رانت در پی کسب مجوز باشه همون بهتر که در عقبی به سراغش بری
پاسخ ها
ابراهیم ک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
جناب ناشناس سلام
بنده نیز کمتر از شما با رانت مخالف نیستم , و معتقدم معمولا" رانت خواری باعث انبوهی از "حق الناس" میشود. اگر دقت کرده باشید نوشته ام بحثم کلی است نه مصداقی! یعنی نه سرمایه گدار سیمان را میشناسم و نه به جانبداری از ایشان حق مردم را نادیده میگیرم!
بنده فقط یک مطلب میگویم : " آیا قبل از شروع , کار کارشناسی نشده یا "کارشناس" سمت را بناحق اشغال کرده و شایستگی ندارد؟ و همگی ما سکوت کرده و خواهان اضافه شدن سرباز هستیم تا کارمان سریعتر راه بیفتد!!! و ناکارشناس این مصیبت ها را ببار آورده : استرس مردم , بلوا , کلی هزینه , اتلاف وقت , ناامیدی و ترس از "تولید" و.... بعبارت دیگر حرف بنده با شما یکی است : یا بازخواست صادر کننده مجوز غلط , یا تایید مجوز درست ! این وسط فقط استرس مردم است و متضرر شدن سرمایه گدار!!! و مقصر اصلی در این هیاهو پنهان است!وما بهم میلولیم!
عزیز من بالاخره تا کی با این اوضاع؟ تا بوده همین بوده و تا هست همین است.... خوش باشید.
یاحق
یاعلی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
جناب آقای ابراهیم ک
متن بسیار منطقی و قابل دفاعی نوشته شده ولی در جواب شما به قول رییس جمهور مردمی سابق باید گفت :آب رو باید بریزی اونجایی که میسوزه
پاسخ ها
ابراهیم ک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
جناب محمد سلام
اگر کمی و فقط کمی دقت کرده بودید عرض کردم که بنده _ شکرخدا _ سالیان سال است که در مراکز بعضی استانها ,شهرستانها و بعضا" روستاها در چندین مورد تولیدی و خدماتی موفق هستم و شروع موفقیتم "رفتن از کازرون" ! آنکه میسوزد انسان ناموفق است.
تا امثال طرز تفکر حضرتعالی در کازرون است , کازرون همین است که هست و پیشرفتی نخواهد داشت. و امثال تو باعث میشود که پیشرفت در "رفتن از کازرون" باشد. کمی دقیقتر بنگر وتحقیق کن تا بفهمی که معمولا" هر ناموفقی که از کازرون رفته , موفق شده است شکر خدا.
حالا آب رو بریز همونجا که میسوزه!!
یاحق
یاعلی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
صبح بخیر دلسوز. کجا بودید تا حالا.این مدت که گروهای دلسوز کازرون پیگیری میکردند شما کجا بودید. خبری از موضعه گیری شما نبود.حالا که دیگه واگذاری عملا ول شده با دستور دادستان .دیر یادتون اومد نامه بنویسید.تا سرهنگ فرماندار بود اگه نامه نوشته بودیدا اون موقع میشد بگی از حق و حقوق مردم دفاع کردید نه حالا
زارعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
3
ما ایرانی ها را متهم به جهان سومی می کنند. باور کنید کازرون ما جهان دهمی هم نیست. چون کسی علمی صحبت نمی کند . هیئتی از تهران بازدید میدانی داشته و اینجا را تایید نموده است و حتی نامه ای به شورای شهر زده که دشتک دوان هیچ گونه آلودگی محیط زیست برای شهر ندارد. اینها همه بهانه ای برای عدم سرمایه گذاری است و با این تفکری که بعضی دارند مطوئن باشید کازرون جز عقب مانده ترین شهر ایران خواهد شد.
جعفری پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
3
عامو حداقل بزارید این کارخونه راه اندازی بشه. حدود4ماه هست که شهرداری به ما حقوق پرداخت نکرده. می دونید اگه این کارخونه راه اندازی بشه شهرداری چقدر عوارض می گیره. حداقل حقوق کارگر بدبخت بیچاره به موقع پرداخت می شه . دزدی کمتر می شه. هفته قبل ماشین همسایه ما را دزدیند. ... زندان کازرون پر از چک برگشتی. خودتون تحقیق کنید که ریشه آن فقط و فقط بیکاری است. حالا یک سری افراد بازنشسته که حقوق مفت می گیرند و کارشون انتقاد و نق زدن هستند. اگه یک روز حقوق آن ها کم و زیاد بشه، دنیا را خراب می کنند. فکر 4 تا جوان بدبخت نیستند که حداقل دنبال کار خلاف نروند. فقط و فقط به فکر منافع خودشون هستندو بس. اینها زنگ خطری برای آینده کازرون است.
پاسخ ها
كبير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
احسنت بهاين نظرت آفرين آفرين برتوبااين نظرت.من معتقدم درشهر كازرون نميشه زد دربخش هاي اطراف هم نميشه اين كارخانه بناشد تاصدها جوان خدازده درآن كار كنن ممنون
مدبری مدير كل دفتر آب و خاك محيط زيست کشور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
1
0
بارها خدمت همشهریانم عرض نموده ام که این مکان احداث کارخانه سیمان در دشتک دوان هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد. حتی با نشریه بیشاپور شماره 148 مفصل توضیح داده ام. که تقاضا می کنم خودتان مطالعه نمایید.
مي گويند ما ايرانيها در دو چيز صاحبنظر هستيم، يكي در طب و ديگري در سياست !! و به راحتي در اين دو مورد اظهار نظر مي كنيم . داستان ناصرالدين شاه را همه شنيده ايم كه خود را به تمارض زد و هر كس كه مي رسيد براي بيماري شاه نسخه اي مي داد و دارويي تجويز مي كرد و شاه به حاذق بودن اطرافيان در اين علم پي برد! ! اما ظاهرا اين مسئله فقط به طبابت خلاصه نمي شود و متاسفانه دامن ساير تخصص ها و اخيرا هم محيط زيست را گرفته است، به طوري كه بدون دانش و تخصص و يا لااقل پرسيدن از اهل فن به راحتي به خود اجازه مي دهيم همه فعاليتهاي گروه متخصص را با ذكر كلمات مردم فريب به زير سوال ببريم. هميشه گفته اند ندانستن عيب نيست، نپرسيدن عيب است. شما را بخدا اگر مي خواهيد با اقدامي مخالفت كنيد با آگاهي بزنيد. ”چو دزدي با چراغ آيد، گزيده تر برد كالا ”و مسائلي را مطرح كنيد كه مضحكه و موجب تمسخر اكثريت خوانندگان نشود. در هر حال، موضوع كارخانه سيمان، موضوعي است كه گروهي اندك كه شايد هنوز نمي دانند قرار است در كجا احداث شود و مشخصات آن چيست، فرياد وا ايمانا سر داده اند كه شهرمان رفت و طبيعت مان رفت و ... جايگاه در نظر گرفته شده براي كارخانه، به فاصله حدود 5 كيلومتر از اين منابع در شمال و بر روي لايه هاي رسي مارني سازند پابده گورپي واقع است كه از نظر زمين شناسي در سراسر رشته كوه زاگرس، سنگ هايي بي آب و مطلقا نفوذناپذير به شمار مي آيند . نكته بسيار مهم تر اين است كه شيب لايه هاي زمين در اين نقطه به سمت شمال است . پس امكان نفوذ هيچ آبي در هيچ شرايطي به سمت منابع آب کازرون وجود ندارد. لطفا مسئله را سیاسی نکنید که به آینده شهر لطمه ای وارد شود. یا چنانچه مسئله دیگری است اطلاعی ندارم. به امید پیشرفت همشهریان عزیزم
عبدالرسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
1
سلام من صبحبتهای دوستان را خواندم ما همگی خواستار رشد وشکوفایی اقتصادی درصورت حفظ محیط زیست ومنابع آبی کازرون می باشیم رشد اقتصادی زمانی مناسب است که باعث رکود در بخش دیگری نشود مثلا نیروگاه سیکل ترکیبی کارگران زیادی گرفته درعوض باخشک شدن دریاچه پریشان وپلمپ چاهای اطراف دریاچه باعث کاهش کشاورزی وبیکاری دربخش کشاورزی شده است ویا ماهی پریشان برای بعضی مردم بومی اشتغال ایجاد می نمود که اکنون موجب بیکاری آنها نیز گشته پس حالا همان قدر که اشتعال ایجاد کردیم بیکاری نیز ایجاد شده یعنی هیچ به هیچ دیگه دریاجه ای هم درکار نیست یا رفتن آب چشمه ساسان به بوشهر نفع اینکار برای ما کازرونیها چیست جز خشک شدن باغ کشاورزان وتبدیل شدن به تالار عروسی ویا خانه باغ پس ما پیشرفت را به شرط نابودی می خواهیم ترا به خدا اینهمه شرکت مختلف در کازرون است رب گوچه /شیرانه / ماکارونی و..... کسی گفته بد است آقای سرمایه گذار اگه همشهری ما هستی دستت رامی بوسم ولی شرکتی احداث کن غیر از کارخانه سیمان مثلا بستنی سازی آب میوه سازی یه چیزی که آخرش پشمانی نباشد ببخشید از اینکه صبحت طولانی شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳