پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
با تلاش مردم و محیط بانان:
با تلاش و همت محیط بانان و نیروهای مردمی، و در غیاب نیروهای امدادی، بامداد امروز آتش سوزی در علفزارهای تالاب پریشان که از شامگاه دیشب آغاز شده بود مهار شد. این در حالی است که مسئولین دستگاه های دولتی و متولیان محیط زیست دلایل متفاوتی برای عدم حضور نیروهای امدادی برای مهار این آتش سوزی ابراز نموده اند.

به گزارش کازرون نما به نقل از وبلاگ جغرافیای طبیعی کازرون، آقای غلامحسین راسخی از فعالان محیط زیست طی تماسی اظهار داشت که ساعت سه ونیم بامداد امروز(دوشنبه) بالاخره آتش سوزی  تالاب پریشان مهار گشت. ایشان در گزارش تلفنی خود اظهار داشت: متاسفانه از ساعت ده دیشب تا بامداد امروز، همچنان نیزارهای پریشان درحال سوختن بود و طی این حادثه آتش سوزی، ده ها هکتار از نیزارها طعمه آتش گردید و جانوران زیادی در آتش سوختن و پرندگان بسیاری بی آشیان گشتند.

آتش سوزی در تالاب پریشان مهار شد / واکنش های متفاوت مسئولین به عدم حضور نیروهای امدادی + عکس

ایشان اظهار داشت: متاسفانه هیچگونه نیروی کمکی وجود نداشت و تنها و تنها آقایان سیدمحمد هاشمی از موسسه سیزده فروردین و آقای حمدالله رضایی از موسسه طبیعت و سلامت و آقای جعفری رئیس اداره محیط زیست و آقای قرمزی معاون اداره محیط زیست در محل حضور داشتند.

آتش سوزی در تالاب پریشان مهار شد / واکنش های متفاوت مسئولین به عدم حضور نیروهای امدادی + عکس

راسخی تصریح کرد: خوشبختانه با وجود نبود هیچ گونه امکانات برای خاموش نمودن آتش، با تلاش این پنج نفر به خصوص با تلاش قهرمانانه برادر عزیزمان آقای قرمزی که با جان فشانی بسیار و به خطر انداختن جان خود بارها و بارها تا آستانه سوختن و خطر مرگ پیش رفت؛ و نهایتا آتش در ساعت سه و نیم بامداد به طور کامل مهار گردید.


آتش سوزی در تالاب پریشان مهار شد / واکنش های متفاوت مسئولین به عدم حضور نیروهای امدادی + عکس


گفتنی است در حالی که طبق گزارش های مردمی، تنها 5 نفر شامل 3 فعال محیط زیست عضو تشکل های دوستدار محیط زیست و رئیس و معاون اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کازرون در عملیات اتفاء حریق حضور داشته اند، عباس پردل رئیس ستاد بحران فرمانداری کازرون در گفتگو با خبرنگاران، با بیان اینکه خودروهای اطفای حریق به دلیل نرم بودن خاک منطقه محل آتش سوزی قادر به حضور در محل آتش سوزی نبودند افزود: مردم و محیط بانان آتش دریاچه را خاموش کردند.


آتش سوزی در تالاب پریشان مهار شد / واکنش های متفاوت مسئولین به عدم حضور نیروهای امدادی + عکس

از سوی دیگر اما، مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس در اظهاراتی عجیب و تامل برانگیز، با بیان اینکه برخی از آتش سوزی ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست، به خبرنگار خبرگزاری ایرنا گفت: قطعا آتش سوزی در عرصه ای جنگلی و رویشگاه گیاهان کمیاب مهم است و باید به سرعت مهار شود اما متاسفانه برخی از کسانی که بتازگی دوستدار محیط زیست شده اند و دراین زمینه فقط شعار می دهند هر نوع آتش سوزی را مهیب و ویرانگر توصیف می کنند.


آتش سوزی در تالاب پریشان مهار شد / واکنش های متفاوت مسئولین به عدم حضور نیروهای امدادی + عکس

حمزه ولوی گفت: برخی از مناطق علفی خواه ناخواه با کمترین جرقه ای آتش می گیرد و مهار لحظه ای آن میسر نیست، فرسوده و مستهلک کردن نیروها برای مهار این آتش سوزی ها توجیه ندارد، این موارد را باید به همه علاقه مندان به محیط زیست گوشزد کنیم .

ولوی افزود: سطوح دریاچه پریشان پوشیده از انواع علف های خشک است که در سالهای کم آبی مقدار خشکی آن بیشتر می شود ضمن آنکه سطح این دریاچه دارای خاک نرم و سست است و با عبور افراد و خودروها همگان در خاک و گل گیر می کنند بنا بر این حرکت در سطوح دریاچه بسیار مشکل و سخت است و مهار آتش را دوچندان سخت می کند ، این موارد باعث می شود که ما مشکلات عدیده در مهار آتش سوزی های پریشان داشته باشم .


آتش سوزی در تالاب پریشان مهار شد / واکنش های متفاوت مسئولین به عدم حضور نیروهای امدادی + عکس

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه ما هیچ اعتباری برای کنترل آتش در مناطق زیست محیطی نداریم بیان داشت: اندک اعتبارات جاری که به ما تعلق می گیرد باید صرف مهار آتش سوزی های گسترده ای شود که معمولا هر سال در فصول گرم سال با آن مواجه هستیم، محیط زیست با نیروهای محدود و امکانات کم و خودروهای فرسوده و فاقد هر گونه اعتبارات برای مهار آتش سوزی و تجهیز نیروها با دست خالی باید همه این آتش سوزی ها را مهار کند و این شدنی نیست .

 

منبع: وبلاگ جغرافیای طبیعی کازرون، خبرگزاری ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان

نویسنده: سرویس خبر
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸