پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۵۷۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵

دو سناریو از دو وضعیت متفاوت کازرون در 10 سال آینده:

کازرون را در 1405 در نظر بگیرید:

سناریو اول: اشتغال زایی با ایجاد کارخانه سیمان:

در نظر بگیرید کارخانه سیمان در کازرون ساخته شده و با 300 نیرو در حال فعالیت است. 10 سال پس از ساخت و راه اندازی کارخانه سیمان. سال 1405:

سناریو اول، الگوی توسعه ناپایدار و موقت –  کازرون 1405: صدها نفر از شهروندان کازرونی روبروی فرمانداری این شهر تجمع کرده اند. این شهروندان خواستار جابه جایی کارخانه سیمان در حال فعالیت در مجاورت این شهر می باشند. کارخانه سیمان کازرون ده سال پیش در منطقه شمالی این شهر در منطقه معروف به دشتک دوان احداث شد و اکنون 10سال پس از افتتاح این کارخانهف بسیاری به دلیل آلودگی های این کارخانه برای هوای شهر کازرون، خواستار محدود کردن فعالیت این کارخانه شده اند. کارشناسان افزایش نرخ بیماری های سرطانی و تنفسی را در کازرون طی 10 سال گذشته بی سابقه می دانند و نرخ سرطان در این شهر کوچک از حد متوسط کشوری بسیار بیشتر شده است.

از طرف دیگر، به تازگی کارشناسان منابع آب نیز از افزایش املاح سنگین و خطرناک منابع آبی کازرون خبر داده و خواستار تغییر منابع آبی از چاه های شمالی این شهر شده اند. این در حالی است که کمبود و خشکسالی های اخیر احتمال جایگزین کردن چاه های آبی کازرون را بسیار سخت و نامحتمل ساخته است. تجمع صدها نفر از شهروندان کازرونی برای جابه جایی کارخانه سیمان نخستین بار نیست که صورت می گیرد؛ و به دلیل هزینه های سنگینی که ده سال پیش برای ساخت این کارخانه شد، بعید به نظر می رسد دولت طرحی برای تعطیلی یا جابه جایی این واحد را در دست اقدام داشته باشد. بدنبال افزایش آلودگی هوایی در کازرون، طی پنج سال گذشته نرخ مهاجرت از این شهر نیز بسیار افزایش داشته است.

***

سناریو دوم، الگوی توسعه پایدار – کازرون 1405: با تلاش مردم و همدلی مسئولین کارخانه سیمان در دشتک دوان و مناطق شمالی کازرون تاسیس نشد و به مکان دیگری در فاصله 30 کیلومتری شهر کازرون انتقال داده شد. علاوه بر این، با پیشنهاد مردم و همکاری مسئولین، کارخانه شن ... و شهرک صنعتی در حال احداث تعطیل و دشتک دوان به مساحت صدها هکتار  تبدیل به پارک ملی طبیعی و بزرگی برای کازرونی ها شد. این پارک طبیعی هدیه دولت به مردم است. ده سال بعد. نوروز 1406، مسافران بسیاری که در تعطیلات نوروز راهی سواحل جنوبی کشور بودند مدتی را در پارک طبیعی و بزرگ دشتک دوان کازرون سپری کردند. مسافران از هوای بسیار تمیز و مطبوع دشتک دوان به وجد آمده اند و رویش سبزه ها و گل های طبیعی در این دشت چشم هر بیننده ای را مسحور می کند. دشتک دوان 10 سال پیش با همکاری های مردمی و مسئولان شهر کازرون تبدیل به پارک طبیعی شد و اکنون علاوه بر جاذبه های گردشگری برای شهروندان و مسافران، منبع درآمد مهمی برای کازرون به شمار می رود. طرح کاشت هزاران اصله درخت کنار در این دشت بزرگ که اکنون به فصل شکوفه دهی رسیده اند، باعث شد تا نزدیک به 350 زنبور دار در این دشت بزرگ اقدام به برپایی کندور کنند.

پارک ملی دشت دوان با مساحت حدود 1500 هکتار یکی از بزرگترین پارک های طبیعی و ملی جنوب ایران به شمار می رود که باعث شده کازرون از طرف قطب تولید عسل طبیعی در ایران به شمار رود. از طرف دیگر در بخش های دیگری از این پارک بزرگ کاشت گیاهان دارویی و کمیاب به رونق صنعت داروسازی گیاهی در کازرون منجر شده و گیاهان دارویی دشتک دوان هرساله برای تبدیل شدن به دارو به کارخانه های داروسازی کازرون در شهرک صنعتی شهید مصلحیان فرستاده می شود. در حال حاضر به دلیل وجود هزاران درخت کناری که در دشتک دوان کاشته شده و منطقه کاشت گیاهان دارویی کازرون قطب تولید عسل و گیاهان دارویی در کشور به شمار می رود. تخمین زده می شود حدود 650 خانوار در کازرون بطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق صنعت پرورش گیاهان دارویی و کار در کارخانه های داروی گیاهی مشغول بکار می باشند. از طرف دیگر بخش های دیگر این پارک بزرگ با ممنوعیت شکار به پرورش حیوانات در حال انقراض آهو و بز کوهی اختصاص داده شده و گردشگران می توانند از ان بازدید کنند. پارک طبیعی دشتک دوان همچنین شامل پیست دوچرخه سواری کوهستان و حرفه‌ای، اسطبل های پرورش و سوارکاری اسب نیز می باشد. انبوه درختان کنار در این دشت بزرگ همچنین باعث شده در جاده هایی از این دشت آفتاب به زمین نرسد و در عکس های هوایی همچون جنگلی انبوه در مجاورت شمال کازرون نمایان باشد. این جنگل بزرگ و طبیعی همچنین به تعدیل آب و هوایی کازرون نیز منجر شده و از طرف دیگر محل مناسبی برای ورزشکاران و خانواده ها برای اوقات فراغت به شمار می رود. شما را به دیدن این پارک طبیعی و جنگلی دعوت می کنیم

نویسنده: فرزاد عمویی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
احسنت
تقی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
1
زیبا و منطقی بود.
کازرونی مقیم شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
0
جناب اقای عمویی
با درود به اندیشه پاک شما،مطلب فوق بسیار زیبا و عقلانی بود و ای کاش مسئولین سناریو دوم رو در دستور کار قرار دهند بنده خودم در کارخونه سیمان ایلام کار می کردم طبیعت رو ویران میکنه و سلامتی مردم وحشتناک به خطر میندازه.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
0
0
واقعن واقع بینانه بود، حتی اگر سناریوی دوم هم اجرایی نشه.
برای درک بهتر مساله آلودگی و گرد و غبار بهتره یه سر به شیراز و خیابون های حد فاصل چند کیلومتری کارخانه سیمان بزنید و ببینید که هر چند وقت یه بار یه گونی سیمان از پشت بومشون جمع می کنن.
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
0
0
جالب بود..ولی در جهان سوم کازرون سناریو اول عملی می شود و سناریو دوم در رویاها باقی می ماند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳