پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
در پاسخ به جناب دکتر ولوی مدیر کل محیط زیست فارس:
در پی آتش سوزی شامگاه 30 خرداد در بستر دریاچه ی پریشان صحبت هایی از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس منتشر شد که جای بسی بررسی و تامل دارد.

در پی آتش سوزی شامگاه 30 خرداد در بستر دریاچه ی پریشان صحبت هایی از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس منتشر شد که جای بسی بررسی و تامل دارد.

ابتدا لازم است گزارش مختصری از وضعیت آتش سوزی تالاب پریشان به عرض برسانم. آتش سوزی مذکور به نقل از شهود محلی و فعال در اطفاء، حدودا از ساعت 10 شب یکشنبه (30 خردادماه) آغاز و راس ساعت 2 و نیم بامداد دوشنبه با حضور و تلاش چندی از فعالین محیط زیست و چند تن از محیط بانان با دستان خالی مهار گردید. قابل ذکر است که خودرو پیکاب حامل آب اداره کل محیط زیست پس از خاموش شدن آتش به محل رسیده و نتوانسته است که هیچ کمکی به آتش سوزی بنماید.

حال با توجه به گزارش فوق نکات تامل برانگیز ذکر شده در صحبت های نامناسب این مدیر کل مشخص می شود. ابتدا ایشان با ادبیاتی بسیار ناشایست کسانی را که در مورد آتش سوزی مذکور اظهار نظر کرده یا اقدامی انجام داده اند را کسانی خوانده که به تازگی دوستدار محیط زیست شده اند. نخست اینکه دوستانی که آن شب در محل حاضر بوده و یا در مورد آن صحبتی کرده اند، به تازگی دوستدار محیط زیست نشده، بلکه سال هاست که آتش پریشانی در دل دارند که با بی تدبیری برخی مدیران غیر مسئول به این روز افتاده است؛ گذشته از این، مهم این است که افراد، دوستدار محیط زیست و وظیفه شناس و عاشق باشند. قطعا دیر و زودش در ارزش اشخاص تاثیری نداشته و نمی تواند محل بحث باشد.

نکته ی دومی که در صحبت های این مقام مسئول خودنمایی می کند، یک اظهار نظر بد از توصیف آتش سوزی است که می گوید: برخی از مناطق علفی خواه و ناخواه آتش می گیرد و این دریاچه پوشیده از علف است. سوال این است که اگر ایشان این اظهار نظر را نمی کرد ما گمان می بردیم که اینهایی که سوخته علف نبوده و گل کلم بوده است؟

یا در آتش سوزی پاسارگاد گاز سی ان جی می سوخته و در دریاچه ی پریشان فقط علف می سوخته؟ مسئله اینجاست که ایشان پس از این اظهار نظر، در صحبتی بسیار دوراز انتظار اضافه می کند: که فرسوده کردن نیروها برای این آتش سوزی ها توجیه ندارد.

شاید اخیرا دستور سازمان محیط زیست عوض شده و ما خبر نداریم که مثلا سوختن یک درخت یا یک متر مرتع یا سوختن جانوران در فلان منطقه توجیه برای مهار کردن دارد ولی این حوادث در پریشان توجیه ندارد.

شاید لازم باشد که به این مدیر یادآور شویم که هر وجب از این خاک و مرتع ارزشمند است و تلاش برای اطفاء در هر عرصه ای لازم و ضروری است. البته برای ما. شاید شما در اصول حرفه ای خود موازین دیگری دارید که اینگونه اظهار می کنید.

کلام آخر اینکه شاید در بهترین تعبیر بتوان گفت که منظور مدیر کل محیط زیست فارس از این اظهارات این بوده که چون امکانات به شدت ضعیف است، باید تقسیم نیروها را بر اساس اولویت انجام دهیم. که اگر این چنین باشد عیب این بیان را باید در ادبیات نادرست ایشان جست و جو کرد لذا توقع داریم که یک مدیر کل با تحصیلات بالا با ادبیاتی صحبت کند که مفهوم خود را دقیق و لطیف برساند؛ که علاوه بر تبیین وضعیت اسف بار امکانات، به جذب حداکثری مشارکت های مردمی بیانجامد. نه اینکه طوری بیان کند که منجر به ناراحتی و موضع گیری فعالان محیط زیست استان شود.

به هر حال در اینجا شایسته ترین اقدام یک عذر خواهی و اصلاح بیان به نظر می آید که اگر ایشان نخواهند اینکار را کنند، بی شک منجر به تیره شدن روابط سمن ها با این اداره کل شده و استمرار این تقابل ها چیزی جز عدم شایستگی مدیر این ارگان ... را اثبات نمی کند

محمد جواد سیاح پور

دبیر انجمن محیط زیستی میراث پریشان


کازرون نما آماده انتشار پاسخ احتمالی سازمان حفاظت از محیط زیست فارس می باشد و حق دفاع برای آنها محفوظ است

نویسنده: محمدجواد سیاح پور
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
آفرین داداش گل گفتی.
یک وجب آتش هم برای کسی که به آب و خاک این شهرستان و کشور اهمیت می دهد مهم و غیر قابل چشم پوشی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴